1گروه مامائی، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایران
2استادیار مرکز تحقیقات علوم رفتاری و اجتماعی در سلامت، دانشکدهی بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شاهرود، شاهرود، ایران
3استادیار گروه روانپزشکی، دانشکدهی پزشکی و بیمارستان امام حسین(ع) شاهرود، دانشگاه علوم پزشکی شاهرود، شاهرود، ایران
4عضو هیات علمی، گروه مامائی، دانشکدهی پرستاری و مامائی، دانشگاه علوم پزشکی شاهرود، شاهرود، ایران
چکیده
مقدمه: بارداری تجربهای پراسترس تلقی میشود. ﺍﺿﻄﺮﺍﺏ ﻭ ﻫﯿﺠﺎﻧﺎﺕ ﺯﻥ باردار در ﺍﺑﺘﺪﺍﯼ ﺑﺎﺭﺩﺍﺭﯼ، ﺗﺎﺛﯿﺮ ﻣﺴﺘﻘﯿﻤﯽ ﺑﺮ نتایج بارداری ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺩﺍﺷﺖ. هدف مطالعهی حاضر بررسی تاثیر آموزش گروهی مدیریت استرس با رویکرد راه حل-محور بر استرس دوران بارداری میباشد. روشکار: این کارآزمایی بالینی بر روی 60 مادر باردار 17-20 هفته با سطح استرس بالا و مراجعهکننده به مراکز بهداشتی درمانی شهرستان بجنورد در سال 1394 انجام شد. غربالگری استرس با پرسشنامهی استاندارد استرس ادراک شده کوهن (PSS-14) انجام گرفت و مادرانی که نمره بالاتر از8/21 کسب کردند وارد مطالعه شده و به طور تصادفی به دو گروه آزمون و شاهد تقسیم شدند. آموزش گروهی مدیریت استرس طی 4 جلسهی 90 دقیقهای هفتگی برای گروه آزمون اجرا شد. گروه شاهد مراقبتهای معمول سیستم بهداشتی درمانی را دریافت کردند. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS و روشهای آماری تی تست و تی زوجی و آزمون مجذور خی تحلیل شدند. یافتهها: میانگین نمرهی استرس ادراک شده در گروه آزمون به صورت معنیداری در پسآزمون کاهش پیدا کرد (002/0P<). مقایسهی میانگین اختلاف نمرهی استرس قبل و بعد از مداخله در دو گروه نشان میدهد که میانگین تغییرات نمره در گروه آزمون به طور معنیداری بیشتر از گروه شاهد میباشد. نتیجهگیری: با توجه به اثربخشی آموزش مدیریت استرس با رویکرد راه حل-محور در کاهش استرس زنان باردار، ضرورت برگزاری کارگاههای آموزشی در دوران بارداری، با هدف توانمند کردن مادران در مدیریت استرس در دوران بارداری و ارتقای بهداشت روان در بارداری پیشنهاد میشود.