@article { author = {Sadeghi Bimargh, Mohammad and Yavari, Mehri and Emadzadeh, Ali and Sharifan, Fatemeh and Borhani Moghani, Mahdieh}, title = {Investigating the educational needs of addiction practitioners in Mashhad city, Iran}, journal = {Journal of Fundamentals of Mental Health}, volume = {21}, number = {1}, pages = {53-59}, year = {2018}, publisher = {Mashhad University of Medical Sciences}, issn = {1028-6918}, eissn = {1684-4300}, doi = {10.22038/jfmh.2018.13420}, abstract = {Introduction: The concept of need is one of the most widely used terms in various social sciences. One of these needs in terms of science and education is educational need. This research conducted to investigate the educational needs of addiction practitioners (physicians and psychologists) in Mashhad city (the second populous city of Iran).Materials and Methods: In this descriptive study, 100 addiction practitioners (physicians and psychologists) working in hospitals and addiction treatment centers in Mashhad in 2017 were selected randomly. The research tool was a 27-items researcher-made questionnaire. Data were analyzed by SPSS software version 16, descriptive and inferential tests such as Friedman test, and T test. Results: According to the results, 54.6% of the participants were physicians and 45.4% were psychologists. The most common educational needs of participants were "risk assessment knowledge and identification of psychiatric and addiction emergencies" with 4.2%, and the minimum training need was "knowledge of traditional medicine, recognition and use of herbal medicines for substance abuse treatment" with 3.22%. The first educational need of physicians was "knowledge about the pharmacology of maintenance and withdrawal medicines" with 18.65% and the first need for psychologists was "the skills of conducting interviews and psychological counseling for the families of patients with substance abuse" with 18.33%.Conclusion: Comparing the scores of educational needs showed that the scores of physicians' educational needs did not differ much from the scores of psychologists' educational needs at the descriptive level. Still, the prioritization of the educational needs of physicians and psychologists is different.}, keywords = {Addiction,Educational needs,Practitioner}, title_fa = {بررسی نیازهای آموزشی درمانگران اعتیاد شهر مشهد}, abstract_fa = {مقدمه: مفهوم نیاز، یکی از وسیع‌ترین و پرکاربردترین واژه‌هایی است که در حوزه‌های مختلف علوم اجتماعی، متداول است. یکی از این نیازها در حیطه مباحث علمی وآموزش، نیازهای آموزشی است. این پژوهش با هدف بررسی نیازهای آموزشی درمانگران اعتیاد (پزشکان و روان­شناسان) شهر مشهد، انجام شده است.روش کار: در این پژوهش توصیفی 100 نفر از درمانگران اعتیاد (پزشک و روان­شناس) شاغل در بیمارستان­ها و مراکز ترک اعتیاد شهر مشهد در سال 1396 به طور تصادفی انتخاب گردیدند. ابزار پژوهش، پرسش­نامه محقق­ساخته  27 سئوالی بود. برای تحلیل داده­ها از نرم­افزار SPSS نسخه 16 و آزمون­های توصیفی و استنباطی مثل آزمون فریدمن و آزمون تی استفاده گردید.نتایج:  بنا بر نتایج، 6/54 درصد شرکت­کنندگان پزشک و 4/45 درصد روان­شناس بودند. بیشترین نیاز آموزشی شرکت­کنندگان "دانش ارزیابی خطر و شناسایی اورژانس‌های اعتیاد و روان‌پزشکی" با 2/4 درصد و کمترین نیاز آموزشی " دانش طب سنتی، شناخت و کاربرد داروهای گیاهی در درمان  سوءمصرف مواد"  با 22/3 درصد تعیین گردید. اولین نیاز آموزشی پزشکان "دانش کافی در خصوص فارماکولوژی داروهای درمان نگهدارنده و بازگیری طبی (ترک)" با 65/18 درصد و اولین نیاز آموزشی روان­شناسان "مهارت انجام مصاحبه و مشاوره­های روان­شناسی برای خانواده بیماران با سوءمصرف مواد" با 33/18 درصد تعیین گردید.نتیجه‌گیری: مقایسه میانگین نمره­های نیازهای آموزشی نشان داد که در سطح توصیفی، نمره نیازهای آموزشی پزشکان با نمره نیازهای آموزشی روان­شناسان تفاوت چندانی نداشته­اند اما اولویت­بندی نیازهای آموزشی پزشکان و روان­شناسان، متفاوت است.}, keywords_fa = {اعتیاد,درمانگر,نیازهای آموزشی}, url = {https://jfmh.mums.ac.ir/article_13420.html}, eprint = {https://jfmh.mums.ac.ir/article_13420_2fb4eeeff92c48271e1cdf61d00c9915.pdf} }