بررسی مقایسه‌ای تاب‌آوری، باورهای فراهیجانی و بهزیستی روان‌شناختی در زنان بارور و نابارور

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکترای تخصصی روان‌شناسی سلامت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران

2 کارشناسی ارشد روان‌شناسی عمومی، باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل، اردبیل، ایران

چکیده

مقدمه: با توجه به شیوع بالای مشکلات روانی ناشی از ناباروری در زنان نابارور و لزوم شناخت وضعیت روانی آن‌ها به منظور انجام مداخلاتی در جهت کمک به آن‌ها، پژوهش حاضر با هدف بررسی مقایسه‌ای تاب آوری، باورهای فراهیجانی و بهزیستی روان‌شناختی در زنان بارور و نابارور انجام شد.
روش‌کار: جامعه‌ی آماری این پژوهش علی-مقایسه‌ای شامل تمام زنان نابارور مراجعه‌کننده به مراکز بهداشتی درمانی شهرستان مشگین شهر در سال 1393 بود. تعداد 80 زن نابارور و 80 زن بارور به شیوه‌ی نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. داده‌ها با استفاده از پرسش‌نامه‌های تاب‌آوری، باورهای فراهیجانی و بهزیستی روان‌شناختی جمع‌آوری و با نرم‌افزار SPSS و با استفاده از آزمون تحلیل واریانس چندمتغیره، تحلیل شدند.
یافته‌ها: بین زنان بارور و نابارور در متغیرهای تاب‌آوری (001/0P<، 47/10=F)، باورهای فراهیجانی (031/0P<، 75/4=F) و بهزیستی روان‌شناختی (001/0P<، 31/12=F) تفاوت معنی‌داری وجود دارد و در تمام این متغیرها نمرات زنان نابارور، کمتر از نمرات زنان بارور است.
نتیجه‌گیری: با توجه به یافته‌های پژوهش حاضر که از سطوح پایین‌تر تاب‌آوری، باورهای فراهیجانی و بهزیستی روان‌شناختی در زنان نابارور نسبت به زنان بارور حکایت دارد، ضرورت توجه به سلامت روان زنان نابارور و انجام مداخلاتی در جهت کمک به آن‌ها بیش از پیش آشکار می‌شود.

کلیدواژه‌ها