1کارشناسی ارشد روان شناسی بالینی، واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی، واحد شاهرود
2دکترای روانشناسی بالینی کودک و نوجوان، استادیار دنشگاه پیام نور مشهد
3استادیار روانشناسی بالینی، مرکز تحقیقات روانپزشکی و علوم رفتاری، دانشگاه علوم پزشکی مشهد
چکیده
مقدمه: مادر به عنوان چهرهی دلبستگی اصلی، تاثیر غیر قابل انکاری در تحول رفتاری کودک دارد. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطهی سبکهای دلبستگی مادران کودکان دارای مشکلات رفتاری با کودکان بدون مشکلات رفتاری سنین 12-8 سال انجام شده است.
روشکار: نمونهی این پژوهش علی-مقایسهای شامل 120 نفر از مادران دانشآموزان دختر و پسر مقطع ابتدایی در سال 92-1391در شهرستان نیشابور بودکه در مورد مادران کودکان عادی، از روش نمونهگیری تصادفی و در مورد مادران کودکان دارای مشکل رفتاری از روش نمونهگیری خوشهای استفاده شد. ابزار این مطالعه شامل آزمون راتر کودکان و پرسشنامهی سبک دلبستگی بزرگسالان بود. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS نسخهی 18 وآزمونهای آماری تی گروههای مستقل و رگرسیون لجستیک تحلیل شدند.
یافتهها: بین سبک دلبستگی اضطرابی و ایمن در مادران کودکان بدون مشکل رفتاری و با مشکل رفتاری تفاوت معنیداری وجود دارد (به ترتیب 0001/0=P، 001/0=P) اما بین سبک دلبستگی اجتنابی مادران کودکان با و بدون مشکل رفتاری تفاوت معنیداری دیده نشد (138/0=P). نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که سبکهای دلبستگی اضطرابی و ایمن میتوانند به عنوان پیشبینیکنندهی مشکلات رفتاری در کودکان محسوب شوند.
نتیجهگیری: یافتههای مطالعهی حاضر با حمایت از نظریهی دلبستگی، اهمیت تعامل مادر-کودک را نشان میدهد. دلبستگی ناایمن و ایمن مادران میتواند پیشبینیکنندهی مهمی برای ایجاد مشکلات رفتاری درکودکان آنها باشد.
1. Jahanbakhsh M, Bahadori MH, Amiri Sh, Jamshidi A. [The effect of attachment-based therapy on oppositional deficit symptoms in girls with attachment problems]. Journal of clinical psychology 2012; 4(12): 41-9. (Persian)
2. Shik DTL. Parental and maternal influences on the psychological well being of Chinese adolescent genetic. Soc Psychol Monog 1999; 123(3): 269-97.
3. Khanjani Z. [Attachment pathology and development]. 1st ed. Tabriz: Forouzesh; 2005: 16-122. (Persian)
4. Malekpour M. Effects of attachment on early and later development. Br J Dev Disabil 2007; 53(105): 81-95.
5. Khetrapal N. The early attachment experience of psychopathology. Interperson 2009; 3(1): 1-13.
6. Mehrabizadeh Honarmand M, Fati K, Shahni Yeylaq M. [Depression, you want excitement, aggression, attachment styles and socioeconomic status as predictive of drug dependence in adolescent boys in Ahwaz]. Journal of science education 2008; 15(1): 153-78. (Persian)
7. Lieberman AF. The treatment if attachment disorder in infancy and early child hood: Reflections from clinical intervention with later-adopted foster care children. Attach Hum Dev 2003; 5: 279-28.
8. Cassidy J. Child-mother attachment and self in six-year olds. Child Dev 2008; 99: 127-34.
9. Baezat F, Izadi Fard R, Peyvastegar M. [Comparison of attachment style for students with behavioral disorder, dyslogia and normal]. Behavioral science magazine 2009; 3(3): 231-6. (Persian)
10. Sands D, Kozleski EB, French N. Inclusive education for the 21th century. Belmont: Wadsworth; 2000: 86-98.
11. Khoddam H, Modanlo M, Ziaee T, Keshtkar AA. [Behavioral disorders and related factors in school age children of Gorgan]. Nursing research 2010; 4(14): 29-37. (Persian)
12. Lotfabadi H. [Developmental psychology]. Tehran: Roshd; 2008: 15-61. (Persian)
13. Allen J, Moor C, Kuperminic G, Bell K. [Attachment and adolescent psychosocial functioning]. Child Dev 1998; 5(69): 1406-19.
14. Mansor M, Dadsetan P. [Mentally retarded child psychology and teaching methods]. Tehran: Samt; 2008: 98-113. (Persian)
15. Cohen J. A power primer. Psychol Bull 1992; 112(1): 155-9.
16. Taghavi M, Kalafi Y, Talei A, Dehbozorgi G, Taghavi MR. [Investigating the relation of depression and religious coping and social support in women with breast cancer]. Journal of Isfahan Medical School 2011; 28: 28-30. (Persian)
18. Rutter M. A children behavior questionnaire for completion by teacher. J Child Psycho Psychiatry 1994; 8: 27-35.
19. Poshtmohammadi M, Mohammadkhani P, Porshahbaz A, Khoshabi K. [The influence of mixed intervention of attachment therapy and parenting teaching in unsecure attached mothers on children with symptoms of hyperactivity disorder /attention disorder]. Clinical psychology 2010; 1(3): 63-76. (Persian)
20. Greenberg M. Attachment and psychopathology in childhood. In: Cassidy J, Shaver P. (editors). Handbook of attachment: Theory, research and clinical applications. New York: Guilford; 1999: 469-96.
21. Thomas G, O'connor D, Michael Rutter M. Attachment disorder behavior following early severe deprivation: Extension and longitudinal follow-up. J Am Acad Child Adolesc Psychiatry 2000; 39: 703-12.
22. Michell D. Disruptive behavior disorder and intergenerational attachment patterns: A comparison of clinic-referred and normally functioning preschoolers and their mothers. J Cons Clinl Psychol 1998; 64(2): 357-65.
23. Del Giudice M. Sex attachment and the development of reproductive strategies. Behav Brain Sci 2009; 32(1): 1-67.
24. Frankenhuis WE. Did insecure attachment style evolve for the benefit of the group? Front Psychol 2010; 1: 172.