نقش اجتناب شناختی‌رفتاری و سبک هویت‌ اجتنابی‌آشفته در پیش‌بینی سازگاری با دانشگاه با کنترل انعطاف‌پذیری ‌شناختی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد روان‌شناسی بالینی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران

2 کارشناس ارشد روان‌شناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی اهواز، اهواز، ایران

3 استاد گروه روان‌شناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران

4 دانشیار گروه روان‌شناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران

چکیده

مقدمه: هدف از پژوهش حاضر تعیین نقش اجتناب شناختی­رفتاری و سبک هویت اجتنابی­ آشفته در پیش­بینی سازگاری با دانشگاه با کنترل انعطاف­پذیری شناختی است.
روش­کار: در یک طرح همبستگی و با استفاده از روش نمونه­گیری خوشه­ای چندمرحله­ای­ ا­­ز بین دانشجویان مجتمع علم­الهدی وابسته به دانشگاه  شهید چمران اهواز، تعداد 285 دانشجوی پسر، در سال تحصیلی 96-1395 به پرسش­نامه­های اجتناب شناختی­رفتاری، سبک هویت اجتنابی آشفته، انعطاف­پذیری شناختی و سازگاری با دانشگاه پاسخ دادند. داده­ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه به شیوه همزمان با SPSS نسخه 22 تحلیل شدند.
یافته­ها: نتایج نشان داد که تمام خرده­مقیاس­های اجتناب شناختی­رفتاری­ و سبک هویت اجتنابی آشفته، همبستگی منفی و معنی­داری با سازگاری با دانشگاه دارند. هم­چنین بین انعطاف­پذیری شناختی و سازگاری با دانشگاه، همبستگی مثبت دیده شد. به علاوه، نتایج رگرسیون چندگانه به شیوه همزمان نشان داد که اجتناب شناختی­رفتاری و سبک هویت اجتنابی ­آشفته با کنترل انعطاف­پذیری شناختی قادر به تبیین و پیش­بینی 28 درصد از واریانس سازگاری با دانشگاه هستند.
نتیجه­گیری: بنابراین با توجه به نقش مهم اجتناب شناختی­رفتاری و سبک هویت اجتنابی آشفته­ در کاهش سازگاری با دانشگاه، هدف قرار دادن این متغیرها در جهت کاهش و پیشگیری از رفتارهای ناسازگارانه در محیط دانشگاه، می­تواند مفید واقع شود.

کلیدواژه‌ها


  1. Elias H, Mahyuddin R, Uli J. Adjustment amongst first year students in a Malaysian university. Eur J Soc Sci 2009; 8(3): 496-505.
  2. Lubker JR, Etzel EF. College adjustment experiences of first-year students: Disengaged athletes, non-athletes, and current varsity athletes. NASPA J 2007; 44(3): 457-87.
  3. Barajas S, Garra L, Ros L. Avoidance in anxiety and depression: adaptation of the cognitive-behavioral avoidance scale in a Spanish sample. Span J Psychol 2017; 4(8): 22-9.
  4. Doron J, Thomas-Ollivier V, Vachon H, Fortes-Bourbousson M. Relationships between cognitive coping, self-esteem, anxiety and depression: A cluster-analysis approach. Pers Individ Diff 2013; 55(5): 515-20.
  5. Gomez R, McLaren S. The association of avoidance coping style, and perceived mother and father support with anxiety/depression among late adolescents: Applicability of resiliency models. Pers Individ Diff 2006; 40(6): 1165-76.
  6. Fester C. A functional analysis of depression. Am Psychologist 1973; 28(40): 857-70.
  7. Newman MG, Llera SJ. A novel theory of experiential avoidance in generalized anxiety disorder: A review and synthesis of research supporting a contrast avoidance model of worry. Clin Psychol Rev 2011; 31(3): 371-82.
  8. Baker DS, Carson KD. The two faces of uncertainty avoidance: Attachment and adaptation. J Behav Appl Manag 2011; 12(2): 128-36.
  9. Seaton CL, Beaumont SL. Individual differences in identity styles predict proactive forms of positive adjustment. Identity 2008; 8(3): 249-68.
  10. Luyckx K, Lens W, Smits I, Goossens L. Time perspective and identity formation: Short-term longitudinal dynamics in college students. Int J Behav Dev 2010; 34(3): 238-47.
  11. Johnson EA, Nozick KJ. Personality, adjustment, and identity style influences on stability in identity and self-concept during the transition to university. Identity 2011; 11(1): 25-46.
  12. Zarrinabadi N, Haidary T. Willingness to communicate and identity styles of Iranian EFL learners. Procedia-Soc Behav Sci 2014; 98: 2010-7.
  13. Boyd VS, Hunt PF, Kandell JJ, Lucas MS. Relationship between identity processing style and academic success in undergraduate students. J College Student Dev 2003; 44(2): 155-67.
  14. Francazio SK, Flessner CA. Cognitive flexibility differentiates young adults exhibiting obsessive-compulsive behaviors from controls. Psychiatry Res 2015; 228(2): 185-90.
  15. Dennis JP, Vander Wal JS. The cognitive flexibility inventory: Instrument development and estimates of reliability and validity. Cogn Ther Res 2010; 34(3): 241-53.
  16. Burton NW, Pakenham KI, Brown WJ. Feasibility and effectiveness of psychosocial resilience training: a pilot study of the READY program. Psychol Health Med 2010; 15(3): 266-77.
  17. Johnco C, Wuthrich VM, Rapee RM. The influence of cognitive flexibility on treatment outcome and cognitive restructuring skill acquisition during cognitive behavioral treatment for anxiety and depression in older adults: Results of a pilot study. Behav Res Ther 2014; 20(4): 55-64.
  18. Crollinger FA, Phedazur LJ. Multivariate regression in behavioral research. Crayi H. (translator). Tehran: University Publisher; 1997. (Persian)
  19. Ottenbreit ND, Dobson KS. Avoidance and depression: the construction of the Cognitive–Behavioral Avoidance Scale. Behav Res Ther 2004; 42(3): 293-313.
  20. Moulds ML, Kandris E, Starr S, Wong AC. The relationship between rumination, avoidance and depression in a non-clinical sample. Behav Res Ther 2007; 45(2): 251-61.
  21. Ataei S, Fata L, Ahmdi A. Rumination and cognitive behavioral avoidance in depressive and social anxiety disorders: Comparison between dimensional and categorical approaches. Iranian journal of psychiatry and clinical psychology 2014; 19(4): 283-95. (Persian)
  22. Rahimian E, Kianersi F, Tarbaran F. [The study of relation emotional schemas, cognitive behavioral avoidance and cognitive emotional system with OCD and GAD]. Pashohande 2013; 16(5): 267-76. (Persian)
  23. Taghizade M, Farmani A. [Study of the role of cognitive flexibility among university students]. Journal of cognitive psychology 2014; 1(2): 67-75. (Persian)
  24. Baker RW, Siryk B. Measuring adjustment to college. J Couns Psychol 1984; 31(2): 179-89.
  25. Amidtahery M, Michaeili F, Issazadegan A. [The study of social cognitive predictors adjustment with university among first years university students]. Research in school and virtual learning 2011; 13(4): 31-44. (Persian)
  26. Michaiali F. [Relationship between identity styles and identity commitment students]. Psychological research 2011; 6(2): 19-36. (Persian)
  27. Berzonsky MD. Identity style, parental authority, and identity commitment. J Youth Adolesc 2004; 33(3): 213-20.
  28. Moghanlu M, Vafayi M, Shahraray M. [The relationship between five-factor model of personality and identity styles]. Psychological research 2009; 11(2): 79-94. (Persian)
  29. Ganji K, Novabaksh M, Zobeihi R. [The relationship identity styles and social healthy with behavior on students]. Education psychology 2011; 7: 96-123. (Persian)