@article { author = {Maktabi, Gholam Hossein and Naeimavi, Majid and Toufani Zadeh, Khalil and Ghasemi Nia, Mohammad Ali and Ghasemi, Mohammad Mehdi}, title = {The effectiveness of emotional intelligence training on test anxiety and emotional intelligence among male students of fifth grade (second period) in the city of Shadegan}, journal = {Journal of Fundamentals of Mental Health}, volume = {19}, number = {شماره 3-ویژه‌نامه سومین کنفرانس بین‌المللی نوآوری‌های اخیر در روان‌شناسی، مشاوره و علوم رفتاری}, pages = {419-425}, year = {2017}, publisher = {Mashhad University of Medical Sciences}, issn = {1028-6918}, eissn = {1684-4300}, doi = {10.22038/jfmh.2017.11807}, abstract = {Introduction: Anxiety is regarded as a natural reaction to deal with the source of fear and threat. The present study aimed to assess the effect of emotional intelligence training on test anxiety and emotional intelligence among male students.   Materials and Methods: The present study consisted of 40 students of fifth grade selected randomly among two elementary schools using multivariate sampling  method, who were assigned into control and experimental group (n=20). The experimental group received 10 sessions of emotional intelligence training. The research instrument consisted Beck anxiety questionnaire and Bar-On emotional intelligence questionnaire.    Results: The findings obtained from the present study indicated that emotional intelligence has a direct significant impact on test anxiety among the male students of fifth grade (P<0.05).   Conclusion: The results of the study revealed that emotional intelligence training plays a significant role in reducing test anxiety and increasing emotional intelligence of the students. }, keywords = {Emotional intelligence,Students,Test anxiety}, title_fa = {تأثیر آموزش هوش هیجانی بر اضطراب امتحان و هوش هیجانی دانش‌آموزان پسر پایه پنجم (دوره دوم) ابتدایی شهرستان شادگان}, abstract_fa = {مقدمه: اضطراب واکنش طبیعی به فشار روانی است و شخص را برای مقابله با منبع ترس و تهدید آماده می کند. این مطالعه با هدف آموزش هوش هیجانی بر اضطراب امتحان و هوش هیجانی دانش آموزان پسر انجام شد.روش­کار: آزﻣﻮدﻧﯽها 40 نفر از دانش آموزان پسر پایه پنجم ابتدایی بودند، بدین صورت که ابتدا 2 مدرسه پسرانه ابتدایی به صورت تصادفی چند مرحله­ای انتخاب و سپس از هر مدرسه 2 کلاس (پنجم ابتدایی) و از هر کلاس 20 نفر به طور تصادفی 20 نفر گروه آزمایش و 20 نفر گروه شاهد انتخاب شدند. گروه آزمون تحت 10 جلسه آموزش هوش هیجانی قرار گرفتند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه های اضطراب بک و هوش هیجانی بار-آن پارکر بود.یافته­ها: پژوهش نشان داد که هوش هیجانی براضطراب امتحان دانش آموزان پسر پایه پنجم ابتدایی اثر مستقیم دارد (05/0P<).  نتیجه­گیری: این نتایج نشان می دهند که آموزش مهارت های هوش هیجانی نقش مهمی در کاهش اضطراب امتحان  و افزایش هوش هیجانی دانش آموزان دارد.}, keywords_fa = {اضطراب امتحان,دانش آموزان,هوش هیجانی}, url = {https://jfmh.mums.ac.ir/article_11807.html}, eprint = {https://jfmh.mums.ac.ir/article_11807_9b54f3cf4c7486b71d5b72684b9f7b5c.pdf} }