مقایسه حافظه کاری دیداری و شنیداری افراد دارای لکنت با افراد بدون لکنت

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 M.A in cognitive psychology, Department of Speech Therapy, Ibn-e-Sina Psychiatric Hospital, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran.

2 Associate professor of cognitive neuroscience, Department of Psychology, Faculty of Education and Psychology, Ferdowsi University of Mashhad, Iran.

3 Professor of psychology, Department of Clinical Psychology, Faculty of Education and Psychology, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran.

4 Ph.D. student in biostatistics, School of Health, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran.

10.22038/jfmh.2022.21008

چکیده

مقدمه: لکنت رشدی یک اختلال عصبی است که معمولاً به صورت یک مشکل حرکتی ظاهر می شود. با این حال، نظریه‌های شناختی معتقدند که توانایی‌های شناختی ضعیف منشأ لکنت هستند. این مطالعه با هدف مقایسه حافظه کاری دیداری و شنیداری در بزرگسالان با و بدون لکنت انجام شد.
مواد و روش ها: این پژوهش در کلینیک گفتار درمانی بیمارستان ابن سینا و مرکز تحقیقات روانپزشکی و علوم رفتاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد در سال 2020-2019 انجام شد. در این مطالعه، بزرگسالانی که لکنت دارند (AWS) (60=N) و بزرگسالان بدون لکنت (AWNS) (60=N)، بین 17 تا 37 سال، بدون سابقه ذهنی و حسی، زبانی، شنوایی، گفتاری، نقایص حرکتی و روانپزشکی به کار گرفته شدند. آزمون N-Back توانایی های حافظه کاری بصری شرکت کنندگان را ارزیابی کرد. همچنین برای ارزیابی توانایی‌های حافظه فعال شنوایی از آزمون وکسلر (Digit span) استفاده شد. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS 25 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که بین گروه‌ها در تکلیف نام‌گذاری رقم تفاوت معناداری وجود ندارد (05/0 P>). اما تفاوت معنی داری بین دو گروه در حین تکلیف 2 Back مشاهده شد (02/0=P). تجزیه و تحلیل نشان داد که AWS هشدارهای کاذب بیشتری به دلیل اضطراب داشت در حالی که به دلیل افزایش تقاضای توجه پاسخ می داد. از سوی دیگر، می تواند نشانه ای از کمبود حافظه فعال در طول یک کار دشوار باشد.
نتیجه‌گیری: بزرگسالان مبتلا به لکنت نسبت به بزرگسالان عادی عملکرد ضعیفی دارند، حتی اگر عملکرد آنها هنوز در محدوده طبیعی باشد.

کلیدواژه‌ها


  1. Busan P. Developmental stuttering and the role of the supplementary motor cortex. J Fluency Disord 2020; 64: 105763.
  2. Guitar B. Stuttering: An integrated approach to its nature and treatment. Philadelphia: Lippincott Williams and Wilkins; 2013.
  3. Ratner NB. Evidence-based practice in stuttering: Some questions to consider. J Fluency Disord 2005; 30(3): 163-88.
  4. Nippold MA. Phonological disorders and stuttering in children: What is the frequency of co-occurrence? Clin Linguist Phon 2001; 15(3): 219-28.
  5. Günther T, Hautvast S. Addition of contingency management to increase home practice in young children with a speech sound disorder. Int J Lang Commun Disord 2010; 45(3): 345-53.
  6. Max L, Caruso AJ, Gracco VL. Kinematic analyses of speech, orofacial nonspeech, and finger movements in stuttering and nonstuttering adults. J Speech Lang Hear Res 2003; 46(1): 215-32.
  7. Pelczarski KM, Tendera A, Dye M, Loucks TM. Delayed phonological encoding in stuttering: Evidence from eye tracking. Lang Speech 2019; 62(3): 475-93.
  8. Perkins WH, Kent RD, Curlee RF. A theory of neuropsycholinguistic function in stuttering. J Speech Lang Hear Res 1991; 34(4): 734-52.
  9. Bowers A, Bowers LM, Hudock D, Ramsdell-Hudock HL. Phonological working memory in developmental stuttering: potential insights from the neurobiology of language and cognition. J Fluency Disord 2018; 58: 94-117.
  10. Baddeley A. Working memory: looking back and looking forward. Nat Rev Neurosci 2003; 4(10): 829-39.
  11. Anderson JD, Ofoe LC. The role of executive function in developmental stuttering. Semin Speech Lang 2019; 40(4): 305-19. 
  12. Bakhtiar M, Zhang C, Sze Ki S. Impaired processing speed in categorical perception: Speech perception of children who stutter. PloS One 2019; 14(4): e0216124.
  13. Hakim HB, Ratner NB. Nonword repetition abilities of children who stutter: An exploratory study. J Fluency Disord 2004; 29(3): 179-99.
  14. Byrd CT, McGill M, Usler E. Nonword repetition and phoneme elision in adults who do and do not stutter: Vocal versus nonvocal performance differences. J Fluency Disord 2015; 44: 17-31.
  15. McGill M, Sussman H, Byrd CT. From grapheme to phonological output: Performance of adults who stutter on a word jumble task. PloS One 2016; 11(3): e0151107.
  16. Gkalitsiou Z, Byrd CT. Working memory in adults who stutter using a visual N-back task. J Fluency Disord 2021; 70: 105846.
  17. Pothen KR, John S, Guddattu V. Rapid naming ability in adults with stuttering. Appl Neuropsychol Adult 2022; 29(4): 761-6. 
  18. Pelczarski KM, Yaruss JS. Phonological memory in young children who stutter. J Commun Disord 2016; 62: 54-66.
  19. Yang Y, Jia F, Fox PT, Siok WT, Tan LH. Abnormal neural response to phonological working memory demands in persistent developmental stuttering. Hum Brain Mapp 2019; 40(1): 214-25.
  20. Chon H, Loucks TM. Effects of speech motor practice and linguistic complexity on articulation rate in adults who stutter. Phonetics and speech sciences 2021; 13(3): 91-101.
  21. Tahmasebi N, Borujeni MR, Soltani M, Latifi M, Moradi N. The efficacy of phonological processing treatment on stuttering severity in Persian pre-school children. Iran J Child Neurol 2019; 13(2): 89.
  22. McKenna R, Rushe T, Woodcock KA. Informing the structure of executive function in children: A meta-analysis of functional neuroimaging data. Front Hum Neurosci 2017; 11: 154.
  23. Pollard R, Ellis JB, Finan D, Ramig PR. Effects of the SpeechEasy on objective and perceived aspects of stuttering: a 6-month, phase I clinical trial in naturalistic environments. J Speech Lang Hear Res 2009; 52(2): 516-33.
  24. Kirchner WK. Age differences in short-term retention of rapidly changing information. J Exp Psychol 1958;
    55(4): 352.
  25. Nejati V, Alipour F, Pour Shariar H. [Paced auditory serial addition task as a measure of working memory: Designing the Persian version and evaluating the psychometric properties in Iranian children]. Journal of North Khorasan University of Medical Sciences 2018; 9(4): 74-81. (Persian)
  26. Perez MM. Incidental vocabulary learning through viewing video: The role of vocabulary knowledge and working memory. Stud SecondLang Acquis 2020; 42(4): 749-73.
  27. Aydin A, Ahsen E. The comparison of working memory performance in children with and without stuttering. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi 2021; 22(4): 827-45.
  28. Dhatri S, Kumar UA, Santosh M. Comparison of working memory abilities in adults who do and do not stutter. Journal of Indian Speech Language and Hearing Association 2017; 31(2): 42.