مقدمه: هدف مطالعهی حاضر، بررسی اثربخشی برنامهی 4 جلسهای تعدیل سوگیری شناختی توجه (CBM-A) بر کاهش سوگیری توجه به تهدید و علایم اضطراب اجتماعی در دانشجویان مضطرب اجتماعی بود. روشکار: جامعهی آماری این کارآزمایی بالینی، تمام دانشجویان مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی در دامنهی سنی 30-18 سال مراجعهکننده به کلینیک دانشکدهی روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد در سال 92-1391 بودند. داوطلبان با نمرهی بالا در پرسشنامهی هراس اجتماعی کانور (30 نفر) به طور تصادفی در گروه آزمون و درماننما قرار گرفتند. در پیشآزمون، آزمودنیها تست کامپیوتری سنجش سوگیری توجه و پرسشنامهی اضطراب اجتماعی کانور را کامل کردند. گروه آزمون، 4 جلسهی آموزش تعدیل سوگیری شناختی برای سوگیری توجه را در طی چهار هفته (جلسات هفتگی) دریافت کردند. گروه درماننما تعداد جلسات آموزشی برابر با گروه آزمون و مداخلهی درماننما را دریافت کردند. در پسآزمون (یک هفته بعد از آموزش) و بعد از 12 هفته در آزمون پیگیری (90 روز)، تمام آزمودنیها تکلیف سوگیری توجه و اضطراب اجتماعی را دریافت کردند. دادهها با نرمافزارSPSS نسخهی 16 و تحلیل کواریانس چندمتغیره تحلیل شدند. یافتهها: گروه آزمون نسبت به درماننما، کاهش معنیداری در سوگیری توجه به تهدید در ارزیابی پسآزمون (01/0>P) و پیگیری (01/0>P) نشان دادند. همچنین گروه آزمون نسبت به درمان نما به طور معنیداری علایم اضطراب اجتماعی کمتری در پسآزمون (05/0>P) و پیگیری (01/0>P) گزارش کردند. نتیجهگیری: به نظر میرسد استفاده از یک برنامهی تعدیل سوگیری توجه چندجلسهای برای تسهیل رهاسازی توجه از تهدید میتواند در درمان اضطراب اجتماعی کاربردهای بالینی داشته باشد.
احمری, مهسا, صالحی فدردی, جواد, امین یزدی, سید امیر, & صابر, حامد. (1394). تاثیر برنامهی نوین آموزش تعدیل سوگیری شناختی بر سوگیری توجه و علایم اضطراب اجتماعی در دانشجویان مضطرب اجتماعی. مجله اصول بهداشت روانی, 18(1), 35-41. doi: 10.22038/jfmh.2015.6253
MLA
مهسا احمری; جواد صالحی فدردی; سید امیر امین یزدی; حامد صابر. "تاثیر برنامهی نوین آموزش تعدیل سوگیری شناختی بر سوگیری توجه و علایم اضطراب اجتماعی در دانشجویان مضطرب اجتماعی", مجله اصول بهداشت روانی, 18, 1, 1394, 35-41. doi: 10.22038/jfmh.2015.6253
HARVARD
احمری, مهسا, صالحی فدردی, جواد, امین یزدی, سید امیر, صابر, حامد. (1394). 'تاثیر برنامهی نوین آموزش تعدیل سوگیری شناختی بر سوگیری توجه و علایم اضطراب اجتماعی در دانشجویان مضطرب اجتماعی', مجله اصول بهداشت روانی, 18(1), pp. 35-41. doi: 10.22038/jfmh.2015.6253
VANCOUVER
احمری, مهسا, صالحی فدردی, جواد, امین یزدی, سید امیر, صابر, حامد. تاثیر برنامهی نوین آموزش تعدیل سوگیری شناختی بر سوگیری توجه و علایم اضطراب اجتماعی در دانشجویان مضطرب اجتماعی. مجله اصول بهداشت روانی, 1394; 18(1): 35-41. doi: 10.22038/jfmh.2015.6253