تاثیر آموزش خودمتمایزسازی بر میزان رضایت زناشویی در بین دانشجویان زن متاهل

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه علوم تربیتی، واحد ایذه، دانشگاه آزاد اسلامی، ایذه، خوزستان، ایران

2 عضو هیات علمی گروه روان‌شناسی، واحد ایذه، دانشگاه آزاد اسلامی، ایذه، خوزستان، ایران

چکیده

مقدمه: هدف از پژوهش حاضر، بررسی تاثیر آموزش خودمتمایزسازی بر میزان رضایت زناشویی دانشجویان زن متاهل دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایذه بود.
روش­کار: تعداد آزمودنی­های این پژوهش شامل 50 نفر بود که به صورت تصادفی ساده انتخاب و در دو گروه آزمون (25 نفر) و شاهد (25 نفر) جایگزین شدند. ابزار اندازه گیری رضایت زناشویی انریچ (1989) بود. در ابتدا از هر دو گروه پیش­آزمون گرفته شد و سپس گروه آزمون به مدت 8 جلسه در برنامه آموزش خودمتمایزسازی شرکت کرد. داده­ها با آزمون تحلیل کوواریانس و نرم­افزار SPSS تحلیل گردیدند.
یافته­ها: نتایج نشان داد که آموزش خودمتمایزسازی بر میزان رضایت زناشویی زنان متاهل تاثیر دارد (01/0 P≤و26/30= F )
  نتیجه­گیری: به نظر می­رسد آموزش خودمتمایزسازی می­تواند میزان رضایت زناشویی زنان را افزایش دهد.

کلیدواژه‌ها


  1. Taniguchi ST, Freeman PA, Taylor S, Malcarne B. A study of married couples’ perceptions of marital satisfaction in outdoors recreation. J Experient Educ 2006; 28(3): 253-6.
  2. Mirgain SA, Cordova JV. Emotion skillsand marital health: The association between observedand self-reported emotion skills, intimacy, and maritalsatisfaction. J Soc Clin Psychol 2007; 26: 983-1009.
  3. Peleg O. The relation between differentiation and social anxiety: what can be learn from students and their parents? Am J Fam Ther 2005; 33: 167-83.
  4. Akers-Woody M. Understanding the attitudes toward marriage of never- married female young adult children of divorce using bowen theory; 2003.  
  5. Thorberg F, Lyvers M. Attachment, fear of intimacy and differentiation of self among clients in substance disorder treatment facilities. Department of psychology; 2005.
  6. Gushue GV, Constantine MG. Examining individualism, collectivism, and self differentiation in African college women. J Ment Health Couns 2003; 25: 1-15.
  7. Mushrush L. A Bowen family system’s perspective on first-year student’s coping styles adjustment to college and alcohol use. Ph.D. Dissertation. Gannon University, 2007.
  8. Comffield L. The impact of therapeutic group procedures on selfdifferentiation. University of Wisconsin, 2000.
  9. William Gillen M. Conceptual similarities: Responsibility, self and systemic thinking in the family system theory of Murray Bowen and the theology of H. Richard Niebuhr. Ph.D. Dissertation, 2006.
  10. Skowron E. Differentiation of self, personal adjustment, problem solving and ethnic group belonging among person of color. J Couns Dev 2004; 82: 447-59. 
  11. Kruse N. The relationship between self differentiation and the levels of trust, shame, and guilt in intimate relationships. ProQuest Information and Learning Company, 2007.
  12. Soleimanian A. [Investigate the relationship between irrational beliefs and marital satisfaction in married students]. MS. Dissertation. Teacher Training of Tehran University, 1994. (Persian)
  13. Carr A. Family therapy: Concepts process and practice. 2nd ed. London: John Wiley; 2006.
  14. Hill A. Predictors of relationship satisfaction: The link between cognitive flexibility, compassionate love and level of differentiation. Ph.D. Dissertation. The Alliant International University Los Angeles; 2008.
  15. Olson DH, Defrain J. Marriages and families intimacy, diversity and strengths. 5th ed. New York: McGraw-Hill; 2006.
  16. Adam R. The effects of gestalt and cognitive- behavioral therapy group intervention on the assertiveness and self-esteem of women with physical disabilities facing abuse. Ph.D. Dissertation. Wayne State University, 2010.
  17. Bekker MHJ, Croon MA, Belkom EGA, van Vermee JBG. Predictingindividual differences in autonomy-connectedness: The role of bodyawareness, alexithymia, and assertiveness. J Clin Psychol 2008; 64(6): 747-65.
  18. Tuason MTF. Do parent’s differentiation levels predict those of their adult children? and other tests of Bowen theory in a Philippine sample. J Counsel Psychol 2000; 47: 27-35.