بررسی خصوصیات روان‌سنجی پرسشنامه عملکرد تأملی والدینی (PRFQ)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 Ph.D. student in psychology, Department of Psychology, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran

2 Professor, Department of Education and Counseling Psychology, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran

3 Associate professor, Department of Education and Counseling Psychology, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran

4 Associate professor, Department of Pediatrics, Mashhad University of Medical Science, Mashhad, Iran

چکیده

مقدمه: عملکرد تأملی یکی از حوزه­های مهم و جدید در تحول و آسیب­شناسی کودکان است. هدف این پژوهش، تعیین  روایی و پایایی پرسشنامه عملکرد تأملی والدینی در کودکان 3  تا 5 ساله است.
روش کار: نمونه آماری این پژوهش، شامل 300 کودک 5-3 ساله (150 نفر مبتلا به آسم  و 150 نفر عادی) از شهر مشهد بودند. کودکان مبتلا به آسم با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس از بیمارستان کودکان اکبر  و مطبهای شخصی و کودکان سالم با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ­ای از مهدکودکهای شهر مشهد در سال 1398 انتخاب شدند. برای جمع­آوری داده­ها از مادران خواسته شد تا پرسشنامه عملکرد تأملی والدینی را تکمیل کنند. پایایی پرسشنامه با ضریب آلفای کرونباخ و روایی پرسشنامه با روش روایی محتوایی و روایی سازه (تحلیل عاملی و تأییدی) بررسی شد.
یافته­ها: ضریب پایایی پرسشنامه با استفاده از آلفای کرونباخ حاکی از پایایی مطلوب برای کل مقیاس و هر سه عامل بود (60/0=α). نتایج تحلیل عاملی اکتشافی نیز بیانگر وجود 3 عامل است که در مجموع 60 درصد واریانس کل را تبیین می‌کنند. تحلیل عاملی تأییدی نیز حاکی از  برازش قابل قبول در تعیین عامل‌ها با گویه‌های جدید بود. این عوامل مطابق با پژوهش اصلی، پیش ­ذهنی­ سازی، قطعیت درباره‌ی حالات ذهنی و کنجکاوی درباره‌ی حالات ذهنی نام گرفتند.
 نتیجه‌گیری: بر اساس یافته‌های تحقیق، پرسشنامه عملکرد تأملی والدینی، پرسشنامه‌ای موثر است که از روایی و پایایی مطلوبی به منظور سنجش سازه عملکرد تأملی والدینی در ایران برخوردار است.

کلیدواژه‌ها


1. Luyten P, Fonagy P, Lowyck B, Vermote R. The assessment of mentalization. In: Bateman A, Fonagy P, editors.
Handbook of mentalizing in mental health practice. Washington D.C.: American Psychiatric Publishing; 2012:
43-65.
2. Fonagy P, Gergely G, Jurist E L, Target M. Affect regulation, mentalization, and the development of self. New
York: Other Press; 2002.
3. Fonagy P, Gergely G, Target M. The parent-infant dyad and the construction of the subjective self. Journal of
Child Psychology and Psychiatry 2007, 48(1): 282-88.
4. Sharp C, Fonagy P. The parent’s capacity to treat the child as a psychological agent: Constructs, measures and
implications for developmental psychopathology. Soc Dev 2008; 17(3): 737-54.
5. Slade A. Parental reflective functioning: An introduction. Attach Hum Dev 2005; 7(1): 269-81.
6. Ensink K, Mayes LC. The development of mentalization in children from a theory of mind perspective.
Psychoanal Inq 2010; 30(4): 301-37.
7. Fonagy P, Luyten P, Bateman A, Gergely G, Strathearn L, Target M, et al. Attachment and personality
pathology. In: Clarkin JF, Fonagy P, Gabbard GO. (editors). Psychodynamic psychotherapy for personality
disorders: A clinical handbook. Washington. D.C: American Psychiatric Publishing; 2010; 37-87.
8. Luyten P, Fonagy P, Lemma A, Target M. Depression. In: Bateman AW, Fonagy P. (editors). Handbook of
mentalizing in mental health practice. Washington. D.C.: American Psychiatric Publishing; 2012: 385-417.
9. Sharp C, Pane H, Ha C, Venta A, Patel AB, Sturek J, et al. Theory of mind and emotion regulation difficulties
in adolescents with borderline traits. J Am Acad Child Adolesc Psychiatry 2011; 50(6): 563-73.
PSYCHOMETRIC PROPERTIES OF PARENTAL REFLECTIVE FUNCTIONING QUESTIONNAIRE FATHI ET AL
Fundamentals of Mental Health, 2020 Sep-Oct http://jfmh.mums.ac.ir 310
10. Luyten P, van Houdenhove B, Lemma A, Target M, Fonagy P. A mentalization-based approach to the
understanding and treatment of functional somatic disorders. Psychoanal Psychol 2012; 26(2): 121-40.
11. Luyten P, Mayes LC, Nijssens L, Fonagy P. Parental reflective functioning: Theory, research, and clinical
applications. Psychoanal Stud Child 2017; 70(1): 174-99.
12. Schiborr J, Lotzin A, Romer G, Schulte-Markwort M, Ramsauer B. Child-focused maternal mentalization: a
systematic review of measurement tools from birth to three. Measurement 2013; 46(8): 2492-509.
13. Fonagy P, Target M, Steele H, Steele M. Reflective-functioning manual, Version 5, for application to adult
attachment interviews. London: London University; 1998.
14. Oppenheim D, Koren-Karie N. Infant-parent relationship assessment: parents' insightfulness regarding their
young children's internal worlds. In: Zeanah CH. (editor). Handbook of infant mental health. 3rd ed. New York:
Guilford; 2009: 23-29.
15. Bretherton I, Biringen Z, Ridgeway D, Maslin C, Sherman M. Attachment: The parental perspective. Infant
Ment Health J 1989; 10(3): 203-21.
16. Furrow D, Moore C, Davidge J, Chiasson L. Mental terms in mothers' and children's speech: similarities and
relationships. J Child Lang 1992; 19(3): 617-31.
17. Ruffman T, Slade L, Crowe E. The relation between children's and mothers' mental state language and theoryof-mind understanding. Child Dev 2002; 73(3): 734-51.
18. Schechter DS, Myers MM, Brunelli SA, Coates SW, Zeanah CH, Davies M, et al. Traumatized mothers can
change their minds about their toddlers: Understanding how a novel use of video feedback supports positive
change of maternal attributions. Infant Ment Health J 2006; 27(5): 429-47.
19. Grienenberger J, Kelly K. Maternal reflective functioning, mother infant affective communication, and infant
attachment: exploring the link between mental state sand observed care giving behavior in the intergeneration
altransmission of attachment. Attach Hum Dev 2005; 73: 299-311.
20. Slade A, Bernbach E, Grienenberger J, Levy D, Locker A. Addendum to reflective functioning scoring manual
for use with the parent development interview. Version 3.0. New York: The City College and Graduate Center of
the City University of New York; 2007.
21. Steele M, Kaniuk J, Hodges J, Asquith K, Hillman S, Steele H. Measuring mentalization across contexts:
Links between representations of childhood and representations of parenting in an adoption sample. In: Jurist EL,
Slade A, Bergner S. (editors). Mind to mind: Infant research, neuroscience, and psychoanalysis. New York: Other
Press; 2008: 115-38.
22. Allen JG, Fonagy P, Bateman AW. Mentalizing in clinical practice. Washington. D.C.: American Psychiatric
Publishing; 2008.
23. Levy KN, Beeney JE, Temes CM. Attachment and its vicissitudes in borderline personality disorder. Curr
Psychiatry Rep 2011; 13(1): 50-9.
24. Pazzagli C, Delvecchio E, Raspa V, Mazzeschi C, Luyten P. The parental reflective functioning questionnaire
in mothers and fathers of school-aged children. J Child Fam Stud 2018; 27: 80-90.
25. Slade A, Grienenberger J, Bernbach E, Levy D, Locker A. Maternal reflective functioning, attachment and
the transmission gap: A preliminary study. Attach Hum Dev 2005; 7(3): 283-98.