نقش میانجیگرایانه ترس از ارزیابی منفی در رابطه با الگوهای ارتباطی و انگیزش پیشرفت ورزشکاران حرفه ای

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 Assistant professor, Department of Psychology, Eqbal Institute of Higher Education, Mashhad, Iran

2 Department of psychology, Neyshabur Branch, Islamic Azad University, Neyshabur, Iran

3 M.Sc. in clinical psychology, Islamic Azad University , Branch of Birjand, Birjand, Iran

چکیده

مقدمه: با عنایت به این مهم که از مهمترین سازه های روانشناختی تاثیرگذار بر کیفیت عملکرد ورزشکاران حرفه ای، انگیزش پیشرفت و همچنین ترس از ارزیابی منفی می‌باشد، تحقیق جاری، با هدف بررسی نقش میانجی گرایانه ترس از ارزیابی منفی در رابطه الگوهای ارتباطی با انگیزش پیشرفت ورزشکاران حرفه ای انجام شد. این پژوهش از نوع پژوهش‌های توصیفی- همبستگی بود.
روش کار: جامعه آماری این مطالعه توصیفی-همبستگی شامل کلیه ورزشکاران حرفه ای مشغول به فعالیت در باشگاه های ورزشی شهر مشهد در سال 1397 بود که نمونه‌ای به حجم 400 نفر از میان آنان به صورت در دسترس انتخاب گردید. برای سنجش الگوهای ارتباطی آزمودنی‌ها از مقیاس تجدید نظر شده الگوهای ارتباطی ریچی وفیتز پاتریک (1990)، برای سنجش ترس از ارزیابی منفی در آن ها از پرسشنامه ترس از ارزیابی منفی لری (1983) و جهت سنجش انگیزش پیشرفت آن ها از پرسشنامه انگیزش پیشرفت هرمنس (1970) استفاده گردید. داده‌های این تحقیق با استفاده از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و مدل یابی معادلات ساختاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها: نتایج نشان داد که الگوهای ارتباطی، 59 درصد از واریانس ترس از ارزیابی منفی و همچنین، 62 درصد از واریانس انگیزش پیشرفت نیز به وسیله ترس از ارزیابی منفی تبیین می شود. اما الگوهای ارتباطی به صورت مستقیم می توانند 55 درصد از واریانس انگیزش پیشرفت را تبیین کنند.
نتیجه گیری: نتایج حاصل از بررسی داده های پژوهش حاضر، نشان داد که ترس از ارزیابی منفی در رابطه الگوهای ارتباطی با انگیزش پیشرفت ورزشکاران حرفه ای نقش میانجی دارد. همچنین اینکه بین ترس از ارزیابی منفی و الگوهای ارتباطی با انگیزش پیشرفت رابطه معناداری وجود دارد.

کلیدواژه‌ها


  1. Bergeron DP. The relationship between body image dissatisfaction and psychological health: An exploration of body image in young adult men. Ohio: Ohio State University; 2014: 55-59.
  2. Bethany B, Lorne C. Adult attachment, sexual satisfaction, and relationship satisfaction: A study of married couples. Personal Relationships 2018; 15(1): 141-54.
  3. Falconer CJ, King JA, Brewin CR. Demonstrating mood repair with a situation-based measure of self-compassion and self-criticism. Psychol Psychother 2015; 88(4): 351-65.
  4. Epstein NB, Ryan CE, Bishop DS, Miller IW, Keitner GI. The McMaster model: A view of healthy family functioning. In: Walsh F. (editors). Normal family processes. 3rd New York: Guilford Press; 2010: 581-607.
  5. Gilbert P, Clarke M, Hempel S,  Miles JNV, Irons Criticizing and reassuring oneself: an exploration of forms, styles and reasons in female students. Br J Clin Psychol 2004; 43: 31-50.
  6. Marin KA, Bohanek JG, Fivush R. Positive effect of talking about the negative: Family narrative of negative experiences and preadolescents’ perceived competence. J Res Adolesc 2008; 18: 573-93.
  7. Thompson T. Self-worth protection in achievement behavior: A review and implications for counseling. Aust J Psychol 2004; 31: 41-51.
  8. Ryan RM, Brown KW. Why we don’t need self-esteem: On fundamental needs, contingent love, and mindfulness. Psychol Inq 2013; 14: 27-82.
  9. Kar A. [Positive psychology (the science of happiness and its forces)]. Pasha Sharifi H, Najafi J. (translators). Tehran: Sokhan; 2016. (Persian)
  10. Frost RO, Marten P, Lahart C, Rosenbalti R. Dimensions of perfectionism. Cogn Ther Res 2018; 14: 449-68
  11. Yamaguchi S, Greenwald AG, Banaji MR, Murakami F, Chen D, Shiomura K, et al. Apparent universality of  positive  implicit  self-esteem. Psychol Sci 2014; 18: 498-500.
  12. Ritchie LD, Fitzpatrick MA. Family communication patterns: Measuring intrapersonal perceptions of interpersonal relationships. Commun Res 1990; 17(4): 523-44.
  13. Koorosh Nia M, Latifian M. [Assessment the validity and reliability of the Revised Scale of Communication Patterns]. Quarterly journal of family research 2007; 12: 855-75. (Persian)
  14. Akbari B. [Validity and reliability of Hermans Progress Motivation Questionnaire in high school students of Guilan province]. Research in education planning 2007; 21: 73-96. (Persian)
  15. Garavand F, Shokri O, Khodaei A, Omaraei M, Toolabi S. [Normalizing, validity and reliability of the short form of fear of negative evaluation questionnaire in adolescents aged 12-18 years in Tehran city]. Psychological studies 2011; 7(1): 65-95. (Persian)
  16. Carreiras D. The toxicity of the self: Developing a new measure and testing a comprehensive model of the nature of self-disgust. Ph.D. Dissertation. University of Coimbra, 2014.
  17. Sapina M, Widmerc ED, Iglesias K. From support to overload: Patterns of positive and negative family relationships of adults with mental illness over time. Soc Networks 2016; 47: 59-72.
  18. Falconer CJ, King JA, Brewin CR. Demonstrating mood repair with a situation-based measure of self-compassion and self-criticism. Psychol Psychother 2015; 88(4): 351-65.
  19. Lipton MF, Qasimeh N, Racz SJ, Weeks JW, De Los Reyes A. The Fears of Evaluation about Performance (FEAP) Task: Inducing anxiety-related responses to direct exposure to negative and positive evaluations. Behav Ther 2020; 51(6): 843-55.
  20. Kuipers J, Henrichs J, Evan A comparison of the fear of childbirth scale with the Tilburg pregnancy distress scale to identify childbirth-related fear in a sample of Dutch pregnant women: a diagnostic accuracy comparative cross-sectional study. Int J Nurs Stud 2020; 109: 103615.
  21. Labuhn AS, Zimmerman BJ, Hasselhorn M. Enhancing students’ self-regulation and mathematics performance: The influence of feedback and self-evaluative standards. Metacogn Learn 2010; 5(2): 173-94.
  22. Duarte C, Stubbs J, Pinto-Gouveia J, Matos M, Gale C, Morris L, et al. The impact of self-criticism and self-reassurance on weight-related affect and well-being in participants of a commercial weight management program. Obes Facts 2017; 10(2): 65-75
  23. Gilbert P, Clarke M, Hempel S, Miles JNV, Irons C. Criticizing and reassuring oneself: an exploration of forms, styles and reasons in female students. Br J Clin Psychol 2014; 43(Pt1): 31-50.
  24. Cox WM, Klinger E. Handbook of motivational counseling: Goal-based approaches to assessment and intervention with addiction and other problems. 2nd New York: John Wiley and sons; 2019.