تاثیر آموزش مبتنی بر زمینه در کارآموزی روان‌پرستاری بر مهارت همدلی با بیمار دانشجویان پرستاری

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد روان‌پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران

2 استادیار، مرکز مراقبت مبتنی بر شواهد، گروه روان-پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران

3 استاد آموزش پرستاری، گروه پرستاری داخلی جراحی، مرکز مراقبت مبتنی بر شواهد، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران

4 کارشناسی ارشد آموزش پرستاری، مربی و عضو هیئت علمی گروه کودکان، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران

چکیده

مقدمه: کارآموزی در بخش روان می­تواند موجب احساس استرس و اضطراب دانشجویان پرستاری قبل از شروع کارآموزی و به عنوان مانعی جهت همدلی با بیمار عمل کند. هدف این مطالعه تعیین تاثیر آموزش مبتنی بر زمینه در کارآموزی روان­پرستاری بر مهارت همدلی با بیمار دانشجویان پرستاری بود.
روش­کار: در این کارآزمایی بالینی 97 دانشجوی پرستاری در دو گروه (آزمون و شاهد) قرار گرفتند. برای گروه آزمون، آموزش بر مبنای گام­های چهارگانه آموزش مبتنی بر زمینه شامل آزمون موقعیت، خودآموزی، کسب اطلاعات جدید و تامل و تفکر طی دو هفته کارآموزی انجام شد. مهارت همدلی دانشجویان با پرسش­نامه­های مهارت همدلی با بیمار جفرسون و اضطراب اشپیل برگر قبل از شروع کارآموزی و روز آخر کارآموزی سنجیده شد. جهت تحلیل داده­ها از نرم‌افزار SPSS نسخه­ی 16 و آزمون­های تی مستقل، تی جفتی و مجذور خی دقیق استفاده شد.
یافته­ها: میانگین سن دانشجویان گروه آزمون 8/1 ±6/21 و شاهد 4/2 ±7/21 سال بود. نتایج آزمون تی مستقل نشان داد، در بعد از مداخله میانگین نمره­ی مهارت همدلی با بیمار دانشجویان گروه آزمون به صورت معنی­داری بیشتر از گروه شاهد بود (001/0>P).
نتیجه­گیری: نتایج این پژوهش حاکی از تاثیر مثبت آموزش مبتنی بر زمینه در بهبود همدلی با بیمار دانشجویان پرستاری در کارآموزی روا­ن­پرستاری می­باشد، لذا توصیه می‌شود از این روش آموزشی در کارآموزی روان­پرستاری استفاده شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


  1. Adarvishi S, Asadi M, Mahmoodi M, Khodadadi A, Ghasemi Deh Cheshmeh M, Farsani F. [Effect of problem-solving skill training on anxiety of operation room students]. Journal of health and care 2015; 17(3): 207-17. (Persian)
  2. Ashe J. The effects of personal contact on attitudes toward mental illness in Baccalaureate nursing students. Ohio: University of Akron; 2015.
  3. Lebowitz MS, Ahn WK. Effects of biological explanations for mental disorders on clinicians’ empathy. Cross Mark 2014; 111(50): 17786-90.
  4. Williams B, Boyle M, Brightwell R, Devenish S, Hartley P, McCall M, et al. An assessment of undergraduate paramedic students' empathy levels. Int J Med Educ 2012; 3: 98-102.
  5. Rasoulian M, Salehian R. [Empathy, the most effective]. Tehran: Ghatre; 2011. (Persian)
  6. Ward J, Cody J, Schaal M, Hojat M. The empathy enigma: an empirical study of decline in empathy among undergraduate nursing students. J Prof Nurs 2012; 28(1): 34-40.
  7. Hojat M, Vergare MJ, Maxwell K, Brainard G, Herrine SK, Isenberg GA, et al. The devil is in the third year: a longitudinal study of erosion of empathy in medical school. Acad Med 2009; 84(9): 1182-91.
  8. Brunero S, Lamont S, Coates M. A review of empathy education in nursing. Nurs Inq 2010; 17(1): 65-74.
  9. Abd M, Mousa A. Empathy toward patients with mental illness among Baccalaureate nursing students: Impact of a psychiatric nursing and mental health educational experience. J Educ Pract 2015; 6(24): 98-108.
  10. Black J, Hawks J. Medical-surgical nursing: management for positive outcomes. 8th ed. New York: Saunders; 2005.
  11. Bassampour Sh. The effect of preoperative education on anxiety of patients undergoing open heart surgery, Tehran 2004. Journal of health sciences 2006; 3: 10-15. (Persian)
  12. Karimi Moonaghi H. [New teaching approaches in higher education focusing on medical sciences education]. Mashhad: Mashhad University of Medical Sciences; 2014: 239-49. (Persian)
  13. Karimi FZ, Zarifnejad G, Abdolahi M, Taghipour A. [Surveying the factor structure and reliability of the Persian version of the Jefferson Scale of Physician Empathy-Health Care Provider Student Version (JSE-HPS)]. Faculty of Nursing and Midwifery, Tehran University of Medical Sciences (life) 2015; 21(3): 5-14. (Persian)
  14. Vaghee S, Salarhaji A, Kashani Lotfabadi M, Vaghei N, Zarvandi R. [The effect of psychology clerkship on empathy toward mental disorders in nursing students]. Journal of medical education and development 2017; 12(1-2): 40-50. (Persian)
  15. Hojat M, Louis DZ, Markham FW, Wender R, Rabinowitz C, Gonnella JS. Physicians' empathy and clinical outcomes for diabetic patients. Acad Med 2011; 86(3): 359-64.
  16. Koskinen L, Mikkonen I, Jokinen P. Learning from the world of mental health care: Nursing students' narratives. J Psychiatr Ment Health Nurs 2011; 18(7): 622-8.
  17. Thornicroft G, Mehta N, Clement S, Evans-Lacko S, Doherty M, Rose D, et al. Evidence for effective interventions to reduce mental health related stigma and discrimination. Lancet 2015; 207(5): 377-84.
  18. Byrne L, Happell B, Welch T, Moxham L. Things you can't learn from books: Teaching recovery from a lived experience perspective. Int J Ment Health Nurs 2013; 22(3): 195-204.
  19. Williams B, Spiers J, Fisk A, Richards L, Gibson B, Kabotoff W, et al. The influence of an undergraduate problem/context based learning program on evolving professional nursing graduate practice. Nurs Educ Today 2012; 32: 417-21.
  20. Saif AA. [Modern educational physiology of learning and instruction]. 6th ed. Tehran: Doran; 2011. (Persian)
  21. Manzari ZS, Masoumian ST, Karimi Moonaghi H, Behnam Vashani HR, Khaleghi E, Modaberi Azizi MJ. [The comparative study of effect of two educational methods (Workshop and context based learning) on nurses knowledge, attitude and practice about nurses roller in organ donation process]. Journal of nursing and midwifery of Orumieh University of Medical Sciences 2015; 13(9): 771-58. (Persian)