مقدمه: هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی رابطه بین ویژگیهای شخصیتی و راهبردهای یادگیری خودتنظیمی با عملکرد تحصیلی دانشآموزان دوره دوم متوسطه شهر اقلید بود. روشکار: جامعه آماری این پژوهش کاربردی-همبستگی شامل تمامی دانشآموزان دوره دوم متوسطه شهر اقلید در سال تحصیلی 94-1393 بود که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای از بین مدارس دوره دوم متوسطه شهر اقلید به صورت تصادفی 8 مدرسه انتخاب و از هر مدرسه یک کلاس به تصادف انتخاب و تمام دانشآموزان آن کلاسها شرکت داده شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامههای ویژگی شخصیتی نئو (1992)، یادگیری خودتنظیمی پنتریچ و دیگروت (1990) و عملکرد تحصیلی فام و تیلور (1990) استفاده شد. جهت تحلیل اطلاعات از آزمونهای ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه به شیوه همزمان استفاده شد. یافتهها: بین ویژگیهای شخصیتی رواننژندی با عملکرد تحصیلی رابطهی معکوس معنیدار و بین توافقپذیری، وظیفهشناسی با عملکرد تحصیلی دانشآموزان، رابطهی مستقیم معنیدار وجود دارد. بین یادگیری خودتنظیمی و زیرمقایسهای ارزش تکلیف، راهبردهای شناختی و فراشناختی با عملکرد تحصیلی دانشآموزان، رابطهی مستقیم معنیدار وجود دارد. ابعاد رواننژندی به صورت معکوس و وظیفهشناسی به صورت مستقیم قادر به پیشبینی عملکرد تحصیلی دانشآموزان میباشند. نتیجهگیری: بنا بر نتایج، به نظر میرسد که راهبرد فراشناختی به صورت مستقیم قادر به پیش بینی عملکرد تحصیلی دانشآموزان باشد.
یونسی, محمدجابر, & صالحی, مسلم. (1395). رابطه بین ویژگیهای شخصیتی و یادگیری خودتنظیمی با عملکرد تحصیلی دانش آموزان دوره دوم متوسطه شهر اقلید. مجله اصول بهداشت روانی, 18(ویژه نامه سومین کنفرانس بینالمللی روانشناسی و علوم تربیتی), 541-547. doi: 10.22038/jfmh.2016.8255
MLA
محمدجابر یونسی; مسلم صالحی. "رابطه بین ویژگیهای شخصیتی و یادگیری خودتنظیمی با عملکرد تحصیلی دانش آموزان دوره دوم متوسطه شهر اقلید", مجله اصول بهداشت روانی, 18, ویژه نامه سومین کنفرانس بینالمللی روانشناسی و علوم تربیتی, 1395, 541-547. doi: 10.22038/jfmh.2016.8255
HARVARD
یونسی, محمدجابر, صالحی, مسلم. (1395). 'رابطه بین ویژگیهای شخصیتی و یادگیری خودتنظیمی با عملکرد تحصیلی دانش آموزان دوره دوم متوسطه شهر اقلید', مجله اصول بهداشت روانی, 18(ویژه نامه سومین کنفرانس بینالمللی روانشناسی و علوم تربیتی), pp. 541-547. doi: 10.22038/jfmh.2016.8255
VANCOUVER
یونسی, محمدجابر, صالحی, مسلم. رابطه بین ویژگیهای شخصیتی و یادگیری خودتنظیمی با عملکرد تحصیلی دانش آموزان دوره دوم متوسطه شهر اقلید. مجله اصول بهداشت روانی, 1395; 18(ویژه نامه سومین کنفرانس بینالمللی روانشناسی و علوم تربیتی): 541-547. doi: 10.22038/jfmh.2016.8255