مقدمه: پژوهش حاضر به منظور آزمون مدل ساختاری تاثیرات استفاده از رسانه بر گرایش زنان جوان ایرانی به جراحی زیبایی، با توجه به نقش میانجیگر درونی سازی الگوهای رسانه، باورها در مورد ظاهر و نگرانی از تصویر بدنی، انجام شد. روش کار: طرح پژوهش حاضر توصیفی-همبستگی و از نوع مدلسازی معادلات ساختاری بود. 325 دانشجوی دختر دانشگاه اصفهان در سال تحصیلی 1399-1398 به مقیاسهای مصرف رسانه و باورها در مورد ظاهر، سیاهه نگرانی از تصویر بدنی، و پرسشنامه های نگرشهای فرهنگی-اجتماعی به ظاهر و گرایشات جبرانی برای زیبایی و تناسب اندام پاسخ دادند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش همبستگی پیرسون و مدل سازی معادلات ساختاری با روش برآورد حداکثر درستنمایی استفاده شد. نتایج: نتایج مدلسازی معادلات ساختاری نشان داد که شاخصهای برازش برای مدل پژوهش در حد مطلوبی است. همچنین نتایج آزمون اثرات مستقیم با استفاده از روش برآورد حداکثر درستنمایی نشان داد که تمامی تأثیرات مستقیم مدل به جز تأثیر باورهای ظاهری بر گرایش به جراحی زیبایی معنادار است (01.˂p). در نهایت، نتایج آزمون اثرات غیرمستقیم با استفاده از روش بوت استرپ پارامتریک نشان داد که تمامی اثرات غیرمستقیم مدل معنادار است (01.˂p). نتیجه گیری: به طور کلی نتایج پژوهش حاضر از اهمیت نقش درونی سازی الگوهای رسانه و نگرانی از تصویر بدنی در گرایش زنان ایرانی به جراحی زیبایی حمایت می کند.
Bidkhori M, Yaseri M, Sari AA, Majdzadeh R. Relationship between socioeconomic factors and incidence of cosmetic surgery in Tehran, Iran. Iran J Public Health 2021; 50(2): 360.
Kalantar Hormozi A, Maleki S, Rahimi A, Manafi A, Amirizad SJ. Cosmetic surgery in Iran: Sociodemographic characteristics of cosmetic surgery patients in a large clinical sample in Tehran. The American journal of cosmetic surgery 2018; 35(4): 177-82.
Mozaffari-Niya NM, Kazemi M, Abazari F, Ahmadi F. Iranians’ perspective to cosmetic surgery: A thematic content analysis for the reasons. World J Plast Surg 2019; 8(1): 69.
Safarishali R. [Women’s tendency towards cosmetic surgery as social acceptability: Displaying objective welfare]. Social sciences 2019; 26: 69-96. (Persian)
E’temadifard SM, Amani M. [A sociological study on women’s motivations for pursuing cosmetic surgery]. Women studies 2013; 4(8): 1-22. (Persian)
Fredrickson BL, Roberts TA. Objectification theory: Toward understanding women's lived experiences and mental health risks. Psychol Women Q 1997; 21(2): 173-206.
Calogero RM, Pina A, Sutton RM. Cutting words: Priming self-objectification increases women’s intention to pursue cosmetic surgery. Psychol Women Q 2014; 38(2): 197-207.
Khanzadeh M, Beshlideh K, Hamid N, Marashi S. [Designing and testing model of the antecedents of body dysmorphic symptoms in students]. Journal of clinical psychology 2017; 9(1): 85-100. (Persian)
Festinger L. A theory of social comparison processes. Hum Relat 1954; 7(2): 117-40.
Park SY, Baek YM. Two faces of social comparison on Facebook: The interplay between social comparison orientation, emotions, and psychological well-being. Comput Hum Behav 2018; 79: 83-93.
Yang CC, Bradford Brown B. Online self-presentation on Facebook and self-development during the college transition. J Youth Adolesc 2016; 45(2): 402-16.
Lee M, Lee HH. Social media photo activity, internalization, appearance comparison, and body satisfaction: The moderating role of photo-editing behavior. Comput Hum Behav 2021; 114: 106579.
De Vries DA, Kühne R. Facebook and self-perception: Individual susceptibility to negative social comparison on Facebook. Pers Individ Dif 2015; 86: 217-21.
Fardouly J, Willburger BK, Vartanian LR. Instagram use and young women’s body image concerns and self-objectification: Testing mediational pathways. New Media Soc 2018; 20(4): 1380-95.
Smolak L. Body image in children and adolescents: Where do we go from here?. Body Image 2004; 1(1): 15-28.
Wykes M, Gunter B. The media and body image: If looks could kill. SAG: New York; 2004.
Jackson DL. Revisiting sample size and number of parameter estimates: Some support for the N: Q hypothesis. Struct Equat Model 2003; 10(1): 128-41.
Stice E, Schupak-Neuberg E, Shaw HE, Stein RI. Relation of media exposure to eating disorder symptomatology: An examination of mediating mechanisms. J Abnorm Psychol 1994; 103(4): 836.
Thompson JK, Van Den Berg P, Roehrig M, Guarda AS, Heinberg LJ. The sociocultural attitudes towards appearance scale‐3 (SATAQ‐3): Development and validation. Int J Eat Disord 2004; 35(3): 293-304.
Mohammadpanah Ardakan A, Babapour Kheir-ol-Din J, Yousefi R. [Validity of Persian version of socio-cultural attitudes towards appearance questionnaire (SATAQ-3) using factor analysis]. Journal of dermatology and cosmetic 2014; 5(1): 22-32. (Persian)
Littleton HL, Axsom D, Pury CL. Development of the body image concern inventory. Behav Res Ther 2005; 43(2): 229-41.
Bassak Nejad S, Ghafari M. The relationship between body dysmorphic concern and psychological disorders among university students. International journal of behavioural sciences 2008; 1(2): 179-87.
Spangler DL, Stice E. Validation of the beliefs about appearance scale. Cognit Ther Res 2001; 25(6): 813-27.
Mohammadpanah Ardakan A, Yousefi R. [Assessment of beliefs about appearance and inferiority feeling in cosmetic surgery candidates]. Journal of dermatology and cosmetic 2011; 2(2): 85-97. (Persian)
Ferguson CJ. In the eye of the beholder: Thin-ideal media affects some, but not most, viewers in a meta-analytic review of body dissatisfaction in women and men. Psychol Pop Media Cult 2013; 2(1): 20.
Chae J. YouTube makeup tutorials reinforce postfeminist beliefs through social comparison. Media Psychol 2021; 24(2): 167-89.
Grogan S. Body image: Understanding body dissatisfaction in men, women, and children. London: Routledge; 2021.
Piran N. A feminist perspective on risk factor research and on the prevention of eating disorders. Eat Disord 2010; 18(3): 183-98.
Ward LM, Rosenscruggs D, Aguinaldo ER. A scripted sexuality: Media, gendered sexual scripts, and their impact on our lives. Curr Dir Psychol Sci 2022; 31(4): 369-74.
Stapleton P, Luiz G, Chatwin H. Generation validation: The role of social comparison in use of Instagram among emerging adults. Cyberpsychol Behav Soc Netw 2017; 20(3): 142-9.
Grabe S, Ward LM, Hyde JS. The role of the media in body image concerns among women: A meta-analysis of experimental and correlational studies. Psychol Bull 2008; 134(3): 460.
Featherstone M. Body, image and affect in consumer culture. Body Soc 2010; 16(1): 193-221.
Miller CT. Self-schemas, gender, and social comparison: A clarification of the related attributes hypothesis. J Pers Soc Psychol 1984; 46(6): 1222.
Cash TF, Szymanski ML. The development and validation of the Body-Image Ideals Questionnaire. J Pers Assess 1995; 64(3): 466-77.
Cataldo I, De Luca I, Giorgetti V, Cicconcelli D, Bersani FS, Imperatori C, et al. Fitspiration on social media: Body-image and other psychopathological risks among young adults. A narrative review. Emerg Trends Drugs Addict Health 2021; 1: 100010.
Valikhani A, Sattarian R, Rahmanian M, Moustafa AA, McKinlay A. Self-worth and self-knowledge in Iranian patients seeking cosmetic surgery: A comparative study. Journal of Pacific Rim psychology 2021; 15: 1834490920974761.
Li B, Xiao L. Influence of objectification belief and consumerism culture on Chinese women’s views of cosmetic surgery. Curr Psychol 2021; Corpus ID: 233639572.
Gonzalez-Randolph A. Colombian women’s experiences of cosmetic surgery and its relationship to body image. Ph.D. Dissertation. National-Louis University, 2021.
Hollon SD, Beck AT. Cognitive and cognitive-behavioral therapies. In: Lambert MJ. (editor). Bergin and Garfield’s handbook of psychotherapy and behavior change. New York: Guilford; 2013: 393-442.
Stice E, Hayward C, Cameron RP, Killen JD, Taylor CB. Body-image and eating disturbances predict onset of depression among female adolescents: A longitudinal study. J Abnorm Psychol 2000; 109(3): 438.
Mason TB, Lewis RJ. Examining social support, rumination, and optimism in relation to binge eating among Caucasian and African-American college women. Eating and weight disorders-studies on anorexia, bulimia and obesity 2017; 22(4): 693-8.
Ching BHH, Xu JT. Understanding cosmetic surgery consideration in Chinese adolescent girls: Contributions of materialism and sexual objectification. Body Image 2019; 28: 6-15.
Khanzadeh, Mostafa, & Aghamohamadi, Somayeh. (1401). استفاده از رسانه و گرایش به جراحی زیبایی در زنان جوان ایرانی: یک مدل ساختاری. مجله اصول بهداشت روانی, 25(1), 59-67. doi: 10.22038/jfmh.2023.22119
MLA
Mostafa Khanzadeh; Somayeh Aghamohamadi. "استفاده از رسانه و گرایش به جراحی زیبایی در زنان جوان ایرانی: یک مدل ساختاری", مجله اصول بهداشت روانی, 25, 1, 1401, 59-67. doi: 10.22038/jfmh.2023.22119
HARVARD
Khanzadeh, Mostafa, Aghamohamadi, Somayeh. (1401). 'استفاده از رسانه و گرایش به جراحی زیبایی در زنان جوان ایرانی: یک مدل ساختاری', مجله اصول بهداشت روانی, 25(1), pp. 59-67. doi: 10.22038/jfmh.2023.22119
VANCOUVER
Khanzadeh, Mostafa, Aghamohamadi, Somayeh. استفاده از رسانه و گرایش به جراحی زیبایی در زنان جوان ایرانی: یک مدل ساختاری. مجله اصول بهداشت روانی, 1401; 25(1): 59-67. doi: 10.22038/jfmh.2023.22119