اثربخشی بازی‌درمانی شناختی-رفتاری بر انعطاف‌پذیری کودکان پرخاشگر

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن، رودهن، ایران

2 دانشجوی دکترای مدیریت آموزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

چکیده

مقدمه: بازی­درمانی شناختی-رفتاری، با تلفیق روش­های مختلف بازی­درمانی با مدل شناختی – رفتاری به دنبال افزایش رفتارهای مطلوب و کاهش رفتارهای آسیب­رسان در کودکان است. هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی بازی­درمانی شناختی – رفتاری بر انعطاف­پذیری کودکان پرخاشگر است.
روش­کار: تعداد 20 کودک پرخاشگر 9-6 ساله شهر تهران بر اساس پرسشنامه علایم مرضی کودکان (CSI-4) انتخاب و به دو گروه آزمون و شاهد تقسیم شدند. ابزار پژوهش، فرم رایانه­ای آزمون ویسکانسین بود که در مراحل پیش­آزمون و پس­آزمون، پس از دریافت 10 جلسه درمانی برای گروه آزمون در هر دو گروه اجرا شد.
یافته­ها: بازی­درمانی شناختی- رفتاری گروهی تاثیر معنی­داری در کاهش پاسخ­های نادرست و خطای درجاماندگی و افزایش پاسخ­های درست دارد.
 نتیجه­گیری: بازی­درمانی گروهی شناختی-رفتاری سبب افزایش انعطاف­پذیری در کودکان پرخاشگر می­شود.

کلیدواژه‌ها


  1. Furniss T, Beyer T, Guggenmos J. Prevalence of behavioral and emotional problems among six-years-old preschool children: baseline results of a prospective longitudinal study. Soc Psychiatr Psychiatr Epidemiol 2006; 41: 394-9.
  2.  Fili E. Parenting style and aggressive behavior among preschool going children.  Int Res Acad Res 2016; 4(2): 1-8.
  3.  Asterman J. Violence and aggressive behavior. Pediatr Rev 2017; 38(2):  69-80.
  4.  Tarrier N. Case Formulation in cognitive behavior therapy.  New York: Taylor & Francis; 2006.
  5. Dobson KS, Hollon SD, Dimidjian S, Schmaling KB, Kohlenberg RJ, Gallop R, et al. Randomized trial of behavioral activation, cognitive therapy, and antidepressant medication in the prevention of relapse and recurrence in major depression. J Cons Clin Psychol 2010; 76: 468-77. 
  6.  Walkup J, Albano A, Piacenttini, Birmaher B. Cognitive behavioral therapy, sertraline, or a combination in childhood anxiety. J Med 2008; 7(3): 17-26.
  7. Sokhodolsky D, Kassinove H, Gorman B. Cognitive behavioral therapy for anger in children and adolescents: a meta-analysis. Aggress Viol Behav 2004; 9(3): 247-69.
  8. Ghaderi R, Asghari Moghadam MA, Shaeiri MR. The efficiency of cognitive-behavioral play therapy on the afflicted children to conduct disorder. J Behav 2006; 19(7): 75-84.
  9.  Hassani R, Mirzaeian B, Khalilian A. [The effectiveness of play therapy based on cognitive-behavioral approach on children anxiety and self-esteem who were afflicted to attention deficit disorder- hyperactivity]. Modern research of psychology 2013; 8:  163-80. (Persian)
  10.  Salamat M, Moghtadaei K, Kaafi M, Amedi AR, Khanzadeh A. The effectiveness of cognitive-behavioral play therapy based on children social skills ad memory with disability in learning dictation. Behavioral science research 2014; 11(6): 556-64.
  11.  Tabatabaei MR. [The effectiveness of urban education on children aggression and responsibility]. MA. Dissertation. Islamc Azad University, Gachsar branch, 2014. (Persian)
  12. Salmivalli C, Peets K. Bullies, victims, and bully-victim relationships in middle childhood and early adolescence. University of Virginia, 2009.
  13. Brooks BL, Iverson GL, Sherman EMS, Roberge MC. Identifying cognitive problems in children and adolescents with depression using computerized neuropsychological testing. Appl Neuropsychol 2010; 17(1): 37-43.
  14. Kim-Cohen J. Resilience and developmental psychopathology. Child Adolesc Psychiatr Clinics North Am 2007; 16(2): 271-83.
  15. Deak G, Wiseheart M. Cognitive flexibility in young children: General or task-specific capacity? J Experim Child Psychol 2015; 138: 31-53.
  16.  Ganji K, Zabihi R, Taghavi S. Meta-analysis of the effectiveness of play therapy on children behavioral disorders. J Behav Sci 2015; 9: 111-19.
  17.   Petermann F, Helmsen J, Koglin U. [Expansive Verhaltensstörungen [Disruptive disorders]]. Monatsschrift Kinderheilkunde 2010; 158: 22-27. (German)
  18.  Kanter JW, Santiago-Rivera A, Rusch IC, Busch AM, West P. Initial outcomes of a culturally adapted behavioral activation for Latinas diagnosed with depression at a community clinic. Behav Modif 2010; 34: 120-44.
  19.  Armento MEA, Hopko DR.  Behavioral activation of a breast cancer patient with co-existent major depression and generalized anxiety disorder. Clin Case Stud 2009; 8: 25-37.
  20. Battonari K, Roberts J, Thomas S, Read J. Stop thinking and start doing: Switching  from cognitive therapy to behavioral activation in a cognitive and behavioral activation in a case of chronic treatment-resist depression. Cogn Behav Pract 2008; 15: 376-86.
  21. Gawrysiak M, Nicholas C, Hopko DR. Behavioral activation for moderately depressed university students: Randomized controlled trial. J Couns Psychol 2009; 56: 468-75.