درک تجربۀ دانشجویان دکتری روان شناسی از شایستگی های هیجانی یادگیری

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 Ph.D. student in educational psychology, Tabriz University, Tabriz, Iran

2 Professor, Department of educational sciences, Tabriz University, Tabriz, Iran

3 Professor, Department of educational sciences,Tabriz University, Tabriz, Iran

چکیده

مقدمه: شایستگی هیجانی یکی از مهمترین عوامل مرتبط با یادگیری تحصیلی قلمداد می شود. تجربیات دانشجویان از شایستگی هیجانی، بسیار اهمیت دارد و باید مورد توجه قرار گیرد. لذا هدف این پژوهش، شناسایی و توصیف تجربه شایستگی های هیجانی یادگیری در دانشجویان دکتری روانشناسی بود. روش کار: مطالعه با رویکرد کیفی و روش پدیدار شناسی انجام شد. تعداد ١۵ دانشجو با نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند و در طول سال تحصیلی ٩٧-١۳٩٦ در دانشگاه محل تحصیلشان مورد مصاحبه قرار گرفتند. داده ها به صورت مکتوب درآمد و با روش فنومنولوژی ترکیبی ون مانن مورد پژوهش قرار گرفت.
یافته ها: نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل، حدود دویست و پنجاه کد اولیه بود که نهایتاً در شش مضمون ظهور یافت که عبارت بودند از: شناخت هیجان های خود، مدیریت و کنترل هیجانی، روابط میان فردی مناسب، توجه به هیجان های دیگران و همدلی، موقعیت و شرایط اجتماعی، و تعادل در شناخت و هیجان. همچنین تعدادی زیرمضمون، توصیف کننده این مضامین بودند.
نتیجه گیری: شناخت هیجان های خود یکی از اجزای اصلی این تجربه به شمار می رفت. دانشجویان با مدیریت هیجانی خود سعی می کرده اند تا یادگیری بهتری داشته باشند. بخش آموزشی دانشگاه و اساتید روانشناسی می توانند از این یافته ها در هرچه بهتر و مثبت ترکردن تجربه دانشجویان روانشناسی از شایستگی های هیجانی یادگیری بهره گیرند.

کلیدواژه‌ها


  1. Beaumont LR. Emotional competency. [cited 2009]. Available from: URL.https://en.m.wikipedia.org
  2. Zeidner M, Matthews G, Roberts RD. Emotional intelligence: A promise unfulfilled? Jpn Psychol Res 2012; 54(2): 105-27.
  3. Housman DK, Denham SA, Howard C. Building young children’s emotional competence and self-regulation from birth: The “Begin to … ECSEL” approach]. Int J Emot Educ 2018; 10(2): 5-25.
  4. Husman Donna K. The importance of emotional competence and self-regulation from birth: A case for the evidence-based emotional cognitive social early learning approach]. Int J Child Care Educ Policy 2017; 11(1): 13.
  5. Tavousi Roudsari R. A comparison of the emotional competences of learning of middle girl students in regular and smart schools in Roudbar city. Journal of fundamentals of mental health 2016; 18(special issue): 431-5.
  6. Mohanna S, Talepasand S. [Environmental supports and emotional self-awareness with academic engagement: The mediating role of educational well-being]. Journal of medical education 2016; 16: 31-42. (Persian)
  7. Sheehan BJ, McDonald MA, Spence K. [Developing students' emotional competency using the classroom-as-organization approach]. Journal of management of education 2009; 33(1): 77-98.
  8. Khormaei F, Azadi Dehbidi F, Haghjoo Sh. [The study of structural model of relationship between patience and difficulty in emotion regulation]. Journal of health psychology 2015; 10(1): 22-31. (Persian)
  9. Badri R, Beyrami M, Vahedi Sh, Eynipour J. [Relationship between emotional control and procrastination in high school students]. Quarterly journal of modern psychological research 2015; 10: 170-84. (Persian)
  10. Nikzadipanah S, Mohamadian M, Nikzadipanah M, Pirani A. [Positive psychology at school]. 1st Tehran: Sokhanvaran; 2016: 1-92. (Persian)
  11. Wang C, Hatzigianni M, Shahaeian A, Murray E, Harrison LJ. [The combined effects of Teacher-Child and Peer relationships on children social-emotional adjustment]. J Sch Psychol 2016; 59: 1-11.
  12. Kyaei H, Nejat H. [Happiness, resilience and hope to life]. Tehran: Baman; 2014. (Persian)
  13. Hasani J, Bemani Yazdi B. [The relationship between emotional expression styles type D and personality]. Journal of medical sciences, Islamic Azad University 2015; 25(2): 141-50. (Persian)
  14. Garner PW. [Emotional competence and its influences on teaching and learning]. Educ Psychol Rev 2010; 22(3): 297-321.
  15. Gilar-Corbi R, Pozo-Rico T, Sanchez B, Luis Castejon J. Can emotional competence be taught in higher education? A randomized experimental study of an emotional program using a multi-methodological approach. Front.Psychol 2018; 9: 1039.
  16. Hadiwijaya H, Hutasoit G. Effect of emotional intelligence on student learning achievement. Guidena journal 2017; 7(1): 29-39.
  17. Seligman MEP. [Flourish: A visionary new understanding of happiness and well-being]. Kamkar A, Hozhabrian S. (translators). Tehran: Ravan; 2013: 1-336. (Persian)
  18. Hesarsorhki R, Tabibi Z, Asghari-Nekah SM, Bagheri N. [Effectiveness of emotional competence training on improving emotional knowledge, emotional regulation and decreasing aggression in orphans and abandoned children]. Journal of clinical psychology 2016; 8(3): 37-48. (Persian)
  19. Taghavi N, Azadfallah P, Mootabi F. [The emotional competence of adolescent girls based on their subjective well-being]. Journal of social cognition 2015; 4(2): 137-53. (Persian)
  20. Dougherty D, Sharkey J. [Reconnecting youth: Promoting emotional competence and social support to improve academic achievement]. Child Youth Serv Rev 2017; 74: 28-34.
  21. Steiner P. The impact of the self-awareness process on learning and leading. New England journal of higher education 2014. Available from://https://eric.ed.gov/?id=EJ1043390
  22. Namazian Dost E, Hashemifardnya A, Jalali V. [Emotional intelligence in high school: The effects of self-awareness instruction on Iranian pre-university students’ academic achievement]. International Journal of English Literature and Social Sciences (IJELS) 2017; 2(4): 15-30.
  23. Hatami F, Ghahremani L, Kaveh MH, Keshavarzi S. The effect of self-awareness training with painting on self-efficacy among orphaned adolescents. Journal of practice in clinical psychology 2016; 4(2): 89-96.
  24. Garcia-Moya I, Moreno C, Brooks FM. [The ‘balancing acts’ of building positive relationships with students: Secondary school teachers’ perspectives in England and Spain]. Teach Teach Educ 2019; 86: 1-11.
  25. Ratka A. [Empathy and the development of affective skills]. Am J Pharm Educ 2018; 82(10): 1140-43.
  26. Boudlaei H. [Phenomenology]. 1st Tehran: Jame-e-Shenasan; 2016: 1-240. (Persian)
  27. Adib Hajbagheri M, Parvizi S, Salsali M. [Qualitative research methods]. 4th Tehran: Boshra; 2013: 1-186. (Persian)
  28. Rahimaghaee F, Dehghan Nayeri N, Adib Hajbaghery M. [First exposure to clinical practice: An alive experience of female nursing students]. Feyz journal 2009; 13(2): 130-9. (Persian)
  29. Ghodsi A, Talepasand S, Rezai A, Mohamadifar M. [Antecedents of academic engagement: Testing a model Based on expectancy-value theory]. Journal of educational psychology 2019; 15: 231-57. (Persian)