بررسی نیازهای آموزشی درمانگران اعتیاد شهر مشهد

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران

2 مربی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران

3 استادیار، گروه آموزش پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران

4 دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران

5 پزشک عمومی، مرکز تحقیقات روان پزشکی و علوم رفتاری، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران

چکیده

مقدمه: مفهوم نیاز، یکی از وسیع‌ترین و پرکاربردترین واژه‌هایی است که در حوزه‌های مختلف علوم اجتماعی، متداول است. یکی از این نیازها در حیطه مباحث علمی وآموزش، نیازهای آموزشی است. این پژوهش با هدف بررسی نیازهای آموزشی درمانگران اعتیاد (پزشکان و روان­شناسان) شهر مشهد، انجام شده است.

روش کار: در این پژوهش توصیفی 100 نفر از درمانگران اعتیاد (پزشک و روان­شناس) شاغل در بیمارستان­ها و مراکز ترک اعتیاد شهر مشهد در سال 1396 به طور تصادفی انتخاب گردیدند. ابزار پژوهش، پرسش­نامه محقق­ساخته  27 سئوالی بود. برای تحلیل داده­ها از نرم­افزار SPSS نسخه 16 و آزمون­های توصیفی و استنباطی مثل آزمون فریدمن و آزمون تی استفاده گردید.

نتایج:  بنا بر نتایج، 6/54 درصد شرکت­کنندگان پزشک و 4/45 درصد روان­شناس بودند. بیشترین نیاز آموزشی شرکت­کنندگان "دانش ارزیابی خطر و شناسایی اورژانس‌های اعتیاد و روان‌پزشکی" با 2/4 درصد و کمترین نیاز آموزشی " دانش طب سنتی، شناخت و کاربرد داروهای گیاهی در درمان  سوءمصرف مواد"  با 22/3 درصد تعیین گردید. اولین نیاز آموزشی پزشکان "دانش کافی در خصوص فارماکولوژی داروهای درمان نگهدارنده و بازگیری طبی (ترک)" با 65/18 درصد و اولین نیاز آموزشی روان­شناسان "مهارت انجام مصاحبه و مشاوره­های روان­شناسی برای خانواده بیماران با سوءمصرف مواد" با 33/18 درصد تعیین گردید.

نتیجه‌گیری: مقایسه میانگین نمره­های نیازهای آموزشی نشان داد که در سطح توصیفی، نمره نیازهای آموزشی پزشکان با نمره نیازهای آموزشی روان­شناسان تفاوت چندانی نداشته­اند اما اولویت­بندی نیازهای آموزشی پزشکان و روان­شناسان، متفاوت است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


  1. Babaei M. [Information assessment]. Tehran: Iran Information and Documentation Center; 1999. (Persian)
  2. Mirzabaigi A. [Psychological and social needs of man]. Tehran: Information; 2000. (Persian)
  3. Grant J, Stanton F. The effectiveness of continuing professional development. Postgrad Med J 2001; 77(910):
    551-2.
  4. Grant J. Learning needs assessment: assessing the need. BMJ 2002; 324(7330): 156-9.
  5. Fathi Vajargah K. [Educational needs assessment: Models and techniques]. Tehran: Aeezh; 2013. (Persian)
  6. Abdi A, Mobini M. [Triple analysis of needs assessment]. Tadbir 2009; 206: 28-32. (Persian)
  7. Esmaili B. [Educational needs assessment by Delfi technique]. Tadbir 2007; 185: 44. (Persian)
  8. Kaufman RA, Herman JJ. Strategic planning in education: Rethinking, restructuring, revitalizing. Lancaster, PA: Technomic Publishing Company; 1991.
  9. Emadzadeh A, Tousi Bahrainy MH, Mehri Y, Sedigh Behzadi S. [Educational needs assessment of Mashhad university of medical sciences manager in management and leadership]. Medical education 2004; 4(2): 89-93. (Persian)
  10. Hosani Sharifabad M. [Educational need assessment]. Faculty of Paramedical of Shahid Sadoughi University of Medical Sciences and Health Services. Proceedings of the 9th National Conference on Medical Education. 2008 Mar 4-6. Yazd: Yazd University of Medical Sciences, 2008: 63. (Persian)
  11. Watkin s R, Meiers MW, Visser YL. A guide to assessing needs. Washington DC: World Bank; 2012: 39-75.
  12. Kazemi B. [Management staff]. Tehran: Training Center of Public Administration; 2001. (Persian)
  13. Mirzaei Karzan A, Keikhavani S, Hosseinzade M, Aeivazi A. [Educational needs assessment of faculty members in Ilam UMS]. Journal of Medical education development 2013; 6 (11): 61-71. (Persian)
  14. Khoshbaten M, Ghaffari R, Salek F, Amini A, Hassanzadeh S, Gholanbar P. [Educational needs assessment of faculty members of Tabriz University of Medical Sciences, Tabriz Iran]. Research in development of medical education 2014; 3(1): 15-20. (Persian)
  15. Abrahamson S, Baron J, Elstein AS, Hammond WP, Holzman GB, Marlow B, et al. Continuing medical education for life: eight principles. Acad Med 1999; 74(12): 1288-94.
  16. Gibson JM. Using the Delphi technique to identify the content and context of nurses' continuing professional development needs. J Clin Nurs 1998; 7(5): 451-9.
  17. Norman GR, Shannon SI, Marrin ML. The need for needs assessment in continuing medical education. BMJ 2004; 328: 999-1001.
  18. Myers P. The objective assessment of general practitioners' educational needs: an under-researched area?. Br J Gen Pract 1999; 49(441): 303-7.