مقایسه بلوغ اجتماعی، سبک دلبستگی و راهبردهای تنظیم هیجان در نوجوانان عادی و نوجوانان متهم به جرائم جنسی ارجاع شده به اداره پزشکی قانونی استان خراسان رضوی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی. کارشناس پزشکی قانونی. اداره کل پزشکی قانونی استان خراسان رضوی. مشهد. ایران

2 کارشناسی ارشد روانشناسی. مرکز خدمات جامع سلامت فرخک. دانشگاه علوم پزشکی نیشابور. نیشابور، ایران.

3 کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران

4 دکترای تخصصی روانشناسی بالینی. استادیار گروه روانشناسی بالینی دانشگاه علوم پزشکی آزاد مشهد. مشهد. ایران

5 استادیارگروه روانشناسی ، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران

10.22038/jfmh.2025.88488.3249

چکیده

با توجه به اهمیت عوامل تحولی در پیشگیری از وقوع جرم، این پژوهش به مقایسه بلوغ اجتماعی، سبک های دلبستگی و راهبردهای تنظیم هیجان در نوجوانان عادی و نوجوانان متهم به جرایم جنسی مراجعه کننده به اداره کل پزشکی قانونی پرداخته است.

مواد و روش‌ها: طرح پژوهش علی- مقایسه‌ای است. نمونه شامل 32 پسر نوجوان متهم به جرایم جنسی بود که به اداره کل پزشکی قانونی مراجعه کردند. همچنین 32 نوجوان غیر مجرم با استفاده از نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. شرکت کنندگان به پرسشنامه سبک های دلبستگی ، پرسشنامه بلوغ اجتماعی و راهبردهای تنظیم هیجان پاسخ دادند.

یافته‌ها: نوجوانان عادی در مقایسه با نوجوانان متهم نمرات بالاتری در بلوغ اجتماعی (274/21 در مقابل 53/132) و سبک دلبستگی ایمن داشتند. در مقابل، نوجوانان متهم سطوح بالاتری از سبک های اجتنابی (87/17 در مقابل 68/6) و اضطرابی (65/18 در مقابل 65/6) را گزارش کردند. نتایج آزمون تی نمونه‌های مستقل تفاوت معنی‌داری را در بلوغ اجتماعی (t = 16.79, p < 0.001) و سبک‌های دلبستگی، از جمله نزدیکی(t = 13.57, p <0.001)، وابستگی (t = -14.88, p < 0.001) و اضطراب (t = -16.28, p < 0.001) نشان داد. گروه ها درراهبرد ارزیابی مجدد (t = 2.10، p = 0.039) تفاوت معنی داری داشتند اما در سرکوب تفاوت معنی داری نداشتند (t = -1.01، p = 0.316).

نتیجه‌گیری: این نتایج تأکید می‌کند که افزایش بلوغ اجتماعی، تقویت دلبستگی ایمن و آموزش مهارت‌های تنظیم هیجان به‌ویژه ارزیابی مجدد شناختی می‌تواند در پیشگیری و مداخلات روان‌شناختی برای نوجوانان در معرض خطر مؤثر باشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات