شیوع مصرف غیرپزشکی ریتالین در بین دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 Ph.D. in addiction studies, Psychiatry and Behavioral Sciences Research Center, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran.

2 Assistant professor of psychiatry, Psychiatry and Behavioral Sciences Research Center, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran.

3 Medical student, Student Research Committee, Faculty of Medicine, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran.

4 Professor of psychiatry, Psychiatry and Behavioral Sciences Research Center, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran.

5 Ph.D. student of social work, University of Social Welfare and Rehabilitation Science, Tehran, Iran.

چکیده

مقدمه: این مطالعه با هدف تعیین میزان شیوع مصرف غیرپزشکی ریتالین در بین دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام شد.
روش‌ کار: در این مطالعه مقطعی، 607 دانشجو از 645 دانشجوی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در سال 98-1397 به روش نمونه‌گیری تصادفی انتخاب شدند. آنها یک پرسشنامه محقق ساخته در مورد نگرش به مصرف ریتالین را تکمیل کردند که روایی آن توسط پنج روانپزشک تایید شد. داده ها با استفاده از آزمون های توصیفی، مجذور خی و نرم افزار SPSS 16 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته‌ها: در مطالعه حاضر 607 دانشجو (292 مرد و 315 زن) شرکت کردند. 68 نفر (2/11%) از آنها سابقه مصرف غیرپزشکی ریتالین داشتند. سایر مواد رایج در بین دانشجویان الکل (7%)، سیگار (11%) و بنزودیازپین ها (5.2%) بودند. همچنین بین جنسیت، مقطع تحصیلی و وضعیت تاهل با مصرف غیرپزشکی ریتالین در دانشجویان رابطه معنی داری وجود نداشت (05/0 P>).
نتیجه‌گیری: بر اساس نتایج، مصرف غیرپزشکی ریتالین در بین دانشجویان بیشتر از الکل و سیگار است. همچنین برخی از دانشجویان نسبت به مصرف ریتالین برای افزایش تمرکز و بهبود عملکرد در امتحانات دیدگاه مثبتی دارند. با توجه به احتمال وابستگی شدید به این ماده، به آگاهی بیشتر و اقدامات پیشگیرانه در بین دانشجویان، نیاز است.

کلیدواژه‌ها


  1. Cândido RCF, Menezes de Padua CA, Golder S, Junqueira DR. Immediate-release methylphenidate for attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) in adults. Cochrane Database Syst Rev 2021; 1(1): CD013011.
  2. Busardò FP, Kyriakou C, Cipolloni L, Zaami S, Frati P. From clinical application to cognitive enhancement: The example of methylphenidate. Curr Neuropharmacol 2016; 14(1): 17-27.
  3. dos Santos Pereira M, Sathler MF, Valli Tda R, Marques RS, Ventura AL, Peccinalli NR, et al. Long withdrawal of methylphenidate induces a differential response of the dopaminergic system and increases sensitivity to cocaine in the prefrontal cortex of spontaneously hypertensive rats. PLoS One 2015; 10(10): e0141249.
  4. Sulzer D. How addictive drugs disrupt presynaptic dopamine neurotransmission. Neuron 2011; 69(4): 628-49.
  5. Storebø OJ, Pedersen N, Ramstad E, Kielsholm ML, Nielsen SS, Krogh HB, et al. Methylphenidate for attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) in children and adolescents - assessment of adverse events in non-randomised studies. Cochrane Database Syst Rev 2018; 5(5): CD012069.
  6. Quintero J, Gutiérrez-Casares JR, Álamo C. Molecular characterisation of the mechanism of action of stimulant drugslisdexamfetamine and methylphenidate on ADHD neurobiology: A review. Neurol Ther 2022; 11(4): 1489-517.
  7. Javed N, Ahmed F, Saeed S, Amir R, Khan H, Iqbal SP. Prevalence of methylphenidate misuse in medical colleges in Pakistan: A cross-sectional study. Cureus 2019; 11(10): e5879.
  8. Habibzadeh A, Alizadeh M, Malek A, Maghbooli L, Shoja MM, Ghabili K. Illicit methylphenidate use among Iranian medical students: Prevalence and knowledge. Drug Des Devel Ther 2011; 5: 71-6.
  9. Jain R, Chang CC, Koto M, Geldenhuys A, Nichol R. Non-medical use of methylphenidate among medical students of the University of the Free State. S Afr J Psychiatr 2017; 23: 1006.
  10. Eslami AA, Jalilian F, Ataee M, Alavijeh MM, Mahboubi M, Afsar A, et al. Intention and willingness in understanding Ritalin misuse among Iranian medical college students: a cross-sectional study. Glob J Health Sci 2014; 6(6): 43-53.
  11. Jaeschke RR, Sujkowska E, Sowa-Kućma M. Methylphenidate for attention-deficit/hyperactivity disorder in adults: a narrative review. Psychopharmacology (Berl) 2021; 238(10): 2667-91.
  12. McNiel AD, Muzzin KB, DeWald JP, McCann AL, Schneiderman ED, Scofield J, et al. The nonmedical use of prescription stimulants among dental and dental hygiene students. J Dent Educ 2011; 75(3): 365-76.
  13. Herman L, Shtayermman O, Aksnes B, Anzalone M, Cormerais A, Liodice C. The use of prescription stimulants to enhance academic performance among college students in health care programs. J Physician Assist Educ 2011; 22(4): 15-22.
  14. Lashkaripour M, Dartomi S, Ghiasi Z, Farajian-Mashhadi F, Sargolzaei N. Frequency of non-medical use of methylphenidate (Ritalin) among medical students of Zahedan University of Medical Sciences. Int J High Risk Behav Addict 2019; 8(2): e84694.
  15. Katsuura Y, McGrogan K. The abuse of stimulant drugs within the medical education setting. Royal College Surg Ireland Stud Med J 2013; 6(1): 74-8.
  16. Repantis D, Schlattmann P, Laisney O, Heuser I. Modafinil and methylphenidate for neuroenhancement in healthy individuals: A systematic review. Pharmacol Res 2010; 62(3): 187-206.
  17. Khademi L, Shariat V. Prevalence of nonmedical use of methylphenidate (Ritalin) in residents. Iranian journal of psychiatry and clinical psychology 2013; 19(1): 20-27.
  18. Jain R, Chang CC, Koto M, Geldenhuys A, Nichol R, Joubert G. Non-medical use of methylphenidate among medical students of the University of the Free State. S Afr J Psychiatr 2017; 23: 1006.
  19. Fallah G, Moudi S, Hamidia A, Bijani A. Stimulant use in medical students and residents requires more careful attention. Caspian J Intern Med 2018; 9(1): 87-91.