مقایسه نیمرخ انعطاف ناپذیری شناختی در بیماران اختلال وسواسی-اجباری، افسردگی اساسی و گروه سالم

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 Faculty of Psychology and Educational Sciences, University of Tabriz,, Tabriz, Iran

2 Associate professor, Faculty of Psychology and Educational Sciences, University of Tabriz, Tabriz, Iran

3 Assistant professor of child and adolescent psychiatry, Psychiatry and Behavioral Sciences Research Center, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran

چکیده

مقدمه: اختلال وسواس-اجباری (OCD) و اختلال افسردگی اساسی (MDD) از جمله اختلالات بسیار ناتوان کننده هستند که معمولاً به درمان مادام العمر نیاز دارند. مطالعات، انعطاف ناپذیری شناختی را به عنوان یک عامل خطر مشترک برای هر دو اختلال معرفی کرده اند. این مطالعه با هدف بررسی و مقایسه مشخصات انعطاف ناپذیری شناختی در بیماران مبتلا به OCD و MDD انجام شد.
روش شناسی: این یک مطالعه علی-مقایسه ای توصیفی است که شرکت کنندگان از بین افراد مراجعه کننده در سال 2019 به کلینیک بزرگمهر تبریز بر اساس معیارهای تشخیصی DSM-5 برای OCD و MDD با استفاده از نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. در مجموع 45 نفر به عنوان شرکت کننده انتخاب و به سه گروه 15 نفره تقسیم شدند. سپس آنها از آزمون تعویض وظیفه ای مبتنی بر رایانه ، تست حافظه فعال و تست رنگ و کلمه Stroop (SCWT) ، که مربوط به انعطاف ناپذیری شناختی است ، استفاده کردند. داده ها با استفاده از تحلیل واریانس چند متغیره (MANOVA) در SPSS-16 مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت.
یافته ها: نتایج نشان داد که بیماران MDD و OCD نسبت به افراد عادی خطای بیشتری در آزمون تغییر وظیفه داشتند (043 /0 = p). علاوه بر این ، زمان پاسخ در آزمون تغییر کار در بیماران MDD و OCD نسبت به گروه کنترل بیشتر بود (007/0 p =). گروه کنترل در تست حافظه فعال از بیماران OCD و MDD بهتر عمل کرد. نتایج همچنین نشان داد که بیماران MDD و OCD خطاهای بیشتری داشتند و در زمان پاسخ در SCWT نمرات بالاتری نسبت به گروه کنترل کسب کردند (003 /0 = P).
نتیجه گیری: نتایج مطالعه نشان داد که بیماران مبتلا به MDD و OCD مشابه یکدیگر بودند اما از نظر مشخصات انعطاف ناپذیری شناختی با گروه کنترل تفاوت معناداری داشتند.

کلیدواژه‌ها


1. Ghaem Mohammadi VS. [Designing a training program to prevent depression in teachers of Yazd city]. MS. Dissertation. Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Tarbiat Modarres, 2004. (Persian)
2. Barlow DH. Anxiety and its disorder: The nature and treatment of anxiety and panic. 2nd ed. New York: Guilford; 2002.
3. Clark DA. Cognitive behavioral therapy for OCD. New York: Guilford; 2004.
4. Rasmussen SA, Eisen JL. The epidemiology and differential diagnoses of obsessive compulsive disorder. J Clin Psychiatry 1992; 53: 4-10
5. Schaie KE, Parham IA. The test of behavioral rigidity. Palo Alto, Ca: Consulting Psychology Press; 1975.
6. Kashdan TB, Rottenberg J. Psychological flexibility as a fundamental aspect of health. Clin Psychol Rev 2010; 30: 865-78.
7. Dean RS, Garabedian AA. The personality characteristics of the rigid learner. J Sch Psychol 1981; 19: 143-51.
8. Gray JW, Dean RS, Serentny ML. Lateral preference as a predictor of cognitive rigidity. Ball State
University, Muncie, Indiana; 1986.
9. Schultz PW, Searleman A. Rigidity of thought and behavior: 100 years of research. Genet Soc Gen Psychol Monogr 2002; 128: 165-207.
10. Luchins AS, Luchins EH. Rigidity of behavior. Eugene, Oregon, OR: University of Oregon Books; 1959.
11. Rock MS. Approach/avoidance motivation, political orientation, and cognitive rigidity. MS. Dissertation. University of Massachusetts Amherst, 2009.
12. Meiran N, Diamond GM, Toder D, Nemets B. Cognitive rigidity in unipolar depression and obsessive compulsive disorder: Examination of task switching, Stroop, working memory updating and, post-conflict adaptation. Psychiatr Res 2011; 185: 149-56.
13. Nolen-Hoeksema S, Wisco BE, Lyubomirsky S. Rethinking rumination. Perspect Psychol Sci 2008; 3: 400-24.
14. Davis RN, Nolen-Hoeksema S. Cognitive Inflexibility among ruminators and non-ruminators. Cogn Ther Res 2000; 24(6): 699-711.
15. Monsell S. Task switching. Trends Cogn Sci 2003; 7(3): 134-40.
16. Hughes C, Graham A. Measuring executive functions in childhood: Problems and solutions. Child Adolesc Ment Health 2000; 7: 131-72.
17. Welsh MC, Pennington BF. Assessing frontal lobe functioning in children: Views from developmental psychology. Dev Neuropsychol 1988; 4: 199-230.
18. Miyake A, Freidman NP, Emerson MJ, Witzki AH, Howerter A, Wager TD. The unity and diversity of executive functions and their contributions to complex “frontal lobe” tasks: A latent variable analysis. Cogn Psychol 2000; 41: 49-100.
19. Hjelle EG, Bragstad LK, Zucknick M, Kirkevold M, Thommessen B, Sveen U. The General Health
Questionnaire-28 (GHQ-28) as an outcome measurement in a randomized controlled trial in a Norwegian stroke population. BMC Psychol 2019; 18.
20. Ghadiri F, Jazayeri AR, Ashaeri H, Ghazi Tabatabaei M. [Executive function deficits in schizo-obsessive patients]. Advances in cognitive sciences 2006; 8(3): 11-24. (Persian)
21. First MB, Williams JB, Karg RS, Spitzer RL. User's guide for the SCID-5-CV Structured Clinical Interview for DSM-5® disorders: Clinical version. Washington, D.C.: American Psychiatric Publishing, Inc.; 2016.
22. Mohammadkhani P, Forouzan A S, Hooshyari Z, Abasi I. Psychometric properties of Persian version of structured clinical interview for DSM-5-Research Version (SCID-5-RV): A diagnostic accuracy study. Iran J Psychiatry Behav Sci 2020; 14(2): e100930.
23. Khosravi M, Mehrabi HA, Azizi Moghaddam M. [Comparative study of rumination components in patients with MDD, OCD and normal individuals]. Journal of Semnan University of Medical Sciences 2008; 10: 1. (Persian)
24. Cavedini P, Ferri S, Scarone S, Bellodi L. Frontal lobe dysfunction in obsessive-compulsive disorder and major depression: A clinical-neuropsychological study. Psychiatr Res 1998; 78: 21-28.
25. Seidamery MH. Compare rate of depression among athletics and non-athletics students (girls and boys) of Oroomieh high schools. Research proposal of West Azarbayejan Education Ministry, 1997. (Persian)
26. Pappa K, Biswas V, Flegal KE, Evans JJ, Baylan S. Working memory updating training promotes plasticity and behavioral gains: A systematic review and meta-analysis. Neurosci Biobehav Rev 2020; 118: 209-35.
27. Arjmandnia A, Lavasani GAM, Hajian Z, Maleki S. [Psychometric properties of the Farsi version of adults Working Memory Questionnaire (WMQ)]. Journal of applied psychological research 2017; 8(2): 97-112.
(Persian)
28. Periáñez JA, Lubrini G, García-Gutiérrez A, Ríos-Lago M. Construct validity of the Stroop Color-Word Test: Influence of speed of visual search, verbal fluency, working memory, cognitive flexibility, and conflict monitoring. Arch Clin Neuropsychol 2021; 36(1): 99-111.
29. Malek A, Hekmati I, Amiri S, Pirzadeh J, Gholizadeh H. The standardization of Victoria Stroop Color-Word Test among Iranian bilingual adolescents. Arch Iran Med 2013; 16(7): 380-4.
30. Muhmenthaler MC, Meier B. Task switching hurts memory encoding. Exp Psychol 2019; 66(1): 58-67.
31. Fathi N, Hassani Mehraban A, Akbarfahimi M, Mirzaie H. Validity and reliability of the Test of Everyday Attention for Children (TEACh) in Iranian 8-11 year old normal students. Iran J Psychiatry Behav Sci 2017; 11(1): e2854.
32. Moritz S, Hottenrott B, Randjbar S, Klinge R, Eckstaedt F, Lincoln TM, Jelinek L. Perseveration and not strategic deficits underlie delayed alternation impairment in obsessive–compulsive disorder (OCD). Psychiatr Res 2008; 170: 66-9.
33. Paelecke-Hebermann Y, Pohl J, Leplow B. Attention and executive functions in remitted major depression patients. J Affect Disord 2005; 89: 125-35.
34. Chamberlain SR, Blackwell AD, Fineberg N, Robbins TW, Sahakian BJ. The neuropsychology of obsessive compulsive disorder: The importance of failures in cognitive and behavioral inhibition as candidate and endophenotypic markers. Neurosci Biobehav Rev 2005; 29: 399-419.
35. Smith EE, Jonides J. Storage and executive processes in the frontal lobes. Science 1999; 283: 1657–61.
36. Aron RA. The neural basis of inhibition in cognitive control. Department of psychology, University of California, San Diego; 2007.