• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • همکاران دفتر نشریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter Telegram
مجله اصول بهداشت روانی
مقالات آماده انتشار
شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 21 (1397)
دوره دوره 20 (1396-1397)
دوره دوره 19 (1395-1396)
شماره شماره 6
شماره شماره 5
شماره شماره 4
شماره شماره 3-ویژه‌نامه سومین کنفرانس بین‌المللی نوآوری‌های اخیر در روان‌شناسی، مشاوره و علوم رفتاری
شماره شماره 2
شماره شماره 1
دوره دوره 18 (1394-1395)
دوره دوره 17 (1393-1394)
دوره دوره 16 (1393)
دوره دوره 15 (1392)
دوره دوره 14 (1391)
دوره دوره 13 (1390)
دوره دوره 12 (1389)
دوره دوره 11 (1388)
دوره دوره 10 (1387)
دوره دوره 9 (1386)
دوره دوره 8 (1385)
دوره دوره 7 (1384)
اصلانی, اکرم, خسروی, احمد, فرجام‌فر, مریم, پورحیدری, محبوبه. (1396). بررسی تاثیر آموزش گروهی مدیریت استرس با رویکرد راه حل-محور بر استرس‌ زنان باردار. مجله اصول بهداشت روانی, 19(6), 454-458. doi: 10.22038/jfmh.2017.9559
اکرم اصلانی; احمد خسروی; مریم فرجام‌فر; محبوبه پورحیدری. "بررسی تاثیر آموزش گروهی مدیریت استرس با رویکرد راه حل-محور بر استرس‌ زنان باردار". مجله اصول بهداشت روانی, 19, 6, 1396, 454-458. doi: 10.22038/jfmh.2017.9559
اصلانی, اکرم, خسروی, احمد, فرجام‌فر, مریم, پورحیدری, محبوبه. (1396). 'بررسی تاثیر آموزش گروهی مدیریت استرس با رویکرد راه حل-محور بر استرس‌ زنان باردار', مجله اصول بهداشت روانی, 19(6), pp. 454-458. doi: 10.22038/jfmh.2017.9559
اصلانی, اکرم, خسروی, احمد, فرجام‌فر, مریم, پورحیدری, محبوبه. بررسی تاثیر آموزش گروهی مدیریت استرس با رویکرد راه حل-محور بر استرس‌ زنان باردار. مجله اصول بهداشت روانی, 1396; 19(6): 454-458. doi: 10.22038/jfmh.2017.9559

بررسی تاثیر آموزش گروهی مدیریت استرس با رویکرد راه حل-محور بر استرس‌ زنان باردار

مقاله 6، دوره 19، شماره 6، مهر و آبان 1396، صفحه 454-458  XML | اصل مقاله [English]
نوع مقاله: مقاله پژوهشی
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22038/jfmh.2017.9559
نویسندگان
اکرم اصلانی1؛ احمد خسروی2؛ مریم فرجام‌فر3؛ محبوبه پورحیدری 4
1گروه مامائی، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایران
2استادیار مرکز تحقیقات علوم رفتاری و اجتماعی در سلامت، دانشکده‌ی بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شاهرود، شاهرود، ایران
3استادیار گروه روان‌پزشکی، دانشکده‌ی پزشکی و بیمارستان امام حسین(ع) شاهرود، دانشگاه علوم پزشکی شاهرود، شاهرود، ایران
4عضو هیات علمی، گروه مامائی، دانشکده‌ی پرستاری و مامائی، دانشگاه علوم پزشکی شاهرود، شاهرود، ایران
چکیده
مقدمه: بارداری تجربه‌ای پراسترس تلقی می‌شود. ﺍﺿﻄﺮﺍﺏ ﻭ ﻫﯿﺠﺎﻧﺎﺕ ﺯﻥ باردار در ﺍﺑﺘﺪﺍﯼ ﺑﺎﺭﺩﺍﺭﯼ، ﺗﺎﺛﯿﺮ ﻣﺴﺘﻘﯿﻤﯽ ﺑﺮ نتایج بارداری ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺩﺍﺷﺖ. هدف مطالعه­ی حاضر بررسی تاثیر آموزش گروهی مدیریت استرس با رویکرد راه حل-محور بر استرس دوران بارداری می­باشد.
روش­کار: این کارآزمایی بالینی بر روی 60 مادر باردار 17-20 هفته با سطح استرس بالا و مراجعه­کننده به مراکز بهداشتی درمانی شهرستان بجنورد در سال 1394 انجام شد. غربالگری استرس با پرسش­نامه­ی استاندارد استرس ادراک شده کوهن (PSS-14) انجام گرفت و مادرانی که نمره بالاتر از8/21 کسب کردند وارد مطالعه شده و به طور تصادفی به دو گروه آزمون و شاهد تقسیم شدند. آموزش گروهی مدیریت استرس طی 4 جلسه­ی 90 دقیقه­ای هفتگی برای گروه آزمون اجرا شد. گروه شاهد مراقبت­های معمول سیستم بهداشتی درمانی را دریافت کردند. داده­ها با استفاده از نرم­افزار SPSS و روش­های آماری تی تست و تی زوجی و آزمون مجذور خی تحلیل شدند.
یافته­ها: میانگین نمره­ی استرس ادراک شده در گروه آزمون به صورت معنی­داری در پس­آزمون کاهش  پیدا کرد (002/0P<). مقایسه­ی میانگین اختلاف نمره­ی استرس قبل و بعد از مداخله در دو گروه نشان می­دهد که میانگین تغییرات نمره در گروه آزمون به طور معنی­داری بیشتر از گروه شاهد می­باشد.
نتیجه­گیری: با توجه به اثربخشی آموزش مدیریت استرس با رویکرد راه حل-محور در کاهش استرس زنان باردار، ضرورت برگزاری کارگاه‌های آموزشی در دوران بارداری، با هدف توانمند کردن مادران در مدیریت  استرس در  دوران بارداری و ارتقای بهداشت روان در بارداری پیشنهاد می‌شود.
کلیدواژه‌ها
آموزش گروهی؛ استرس؛ رویکرد راه حل-محور؛ زنان باردار
مراجع
آمار
تعداد مشاهده مقاله: 596
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 773
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

Journal Management System. Designed by sinaweb.