مقایسه‌ی تحلیلی ظرفیت هوش کلی، کلامی، عملکردی، خرده‌مقیاس‌های آن و پیشرفت تحصیلی در نوجوانان بزهکار و غیر بزهکار

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دکترای روان‌شناسی استثنایی، دانشگاه آزاد اسلامی، گرگان، ایران

2 باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، واحدگرگان، دانشگاه آزاد اسلامی، گرگان، ایران

3 کارشناس ارشد روان‌شناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی، گرگان، ایران

چکیده

مقدمه: نوجوانان بزهکار معمولاً در مدرسه مشکلات بسیاری دارند و تفاوت­های آشکاری با نوجوانان غیر بزهکار نشان می دهند. پژوهش حاضر به منظور مقایسه تحلیلی ظرفیت هوش کلی، کلامی، عملکردی، خرده­مقیاس­های آن و پیشرفت تحصیلی نوجوانان بزهکار و غیر بزهکار انجام شده است.
روش­کار: نمونه این پژوهش تحلیلی-توصیفی شامل 71 نوجوان بزهکار پسر و 71 نوجوان بهنجار بودند که از میان بزهکاران کانون اصلاح و تربیت و نوجوانان مشغول به تحصیل در آموزشگاه­های مقطع متوسطه، سال تحصیلی 1393-1392 شهرستان گرگان و ساری با روش نمونه­گیری به ترتیب در دسترس و خوشه­ای  انتخاب شدند. پرسشنماههای مورد استفاده پرسشنامه جمعیتشناختی، هوش وکسلر و پیشرفت  تحصیلی بودند. داده­ها با روش آماری تحلیل واریانس چندمتغیره  و آزمون تی  تحلیل شدند.
یافته­ها: بین هوش کلی نوجوانان بزهکار و عادی تفاوت معنی­دار وجود دارد (01/0>P). نتایج مقایسه بین دو  گروه در هوش کلامی نشان داد بین دو گروه در هوش کلامی و عملی تفاوت معنی­داری وجود دارد (000/0=P). نوجوانان عادی در هوش کلی، کلامی و عملی نمره بیشتری دارند. هم­چنین نوجوانان بزهکار، پیشرفت تحصیلی کمتری نسبت به گروه غیر بزهکار دارند.
  نتیجه­گیری: نتایج نشان داد که در مقیاس هوش کلی، کلامی، عملی و مولفه­های آن­ها و پیشرفت تحصیلی نوجوانان بزهکار نمرات کمتری به دست آوردند. 

کلیدواژه‌ها


1. Kazdin EA. Parent management training. Oxford: Oxford University; 2005.
2. Rincker JL. Academic and intellectual characteristics of adolescent juvenile offenders. J Correct Educ 1990; 41(3): 124-31.
3. Shelley-Tremblay J, O'Brien N, Langhinrichsen-Rohling J. Reading disability in adjudicated youth: prevalence rates, current models, traditional and innovative treatments. Aggress Viol Behav 2007; 12(3): 376-92.
4. Mash E, Wolfe D.  Abnormal child psychology: Cengage Learning; 2012: 164-81.
5. Hastings PD, Zahn-Waxler C, Robinson J, Usher B, Bridges D. The development of concern for others in children with behavior problems. Dev Psychol 2000; 36(5): 531-46.
6. Hogan, A. E. Cognitive functioning in children with oppositional defiant disorder and conduct Disorder. In: Quay and Hogan (editors). Handbook of destructive behavior disroder. New York: Plenum; 1999: 317-31.
7. Lynam D, Moffitt T, Stouthamer-Loeber M. Explaining the relation between IQ and delinquency: Class, race, test motivation, school failure, or self-control? J Abnorm Psychol 1993; 102(2): 187.
8. Ahadi H, Mohseni N. [Developmental psychology]. Tehran. Pardis; 2002. (Persian)
9. Maniadaki K, Kakouros E. Attention problems and learning disabilities in young offenders in detention in Greece. Psychology 2011; 2(1): 53-9.
10. Moffitt TE. Juvenile delinquency and attention deficit disorder: Boys' developmental trajectories from age 3 to age 15. Child Dev 1990; 61(3): 893-910.
11. Silberberg NE, Silberberg MC. School achievement and delinquency. Rev Educ Res 1971; 41(1): 17-33.
12. Raygor BR. Mental ability, school achievement, and language arts achievement in the prediction of delinquency. J Educ Res 1970; 64(2): 68-72.
13. Fatthi Aghdam G, Pasangag P. Investigate the relationship between learning disorders with delinquency juvenile in delinquency based in Tehran Correction and Rehabilitation Center. Journal of behavioral sciences 2010; 200(3): 13953.
14. Katsiyannis A, Archwamety T. Academic remediation/achievement and other factors related to recidivism rates among delinquent youths. Behav Disord 1999; 24(2): 93-101.
15. Hallahan DP, Kauffman JM, Pullen PC. Exceptional learners: An introduction to special education. Pearson Higher; 2011.
16. White JL, Moffitt TE, Silva PA. A prospective study replication of the protective effects of IQ in subjects at high risk for juvenile delinquency. J Cons Clin Psychol 1989; 57(6): 719-24.
17. Hinshaw SR. Externalizing behavior problems and academic underachievement in childhood and adolescence: Causal relationships and underlying mechanisms. Psychol Bull 1992; 111(1): 127-55.
18. Karami A. [Children Wechsler intelligence test guide]. Tehran: Psychometrics; 2007. (Persian)
19. Farrington DP, Ullrich S, Salekin RT. Environmental influences on child and adolescent psychopathy. In: Salekin TD, Lynam DR. (editors). Handbook Child And Adolescent Psychopathy. NewYork: Guilford; 2010: 202-30.
20. Loeber R, Green S, Keenan K, Lahey BB. Which boys will fare worse? Early predictors of the onset of conduct disorder in a six year longitudinal study. J Am Acad Child Adolesc Psychiatry 1995; 34(4): 499-509.
21. Goodman R. The relationship between normal variation in IQ and common childhood psychopathology: A clinical study. Eur Child Adolesc Psychiatry 1995; 4(3): 187-96.
22. Nagin DS, Farrington DP,  Moffitt TE. Life-course trajectories of different types of offenders. Criminology 1995; 33(1): 111-39.
23. Fergusson DM, Horwood LJ, Lynskey MT. The effects of conduct disorder and attention deficit in middle childhood on offending and scholastic ability at age 13 . J Child Psychol Psychiatry 1993; 34(6): 899-916.
24. Chandler M, Moran T. Psychopathy and moral development: A comparative study of delinquent and nondelinquent youth. Dev Psychopathol 1990; 2(3): 227-46.
25. Kandel E, Mednick SA, Kirkegaard-Sorenson L, Hutchings B, Knop J, Rosenberg R, et al. IQ as a protective factor for subjects at high risk for antisocial behavior. J Consult Clin Psychol 1988; 56(2): 224-6.
26. Schonfeld IS, Shaffer D, O’Connor P, Portnoy S. Conduct disorder and cognitive functioning: Testing three causal hypotheses. Child Dev 1988; 59(4): 993-1007.
27. Gellert A, Elbro C. Reading disabilities, behaviour problems and delinquency: A review. Scand J Educ Res 1999; 43(2): 131-55.
28. Elliott DS. Delinquency, school attendance and dropout. Soc Problems 1966; 13(3): 307-14.
29. Tarnopol L. Delinquency and minimal brain dysfunction. J Learn Disabil 1970; 3(4): 200-7.
30. Salekin RT, Lochman JE. Child and adolescent psychopathy: The search for protective factors. Crim Justice Behav 2008; 35(2): 159-72.
31. Kelly DH,  Balch RW. Social origins and school failure: A reexamination of Cohen's theory of working-class delinquency. Pacific Sociol Rev 1971; 14(4): 413-30.
32. Wang X, Blomberg TG, Li SD. Comparison of the educational deficiencies of delinquent and nondelinquent students. Eval Rev 2005; 29(4): 291-312.
33. Alm J, Andersson, J. A study of literacy in prisons in Uppsala. Dyslexia1997; 3(4): 245-6.
34. Jensen J, Lindgren M, Meurling AW, Ingvar DH, Levander S. Dyslexia among Swedish prison inmates in relation to neuropsychology and personality. J Inter Neuropsychol Soc 1999; 5(5): 452-61.
35. Meltzer LJ, Levine MD, Karniski W, Palfrey JS, Clarke S. An analysis of the learning styles of adolescent delinquents. J Learn Disabil 1984; 17(10): 600-8.
36. Noori Z. [The effect of dysfunctional family in Ahvaz children tendency to delinquency]. Journal of correction and education 2010; 96: 29-36. (Persian)
37. Ebrahimi Nasab K, Noori E, Molavi H. [The comparison of delinquent adolescents and normal personality traits in Isfahan]. Journal of Isfahan University 2002; 2: 227-40. (Persian)