مقدمه:خانواده تکوالدی اخیرا رواج روزافزون یافته است. با توجه به شیوع طلاق و افزایش خانوادههای تکوالد و بدون والدین، پژوهشی حاضر با هدف بررسی مقایسهای ذهنآگاهی، مهارتهای جراتورزی و بازداری رفتاری در پسران تک والد و بدون والدین 15 ساله شهر گرگان انجام شده است. روشکار: نمونه آماری این پژوهش توصیفی علیمقایسهای شامل 76 نفر از پسران 15ساله تکوالد و بدون والد (40 تک والد و 36 نفر بدون والد) شهرستان گرگان است که در پاییز 1395 به روش غیرتصادفی هدفمند از نوع در دسترس انتخاب شدند و از آنها خواسته شد تا به پرسشنامههای مقیاس سیستمهای بازداری/فعالسازی رفتاری، جراتورزی گمبریل و ریچی (1975) و پرسشنامه ذهنآگاهی پاسخ دادند. دادهها با استفاده از روش آزمون ضریب تحلیل واریانس چندمتغیره مورد بررسی قرار گرفت. یافتهها: در مجموع بین مشاهده، عدم قضاوت، از ابعاد متغیر ذهنآگاهی، جراتورزی و فعالسازی رفتاری/ بازداری رفتاری در دو گروه در پسران تکوالد و بدون والدین با توجه به تحلیل واریانس یکسویه تفاوت معنیداری در سطح (001/0>P) وجود دارد. همچنین نشان تفاوت معنیداری در حیطههای دیگر ذهنآگاهی همچون عدم واکنش، توصیف، عمل همراه با آگاهی، در دو گروه در پسران تکوالد و بدون والدین وجود ندارد. نتیجهگیری: با توجه به نتایج تحقیق به طور کلی میتوان بیان نمود که عدم برخورداری از دو والد در سیر رشدی افراد تاثیر بسزایی در فرایند شناختی و رفتاری آنان میگذارد و وجود حتی یک والد به تنهایی نیز نقش کتمانناپذیری را در این روابط ایفا مینماید.
Khedri Z, Asgari P. [Comparison of personality characteristics and individual adjustment - adolescents in single-parent and two-parent Isfahan]. Thinking and behavior (Applied psychology) 2012; 5: 45-54. (Persian)
Hakim Shoshtari M, Hajebi A, Panaghi L, Abedi Sh. [Emotional and behavioral problems in children of single-parent families compared to two-parent families: Imam Khomeini Relief Committee]. Journal of Faculty of Medicine, Tehran University of Medical Sciences 2009, 66(3): 196-202. (Persian)
Zare Bahram Abadi M, Kar KZ, Boroujerdi H, Mohammadifar MA. [Effectiveness of improving the quality of the relationship parent-child relationships in families, single parents, guardians girls]. Journal of clinical psychology 2013; 5(2): 14-24. (Persian)
Chiesa, A, Calati, R, Serretti A. Does mindfulness training improve cognitive abilities? A systematic review of neuropsychological findings. Clin Psychol Rev 2011; 31(3): 449-64.
Rostami A, Shariat Nia K, Khvajvnd Kh. [Examine the relationship between self-efficacy and mindfulness with rumination among students of Islamic Azad University]. Medical sciences journal 2014; 24(4): 254-9. (Persian)
Flook L, Goldberg SB, Pinger L, Davidson RJ. Promoting prosocial behavior and self-regulatory skills in preschool children through a mindfulness-based kindness curriculum. Dev Psychol 2015; 51(1): 44-51.
Mitchell JT., Zylowska L, Kollins SH. Mindfulness meditation training for attention-deficit/hyperactivity disorder in adulthood: Current empirical support, treatment overview, and future directions. Cogn Behav Pract 2015; 22(2): 172-91.
Bayrami M, Movahedi Y, Alizadehgoradel J. Mindfulness-based cognitive therapy in reducing social anxiety and dysfunctional attitudes. Journal of adolescent social cognition 2015; 4(7): 41-52. (Persian)
Barnert ES, Himelstein S, Herbert S, Garcia-Romeu A, Chamberlain LJ. Innovations in practice: Exploring an intensive meditation intervention for incarcerated youth. Child Adolesc Ment Health 2013; 19(1): 69-73.
Ismailian N, Tahmasian K. [The effectiveness of mindfulness-based cognitive therapy on symptoms of depression and acceptance of children with divorced parents]. Journal of clinical psychology 2013; 5(3): 47-57. (Persian)
Mirzakhani N, Kangarani Farahani M, Rezaei M, Akbarzada Baqban AR, Sadeghi S. [Comparison of assertiveness and anxiety in Tehran elementary school students with learning disorders with normal counterparts]. Rehabilitation medicine 2016; 5(2): 209-18. (Persian)
Demirbilek M, Otrar M. The Examination of assertiveness levels and self-respect of adolescents with single parent and whole Family. Int Online J Educ Sci 2014; 6(1): 215-41.
Hassanzadeh M, Mohammad Hassanzadeh A. [The relationship between characters, family communication patterns and behavior in students]. Educational psychology 2015; 11: 103-17. (Persian)
Han-Jong L. Relations of children's proactive and reactive assertiveness to peer acceptance: Moderating effects of social interest. Psychol Rep 2014; 114(3): 913-26.
Khazayi F, Heidari Nasab L, Jalali MR. [Comparison of self-efficacy, self-esteem, social anxiety, shyness and aggression among high school students with different levels of assertiveness]. Journal of Kashan University of Medical Sciences 2014; 18(3): 229-38. (Persian)
Purkurd M, Abolqasemi A, Narimani M, Rezaei Jmaluyi H. [Direct and indirect effect of self, impulsivity, behavioral activation and inhibition social skills substance abuse among students]. Journal of research in addiction 2013; 7: 11-28. (Persian)
Kobeleva X, Seidel E, Kohler C, Schneider F, Hebal U. Dissociation of explicit and implicit measures of the behavioral inhibition and activation system in borderline personality disorder. Psychiatr Res 2014; 218: 134-42.
Mansouri A, Roodsari A. [The relationship between activation and inhibition of pathological and non-cognitive behavioral concerns]. Journal of Babol University of Medical Sciences 2010; 12 (1): 59-64. (Persian)
Ross RR, Keiser HN, Strong JV, Webb CM. Reinforcement sensitivity theory and symptoms of personality disorder: Specificity of the BIS in cluster C and BAS in cluster B personality and individual differences. Pers Individ Diff 2013; 54(2): 289-93.
Jasko K, Czernatowicz-Kukuczka A, Kossowska M, Czarna AZ. Individual differences in response to uncertainty and decision making: The role of behavioral inhibition system and need for closure. Motiv Emot 2015; 39(4): 541-52.
Narimani M, Vahidi Z, Abolqasemi A. [Compare alexithymia, impulsivity and behavioral activation and inhibition in obsessive-compulsive and paranoid personality disorder symptoms and normal students]. Journal of clinical psychology 2013; 5(2): 55-65. (Persian)
Sultan Mohammadlou S, Gharraee B, Fath Ali Lavassani F, Gohari MR. [The relationship between activation and behavioral inhibition systems, meta-cognitive emotion regulation difficulties and concerns]. Research in cognitive and behavioral sciences 2013; 3(2): 85-100. (Persian)
Toozandehjani H, Nejat C, Kamalpur N. [Comparison of effectiveness gradual desensitization techniques, assertiveness and their combination in patients with social phobia]. Andeesheh va Raftar 2007; 2(6): 63-74. (Persian)
Dehghani M, Ismaili N, Akbari F, Hasanvand M, Nikmanesh E. [Evaluate the psychometric properties and factor structure Five Facet Mindfulness]. Andeesheh va Raftar 2014; 9: 77-88. (Persian)
Ahmadvand Z, Heidari Nasab L, Shaeeri MR. [Explaining the components of mindfulness-based psychological well-being]. Journal of health psychology 2012; 2: 60-69. (Persian)
Mohammadi N. [Behavioral activation and inhibition system]. Shiraz University, Scientific journal of Shahed University 2009; 15: 61-9. (Persian)
Ghadiry Zabihi S, Abolghasemi A, Aqajani SA. [To compare the inhibition system- Enable behavioral and emotional clarity in students with and without traumatic experience]. Journal of school psychology 2015; 4(2): 69-88. (Persian)
ذکایی آشتیانی, مهدیه, & مقدمفر, نصیره. (1396). بررسی مقایسهای ذهنآگاهی، مهارتهای جراتورزی و بازداری و فعالسازی رفتاری در پسران تکوالد و بدون والدین 15 ساله شهر گرگان. مجله اصول بهداشت روانی, 19(شماره 3-ویژهنامه سومین کنفرانس بینالمللی نوآوریهای اخیر در روانشناسی، مشاوره و علوم رفتاری), 205-211. doi: 10.22038/jfmh.2017.8626
MLA
مهدیه ذکایی آشتیانی; نصیره مقدمفر. "بررسی مقایسهای ذهنآگاهی، مهارتهای جراتورزی و بازداری و فعالسازی رفتاری در پسران تکوالد و بدون والدین 15 ساله شهر گرگان", مجله اصول بهداشت روانی, 19, شماره 3-ویژهنامه سومین کنفرانس بینالمللی نوآوریهای اخیر در روانشناسی، مشاوره و علوم رفتاری, 1396, 205-211. doi: 10.22038/jfmh.2017.8626
HARVARD
ذکایی آشتیانی, مهدیه, مقدمفر, نصیره. (1396). 'بررسی مقایسهای ذهنآگاهی، مهارتهای جراتورزی و بازداری و فعالسازی رفتاری در پسران تکوالد و بدون والدین 15 ساله شهر گرگان', مجله اصول بهداشت روانی, 19(شماره 3-ویژهنامه سومین کنفرانس بینالمللی نوآوریهای اخیر در روانشناسی، مشاوره و علوم رفتاری), pp. 205-211. doi: 10.22038/jfmh.2017.8626
VANCOUVER
ذکایی آشتیانی, مهدیه, مقدمفر, نصیره. بررسی مقایسهای ذهنآگاهی، مهارتهای جراتورزی و بازداری و فعالسازی رفتاری در پسران تکوالد و بدون والدین 15 ساله شهر گرگان. مجله اصول بهداشت روانی, 1396; 19(شماره 3-ویژهنامه سومین کنفرانس بینالمللی نوآوریهای اخیر در روانشناسی، مشاوره و علوم رفتاری): 205-211. doi: 10.22038/jfmh.2017.8626