ویژگی‎های روان‌سنجی نسخه‌ی فارسی پرسش‌نامه فضای انگیزشی تقویتی و تضعیفی ایجاد شده توسط مربی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه سمنان، سمنان، ایران

2 دانشجوی کارشناسی ارشد رفتار حرکتی دانشگاه سمنان، سمنان، ایران

چکیده

مقدمه: جو انگیزشی، به درک ورزشکار از شیوه‌ها، ساختارها و انتظارات وضعی برمی‌گردد که رشد هدف‌گرایی‌های خاص را از طریق انتقال بین شیوه‌های انگیزشی تکلیف‌گرا و خودگرا جهت می‌دهد. هدف از پژوهش حاضر تعیین ویژگی‎های روان‌سنجی نسخه­ی فارسی پرسش­نامه فضای انگیزشی تقویتی و تضعیفی ایجاد شده توسط مربی بود.
روش­کار: در این پژوهش تعداد 335 دختر و پسر (235پسر و 100 دختر) در سطوح مختلف مهارتی و در رشته‌های مختلف، به صورت نمونه‌گیری تصادفی خوشه‎ای انتخاب و نسخه­ی فارسی پرسش­نامه فضای انگیزشی تقویتی و تضعیفی ایجاد شده توسط مربی را تکمیل کردند. به منظور بررسی روایی سازه عاملی از تحلیل عاملی تاییدی مبتنی بر مدل معادلات ساختاری، برای تعیین همسانی درونی از ضریب آلفای کرونباخ و برای پایایی زمانی از ضریب همبستگی درون طبقه‌ای در روش آزمون مجدد استفاده شد.
یافته­ها: نتایج تحلیل عاملی تاییدی نشان­دهنده­ی برازش مطلوب نسخه­ی فارسی پرسش­نامه فضای انگیزشی تقویتی و تضعیفی ایجاد شده توسط مربی است. شاخص‎های برازندگی (07/0 =RMSEA، 88/0 =CFI،  88/0 =TLI)، همسانی درونی و پایایی زمانی (77/0)، از مقادیر قابل قبولی برخوردار بودند.
نتیجه­گیری: بر اساس نتایج، نسخه­ی فارسی پرسش­نامه فضای انگیزشی تقویتی و تضعیفی ایجاد شده توسط مربی از روایی و پایایی قابل قبولی در بین ورزشکاران ایرانی برخوردار است و قابلیت این را دارد که ورزشکاران، مربیان و پژوهشگران از آن استفاده کنند.

کلیدواژه‌ها


  1. Sarrazin P, Vallerand R, Guillet E, Pelletier L, Cury F. Motivation and dropout in female handballers: A 21‐month prospective study. Eur J Soc Psychol 2002; 32(3): 395-418.
  2. Stuntz CP, Weiss MR. Achievement goal orientations and motivational outcomes in youth sport: The role of social orientations. Psychol Sport Exerc 2009; 10(2): 255-62.
  3. Ames C. Classrooms: Goals, structures, and student motivation. J Educ Psychol 1992; 84(3): 261.
  4. Duda JL. Achievement goal research in sport: Pushing the boundaries and clarifying some misunderstandings. Adv Motiv Sport Exerc 2001; 129: 182.
  5. Bartholomew K, Ntoumanis N, Thøgersen-Ntoumani C. Self-determination theory and the darker side of athletic experience: The role of interpersonal control and need thwarting. Sport Exerc Psychol Rev 2011; 7(2): 23-7.
  6. Geme L. Perceived autonomy support, basic needs satisfaction, motivation regulation and well-being: verification of self-determination theory in dancers in Finland. 2010.

7 .Vallerand RJ. Toward a hierarchical model of intrinsic and extrinsic motivation. 1997.

  1. Newton M, Duda JL, Yin Z. Examination of the psychometric properties of the perceived motivational climate in sport questionnaire-2 in a sample of female athletes. J Sports Sci 2000; 18(4): 275-90.
  2. Bartholomew K, Ntoumanis N, Thøgersen-Ntoumani C. The controlling interpersonal style in a coaching context: Development and initial validation of a psychometric scale. J Sport Exerc Psychol 2010; 32: 193-221.
  3. Mageau GA, Vallerand RJ. The coach–athlete relationship: A motivational model. J Sports Sci 2003; 21(11): 883-904.

11 .Nazarudin B, Fauzee O, Jamalis M, Geok K, Din A. Coaching leadership styles and athlete satisfaction among Malaysian University Basketball team. Research journal of international studies 2009; 9(1): 4-11.

12 .Zahariadis P, TsorbaTzoudis H, AlexanderisK. Self-determination in sport commitment 1. Percept Motor Skills 2006; 102(2): 405-20.

  1. Hertto J. [Nappisus vaipaanahka? Muodostelmaluistelujoukkueen Tavoiteorientaatioja motivaatioil mastoprofiili]. MS. Dissertation. University of Jyväskylä; 2006 .(Polish)
  2. Appleton PR, Ntoumanis N, Quested E, Viladrich C, Duda JL. Initial validation of the coach-created Empowering and Disempowering Motivational Climate Questionnaire (EDMCQ-C). Psychol Sport Exerc 2016; 22: 53-65.
  3. Kashani V, Shiri H, Manaseri H. [Psychometric properties and normalization of persion version of Mental Toughness Scale (MTS)]. Research on university sport 2015; 7: 83-98. (Persian)
  4. Hashim HA, Zulkifli EZ, Yusof HA. Factorial validation of Malaysian adapted Brunel Mood Scale in an adolescent sample. Asian J Sports Med 2010; 1(4): 185.
  5. Terry PC, Lane AM, Fogarty GJ. Construct validity of the profile of mood states-adolescents for use with adults. Psychol Sport Exerc 2003; 4(2): 125-39.
  6. Schutz R, Gessaroli M, Singer R, Murphey M, Tennant L. Use, misuse, and disuse of psychometrics in sport psychology research. Handbook of research on sport psychology; 1993: 901-17.
  7. Brown T. Confirmatory factor analysis for applied research. New York: Guilford; 2006.
  8. Thomas J, Nelson J, Silverman S. Relationships among variables. Res Methods Phys Activity 2005; 5: 125-45.
  9. Kline Principles and Practice of structural equation modeling. 2nd ed. New York: Guilford; 2005: 204.
  10. Hu Lt, Bentler PM. Cutoff criteria for fit indexes in covariance structure analysis: Conventional criteria versus new alternatives. Structural equation modeling: a multidisciplinary journal 1999; 6(1): 1-55.

23.Meyers LS, Gamst G, Guarino AJ. Applied multivariate research: Design and interpretation: Sage; 2006.

  1. Schinke R, Hanrahan SJ. Cultural sport psychology: Human Kinetics; 2009.