تاثیر درمان ترکیبی مواجهه همراه با بازداری از پاسخ و آموزش رفتاری والدین بر نشانگان وسواس در کودکان با اختلال همبودی بیاعتنایی مقابلهای و وسواسی-جبری
مقدمه: هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر درمان ترکیبی مواجهه همراه با بازداری از پاسخ و آموزش رفتاری والدین بر نشانگان وسواسی-جبری در کودکان 4 تا 8 ساله با اختلال همبودی وسواسی-جبری و بیاعتنایی مقابلهای بود. روشکار: در این پژوهش از بین کودکان 4 تا 8 ساله شهر خوانسار سه کودک، یک دختر 5/7 ساله و دو پسر 6 و 7 ساله که بر اساس ملاکهای DSM-5 و پرسشنامههای وسواس ییل-براون و آزمون SNAP-IV فرم والدین که دارای علایم همبودی اختلالات وسواسی-جبری و بی اعتنایی مقابله ای بودند، به شیوه در دسترس انتخاب شدند. برای تحلیل دادهها آمار توصیفی از جمله میانگین و میانه و تعیین درصد دادههای غیر همپوش و درصد دادههای همپوش، مورد استفاده قرار گرفت. یافتهها: با بررسی میانه و میانگین به دست آمده و مقایسه آن در سه موقعیت خط پایه، موقعیت مداخله و پیگیری و محاسبه دادههای غیر همپوش (80%) و دادههای همپوش (20%) در موقعیت مداخله و پیگیری مشحص شد که درمان ترکیبی مواجهه همراه با بازداری از پاسخ و آموزش رفتاری والدین بر کاهش نشانگان وسواس در هر سه کودک با اختلال همبودی وسواسی-جبری و بیاعتنایی مقابلهای تاثیر داشته است. نتیجهگیری: بنابر این می توان نتیجه گرفت که درمان ترکیبی مواجهه همراه با بازداری از پاسخ و آموزش رفتاری والدین بر کاهش نشانگان وسواسی-جبری کودکان 4 تا 8 سالهی مبتلا به همبودی اختلالات وسواسی-جبری و بیاعتنایی مقابلهای تاثیر دارد و میتوان این شیوهی درمانی را به روانشناسان و مشاوران و سایر درمانگران پیشنهاد نمود.
مهدی, حجتاله, & فرامرزی, سالار. (1395). تاثیر درمان ترکیبی مواجهه همراه با بازداری از پاسخ و آموزش رفتاری والدین بر نشانگان وسواس در کودکان با اختلال همبودی بیاعتنایی مقابلهای و وسواسی-جبری. مجله اصول بهداشت روانی, 18(ویژه نامه سومین کنفرانس بینالمللی روانشناسی و علوم تربیتی), 467-474. doi: 10.22038/jfmh.2016.7895
MLA
حجتاله مهدی; سالار فرامرزی. "تاثیر درمان ترکیبی مواجهه همراه با بازداری از پاسخ و آموزش رفتاری والدین بر نشانگان وسواس در کودکان با اختلال همبودی بیاعتنایی مقابلهای و وسواسی-جبری", مجله اصول بهداشت روانی, 18, ویژه نامه سومین کنفرانس بینالمللی روانشناسی و علوم تربیتی, 1395, 467-474. doi: 10.22038/jfmh.2016.7895
HARVARD
مهدی, حجتاله, فرامرزی, سالار. (1395). 'تاثیر درمان ترکیبی مواجهه همراه با بازداری از پاسخ و آموزش رفتاری والدین بر نشانگان وسواس در کودکان با اختلال همبودی بیاعتنایی مقابلهای و وسواسی-جبری', مجله اصول بهداشت روانی, 18(ویژه نامه سومین کنفرانس بینالمللی روانشناسی و علوم تربیتی), pp. 467-474. doi: 10.22038/jfmh.2016.7895
VANCOUVER
مهدی, حجتاله, فرامرزی, سالار. تاثیر درمان ترکیبی مواجهه همراه با بازداری از پاسخ و آموزش رفتاری والدین بر نشانگان وسواس در کودکان با اختلال همبودی بیاعتنایی مقابلهای و وسواسی-جبری. مجله اصول بهداشت روانی, 1395; 18(ویژه نامه سومین کنفرانس بینالمللی روانشناسی و علوم تربیتی): 467-474. doi: 10.22038/jfmh.2016.7895