بررسی نقش واسطه‌ای سرمایه روان‌شناختی در رابطه صفات چهارگانه تاریک شخصیت با خلاقیت در هنرمندان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 M.Sc. in clinical psychology, Islamic Azad University, Torbat-e-Jam Branch, .Torbat-e-Jam, Iran

2 Professor, Department of Psychology, Faculty of Education and Psychology, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran.

10.22038/jfmh.2022.20999

چکیده

مقدمه: این پژوهش با هدف تحلیل نقش سرمایه روان‌شناختی در میانجی‌گری ارتباط ویژگی‌های شخصیتی چهارگانه تاریک با خلاقیت در بین هنرمندان انجام شده است.
 
روش‌ کار: جامعه آماری این پژوهش توصیفی- همبستگی را کلیه دنبال‌کنندگان کانال پیام‌رسان تلگرام اتحادیه هنرمندان استان خراسان رضوی تشکیل می‌دهد که در آن 260 هنرمند مورد مطالعه قرار گرفتند. به روش نمونه گیری داوطلبانه انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه خلاقیت تورنس، پرسشنامه سرمایه روانشناختی مک گی و مقیاس صفات چهارگانه تاریک شخصیت یوسفی و ایمانزاد بود که یافته های پایا و معتبری ارائه کردند. در این تحقیق از طرح تحلیل مسیر استفاده شده است. داده ها با استفاده از روش های آمار توصیفی و استنباطی، مدل سازی معادلات ساختاری (SEM)، نرم افزار SPSS و نرم افزار AMOS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
 
یافته‌ها: نتایج نشان داد که بین ویژگی‌های شخصیتی چهارتایی تاریک و خلاقیت با واسطه سرمایه روان‌شناختی در بین هنرمندان همبستگی معکوس معنادار وجود دارد. همچنین یک همبستگی معکوس معنادار بین ویژگی‌های شخصیتی چهارتایی تاریک هنرمندان و خلاقیت وجود دارد. علاوه بر این، یک همبستگی معکوس عمیق بین ویژگی های شخصیتی چهارگانه تاریک و سرمایه روانی هنرمندان وجود دارد. همچنین بین سرمایه روانشناختی و خلاقیت در هنرمندان رابطه مستقیم وجود دارد.
 
نتیجه‌گیری: به نظر می‌رسد هنرمندان دارای سرمایه روان‌شناختی دارای ویژگی‌های شخصیتی چهارگانه جزئی هستند و ارضای تکانشی آنی را به تأخیر می‌اندازند. آن‌ها تحمل می‌کنند و خود کارآمد تلاش می‌کنند تا تولید و خلق کنند.

کلیدواژه‌ها


  1. Williamson B. Creativity. The corporate curriculum and the future: A case study. Futures 2001; 33(6): 541-55.
  2. Chen JK, Chen IS. Using a novel conjunctive MCDM approach based on DEMATEL, fuzzy ANP, and TOPSIS as an innovation support system for Taiwanese higher education. Expert Syst Appl 2010; 37(3): 1981- 90.
  3. Kaufman JC, Glăveanu VP. A review of creativity theories: What questions are we trying to answer? In: Kaufman JC, Sternberg RJ. (editors). Cambridge handbook of creativity. 2nd New York: Cambridge University; 2019: 27-43.
  4. Yousaf S.U, Hizam-Hanafiah M, Usman B. Psychological capital: Key to entrepreneurial performance and growth intentions. Int Res J Soc Sci 2015; 4(9): 39-45.
  5. Mahfud T, Triyono MB, Sudira P, Mulyani Y. The influence of social capital and entrepreneurial attitude orientation on entrepreneurial intentions: the mediating role of psychological capital. European research on management and business economics 2020; 26(1): 33-9.
  6. Ganji B, Tavakoli S. [Relationship between psychological capital and academic resiliency with internet addiction of students]. Education strategies in medical sciences 2018; 11(1): 102-7. (Persian)
  7. Yousefi R, Imanzad A. [Validating the dark tetrad personality model]. Iranian journal of psychiatry and clinical psychology 2018; 24(2): 190-201. (Persian)
  8. Zeigler-Hill V, Marcus DK. The dark side of personality: Science and practice in social, personality, and clinical psychology. Washington, DC, US: American Psychological Association; 2016: 389.
  9. Paulhus DL, Dutton DG. Everyday sadism. In: Zeigler-Hill V, Marcus DK. (editors). The dark side of personality: Science and practice in social, personality, and clinical psychology. Washington. D.C.: American Psychological Association; 2016: 109-20.
  10. Babaei Osalou H, Sohrabi Z, Khajehazad M. [Creativity analysis in faculties of biomedical courses according to Torrance Creativity Theory, Iran University of Medical Sciences]. Education strategies in medical sciences 2015; 8(3): 137-43. (Persian)
  11. Campbell WK, Foster JD. The narcissistic self: Background, an extended agency model, and ongoing controversies (The self). In: Sedikides C, Spencer SJ. (editors). Frontiers of social psychology. Hove, UK: Psychology Press 2007: 115-38.
  12. Corry N, Merritt R.D, Murg S, Pamp B. The factor structure of the narcissistic personality inventory. J Pers Assess 2008; 90(6): 593-600.
  13. Womick J, Atherton B, King LA. Lives of significance (and purpose and coherence): Subclinical narcissism, meaning in life, and subjective well-being. Helyon 2020; 6(5): e03982.
  14. Zeigler-Hill V, Jordan Ch. Narcissism. Oxford bibliographies. [cited 2016]. Available from: https://www.oxfordbibliographies.com/view/document/obo9780199828340/obo97801998283400113.xml15. Youssef-Morgan C, Siewert C, Luthans Fred. Positive Psychological Capital (PsyCap). Oxford bibliographies. [cited 2018]. Available from:   https://www.oxfordbibliographies.com/view/document/obo-9780199828340/obo-9780199828340-0220.xml
  15. Karimi-Mehr M. [A study of collective psychological capital: Connecting shared leadership, organizational commitment, and creativity]. Applied studies in management sciences and development 2019; 4: 33-46. (Persian)
  16. Haroon Rashidi H, Kazemian Moghadam K. [The relationship between psychological capital and the creativity of female school principals in Dezful]. Scientific journal of innovation and creativity in the humanities 2019; 8(3): 25-42. (Persian)
  17. Martinsen L, Ketil Arnulf J, Furnham A, Lang-Ree OCH. Narcissism and creativity. Pers Individ Dif 2019; 142: 166-71.
  18. Yu X, Li D, Tsai CH, Wang C. The role of psychological capital in employee creativity. Career development international 2019; 24(5): 420-37.
  19. Jonason PK, Abboud R, Tome J, Dummett M. The dark triad traits and individual differences in self-reported and other-rated creativity. Pers Individ Dif 2017; 117: 150-4.
  20. Agarwal P, Farndale E. High‐performance work systems and creativity implementation: The role of psychological capital and psychological safety. Human resource management journal 2017; 27(3): 440-58.
  21. Rezaee S, Manouchehri M. [The study of reliability, validity, and normalization of Torrance Creativity Test among Tehran high school teachers]. Journal of psychology and education 2008; 38(3): 47-68. (Persian)
  22. Jonason PK, Webster GD. The dirty dozen: A concise measure of the dark triad. Psychol Assess 2010; 22(2): 420-32.
  23. McGee EA. An examination of the stability of positive psychological capital using frequency-based measurement. Ph.D. Dissertations. University of Tennessee, Knoxville, 2011.
  24. Golparvar M, Jafari M, Javadian Z. [Prediction of psychological capital through components of spirituality among nurses]. Iranian journal of psychiatric nursing 2013; 1(3): 35-44. (Persian)
  25. Qhomashi S, Ahmadi M, Abbasi M, Salehi H. [Study of adolescents’ psychological capital and its impact on crime trends (Isfahan)]. Medical law journal 2016; 10: 171-93. (Persian)
  26. Einipour J, Aghaei A. [Prediction of innovative behavior and organizational creativity based on psychological capital]. Resource management in the police 2018; 6: 139-60. (Persian)
  27. Iraji Rad A, Malekzadeh Nasrabadi E. [The effect of psychological capital mediation by motivation on students’ creativity]. Scientific journal of innovation and creativity in the humanities 2017; 6(4): 51-70. (Persian)
  28. Kowalski CM, Vernon PA, Schermer JA. The general factor of personality: The relationship between the Big One and the Dark Triad. Pers Individ Dif 2016; 88: 256-60.
  29. Sepahvand R, Saeedi A, Pazhohan A. [The effect of intrinsic motivation and psychological capital on employee creativity (Case Study: Telecom Lorestan Province)]. Journal of educational psycholog 2017; 7(4): 20-38. (Persian)
  30. Hoseini F, Dashti SB. [The study of the role of personal, motivational/ cognitive factors of creativity in students: structural equation model]. Quarterly journal of research in school and virtual learning 2016; 4(2): 65-80. (Persian)
  31. Furnham AJ, Hughes D, Marshall E. Creativity, OCD, narcissism and the Big Five. Think Skills Creat 2013; 10: 91-8.