تأثیر آموزش هوش هیجانی بر اضطراب امتحان و هوش هیجانی دانش‌آموزان پسر پایه پنجم (دوره دوم) ابتدایی شهرستان شادگان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران

2 کارشناسی ارشد روان‌شناسی تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران

3 دانشجوی کارشناسی ارشد روان‌شناسی تربیتی، دانشگاه پیام نور بهبهان، بهبهان، ایران

4 کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد شوشتر، شوشتر، ایران

چکیده

مقدمه: اضطراب واکنش طبیعی به فشار روانی است و شخص را برای مقابله با منبع ترس و تهدید آماده می کند. این مطالعه با هدف آموزش هوش هیجانی بر اضطراب امتحان و هوش هیجانی دانش آموزان پسر انجام شد.
روش­کار: آزﻣﻮدﻧﯽها 40 نفر از دانش آموزان پسر پایه پنجم ابتدایی بودند، بدین صورت که ابتدا 2 مدرسه پسرانه ابتدایی به صورت تصادفی چند مرحله­ای انتخاب و سپس از هر مدرسه 2 کلاس (پنجم ابتدایی) و از هر کلاس 20 نفر به طور تصادفی 20 نفر گروه آزمایش و 20 نفر گروه شاهد انتخاب شدند. گروه آزمون تحت 10 جلسه آموزش هوش هیجانی قرار گرفتند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه های اضطراب بک و هوش هیجانی بار-آن پارکر بود.
یافته­ها: پژوهش نشان داد که هوش هیجانی براضطراب امتحان دانش آموزان پسر پایه پنجم ابتدایی اثر مستقیم دارد (05/0P<).
  نتیجه­گیری: این نتایج نشان می دهند که آموزش مهارت های هوش هیجانی نقش مهمی در کاهش اضطراب امتحان  و افزایش هوش هیجانی دانش آموزان دارد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


1.Rani A. The impact of spiritual intelligence in reducing job stress: Case studies in Malaysia University of East Coast of Malaysia. Macrotheme Rev 2013; 2(4): 183-92.
2.Blake S, Lesser L. Exploring the relationship between academic self-efficacy and middle school students’ performance on a high-stakes mathematics test. J Teacher Educ 2006; 2: 655.
3.Kumar S, Singh J. Emotional intelligence and adjustment among visually impaired and sighted school students. Asian J Multidimension Res 2013; 2(8): 1-8.
4.Heldt K. Emotional intelligence: the link to school leadership practices that increase student achievement. Ph.D. Dissertation. University of Cardinal Stritch, 2009.
5. Schutte NS, Malouff JM, Thorsteinsson EB, Bhullar N, Rooke SE. A meta-analytic investigation of the relationship between emotional intelligence and health. Pers Individ Dif 2007; 42: 921-33.
6. Fitness J, Curtis M. Emotional intelligence and the meta-mood scale: Relationships with empathy, attributional complexity. J Appl Psychol 2005; 1: 50-62.
7. Bar-on R, Parker JDA. Hand book of emotional intelligence. San Francisco: Joosy- Bass book; 2000.
8. Yee Ho. The moderating role of emotional stability in the relationship between exposure to violence and anxiety and depression. Pers Individ Diff 2013; 55: 634-9.
9. Sarason SB, Davidson KS. Anxiety in elementary school children: A report of research. Lightall: Yale University; 1966.  
10. Johnson KS. Which domains of spirituality are associated with anxiety and depression in patients with advanced illness? J Gen Intern Med 2011; 26(7): 751-8.
11. Fernandez-Berrocal P, Veber P, Vera A, Extremera N, Ramos N. Cultural influences on the relation between perceived emotional intelligence and depression. Rev Int Psychol Soc 2005; 18: 91-7.
12. Naeimavi M, Maktabi Gh, Omidian M, Tofanizadeh KH. [The impact of emotional intelligence training on bullying, social competency and emotional intelligence of the primary school fourth-Grade students (the Second Period) in the city of Shadegan.  Journal of revolution of life sciences2015; 5(8): 926-33. (Persian)
13. Fitness J, Curtis M. Emotional intelligence and the meta-mood scale: Relationships with empathy, attributional complexity. J Appl Psychol 2005; 1: 50-62.
14. Siu AFY. Trait emotional intelligence and its relationships with problem behaviour in Hong Kong adolescents. Pers  Individ  Diff  2009; 47: 553-7.
15. King DB. Rethinking claims of spiritual intelligence: A definition, model, and measure. MS. Dissertatin. Trent University, Peterborough, Ontario, Canada, 2008.
16. Dadsetan P. [Psychopathology transition from childhood to adulthood]. Tehran: Organization of Study and Compilation of Humanities Books; 1996. (Persian)
17. Snow J, Zavaran M, Vythilingam M, Blair R. Association between level of emotional intelligence and severity of anxiety in generalized social phobia. J Anxiety Disord 2008; 22: 1487-95.
18. Roemer L, Lee JK, Salters-Pedneault K, Erisman SM, Orsillo SM. Mindfulness and emotion regulation difficulties in generalized anxiety disorder: Preliminary evidence for independent and overlapping contributions. Behav Ther 2009; 40: 142-54.
19. Miri MR, Akbari Burang M. [The relationship between emotional intelligence and school anxiety-high school students in South Khorasan province]. Journal of Birjand University of Medical Sciences 2007; 14 (1): 54-9. (Persian)
20. Nokhostvaziran M. [The impact of emotional intelligence training on behavioral-emotional disorders, emotional intelligence and academic performance of elementary school female student with emotional behavioral disorders in Ahwaz]. MS. Dissertation. Ahwaz: University of Chamran, 2011. (Persian)
21. Tomas-Kline P, Turk CL, Mennin DS, Hoyt EA, Gallagher CL. Level of emotional awareness as a differentiating variable between individuals with and without generalized anxiety disorder. J  Anxiety Disord 2005; 19: 557-72
22. Azor KAM, Arobic DS, Farach FJ. The contributory role of worry in emotion generation and dysregulation in generalized anxiety disorder. Behav Res Ther 2007; 45: 1735-52.