بررسی وضعیت سلامت روان دانشجویان ورودی از کنکور سراسری در دانشگاه علوم پزشکی مشهد در سال تحصیلی1393-1394

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استاد آمار زیستی، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران

2 مرکز تحقیقات مراقبت مبتنی بر شواهد، مربی گروه مدیریت پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران

3 کارشناس ارشد آمار زیستی، گروه اپیدمیولوژی و آمار زیستی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران

چکیده

مقدمه: اختلالات روان‌شناختی، مشکلاتی برای دانشجویان که از اقشار مستعد و برگزیده‌ی جامعه هستند ایجاد کرده و بر عملکرد تحصیلی آنان  اثر گذاشته و رشد روانی، عاطفی و اجتماعی آنان را مختل می‌کند. این مطالعه با هدف بررسی سلامت روان دانشجویان ورودی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد از کنکور سراسری در سال تحصیلی 1394-1393 انجام شده است.
روش­کار: این مطالعه توصیفی- تحلیلی روی  973 نفر  دانشجویان سال اول (340 نفر مرد و 633 نفر زن) دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام شده و ابزار جمع­آوری اطلاعات پرسش­نامه سلامت عمومی (GHQ-28) بوده است. اطلاعات با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی و در نرم‌افزار SPSS نسخه 22 تحلیل شدند.
یافته­ها: شیوع احتمالی اختلالات روانی در بین دانشجویان 2/12 درصد بود که این نسبت در مردان 8/11 درصد و در زنان  5/12 درصد به دست آمد. در بررسی بین سلامت روان دانشجویان و متغیر جنس و هم­چنین متغیر دانشکده‌ محل تحصیل رابطه معنی‌داری پیدا شد (05/0>P). دانشجویان دانشکده بهداشت و پیراپزشکی بیشترین نسبت اختلال یا مشکوک به اختلال را داشتند. در بررسی ارتباط بین سلامت روان و بومی یا غیربومی بودن، وضعیت تاهل و هم­چنین گروه سنی افراد، ارتباط معنی‌داری مشاهده نشد.
نتیجه­گیری: با در نظر گرفتنمیزان شیوع اختلالات روانی در بین دانشجویان در این مطالعه و توجه به این نکته که اختلال روانی باعث کاهش توانایی فرد در انجام فعالیت‌ها و امور آموزشی شده و بسیاری از این اختلالات قابل ارزیابی و ‌پیشگیری هستند، توجه به مسئله سلامت روان دانشجویان اهمیت می‌یابد.

کلیدواژه‌ها


  1. Dadkhah B, Mohammadi M, Mozaffari N. [Mental health status of the students in Ardabil University of Medical Sciences, 2004]. Journal of Ardabil University of Medical Sciences 2006; 6(1): 31-6. (Persian)
  2. Sadeghian E, Heidarian Pour A. [Stressors and mental health status among students of Hamadan University of Medical Sciences]. Journal of Hayat 2009; 15(1): 71-80. (Persian)
  3. Noorbala A. [Psychosocial health and strategies for improvement]. Iranian journal of psychiatry and clinical psychology 2011; 17(2): 151-6. (Persian)
  4. Kaveh M, Shojaeizadeh D, Shahmohammadi D, Eftekhar AH, Rahimi A, Bou AJ. [Teachers' role in elementary school mental health: Results of an interventional study]. Payesh 2003; 2(2): 95-103. (Persian)
  5. WHO. The World Health Report: Mental health: new understanding, new hope. World Health Organization 2001; 3: 54-6.
  6. Roseman IJ, Dhawan N, Rettek SI, Naidu RK, Thapa K. Cultural differences and cross-cultural similarities in appraisals and emotional responses. J Cross-Cultur Psychol 1995; 26(1): 23-48.
  7. Sadock BJ, Sadock VA, Kaplan HI. Kaplan and Sadock's synopsis of psychiatry: behavioral sciences/clinical psychiatry. Philadelphia: Lippincott Williams and Wilkins; 2003: 7-9.
  8. Cho Y-B. Suicidal ideation, acculturative stress and perceived social support among Korean adolescents. ProQuest information learning 2003; 2(8): 63-8.
  9. Baker S, Brown BJ, Fazey JA. Mental health and higher education: mapping field, consciousness and legitimation. Crit Soc Policy 2006; 26(1): 31-56.
  10. Garousi Farshi M, Sofiyani H. [The relationship between personality dimensions and mental health in Tabriz sciences college students]. Journal of psychology and educational studies 2008; 9(2): 47-63. (Persian)
  11. Adham D, Amiri M, Dadkhah B, Mohammadi M, Mozaffari N, Sattari Z, et al. [The survey of mental health status in Ardabil University of Medical Sciences students in 2007-2008]. Journal of Ardabil University of Medical Sciences 2008; 8(3): 229-34. (Persian)
  12. Shariati M, Kaffashi A, Ghalehbandi M, Fateh A, Ebadi M. [Mental health in medical students of the Iran University of Medical Sciences (IUMS)].  Payesh 2002; 1(3): 29-37. (Persian)
  13. Benitez C, Quintero J, Torres R. [Prevalence of risk for mental disorders among undergraduate medical students at the Medical School of the Catholic University of Chile]. Rev Med Chil 2001; 129(2): 173-8. (Spanish)
  14. Henderson AS. An introduction to social psychiatry. Oxford: Oxford University Press; 1988: 20-22.
  15. Borabadi A, Motakeffar M, Kamranian H, Akrami R. [Study of mental health status and connected factors in newcomer students of Sabzevar University of Medical Sciences in academic year of 2012-2013]. Journal of Sabzevar University of Medical Sciences; 23(4): 560-9. (Persian)
  16. Goldberg DP, Gater R, Sartorius N, Ustun TB, Piccinelli M, Gureje O, et al. The validity of two versions of the GHQ in the WHO study of mental illness in general health care. Psychol Med 1997; 27(1): 191-7.
  17. Goldberg DP. The detection of psychiatric illness by questionnaire: A technique for the identification and assessment of non-psychotic illness. Oxford: Oxford University Press; 1972.
  18. Omidian M. [Study of general health status and happiness in Yazd University students]. Studies in education and psychology 2009; 10(1): 101-16. (Persian)
  19. Yousefi F, Mohamadkhani M. Investigation of students’ mental health at Kurdistan University of Medical Sciences and it related with age, gender and their academic courses. Medical journal of Mashhad University of Medical Sciences 2014; 56(6): 354-61. (Persian)
  20. Najafi B, Arzaghi M, Fakhrzadeh H, Sharifi F, Shoaei S, Alizadeh M, et al. [Mental health status and related factors in aged population: Urban health equity assessment and response tool (Urban-HEART) study in Tehran]. Iranian Journal of Diabetes and Metabolism 2013; 13(1): 62-73. (Persian)
  21. Fones C, Kua E, Ko S. Studying the mental health of Singapore. Singapore Med J 1998; 53: 251-60.
  22. Noorbala AA, Bagheri Yazdi SA, Asadi Lari M, Mahdavi V, Reza M. Mental health status of individuals fifteen years and older in Tehran-Iran (2009). Iranian journal of psychiatry and clinical psychology 2011; 16(4): 479-83. (Persian)
  23. Azizi S, Ebrahimi MT, Shamshirian A, Houshmand S, Ebrahimi M, Seyyed Esmaeeli F, et al. [Evaluation of the level of depression in students of School of Paramedic Sciences, Mazandaran University of Medical Sciences, in 2015]. Tabari journal of preventive medicine 2016; 1(3): 41-8. (Persian)
  24. Rashidi F. [Study of the range of depression in students of Zanjan nursing and midwifery faculty].  Journal of Zanjan University of Medical Sciences and Health Services 2001; 9: 44-54. (Persian)
  25. Ahmadi Z. Surveying mental health status of nursing and non-nursing students of Shahroud Islamic Azad University. Medical Science Journal of Islamic Azad Univesity-Tehran Medical Branch 2007 ;17(2):107-11. (Persian)
  26. Tavakolizadeh J, Khodadadi Z. [Assessment of mental health among freshmen entering the first semester in Gonabad University of Medical Sciences in 2009-2010]. The horizon of medical sciences 2010; 16(2): 45-51. (Persian)
  27. Jahani Hashemi H, Rahimzadeh Mirmahalleh S, Ghafelehbashy H, Sarichloo M. [Investigating the mental health of the first- and last-year students of QUMS (2005)]. The journal of Qazvin University of Medical Sciences 2008; 12(2): 42-9. (Persian)
  28. Karami S, Piraste A. [The survey of mental health status in students of Zanjan University of Medical Sciences University]. Scientific journal of Zanjan University of Medical Sciences 2002; 35: 66-73. (Persian)
  29. Gilasi h. Abstract of Thesis of Graduates of Kashan University of Medical Sciences. 2 ed. kashan, 2006:50-51. (Persian)
  30. Yazdanpanah B, Afshan E. [Abstract of research projects in Kohgiluyeh and Boyerahmad University of Medical Sciences]. Yasuj: Yasuj University of Medical Sciences, 2006: 56-9. (Persian)