مجله اصول بهداشت روانی پذیرای مقالات با محتوای روان پزشکی، بهداشت روانی، روان شناسی و حوزههای مربوط به آنها میباشد. این نشریه خاص انتشار مقالات پژوهشی است. مقالات گزارش مورد به تعداد محدود و مقالات تدوینی فقط از مولفین صاحب قلم که تعدادی از منابع از تجارب خودشان باشد پذیرفته خواهد شد.
اصول کلی
- مقاله با توجه به مجوز اخیر مجله، به انگلیسی روان و با رعایت قواعد دستوری نوشته شود.
-متن مقاله قبلا در نشریهی دیگری به چاپ نرسیده و یا به طور همزمان برای سایر مجلات ارسال نشده باشد. نویسندگان مقاله باید در نامه تعهدنامه، اصیل بودن مقاله و موضوع عدم ارسال آن جهت چاپ به نشریه دیگر را مورد تاکید قرار دهند.
-مقالهی ترجمهشده چاپ نمیشود.
- واژه یا عبارتی که به صورت علایم اختصاری به کار برده میشود، در اولین استفاده به طور کامل در پرانتز ذکر گردد.
- مسئولیت علمی هر مقاله به عهده نویسنده مسئول است.
- انواع مقالات قابل قبول عبارتند از : پژوهشی (Original article)، مروری (Review)، گزارش موارد نادر (Case report)
- مقالات به زبان انگلیسی با استفاده از نرمافزار Word 2007-10، خط Times New Roman و سایز 12 تایپ گردد.
- متن مقاله حداکثر در ده صفحه تنظیم گردد (نویسنده میتواند به ازای هر 1000 کلمه متن، یک جدول یا نمودار داشته باشد).
مقاله پس از بررسی اولیه و دریافت نظر داوران در صورت نیاز به اصلاح به نویسنده عودت داده میشود، در صورت انجام اصلاحات و عودت آن در موعد مقرر، پس از بررسی توسط یکی از داوران اولیه، بررسی نهایی آن در هیات تحریریه انجام میشود.
- هیات تحریریه مجله بر اساس نظر مشاوران علمی خود در رد، قبول، ویرایش، تلخیص و اصلاح مقالات آزاد است. مقالات ارسالی مسترد نخواهد شد.
-ترتیب درج مقالات تابع مقررات خاص مجله میباشد و به درجهی علمی و شخصیت نویسندگان بستگی ندارد.
- رعایت کدهای اخلاق در پژوهش پزشکی کشور مصوب در مراجع ذیصلاح برروی مقالات ارسالی ضروری است. ثبت کارآزماییهای بالینی در یکی سایتهای زیرالزامی است و باید کد آن در مقاله درج گردد.
(http://www.IRCT.ir), (http://www.clinicaltrials.gov), (http://www.trialregister.nl/trialreg/index.asp)
با توجه به الزامی بودن کد ORCID برای تمامی نویسندگان، با مراجعه به آدرس https://orcid.org/register نسبت به ثبت نام تمامی نویسندگان و ارسال کد ایشان، اقدام شود.
- نویسندگان باید مقالات خود را به صورت آنلاین ارسال و پیگیری نمایند. http://jfmh.mums.ac.ir
انواع مقالات
-مقالهی پژوهشی
خلاصه: باید شامل مقدمه، روش کار، یافتهها، نتیجهگیری و واژههای کلیدی باشد. چکیده باید در برگیرندهی اهداف تحقیق، روشهای اصلی (انتخاب افراد گروه مورد بررسی یا حیوانات آزمایشگاهی، روش مشاهده و تحلیل)، یافتههای اصلی (دادههای خاص و اهمیت آماری آنها) و نتیجهگیریهای اصلی باشد. همچنین مولفین باید 3 الی5 واژهی کلیدی را با استفاده از فهرست MeSH در زیر چکیده بیاورند.
مقدمه:پس از آوردن سابقهی علمی مختصر و چکیدهای از مطالعات و مشاهدات موافق و مخالف مرتبط با پژوهش، دلایل انجام تحقیق به طور خلاصه آورده شود. اهداف پژوهش نیز باید در یک جمله در انتهای مقدمه ذکر گردد.
روش کار: نوع پژوهش قید گردد، توصیف نمونه و نحوهی نمونهگیری و همچنین کنترل مربوط با دقت درج گردد. در کارآزمایی بالینی تعیین نوع مداخلات (روشهای تصادفیسازی، مداخلهی صورت گرفته و روش کورکردن تحقیق) به دقت توصیف گردد. روش و ابزار گردآوری دادهها دقیقا توصیف گردد و در صورت نیاز به ماخذ استفاده شده اشاره گردد. نحوهی تعیین اعتبار و پایایی ابزار قید گردد. در صورتی که مقاله دارای پرسشنامه یا چکلیست است ضمیمه نمودن آن الزامی است. در مورد پرسشنامههای استاندارد ذکر مرجع و مشخصات پرسشنامه کافی است. مواد آزمایشگاهی، دستگاهها و مواد مصرفی دقیقا با ذکر نوع کارخانهی سازنده مشخص گردد. چگونگی جمعآوری و تجزیه و تحلیل دادهها (شامل روشهای آماری) به طور کامل شرح داده شود. نحوهی رعایت نکات اخلاقی در پژوهش ذکر گردد (رعایت کدهای اخلاق در پژوهشهای پزشکی کشور و کد ثبت در مورد کارآزماییهای بالینی برای مقالات ارسالی ضروری میباشد).
نتایج:به ترتیب منطقی در متن، جداول، نمودارها، تصاویر و اشکال ارایه گردند. دادههای جداول، نمودارها و تصاویر مجددا در متن تکرار نشوند و فقط نکات عمده و اصلی آنها با ذکر شمارهی جدول، نمودار یا تصاویر مورد اشاره قرار گیرد. در مطالعات تحلیلی و کارآزمایی بالینی ابتدا به مقایسه خصوصیات دو گروه شاهد و مورد پرداخته و سپس دادههای پژوهش آورده شود.
بحث: یافتههای جدید و مهم تحقیق تفسیر گردد و با دیگر تحقیقات انجام شده در ایران و جهان مقایسه شده (با ذکر منابع) و دلایل رد و یا قبول آنها مورد بحث قرار گیرد. از تکرار صرف و کامل بخش نتایج خودداری شود. از اظهار نظر در مواردی غیر از یافتههای مطالعه خودداری شود. محدودیتهای مطالعه و میزان تعمیمپذیری آن مورد توجه قرار گیرد.
نتیجهگیری: مقاله با یک نتیجهگیری روشن که از حد نتایج مطالعه فراتر نرود خاتمه یابد. پیشنهاد برای انجام مطالعات بعدی در این بخش قابل طرح است.
-مقالهی گزارش موردی:
خلاصه: شامل توضیح مختصری پیرامون مورد، نتیجهگیری و واژههای کلیدی (3 تا 5 عدد) می باشد.
مقدمه: شامل زمینه و اهمیت و دلیل نادر بودن مورد گزارشی با ذکر آمارهای گزارش شدهی قبلی میباشد.
مورد: شامل شرح حال بیمار و یافتههای بالینی و آزمایشگاهی تا حدی که منظور از نوشتن مقاله حاصل میگردد ( معرفی بیمار) میباشد.
بحث و نتیجهگیری: در این قسمت فقط خصوصیات مطالعه شده بررسی میشود. باید از تکرار پاراگرافهایی که در مورد شرح بیماری و سایر خصوصیات آن در کتابهای معتبر یافت میشود، خودداری گردد. اهمیت یافتههای مورد کنونی با آن
چه در بررسیهای مشابه توسط دیگران گزارش شده است، مقایسه و نتیجهگیری نهایی، توصیه و پیشنهاد مربوط به مورد مطرح میگردد.
گزارش سری موارد:
نحوهی نگارش مشابه گزارش موردی است. در گزارش سری موارد چندین مورد از یک پدیدهی نادر گزارش شده و جستجو جهت یافتن نکات مشترک و منحصر به فرد آنها صورت میگیرد. در مطالعات سری موارد تاکید بر مشاهدات منفرد و دقیق تک تک موارد است. همچنین مقطع زمانی گزارش صورت گرفته باید مشخص شده و تعداد موارد حداکثر 20 مورد باشد.
مقالهی مروری:
نویسندهی یک مقالهی مروری باید حداقل سه مقالهی پژوهشی در زمینهی مربوط به مقاله، به عنوان نویسندهی اول داشته باشد. مقالات مروری باید حداقل دارای 30 منبع باشند.
خلاصه: شامل مقدمه، متن، نتیجهگیری و واژههای کلیدی میباشد.
مقدمه: شامل هدف نویسنده از انجام مطالعهی مروری و اینکه در مرور صورت گرفته چه چیزی مورد بحث قرار خواهد گرفت، میباشد.
متن: شامل بررسی متون و تحقیقات متعدد صورت گرفته در ارتباط با موضوع (ارایه شواهد مربوط، با جزئیات کامل و اجتناب از کلیگویی) میباشد.
نتیجهگیری: شامل خلاصهای از حقایق و مفاهیمی که در متن آورده شده است.
مشخصات مقالات
مشخصات عمومی: هر مقاله باید شامل قسمتهای زیر باشد:
- صفحهی اول یا صفحهی عنوان مقاله: شامل عنوان کامل مقاله، نام مولف یا مولفین، بخش، بیمارستان، دانشکده، دانشگاه، شهر و محل اشتغال مولف یا مولفین باشد. همچنین نویسندهی مسئول مشخص شده و شماره تلفن تماس، نشانی و نشانی الکترونیکی وی آورده شود. این قسمت به صورت جدا در فایل مقاله با نام نویسندگان آمده و در فایل بدون نام نویسندگان نباید ذکر گردد.
- صفحهی دوم یا صفحهی چکیده: شامل چکیده و واژههای کلیدی میباشد.
- صفحهی سوم به بعد، صفحات متن مقاله میباشند.
- ذکر نام و عنوان افراد یا موسساتی که در انجام تحقق همکاری داشتهاند و یا در اجرای پژوهش کمک مالی نمودهاند به صورت تشکر نیز توصیه میشود که در بخش تقدیر و تشکر ذکر گردد. همچنین بحث تضاد منافع نویسندگان نیز در این قسمت باید مطرح گردد.
برای منابع صفحهی مجزایی وجود داشته باشد. صفحات جدایی برای هر یک از جداول، نمودارها، تصاویر و عکسها (دارای عناوین کامل) وجود داشته باشد.
جداول: زمانی که با آوردن چند جمله در متن میتوان دادهها را خلاصه کرد یا هنگامی که روابط میان دادهها میتواند به روشنی در چند جمله بیان شود، تا حد امکان از جدول استفاده نشود. هنگامی که خواننده به مقادیر عددی دادههایی بیش از آن چه بتوان در چند جملهی متن خلاصه کرد، نیاز داشته باشد از جدول استفاده شود. دادهها به نحوی مرتب شوند که عناصر شبیه به هم (به خصوص اعداد) به صورت عمودی خوانده شوند.
عنوان جدول باید خلاصه بوده و به دو عبارت یا جمله تقسیم نشود. در صورت نیاز به توضیح اختصارات می توان همه یا بیشتر توضیحات را در اولین جدول آورد، سپس در جدولهای بعدی به صورت زیرنویس یادآوری شود (به عنوان مثال: اختصارات همانند جدول 1).
به طور کلی به استثنای خطوط افقی که زیر سرستونها و عنوان و انتهای جدول کشیده میشود تا از قسمت زمینه جدا گردند، از کشیدن خطهای افقی و عمودی دیگر در جدول خودداری شود. خطوط افقی جدول نباید از عرض جدول بیشتر باشد، در غیر این صورت باید در دو سطر یا بیشتر تنظیم شود. هر گاه جدول، نمودار یا عکس فقط یک عدد باشد، شماره
گذاری شود. خود جدول، نمودار یا شکل باید بدون مراجعه به متن قابل فهم و گویا باشد. از به کار بردن هرگونه حروف اختصاری بدون توضیح آن در زیرنویس جدول خودداری شود. اعداد جدول باید به فارسی نوشته شود.
جدول5- نتایج تحلیل واریانس چندمتغیری عملکرد بین
فردی با توجه به نمرات مقیاسهای گروه (ب) آزمون کالیفرنیا در بیماران دوقطبی
آزمونها |
درجه |
|
F |
|
سطح معنی |
|
||||||||||
گروه* |
زمان ** |
تعامل |
|
گروه* |
زمان** |
تعامل |
|
گروه* |
زمان** |
تعامل |
||||||
مقیاس برداشت خوب |
1 |
2 |
2 |
|
96/0 |
24/6 |
66/20 |
|
33/0 |
00/0 |
00/0 |
|||||
مقیاس خویشتن |
1 |
2 |
2 |
|
56/0 |
94/0 |
20/15 |
|
46/0 |
39/0 |
00/0 |
|||||
مقیاس اجتماعی |
1 |
2 |
2 |
|
01/0 |
58/0 |
25/3 |
|
90/0 |
56/0 |
04/0 |
|||||
مقیاس مسئولیت |
1 |
2 |
2 |
|
48/0 |
99/3 |
42/13 |
|
49/0 |
00/0 |
00/0 |
|||||
* آزمون- شاهد ** پیشآزمون-پسآزمون-پیگیری
نمودارها و تصاویر: نمودارها و تصاویر باید با مهارت حرفهای تهیه شود. در تمام نمودارها و تصاویر، حروف، اعداد و نمادها باید به فارسی، واضح و با اندازهی مناسب باشند که وقتی برای انتشار کوچک میگردند هنوز قابل خواندن باشند. نمودارها و تصاویر باید سیاه و سفید باشند، عناوین و توضیحات تصاویر و نمودارها باید خارج از تصویر و نمودار، کامل و گویا زیر آنها آورده شود. نمودارها و تصاویر باید شمارهگذاری متوالی گشته و ترتیب، بر اساس ارجاع به آنها در متن باشد. نمودارها باید دارای عناوین و واحد اندازهگیری برای هر دو محور افقی و عمودی باشند. از استفاده از فرمهای غیر معمول و اشکال سه بعدی پرهیز شود. هر نمودار باید به تنهایی گویا بوده و نیاز به مطالعهی متن برای درک مقصود نداشته باشد.
منابع: باید بر اساس بیانیه ونکوور تنظیم گردد و به ترتیب استفاده در متن مقاله یا جداول و نمودارها شمارهگذاری و با همان شماره در فهرست منابع قید شوند. نحوهی معرفی منابع به شرح ذیل است (در نمونههای زیر به نشانهها مثل نقطه ویرگول و .... و نیز به وجود یا عدم وجود فاصله دقت شود).
منبع مقاله:
1) نام خانوادگی و حرف اول نام نویسنده یا نویسندگان 2) عنوان مقاله 3) نام اختصاری مجله 4) تاریخ انتشار 5) شماره و دوره
ی مجله 6) صفحات اول و آخر استفاده شده.
Holson I, Kraft P, Roysamb E. The relationship between body image and depressed mood in adolescence: A five years longitudinal study. J Health Psychol 2001; 6(6): 613-27.
Nateghian S, Mollazadeh J, Gudarzi MA, Rahimi Ch. [Forgiveness and marital satisfaction in combat veterans with post traumatic stress disorder and their wives]. Journal of fundamentals of mental health 2008; 10(1): 33-46. (Persian)
منبع فصلی از کتاب :
1) نام خانوادگی و حرف اول نام نویسنده یا نویسندگان فصل، 2)عنوان فصل، 3) نام خانوادگی و حرف اول نام ویراستار یا ویراستاران کتاب، 4) عنوان کتاب، 5) نوبت چاپ، 6) محل انتشار، 7) نام ناشر، 8) تاریخ انتشار، 9) صفحات اول و آخر استفاده شده.
Moore C, Williams R, Hirshkowitz M. Mood disorders. In: Sadock B, Sadock V. (editors). Kaplan and Sadock’s comprehensive textbook of psychiatry. 7th ed. Philadelphia: Lippincott Williams and Wilkins; 2000: 1677-701.
منبع کتاب :
1) نام خانوادگی و حرف اول نام نویسنده یا نویسندگان، 2)عنوان کتاب، 3) نوبت چاپ، 4) محل انتشار، 5) نام ناشر، 6) تاریخ انتشار، 7) صفحات اول و آخر .
Momtazi S. [Family and drug abuse]. 3rd ed. Zanjan: Mahdis; 2005: 15-61. (Persian)
منبع پایان
نامه:
1) نام خانوادگی و حرف اول نام نویسنده یا نویسندگان، 2)عنوان پایاننامه، 3)درجهی دانشگاهی پایان
نامه، 4)محل، 5)دانشگاه، 6)دانشکده، 7)تاریخ، 8) صفحات اول و آخر استفاده شده.
Najafi F. [The comparison of body esteem and anxiety of Alzahra University students as unisex university with other university students]. MA. Dissertation. Tehran: Alzahra University, College of psychology and education science, 2000: 100-55. (Persian)
منبع مطالب کنفرانس:
Kimura J, Shibasaki H. (editors). Recent advances in clinical neurophysiology. Proceeding of the 10th International Congress of EMG and Clinical Neurophysiology; 1995; Oct 15-19, Kyoto, Japan. Amsterdam; Elsevier, 1996.
منبع بیانیهی کنفرانس:
Bengtsson S,Solheim BG. Enforcement of data protection, privacy and security in medical informatics. In: Lun KC, Degoulet P, Piemme TE, Rienhoff O. (editors). MEDIINFO 92. Proceeding of the 7th World Congress on Medical Informatics; 1992 Sep 6-10; Geneva. Switzerland. Amsterdam: North – Holland; 1992: 1561-65.
منبع مقالات منتشر نشده:
Leshner Al. Molecular mechanisms of cocaine addiction. N Engal J Med. 1996. In Press.
منبع نسخهی الکترونیکی:
Morse SS. Factors in the emergence of infectious diseases. Emerg Infect Dis (derail online) 1995 Jan-Mar [cited 1996 Jun 5], 1(1): [24 screens]. Available from: URL; http://WWW.cdc.gov/ncidod/EID/eid.htm
منبع منوگراف الکترونیکی:
CDI. Clinical dermatology illustrated (monograph on CD-ROM). Reeves JRT, Maibach H. CMEA Multimedia Group, Producers 2nd ed. Version 2.0 San Diego: CMEA; 1995.
منبع فایل رایانه ای:
Hemodynamics III. The ups and downs of hemodynamics [computer program]. Version 2.2. Orlando (FL): Computerized Educational Systems 1993.