اثربخشی آموزش خود- دلسوزی شناختی بر بهزیستی تحصیلی دانش آموزان پایه نهم

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 M.Sc., in educational psychology, Department of Educational Sciences, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Campus of Humanities and Social Sciences, Yazd University, Yazd, Iran

2 Associate professor, Department of Educational Sciences, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Faculty of Humanities and Social Sciences, Yazd University, Yazd, Iran

چکیده

مقدمه: در دنیای امروز، مطالعه عوامل موثر بر پیشرفت تحصیلی از جمله دغدغه های اصلی و یکی از شاخص های مهم در ارزیابی آموزش و پرورش است و تمام کوشش های این نظام، در واقع برای جامعه عمل پوشاندن به این امر است. لذا هدف از انجام این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش خود- دلسوزی شناختی بر بهزیستی تحصیلی دانش آموزان پسر پایه نهم بود.
روش کار: جامعه آماری این مطالعه، شامل تمامی دانش آموزان پایه نهم شهر یزد در سال تحصیلی 1398-1397 بوده است. ابزار های مورد استفاده پرسشنامه بهزیستی تحصیلی تومینین- سوینی و همکاران (2012) و بسته آموزشی گیلبرت (2009) و نمونه گیری به صورت روش تصادفی خوشه ای مرحله ای بود. به این صورت که ابتدا ناحیه 2 آموزش و پرورش شهر یزد تعیین و از بین مدارس متوسطه اول آن یک مدرسه انتخاب شد، سپس یک پایه (نهم) به عنوان نمونه انتخاب و دانش آموزان به صورت تصادفی به دو گروه آزمون (دریافت 8 جلسه 90 دقیقه ای آموزش) و شاهد جایگزین شدند. داده ها با استفاده از تحلیل کواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
نتایج: تحلیل داده‌ها نشان داد که آموزش خود- دلسوزی شناختی بر کاهش فرسودگی تحصیلی و افزایش درگیری در تکالیف مدرسه، ارزش مدرسه و رضایت تحصیلی تأثیر معناداری دارد (p نتیجه گیری: بنابراین آموزش خود- دلسوزی شناختی بر افزایش بهزیستی تحصیلی دانش آموزان تأثیر دارد.
 

کلیدواژه‌ها


  1. Seligman M, Walker E, Rosenhan D. Abnormal psychology. New York: W.W. Norton and Company; 2001.
  2. Schaufeli WB, Bakker AB. Job demands, job resources, and their relationship with burnout and engagement: A multi-sample study. J Organ Behav 2004; 25(3): 293-315.
  3. Lee W, Lee M, Bong M. Testing interest and self-efficacy as predictors of academic self-regulation and achievement. Contemp Educ Psychol 2014; 39(2): 86-99.
  4. Komarraju M, Nadler DR. Self-efficacy and academic achievement: Why do implicit beliefs, goals, and effort regulation matter? Learn Individ Differ 2013; 25: 67-72.
  5. Belfi B, Goos M, De Fraine B, Van Damme J. The effect of class composition by gender and ability on secondary school students’ school well-being and academic self-concept: A literature review. Educ Res Rev 2011; 7(1): 62-74.
  6. Zahed Bablan A, Pourbahram R, Rahmani Javanmard S. [The relationship of perfectionism, goal achievement orientation, and academic performance to academic burnout]. Journal of new approach in educational administration 2014; 5(2): 109-23. (Persian)
  7. Neff KD, Vonk R. Self-compassion versus global self-esteem: Two different ways of relating to oneself. J Pers 2009; 77(1): 23-50.
  8. Neff KD. The development and validation of a scale to measure self-compassion. Self Identity 2003; 2(3):
    223-50.
  9. Neff KD. Self-compassion, self-esteem, and well-being. Soc Personal Psychol Compass 2011; 5(1): 1-12.
  10. Neff KD, Pisitsungkagarn K, Hsieh YP. Self-compassion and self-construal in the United States, Thailand, and Taiwan. J Cross Cult Psychol 2008; 39(3): 267-85.
  11. Neff KD, Rude SS, Kirkpatrick KL. An examination of self-compassion in relation to positive psychological functioning and personality traits. J Res Pers 2007; 41(4): 908-16.
  12. Neff K. Self-compassion: an alternative conceptualization of a healthy attitude toward oneself. Self Identity 2003; 2(2): 85-101.
  13. Wang X, Chen Z, Poon KT, Teng F, Jin S. Self-compassion decreases acceptance of own immoral behaviors. Pers Individ Dif 2016; 106: 329-33.
  14. Terry ML, Leary MR. Self-compassion, self-regulation, and health. Self and Identity. 2011; 10(3): 352-62.
  15. Hollis-Walker L, Colosimo K. Mindfulness, self-compassion, and happiness in non-mediators: A theoretical and empirical examination. Pers Individ Dif 2011; 50(2): 222-7.
  16. Nazeri R, Lotfabadi H, Pourshahriar H. Effect and comparison of cognitive self-compassion and mindfulness on educational well-being of overweight students. Journal of research and health 2019; 9(3): 268-74.
  17. Karami R, Sharifi T, Nikkhah M, Ghazanfari A. [The effect of cognitive self-compassion training on academic well-being]. Journal of education strategies and medical sciences 2018; 11(4): 17-22. (Persian)
  18. Neff KD, Pisitsungkagarn K, Hsieh YP. Self-compassion and self-construal in the United States, Thailand, and Taiwan. J Cross Cult Psychol 2008; 39(3): 267-85.
  19. Moradi M, Soleimani Khoshab A, chari MH, Sabaghian H, Dehghanizadeh MH. [Functional structure test and internal consistency evaluation of Iranian version of the educational welfare questionnaire]. Quarterly journal of educational measurement 2016; 7(26): 135- (Persian)
  20. Tuominen H, Salmela-Aro K, Niemivirta M. Achievement goal orientations and academic well-being across the transition to upper secondary education. Learn Individ Differ 2012; 22(3): 290-305.
  21. Gilbert P. Introducing compassion-focused therapy. Adv Psychiatr Treat 2009; 15(3): 199-208.
  22. Diener ED, Oishi S, Lucas RE. Personality, culture, and subjective well-being: Emotional and cognitive evaluations of life. Ann Rev Psychol 2003; 54(1): 403-25.
  23. Leary MR, Tate EB, Adams CE, Batts Allen A, Hancock J. Self-compassion and reactions to unpleasant self-relevant events: the implications of treating oneself kindly. J Pers Soc Psychol 2007; 92(5): 887-904.