اثربخشی واقعیت‌درمانی گروهی بر اضطراب اجتماعی، سوگیری تعبیر و روابط بین فردی نوجوانان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد روان‌شناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد نیشابور، نیشابور، ایران

2 استادیار روان‌شناسی بالینی، مرکز تحقیقات روان‌پزشکی و علوم رفتاری، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران

3 دکترای تخصصی روان‌شناسی بالینی، انستیتو روان‌پزشکی تهران، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران

چکیده

مقدمه: پژوهش حاضر جهت بررسی تاثیر واقعیت‌درمانی به شیوه‌ی گروهی بر علایم اضطراب اجتماعی، سوگیری تعبیر و روابط بین فردی دانش‌آموزان دختر پایه‌ی نهم تحصیلی انجام شد.
روش‌کار: جامعه‌ی آماری این پژوهش بالینی شامل تمام دانش‌آموزان دختر پایه‌ی نهم شهرستان سبزوار در سال تحصیلی 95-94 بود که از این تعداد بر اساس نمره‌ی پرسش‌نامه‌های اضطراب اجتماعی نوجوانان، تفسیر منفی پیامدهای اجتماعی و روابط بین فردی در پیش‌آزمون 24 نفر به صورت در دسترس انتخاب شدند که به ‌طور تصادفی در دو گروه آزمون و شاهد قرار گرفتند. گروه آزمون تحت واقعیت‌درمانی به شیوه‌ی گروهی قرار گرفت و گروه شاهد، هیچ‌گونه درمانی دریافت نکرد. برای تحلیل داده‌ها از تحلیل کوواریانس و نرم‌افزار SPSS نسخه‌ی 21 استفاده شد.
یافته‌ها: نتایج پژوهش نشان داد که نمرات اضطراب اجتماعی و سوگیری تعبیر و روابط بین فردی در گروه آزمون نسبت به شاهد، تغییر معنی‌داری داشت (05/0>P).
نتیجه‌گیری: به نظر می‌رسد که آموزش واقعیت‌درمانی به شیوه‌ی گروهی بر اضطراب اجتماعی، سوگیری تعبیر و روابط بین فردی نوجوانان، موثر باشد.

کلیدواژه‌ها


  1. Neisi A, Shahni M, Farashbandi A. [Examine the relationship between self-esteem, general anxiety, perceived social support, psychological hardiness with social anxiety of female students at first grade secondary schools in Abadan city]. Journal of educational psychology 2005; 12(3): 137-52. (Persian)
  2. Sadock H, Sadock B. [Synopsis of psychiatry]. Tehran: Shahrab; 2007: 247-253. (Persian)  
  3. Anderson RE, Hope DA. The relationship among social phobia, physiological reactivity, and anxiety Sensitivity in an adolescent population. J Anxiety Disord 2009; 23(1): 18-26.
  4. Miers AC, Blote AW, Bogels SM, Wetsenberg DM. Interpretation bias and Social anxiety in adolescents. J Anxiety Disord 2008; 22(8): 1462-71.
  5. Voncken MJ, Bogels SM. Social performance deficits in Social anxiety disorder, Reality during conversation and biased perception during speech. J Anxiety Disord 2008; 22(8): 1384-92.
  6. Beck AT, Emery G, Greenberg RL. Anxiety disorders and phobias: A cognitive perspective. 2nd New York: Basic Books; 1985: 245-7.
  7. Sappington A. [Mental Health]. 2nd Tehran: Ravan: 67-75. (Persian)
  8. Karbalayi EH, Ghodsi N, Hoorayi N, Khajehossein H. [Study the effectiveness of life skills training on attitude change in adolescents with disabilities]. Journal of welfare 2006; 12(3): 43-52. (Persian)
  9. Dadashzade H, Yazdandoost R, Gharayi B, Asgharnejadfarid A. [The effectiveness of cognitive behavioral therapy and group exposure therapy on the interpretation bias and fear of negative evaluation in social anxiety disorder]. Iranian journal of psychiatry and psychology 2012; 18(1): 40-51. (Persian)
  10. Clark DM, Wells A. A cognitive model of social anxiety. New York: Guilford; 1995: 69-93.
  11. Khalili TS, Salehi JF, Ansari Z. [Relationship interpretation bias and social anxiety in students]. Iranian journal of psychiatry and clinical psychology 2012; 24(6): 49-58. (Persian)
  12. Stopa L, Clark DM. Social phobia and interpretation of social events. Behav Res Ther 2000; 38: 759-77.
  13. Prochaska J, Norcross, G. [Psychotherapy systems]. Tehran: Ravan; 2010: 443-7. (Persian)
  14. Oladi Z. [Evaluate the effectiveness of group reality therapy to reduce boredom and increase marital satisfaction of married women]. MA. Dissertation. Mashhad: Ferdowsi University of Mashhad, College of psychology and education science, 2009: 75-80. (Persian)
  15. Glasser W. [Marriage without failure, reach together and be with each other]. 5th Tehran: Saye Sokhan; 2003: 135-42. (Persian)
  16. Glasser W. [Reality therapy, introduction to the new reality therapy based on choice theory]. Tehran: Saye Sokhan; 2014: 121-5. (Persian)
  17. Shafeeabadi E, Nasari G. [Theories of counseling and guidance]. 8th Tehran: Neshre Daneshghahi; 1999: 11-29. (Persian)
  18. Mousaviasl J. [The training effectiveness of group therapy on self-responsibility and student teacher training center of Hazrat Khadija Zahra University]. MA. Khuzestan: science and research branch of Khuzestan, 2010: 75-80. (Persian)
  19. Alsavalemah A, Alsamadi A. The impact of group reality therapy to reduce stress and anxiety in pregnant women. J Educ Sci Jordan 2012; 8(4): 365-76.
  20. Sheryl P. Using reality therapy to reduce PTSD-related symptoms. J Real Ther 2006; 25(2): 23-31.
  21. Kim J. Effectiveness of reality therapy program for schizophrenic patients. J Korean Acad Nurs 2005; 35(8): 1485-92.
  22. Matthews G, Wells A. [Rumination, depression and metacognition: the S-REF model. In: Papa Georgiou C, Wells A]. UK: Wiley; 2004: 125-51.
  23. Shafeeabadi E, Delavar A, Sedreepoosh N. [Effect of group counseling with reality therapy approach on reducing anxiety among girl teenagers]. Journal of knowledge and research in psychology 2005; 25: 21-34. (Persian)
  24. Esmkhani H, Etemadi A, Nasirnejad F. [Effectiveness of group reality therapy on anxiety in women]. Journal of psychology studies of Al-Zahra University 2014; 10(2): 73-87. (Persian)
  25. Pasha A, Amini S. [Reality therapy impact on life expectancy and anxiety wives of martyrs]. Journal of new findings in psychology 2008; 3(9): 37-50. (Persian) 
  26. Garcia-Lopez LJ, Ingles CJ, Garcia-Fernandz JM, Hidalgo MD, Bermejo R, Puklek M. Psychometric properties and clinical cut-off scores of the Spanish version of the social anxiety scale for adolescents. J Pers Assess 2011; 93(5): 474-82.
  27. Khodaei A, Shokri O, Puklek M, Geranvand F, Tolabi F. [Factor structure and psychometric properties of the social anxiety scale for adolescents (SASA)]. Journal of behavior sciences 2011; 3(5): 209-16. (Persian)
  28. Wilson JK, Rapee RM. The interpretation of negative social events in social phobia: changes during treatment and relationship to outcome. Behav Res Ther 2005; 43: 373-89.
  29. Ostovar S, Razavieh A. [Psychometric characteristics AS-A social anxiety for adolescents for use in Iran. Proceeding of the 5th National Symposium on Child and adolescent mental health]. 2003; October 8; Zanjan, Iran. (Persian)
  30. Barkham M, Hardy GE, Startup M. The IIP-32: A short version of the inventory of interpersonal problems. Br Clin Psychol 1996; 35: 21-35.
  31. Fath N, Azad Fallah P, Rasoolzade TK, Rahimi C. [The validity and reliability of interpersonal problems questionnaire (IIP-32)]. Journal of clinical psychology 2013; 5(3): 69-80. (Persian)
  32. Wubbolding RE, Brickel J. Role play and the art of teaching choice theory, reality therapy and lead management. J Real Ther 2004; 22(2): 57-66.
  33. Purehsan FS, Saed O. Effectiveness of cognitive-behavioral group therapy (CBGT) on reduction of social phobia. Proseedia Soc Behav Sci 2010; 5: 1694-7.
  34. Kahnooji R. [Effectiveness of cognitive behavior Family therapy on children with behavioral problems in Divorcing Families city of Zarand in Kerman]. MA. Dissertation. Isfahan: Isfahan University, College of psychology and education science, 2007: 81-86. (Persian)
  35. Dadash Z. [Impact of Reconstruction on the quality of the relationship between Mother-Daughter Relationship. Journal of consultants research 2004; 3(12): 25-38. (Persian)
  36. Jen Derpan P. The effectiveness of structured Satir model groups on family relationships with college students in Taiwan. J FAM Psychol 2000; 25(3): 305-18.