دسترسی به اطلاعات و آگاهی از سلامت روان دانشجویان علوم بهداشتی دانشگاه حسن الدین اندونزی: یک مطالعه مقطعی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 M.Sc. in nursing in psychiatric mental health nursing, Faculty of Nursing, Universitas Hasanuddin, Indonesia.

2 M.Sc. in palliative care, Faculty of Science and Technology, Universitas Sembilanbelas November Kolaka, Indonesia.

3 M.Sc. in science in evidence based nursing practice, Faculty of Nursing, Universitas Hasanuddin, Indonesia.

4 BA. in science in nursing, Faculty of Nursing, Universitas Hasanuddin, Indonesia.

چکیده

مقدمه: شیوع اختلالات سلامت روان سالانه در سراسر جهان رو به افزایش است. سواد سلامت روان پایین به عنوان عامل اصلی افزایش شیوع اختلالات روانی شناخته شده است. به منظور بهبود آگاهی جامعه از مسائل مرتبط با سلامت روان، از جمله دانشجویان، کاوش دانشجویان علوم بهداشتی در سطح دانشگاه نیز ضروری است. این مطالعه با هدف بررسی سواد سلامت روان در بین دانشجویان علوم بهداشت انجام شد.
روش کار: این پژوهش از نوع کمی با طرح مقطعی است. این مطالعه از ماه می تا اکتبر 2022 در یک دانشگاه دولتی انجام شد. جامعه آماری، دانشجویان علوم بهداشت دانشگاه حسن الدین اندونزی بوده و شرکت کنندگان به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. داده ها از طریق مقیاس سواد سلامت روان برای دانشجویان مراقبت های بهداشتی (MHLS-HS) جمع آوری شد. داده ها با استفاده از آمار توصیفی، آنالیز واریانس، مجذور خی، همبستگی پیرسون و نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که اکثر شرکت‌کنندگان زن (84.4%)، قومیت سولاوسی (87.2%)، ساکن در مناطق شهری (60.7%)، دسترسی مکرر به اطلاعات سلامت روان (55.9%) و شرکت در سمینارها و کارگاه‌های آموزشی (76.3%) بودند. سطح متوسطی از سواد سلامت روان (2/51 درصد) دارند. دسترسی به اطلاعات تأثیر آماری معناداری بر دانش سلامت روان دانشجویان علوم بهداشتی داشته است (009/0=P).
نتیجه‌گیری: دانش سلامت روان در بین دانشجویان علوم بهداشت با دسترسی به اطلاعات همبستگی دارد، که در آن، دسترسی دانشجویان به اطلاعات سلامت روان از طریق اخبار/رسانه‌های آنلاین می‌تواند بر دانش آنها تأثیر بگذارد. به منظور تقویت شواهد، مطالعه بیشتر با حجم نمونه و متغیرهای بزرگ مورد نیاز است.

کلیدواژه‌ها


  1. 1.Chisolm DJ, Manganello JA, Kelleher KJ, Marshal MP. Health literacy, alcohol expectancies, and alcohol use behaviors in teens. Patient Educ Couns 2014; 97(2): 291-6.

    1. Oktariani O, Ekadiansyah E. [Peran literasi dalam pengembangan kemampuan berpikir kritis]. Journal penelitian pendidikan, psikologi dan kesehatan (J-P3K) 2020; 1(1): 23-33. (Indonesian)
    2. Kutcher S, Bagnell A, Wei Y. Mental health literacy in secondary schools. Child Adolesc Psychiatr Clin N Am 2015; 24(2): 233-44.
    3. Balitbangkes TR. [Laporan Nasional RISKESNAS 2018]. Jakarta: Lembaga Penerbit Badan Penelitian dan Pengembangan Kesehatan; 2019. (Indonesian)
    4. Vidiawati D, Iskandar S, Agustian D. [Masalah kesehatan jiwa pada mahasiswa Baru di Sebuah Universitas di Jakarta]. eJournal Kedokteran Indonesia 2017; 5(1): 27-33. (Indonesian)
    5. Idham AF, Rahayu P, As-Sahih AA, Muhiddin S, Sumantri MA. [Trend literasi kesehatan mental]. Jurnal magister psikologi UMA 2019; 11(1): 12-20. (Indonesian)
    6. Pagesa SBF. [Tingkat health literacy mahasiswa keperawatan di perguruan tinggi Islam kota makassar]. Hasanuddin University; 2016. (Indonesian)
    7. Hulukati W, Djibran MohR. [Analisis tugas perkembangan mahasiswa fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Gorontalo. Bikotetik (Bimbingan dan Konseling Teori dan Praktik) 2018; 2(1): 73. (Indonesian)
    8. Syafitri DU, Wijayanti N. [Pentingnya literasi kesehatan mental sebagai upaya peningkatan kualitas hidup masyarakat]. Proceeding of Seminar Nasional BAPPEDA: Inovasi Dan Kreasi Memajukan Jawa Tengah, 2017: 1087-95. (Indonesian)
    9. Eisenberg D, Hunt J, Speer N. Help-seeking for mental health on college campuses: Review of evidence and next steps for research and practice. Harv Rev Psychiatry 2012; 20(4): 222-32.
    10. Rasyida A. [Faktor yang menjadi hambatan untuk mencari bantuan psikologis formal di kalangan mahasiswa]. Persona: Jurnal psikologi Indonesia 2019; 8(2): 193-207. (Indonesian)
    11. Handayani T, Ayubi D, Anshari D. [Literasi kesehatan mental orang dewasa dan penggunaan pelayanan kesehatan mental]. Perilaku dan promosi kesehatan: Indonesian journal of health promotion and behavior 2020; 2(1): 9. (Indonesian)
    12. Chao HJ, Lien YJ, Kao YC, Tasi IC, Lin HS, Lien YY. Mental health literacy in healthcare students: An expansion of the Mental Health Literacy Scale. Int J Environ Res Public Health 2020; 17(3): 948.
    13. Yasir ASM. Cross cultural adaptation and psychometric validation of instruments: Step-wise description. Int J Psychiatry 2016; 1(1): 1-4.
    14. Maharani A, Pertiwi AAP, Warsini S. [Gambaran literasi kesehatan mental pada mahasiswa kesehatan Universitas Gadjah Mada]. Dissertation. Gadjah Mada University, 2021. (Indonesian)
    15. Nazira D, Mawarpury M, Afriani A, Kumala ID. [Literasi kesehatan mental pada mahasiswa di banda aceh]. Seurune: Jurnal psikologi Unsyiah 2022; 5(1): 23-39. (Indonesian)
    16. Gorczynski P, Sims-schouten W, Hill D, Wilson JC. Examining mental health literacy, help seeking behaviours, and mental health outcomes in UK university students. J Ment Health Train Educ Pract 2017; 12(2): 111-20.
    17. Asidik AH, Prabandari YS, Setiyawati D. [Penilaian literasi kesehatan mental dan faktor-faktor kesehatan mental pada mahasiswa]. Dissertation. Gadjah Mada University, 2022. (Indonesian)
    18. Schladitz K, Weitzel EC, Löbner M, Soltmann B, Jessen F, Schmitt J, et al. Demands on health information and clinical practice guidelines for patients from the perspective of adults with mental illness and family members: a qualitative study with in-depth interviews. Int J Environ Res Public Health 2022; 19(21): 14262.
    19. Mindu T, Mutero IT, Ngcobo WB, Musesengwa R, Chimbari MJ. Digital mental health interventions for young people in rural South Africa: Prospects and challenges for implementation. Int J Environ Res Public Health 2023; 20(2): 1453.
    20. Fatahya F, Abidin FA. [Literasi kesehatan mental dan status kesehatan mental dewasa awal pengguna media sosial]. HIGEIA (Journal of public health research and development) 2022; 6(2): 165-75. (Indonesian)
    21. Furnham A, Swami V. Mental health literacy: A review of what it is and why it matters. Int Perspect Psychol 2018; 7(4): 240-57.