Department of Psychology, Sarab Branch, Islamic Azad University, Sarab, Iran.
10.22038/jfmh.2024.76533.3100
چکیده
مقدمه: پژوهش حاضر به بررسی اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد نسبت به تحریفهای شناختی، نشخوار فکری و حساسیت اضطرابی دانشآموزان مقطع متوسطه مبتلا به اضطراب اجتماعی پرداخت. روش کار: جامعه پژوهش حاضر را کلیه دانشآموزان دختر پایه دوم راهنمایی شهر میانه در نیمسال دوم تحصیلی 1401-1402 تشکیل میدهند. از بین دانش آموزان با نمره اضطراب اجتماعی بالاتر از 40، 30 نفر به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. به طور تصادفی در دو گروه آزمون و شاهد جایگزین شدند. گروه آزمون پروتکل درمان پذیرش و تعهد را در 12 جلسه یک ساعته دریافت کردند. داده ها از طریق مصاحبه های تشخیصی، پرسشنامه هراس اجتماعی، شاخص حساسیت اضطرابی تجدیدنظر شده، پرسشنامه نشخوار فکری و پرسشنامه تحریفات شناختی جمع آوری شد. ما داده ها را با استفاده از تحلیل کوواریانس چند متغیره تجزیه و تحلیل کردیم. یافتهها: کاهش معنیداری در حساسیت اضطرابی، تحریفهای شناختی و نشخوار فکری در گروه آزمون نسبت به گروه شاهد مشاهده شد (05/0P<). نتیجهگیری: بر اساس یافتهها، درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد به طور موثری حساسیت اضطرابی، تحریفهای شناختی و نشخوار فکری را در دانشآموزان دارای اضطراب اجتماعی کاهش میدهد.
Koyuncu A, İnce E, Ertekin E, Tükel R. Comorbidity in social anxiety disorder: Diagnostic and therapeutic challenges. Drugs Context 2019; 8: 212573.
Archbell KA, Coplan R J. Too anxious to talk: Social anxiety, academic communication, and students’ experiences in higher education. J Emot Behav Disord 2023; 30: 273-86.
Narmandakh A, Roest AM, de Jonge P, Oldehinkel AJ. Psychosocial and biological risk factors of adolescent anxiety disorders: a TRAILS report. Eur Child Adolesc Psychiatry 2021; 30(12): 1969-82.
Taylor S. Anxiety sensitivity. In: Abramowitz JS, Blakey SM. (editors). Clinical handbook of fear and anxiety: Maintenance processes and treatment mechanisms. Washington. D.C.: American Psychological Association; 2020: 65-80.
Hovenkamp-Hermelink JHM, van der Veen DC, Oude Voshaar RC, Batelaan NM, Penninx BWJH, Jeronimus BF, et al. Anxiety sensitivity, its stability and longitudinal association with severity of anxiety symptoms. Sci Rep 2019; 9(1): 4314.
Yang H, Li H. Training positive rumination in expressive writing to enhance psychological adjustment and working memory updating for maladaptive ruminators. Front Psychol 2020; 11: 789.
Lidle LR, Schmitz J. Rumination in children with social anxiety disorder: Effects of cognitive distraction and relation to social stress processing. Res Child Adolesc Psychopathol 2021; 49(11): 1447-59.
Warner EN, Ammerman RT, Glauser TA, Pestian JP, Agasthya G, Strawn JR. Developmental epidemiology of pediatric anxiety disorders. Child Adolesc Psychiatr Clin N Am 2023; 32(3): 511-30.
Claus N, Takano K, Wittekind CE. The interplay between cognitive biases, attention control, and social anxiety symptoms: A network and cluster approach. PLoS One 2023; 18(4): e0282259.
Sandin B, Chorot P, McNally RJ. Anxiety sensitivity index: Normative data and its differentiation from trait anxiety. Behav Res Ther 2001; 39(2): 213-9.
Curtiss JE, Levine DS, Ander I, Baker AW. Cognitive-behavioral treatments for anxiety and stress-related disorders. Focus (Am Psychiatr Publ) 2021; 19(2): 184-9.
Hudson JL, Keers R, Roberts S, Coleman JR, Breen G, Arendt K, et al. Clinical predictors of response to cognitive-behavioral therapy in pediatric anxiety disorders: The Genes for Treatment (GxT) Study. J Am Acad Child Adolesc Psychiatry 2015; 54(6): 454-63.
Beygi Z, Tighband Jangali R, Derakhshan N, Alidadi M, Javanbakhsh F, Mahboobizadeh M. An overview of reviews on the effects of acceptance and commitment therapy (ACT) on depression and anxiety. Iran J Psychiatry 2023; 18(2): 248-57.
Khoramnia S, Bavafa A, Jaberghaderi N, Parvizifard A, Foroughi A, Ahmadi M, et al. [The effectiveness of acceptance and commitment therapy for social anxiety disorder: a randomized clinical trial]. Trends in psychiatry and psychotherapy 2020; 42(1): 30-38. (Persian)
Gharraee B, Zahedi Tajrishi K, Ramazani Farani A, Bolhari J, Arahani. The effectiveness of acceptance and commitment therapy for social anxiety disorder: Life sciences-psychology. International journal of life science and pharma research 2022; 8(4): 1-9.
Azadeh SM, Kazemi-Zahrani H, Besharat MA. Effectiveness of acceptance and commitment therapy on interpersonal problems and psychological flexibility in female high school students with social anxiety disorder. Glob J Health Sci 2015; 8(3): 131-8.
Connor KM, Davidson JR, Churchill LE, Sherwood A, Foa E, Weisler RH. Psychometric properties of the Social Phobia Inventory (SPIN). New self-rating scale. Br J Psychiatry 2000; 176: 379-86.
Cohen L, Manion L, Morrison, K. Research methods in education. England, Oxforsdshire: Routledge; 2007.
Gall MD, Borg WR, Gall JP. Educational research: An introduction. England, London: Longman; 1996.
Cox BJ, Borger SC, Taylor S, Fuentes K, Ross LM. Anxiety sensitivity and the five-factor model of personality. Behav Res Ther 1999; 37(7): 633-41.
Moradi Manesh F, Mirjafari SA, Goodarzi MA, Mohammadi NA. [Examining the psychometric properties of the Revised Anxiety Sensitivity Index (ASIR)]. Journal of psychology 2007; 11(4): 426-46. (Persian)
Nolen-Hoeksema S, Morrow J. A prospective study of depression and posttraumatic stress symptoms after a natural disaster: The 1989 Loma Prieta Earthquake. J Pers Soc Psychol 1991; 61(1): 115-21.
Kaplan SC, Morrison AS, Goldin PR, Olino TM, Heimberg RG, Gross JJ. The Cognitive Distortions Questionnaire (CD-Quest): Validation in a sample of adults with social anxiety disorder. Cognit Ther Res 2017; 41(4): 576-87.
Eifert GH, Forsyth JP, Arch J, Espejo E, Keller M, Langer D. Acceptance and commitment therapy for anxiety disorders: Three case studies exemplifying a unified treatment protocol. Cogn Behav Pract 2009; 16(4): 368-85.