طراحی مدل علّی سازگاری تحصیلی بر اساس ویژگی های شخصیتی با نقش واسطه ای سبک های اسنادی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 Ph.D. student in educational psychology, Islamic Azad University, Marvdasht Branch, Marvdasht, Iran

2 Associate professor, Department of Educational Sciences and Psychology, Islamic Azad University, Marvdasht Branch, Marvdasht, Iran

3 Assistant professor, Department of Educational Sciences and Psychology, Islamic Azad University, Marvdasht Branch, Marvdasht, Iran

چکیده

مقدمه: سازگاری­ تحصیلی، حیطه­ای خاص از مفهوم عام سازگاری است که به موضوع سازگار شدن فرد با دوره و رشته تحصیلی، محیط آموزشی و الزامات آن می­پردازد. لذا پژوهش طراحی  مدل علّی سازگاری تحصیلی بر اساس ویژگی های شخصیتی با نقش واسطه ای سبک های اسنادی بود.
روش کار: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و به طور خاص از نوع مدل یابی معادلات ساختاری و جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان کارشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت در سال تحصیلی 1399-1398 بود. نمونه آماری 600  نفر از این دانشجویان بود که  به روش نمونه گیری تصادفی از نوع خوشه ای چندمرحله انتخاب شدند و به پرسشنامه های سازگاری تحصیلی اندرسون و همکاران، ویژگی های شخصیت مک‌کری و کاستا، و سبک های اسنادی پترسون و سلیگمن پاسخ دادند. داده ها با تستهای آماری توصیفی، مدل یابی معادلات ساختاری، ضریب همبستگی، نرم­افزار SPSS و AMOS انجام شد.
یافته ها: نتایج نشان داد روان نژندی و گشودگی به تجربه به صورت منفی و معنی­دار و برون گرایی و وجدان مداری به صورت مثبت و معنی دار پیش بینی کننده سازگاری تحصیلی است. روان نژندی به صورت منفی و معنی دار و توافق پذیری و گشودگی به تجربه و وجدان مداری به صورت مثبت و معنی دار پیش بینی کننده اسنادهای مثبت می باشند. روان نژندی به صورت مثبت و معنی­دار و برون گرایی، گشودگی به تجربه و وجدان مداری به صورت منفی و معنی دار پیش بینی کننده اسنادهای منفی می باشد. سبک های اسناد مثبت به صورت مثبت و سبک های اسناد منفی به صورت منفی و معنی­دار پیش بینی کننده سازگاری تحصیلی می باشد. سرانجام اینکه نتایج نشان داد که روان نژندی، برون گرایی، توافق پذیری و وجدان مداری از طریق سبک های اسنادی می توانند سازگاری تحصیلی را به صورت غیرمستقیم و معنادار پیش بینی نمایند.
نتیجه گیری: بر اساس یافته های پژوهش می توان نتیجه گیری کرد که سبک های اسنادی در ارتباط بین ویژگی های شخصیت و سازگاری تحصیلی دارای نقش واسطه ای معناداری است.

کلیدواژه‌ها


  1. Hu S, Liu H, Zhang S, Wang G. Proactive personality and cross-cultural adjustment: Roles of social media usage and cultural intelligence. Int J Intercult Relat 2020; 74: 42-57.
  2. McCredie MN, Kurtz JE. Prospective prediction of academic performance in college using self- and informant-rated personality traits. J Res Pers 2020; 85: 186-94.
  3. Mengal AS. [Advanced educational psychology]. Kazemi SA. (translator). 2nd ed. Tehran: Islamic Azad University, Marvdasht Branch; 2009. (Persian)
  4. Pettus KR. The relationship of parental monitoring to community college student adjustment and achievement: differences by gender, ethnicity, parent education level, and student residence. Ph.D. Dissertation. Carolina: Carolina University, 2016: 134-8.
  5. Stoll G, Einarsdóttir S, Song QC, Modish P, Rounds J. The roles of personality traits and vocational interests in explaining what people want out of life. J Res Pers 2020; 86: ?.
  6. Bittner A, Junge-Hoffmeister J, Treichel T, Coenen A, Weidner K. Maladaptive personality styles in a clinical sample of women with postpartum depression. J Affect Disord 2020; 263: 318-25.
  7. Cao C, Meng Q. Exploring personality traits as predictors of English achievement and global competence among Chinese university students: English learning motivation as the moderator. Learn Individ Differ 2020; 77: 413-25.
  8. Benzi IMA, Preti E, Di Pierro R, Clarkin JF, Madeddu F. Maladaptive personality traits and psychological distress in adolescence: The moderating role of personality functioning. Pers Individ Dif 2019; 140: 33-40.
  9. Kouroshnia M, Latifian M. The relationship between the model of the five major personality factors and perfectionism. Psychol Stud 2011; 7(4): 21-35.
  10. Bühler JL, Finkenauer G, Grob A. A dyadic personality perspective on the Michelangelo phenomenon: How personality traits relate to people's ideal selves and their personal growth in romantic relationships. J Res Pers 2020; 86: 103943.
  11. Perret P, Ayad M, Dauvier B, Congard A. Self- and parent-rated measures of personality are related to different dimensions of school adjustment. Learn Individ Differ 2019; 70: 182-9.
  12. Cummings DJ, Loxton NJ, Poropat AE. The relevance/significance of stimuli appraisals for personality traits in an academic context. Learn Individ Differ 2019; 69: 225-31.
  13. Yazıcı S, Güven S. Development and validation of a citizenship attributional style questionnaire. Soc Sci J 2017; 54(4): 403-10.
  14. Ding X, Fu R, Ooi LL, Coplan RJ, Deng X. Relations between different rejection sensitivity and adjustment components in Chinese children. J Appl Dev Psychol 2020; 67: 101-19.
  15. Homan P, Marianne CR, Tobias B, Harold WK, Schiller D. The aberrant link between empathy and social attribution style in borderline personality disorder. J Psychiatr Res 2017; 94: 163-71.
  16. Alatorre AI, DePaola RV, Haeffel GJ. Academic achievement and depressive symptoms: are fixed mindsets distinct from negative attributional style? Learn Individ Differ 2020; 77: 165-71.
  17. Seele H, Eberl P. Newcomers' reactions to unfulfilled leadership expectations: An attribution theory approach. European managing journal 2020; 38(5): 763-76.
  18. Reynolds N, Mrug S, Guion K. Spiritual coping and psychosocial adjustment of adolescents with chronic illness: the role of cognitive attributions, age, and disease group. J Adolesc Health 2013; 52(5): 559-65.
  19. Murray RM, Coffee P, Eklund RC. Adaptive thinking: can adaptive dispositional attributions protect against the harmful effects of maladaptive situational attributions? Psychol Sport Exerc 2020; 47: 237-51.
  20. Vettori G, Vezzani G, Bagozzi L, Pinto G. Cluster profiles of university students' conceptions of learning according to gender, educational level, and academic disciplines. Learn Motiv 2020; 70: 365-82.
  21. Anderson JR, Guanb Y, Koch Y. The academic adjustment scale: measuring the adjustment of a permanent resident or sojourner students. Int J Intercult Relat 2016; 54: 68-76.
  22. Costa PT, McCrae RR. Revised NEO Personality Inventory (NEO-PI-R) and NEO Five-Factor Inventory (NEO-FFI) professional manual. 2nd ed. New York: SAGE; 1992.
  23. Peterson C, Seligman MEP. Causal explanations as a risk factor for depression: Theory and evidence. Psychol Rev 1984; 91(3): 347-74.
  24. Burmett AJ, Sabato TM, Ott Walter K, Kerr DL, Wagner L, Smith A. The influence of attribution style on substance use and risky sexual behavior among college students. Coll Stud J 2013; 47(1): 122-34.
  25. Mahesh AM, Al-Zoubi ZH, Batayeneh OT. The relationship between attribution styles and personality traits, gender and academic specialization among the hashemite university students. International journal of business and social science 2013; 4(9): 25-31.
  26. Azimi K, Tanha Z, Rahmani S. [Documentary style and high-risk behaviors: The mediating role of coping strategies in stressful situations]. Quarterly journal of new psychological researches 2013; 8: 114-31. (Persian)
  27. Islami Shahre Babaki H. [Investigating the relationship between explaining and depression in unipolar and bipolar depressed patients and comparing it with ordinary people]. MS. Dissertation. Tehran: Tehran Psychiatric Institute, 2017. (Persian)
  28. Foroudi P, Marvi R, Kizgin H. The role of individual personality, cultural acculturation, and perceived value on towards firm's social media and acculturation orientation. Int J Inf Manage 2020; 52: 102075
  29. Aghili M, Nasiri ES. [The relationship between learning strategies and document styles with a conscience]. Quarterly journal of educational sciences and psychology 2014; 3: 109-25. (Persian)
  30. Hosseini SM, Atashpour SH, Sharifi GH. [The relationship between documentary style and tenacity with the motivation of progress in individual and group athletes]. Proceeding of the First National Conference of Sports Science and Physical Education in Iran]. The Association for the Development and Promotion of Basic Sciences and Techniques, 2015. (Persian)