• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • همکاران دفتر نشریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter Telegram
مجله اصول بهداشت روانی
مقالات آماده انتشار
شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 20 (1396-1397)
دوره دوره 19 (1395-1396)
شماره شماره 6
شماره شماره 5
شماره شماره 4
شماره شماره 3-ویژه‌نامه سومین کنفرانس بین‌المللی نوآوری‌های اخیر در روان‌شناسی، مشاوره و علوم رفتاری
شماره شماره 2
شماره شماره 1
دوره دوره 18 (1394-1395)
دوره دوره 17 (1393-1394)
دوره دوره 16 (1393)
دوره دوره 15 (1392)
دوره دوره 14 (1391)
دوره دوره 13 (1390)
دوره دوره 12 (1389)
دوره دوره 11 (1388)
دوره دوره 10 (1387)
دوره دوره 9 (1386)
دوره دوره 8 (1385)
دوره دوره 7 (1384)
عبداله‌زاده, زینب, مشهدی, علی, طبیبی, زهرا. (1395). اثربخشی درمان مبتنی بر ذهن‌آگاهی بر میزان نشانه‌ها و ذهن‌آگاهی نوجوانان مبتلا به اختلال نارسایی توجه-فزون‌کنشی. مجله اصول بهداشت روانی, 19(1), 30-37. doi: 10.22038/jfmh.2016.8214
زینب عبداله‌زاده; علی مشهدی; زهرا طبیبی. "اثربخشی درمان مبتنی بر ذهن‌آگاهی بر میزان نشانه‌ها و ذهن‌آگاهی نوجوانان مبتلا به اختلال نارسایی توجه-فزون‌کنشی". مجله اصول بهداشت روانی, 19, 1, 1395, 30-37. doi: 10.22038/jfmh.2016.8214
عبداله‌زاده, زینب, مشهدی, علی, طبیبی, زهرا. (1395). 'اثربخشی درمان مبتنی بر ذهن‌آگاهی بر میزان نشانه‌ها و ذهن‌آگاهی نوجوانان مبتلا به اختلال نارسایی توجه-فزون‌کنشی', مجله اصول بهداشت روانی, 19(1), pp. 30-37. doi: 10.22038/jfmh.2016.8214
عبداله‌زاده, زینب, مشهدی, علی, طبیبی, زهرا. اثربخشی درمان مبتنی بر ذهن‌آگاهی بر میزان نشانه‌ها و ذهن‌آگاهی نوجوانان مبتلا به اختلال نارسایی توجه-فزون‌کنشی. مجله اصول بهداشت روانی, 1395; 19(1): 30-37. doi: 10.22038/jfmh.2016.8214

اثربخشی درمان مبتنی بر ذهن‌آگاهی بر میزان نشانه‌ها و ذهن‌آگاهی نوجوانان مبتلا به اختلال نارسایی توجه-فزون‌کنشی

مقاله 4، دوره 19، شماره 1، آذر و دی 1395، صفحه 30-37  XML | اصل مقاله [English]
نوع مقاله: مقاله پژوهشی
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22038/jfmh.2016.8214
نویسندگان
زینب عبداله‌زاده1؛ علی مشهدی 2؛ زهرا طبیبی2
1دانشجوی دکترای تخصصی روان‌شناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
2دانشیار دانشکده‌ی علوم تربیتی و روان-شناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
چکیده
مقدمه: اختلال نارسایی توجه-فزون کنشی از شایع‌ترین اختلال‌های دوران کودکی است که اغلب تا دوران نوجوانی و بزرگسالی تداوم می‌یابد. تا کنون روش‌های درمانی مختلفی جهت بهبود نشانه‌های این اختلال به کار گرفته شده است. در سال‌های اخیر، درمان‌های مبتنی بر ذهن‌آگاهی از جمله روش‌هایی بوده که توجه بیشتر پژوهشگران را به خود جلب کرده است. این پژوهش نیز با هدف بررسی اثربخشی درمان مبتنی بر ذهن‌آگاهی بر میزان نشانه‌ها و  ذهن‌آگاهی نوجوانان مبتلا به اختلال نارسایی توجه-فزون کنشی به انجام رسید.
روش‌کار: پژوهش حاضر یک کارآزمایی بالینی با طرح پیش‌آزمون-پس آزمون با گروه شاهد می‌باشد. نمونه‌ی این پژوهش را 30 نفر از دانش‌آموزان دختر دبیرستان‌های دوره‌ی اول و دوم شهرستان گناباد که مبتلا به اختلال نارسایی توجه- فزون‌کنشی بودند، تشکیل دادند. ابزار مورد استفاده شامل مصاحبه‌ی بالینی، مقیاس درجه‌بندی اسنپ فرم والدین (SNAP-IV) و پرسش‌نامه‌ی ذهن‌آگاهی بودند. گروه آزمون هشت جلسه‌ی 90 دقیقه‌ای درمان مبتنی بر ذهن‌آگاهی را دریافت کردند و گروه شاهد در لیست انتظار قرار داشتند. داده‌ها با کمک آمار توصیفی و نیز با روش تحلیل کوواریانس تک‌متغیری در نرم‌افزار SPSS نسخه‌ی 20 تحلیل شدند.
یافته‌ها: بر اساس نتایج مشخص گردید گروه آزمون در مقایسه با شاهد نشانه‌های اختلال نارسایی توجه-فزون‌کنشی را در پس‌آزمون بهبود یافت (001/0P<). هم‌چنین نمره‌ی ذهن‌آگاهی گروه آزمون در مقایسه با شاهد در پس‌آزمون، تغییر معنی‌داری نشان داد (001/0P<).
نتیجه‌گیری: نتایج این پژوهش نشان داد درمان مبتنی بر ذهن‌آگاهی موجب بهبود نشانه‌های اختلال نارسایی توجه-فزون‌کنشی و ذهن‌آگاهی در نوجوانان مبتلا به اختلال نارسایی توجه-فزون‌کنشی گردیده است.
کلیدواژه‌ها
اختلال نارسایی توجه-فزون‌کنشی؛ ذهن‌آگاهی؛ نوجوانان
مراجع
آمار
تعداد مشاهده مقاله: 498
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 431
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

Journal Management System. Designed by sinaweb.