نقش الگوهای ارتباطی خانواده و ترتیب تولد در پیش بینی حالات هویتی نوجوانان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 Professor, Department of Psychology, Faculty of Economics and Social Sciences, Bu-Ali Sina University, Hamedan, Iran.

2 Ph.D. in educational psychology, Faculty of Economic and Social Sciences, Bu-Ali Sina University, Hamedan, Iran.

10.22038/JFMH.2023.51283.2835

چکیده

مقدمه: این پژوهش به بررسی نقش الگوهای ارتباطی خانواده و ترتیب تولد در وضعیت هویت نوجوانان پرداخته است.
 
روش کار: روش این پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل دانش آموزان دختر پایه نهم شهر همدان در سال تحصیلی 97-1396 بود. 90 دانش آموز به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه الگوی ارتباط خانواده ریچی و فیتزپاتریک و پرسشنامه وضعیت هویت بنیون و آدامز بود. داده ها را با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه تحلیل کردیم.
 
یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد که بین الگوی ارتباطی گفت و شنود و هویت پیشرفت، رابطه مثبت و معنادار و با هویت‌های آشفته، زودرس و تعویقی رابطه منفی وجود دارد (05/0> P). الگوی ارتباطی همنوایی با هویت های زودرس و آشفته رابطه مثبت و معناداری دارد (05/0P<). ترتیب تولد نیز با هویت تعویقی رابطه مثبت و معناداری داشت (05/0P<) و الگوی همنوایی نقش مثبت و معناداری در پیش‌بینی هویت آشفته (01/0P<) و هویت زودرس (05/0P<) دارد. ترتیب تولد تنها نقش مهمی در پیش‌بینی هویت تعویقی دارد (01/0P<).
 
نتیجه‌گیری: به نظر می‌رسد الگوهای ارتباطی خانواده و ترتیب تولد می‌تواند وضعیت‌های هویتی نوجوانان را پیش‌بینی کند.

کلیدواژه‌ها


  1. Ergün N. Identity development: Narrative identity and intergenerational narrative identity. Current approaches in psychiatry 2020; 12(4): 455-75.
  2. Dogru Cabuker N, Epli H, Balci Celik S, Vural Batik M. Does psychological birth order predict identity perceptions of individuals in emerging adulthood? International online journal of educational sciences 2020; 12(5): 164-76.
  3. Snowman J, McCown R, Biehler R. Psychology applied to teaching. 13th Belmont, CA: Cengage Learning; 2012.
  4. Muttaqin D, Chanafi AR, Nofelia BI, Khristi TC, Wahyuningsih S. Role of parents and friends in adolescents’ identity formation in Indonesia. Indigenous: Journal ilmiah psikologi 2022; 7(1): 1-14.
  5. Claretta D, Rachmawati F, Sukaesih A. Communication pattern family and adolescent mental health for strawberry generation. International journal of science and society 2022; 4(3): 79-93.
  6. Saputri SW, Khutobah K, Risqiana D. Mother-child communication pattern on Awe-Awe Doer family: A Study in Kalibaru Manis Village Banyuwangi Regency. Pancaran Pendidikan 2020; 9(4): 22-31.
  7. Sardana T, Ganesh M, Daisy S. Impact of birth order on identity formation of adolescents. I-manager's journal on educational psychology 2019; 12(4): 33-41. 
  8. Dunkel CS, Harbke CR, Papini DR. Direct and indirect effects of birth order on personality and identity: Support for the null hypothesis. J Genet Psychol 2009; 170(2): 159-75.
  9. Taghyzade Ghavam Z, Ahmadvand K, Ahmad Z. [The role of family in the transformation and formation of identity in children]. Philosophy and children 2021; 6(2): 45-56. (Persian)
  10. Clarke A. Biological birth order vs psychological birth order and predictability of personality. Ph.D. Dissertation. Dublin: National College of Ireland, 2021.
  11. Boccio CM, Beaver KM. Further examining the potential association between birth order and personality: Null results from a national sample of American siblings. Pers Individ Dif 2019; 1(139): 125-31.
  12. Kaemra T, Singh S. Influence of birth order on personality and adjustment in young adults. International journal of Indian psychology 2021; 9(2): 11-19.
  13. Nasiri Z. [The relationship between birth order and personality characteristics of middle school students in Prakash city]. Proceeding of the 17th National Scientific Research Conference on Psychology and Educational Sciences, Shirvan, Iran, 2023. (Persian)
  14. Mahdipour S, Foroghian Z, Falahati F, Nadian K, Zare MJ, Goli Z, et al. [Parental communication patterns predicting adolescent identity styles]. Proceeding of the 6th Congress of the Iranian psychological association, Tehran, Iran, 2016. (Persian)
  15. Soltani A, Hosseini S, Mahmoodi M. Predicting identity style based on family communication pattern in young males. Procedia Soc Behav Sci 2013; 9: 86-90.
  16. Kouroshnia M, Latifian M. [An investigation on validity and reliability of revised family communication patterns instrument]. Journal of family research 2008; 3(4): 855-75. (Persian)
  17. Nikosefat Z, Qarabaghi F. [The moderating and mediating role of ego empowerment in the relationship between subject relationships and identity states in students]. Clinical psychology and personality 2019; 18(2): 109-18. (Persian)
  18. Meeus W, Iedema J, Maassen G, Engels R. Separation-individuation revisited: On the interplay of parent adolescent relations, identity and emotional adjustment in adolescence. J Adolesc 2005; 28(3): 89-106.
  19. Crocetti E, Schwartz SJ, Fermani A, Klimstra T, Meeus W. A cross-national study of identity status in Dutch and Italian adolescent status distributions and correlates. Eur Psychol 2012; 17: 171-81.
  20. Beyers W, Goossens L. Dynamics of perceived parenting and identity formation in late adolescents. J Adolesc 2008; 31(2): 165-84.