%0 Journal Article %T تأثیر آموزش هوش هیجانی بر اضطراب امتحان و هوش هیجانی دانش‌آموزان پسر پایه پنجم (دوره دوم) ابتدایی شهرستان شادگان %J مجله اصول بهداشت روانی %I دانشگاه علوم پزشکی مشهد %Z 1028-6918 %A مکتبی, غلامحسین %A نعیماوی, مجید %A توفانی زاده, خلیل %A قاسمی نیا, محمدعلی %A قاسمی, محمدمهدی %D 2017 %\ 04/21/2017 %V 19 %N شماره 3-ویژه‌نامه سومین کنفرانس بین‌المللی نوآوری‌های اخیر در روان‌شناسی، مشاوره و علوم رفتاری %P 419-425 %! تأثیر آموزش هوش هیجانی بر اضطراب امتحان و هوش هیجانی دانش‌آموزان پسر پایه پنجم (دوره دوم) ابتدایی شهرستان شادگان %K اضطراب امتحان %K دانش آموزان %K هوش هیجانی %R 10.22038/jfmh.2017.11807 %X مقدمه: اضطراب واکنش طبیعی به فشار روانی است و شخص را برای مقابله با منبع ترس و تهدید آماده می کند. این مطالعه با هدف آموزش هوش هیجانی بر اضطراب امتحان و هوش هیجانی دانش آموزان پسر انجام شد.روش­کار: آزﻣﻮدﻧﯽها 40 نفر از دانش آموزان پسر پایه پنجم ابتدایی بودند، بدین صورت که ابتدا 2 مدرسه پسرانه ابتدایی به صورت تصادفی چند مرحله­ای انتخاب و سپس از هر مدرسه 2 کلاس (پنجم ابتدایی) و از هر کلاس 20 نفر به طور تصادفی 20 نفر گروه آزمایش و 20 نفر گروه شاهد انتخاب شدند. گروه آزمون تحت 10 جلسه آموزش هوش هیجانی قرار گرفتند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه های اضطراب بک و هوش هیجانی بار-آن پارکر بود.یافته­ها: پژوهش نشان داد که هوش هیجانی براضطراب امتحان دانش آموزان پسر پایه پنجم ابتدایی اثر مستقیم دارد (05/0P<).  نتیجه­گیری: این نتایج نشان می دهند که آموزش مهارت های هوش هیجانی نقش مهمی در کاهش اضطراب امتحان  و افزایش هوش هیجانی دانش آموزان دارد. %U https://jfmh.mums.ac.ir/article_11807_9b54f3cf4c7486b71d5b72684b9f7b5c.pdf