مقدمه: کودکی، دوران رشد و شکلگیری شخصیت است و هرگونه سوء رفتار و غفلت آموزشی به رشد سالم کودکان آسیبهای جدی میرساند. این پژوهش با هدف شیوعشناسی سوء رفتار و غفلت آموزشی در دانشآموزان ابتدایی انجام شد. روش کار: جامعه آماری این پژوهش توصیفی شامل همه دانشآموزان دوره دوم ابتدایی شهر ارومیه بودند. 385 دانشآموز با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب و همه آنان مقیاس سوء رفتار و غفلت آموزشی دانشآموزان را تکمیل کردند. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS نسخه 19 و با روشهای آمار توصیفی و تحلیل واریانس، تحلیل شدند. یافتهها: یافتهها نشان داد شیوع سوء رفتار آموزشی در بین دانشآموزان، 8/23 درصد زیاد و 2/19 درصد خیلی زیاد بود. شیوع غفلت آموزشی نیز 6/29 درصد زیاد و 2/18 درصد خیلی زیاد بوده است. همچنین، یافتهها نشان داد که بین سوء رفتار آموزشی و غفلت آموزش در دانشآموزان دوره دوم ابتدایی بر اساس جنسیت و پایه تحصیلی، تفاوت معناداری وجود نداشت. نتیجهگیری: شیوع سوء رفتار و غفلت آموزشی در دانشآموزان دوره دوم ابتدایی بالا بود. بنابراین مشاوران مدارس برای کاهش شیوع و پیامدهای منفی آن میتوانند کارگاههای آموزشی با هدف کاهش سوء رفتار و غفلت آموزشی برای معلمان و والدین برگزار کنند.
Stewart C, Kirisci L, Long AL, Giancola PR. Development and psychometric evaluation of the child neglect questionnaire. J Interpers Violence 2015; 4: 1-24.
Vergano CM, Lauriola M, Speranza AM. The complex trauma questionnaire (complex TQ): Development and preliminary psychometric properties of an instrument for measuring early relational trauma. Front Psychol 2015; 6: 1-13.
Christian CW. Professional education in child abuse and neglect. Pediatrics 2008; 122(1): 13-17.
Thomas JE, Straffon L, Inqlehart MR. Child abuse and neglect: dental and dental hygiene students' educational experiences and knowledge. J Dent Educ 2006; 70(5): 558-65.
Salmani N, Hoseini SV, Ahmadi F. [Survey of effective factors in child abuse and neglecting prevalence in students of nursing Islamic Azad University in 1385]. Journal of Urmia Faculty of Nursing and Midwifery 2007; 5(3): 113-19. (Persian)
Ayin F, Deris F, Shahgholian N. [Different kind of child abuse and it’s disposing factors]. Iranian journal of nursing 2001; 14: 47-54. (Persian)
Stewart C, Kirisci L, Long AL, Giancola PR. Development and Psychometric Evaluation of the Child Neglect Questionnaire. J Interpers Violence 2014; 2(8): 1-24.
Badbareh S, Zeinali A. [The relationship between childhood abuse experiences with dark triad traits of personality among students of Islamic Azad University of Urmia branch, 2015]. Journal of Arak University of Medical Sciences 2016; 19(5): 1-11. (Persian)
Hosseinkhani Z, Nedjat S, Majdzadeh R, Mahram M, Aflatooni A. [Design of the child abuse questionnaire in Iran]. Journal of School of Public Health and Institute Public Health Research 2014; 11(3): 29-38. (Persian)
Nandyal R, Owora A, Risch E, Bard D, Bonner B, Chaffin M. Special care needs and risk for child maltreatment reports among babies that graduated from the neonatal intensive care. Child Abuse Negl 2013; 37: 1114-21.
Sharifi HP, Akbari A. [The secondary school students’ needs to non- academic reading materials]. Journal of educational innovations 2008; 7(4): 111-28. (Persian)
Mahmoudi H, Brown MR, Amani Saribagloo J, Dadashzadeh S. The role of school culture and basic psychological needs on Iranian adolescents’ academic alienation: A multi-level examination. Youth Soc 2015; 1: 1-21.
Hamed Heydari S, Agahi H, Papzan A. Higher education during the Islamic government of Iran (1979–2004). Int J Educ Dev 2008; 28(3): 231-45.
Fathi VK, Saadattalab A. A feasibility study of using ICT in Iranian secondary schools: The case of Tehran province. The Turkish online journal of educational technology 2014; 13(3): 1-11.
Sadeghi K, Amani J, Hanifepour Aghdam S, Mahmoudi H. The impact of Iranian teachers' cultural values on computer technology acceptance. The Turkish online journal of educational technology 2014; 13: 124-36.