دیدگاه دانش آموزان و مشاوران دبیرستانی در آموزش مسائل جنسی و بررسی همگرایی آنها

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 Ph.D. student in psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran.

2 Associate professor, Department of Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran.

3 Ph.D. graduate in psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran.

چکیده

مقدمه: آموزش مسائل جنسی به دانش آموزان یکی از موضوعاتی است که به دلیل حساسیت های فرهنگی نیازمند بحث و بررسی است. لذا هدف این پژوهش بررسی نگرش دانشجویان و مشاوران نسبت به ضرورت و محتوای تربیت جنسی می باشد.
روش‌ کار: این پژوهش یک بررسی کیفی با رویکرد پدیدارشناسی است. فرآیند نمونه گیری بر اساس اهداف مطالعه هدایت شد و تا رسیدن به اشباع داده ها ادامه یافت. نمونه شامل 15 دانش آموز دختر و 9 مشاور زن از دبیرستان های شهرستان قائم شهر بود. جمع آوری داده ها از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته و برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش تحلیل محتوای مورس استفاده شده است.
یافته‌ها: در طول مطالعه، شش مضمون اصلی پدیدار شد که هر کدام شامل موضوعات فرعی مشترک و منحصربه‌فرد بودند. مضامین اصلی شامل: 1) ضرورت ارائه آموزش جنسی، 2) الزامات تربیت جنسی زنان جوان، 3) چالش های ارائه و دریافت آموزش جنسی در خانه و مدرسه، 4) منابع مناسب اطلاعات جنسی، 5) مناسب بودن سن شروع آموزش جنسی، و 6) رویکرد آموزشی برای پرداختن به مسائل جنسی.
نتیجه‌گیری: یافته‌های این مطالعه نشان می‌دهد که هم دانش‌آموزان و هم مشاوران معتقدند که ارائه آموزش جنسی به‌موقع و مناسب می‌تواند آسیب‌های احتمالی متعددی را کاهش داده و به رفاه نوجوانان کمک کند. در نظر گرفتن مضامین ضروری آموزشی که توسط دانشجویان و مشاوران درک می شود، برنامه ریزی مؤثرتری را در این حوزه تسهیل می کند.

کلیدواژه‌ها


  1. Shirbighi MEZ, Saidipour B, Sarmedi M. [Presenting the model of sex education in Iran based on the comprehensive program of sex education]. New educational ideas 2021; 17(3): 177-208. (Persian)
  2. Blanc MA, Rojas TA. Condom use, number of partners and sexual debut in young people in penile-vaginal intercourse, oral sex and anal sex. Rev Int 2017; 16(1): 8-14.
  3. Lameiras-Fernández M, Martínez-Román R, Carrera-Fernández MV, Rodríguez-Castro Y. Sex education in the spotlight: What is working? Systematic review. Int J Environ Res Public Health 2021; 18(5): 2555.
  4. Williams EA. Jensen RE. Conflicted identification in the sex education classroom: Balancing professional values with organizational mandates. Qual Health Res 2016; 26(11): 1574-86.
  5. Rodríguez-Castro Y, Alonso-Ruido P, Lameiras-Fernández M, Faílde-Garrido JM. From sexting to cybercontrol among dating teens in Spain: An analysis of their arguments. Prev Sci 2018; 50(3): 170-8.
  6. Ybarra ML, Thompson RE. Predicting the emergence of sexual violence in adolescence. Rev Lat Am Psicol 2018; 19(4): 403-15.
  7. Helmer J, Senior K, Davison B, Vodic A. Improving sexual health for young people: Making sexuality education a priority. Sex Educ 2015; 15(2): 158-71.
  8. Lindberg LD, Maddow-Zimet I, Boonstra H. Changes in adolescents' receipt of sex education, 2006-2013. J Adolesc Health 2016; 58(6): 621-7.
  9. Sharma R. Vital need for sex education in Indian youth and adolescents. Indian J Pediatr 2020; 87: 255.
  10. Garcia L, Fields J. Renewed commitments in a time of vigilance: Sexuality education in the USA. Sex Educ 2017; 17(4): 471-81.
  11. Herat J, Plesons M, Castle C. Revised edition of the International Technical Guidance on Sexuality Education. Paris: UNESCO. [cited 2018]. Available from: http://unesdoc.unesco.org/images/0026/002607
  12. Denford S, Abraham C, Campbell R, Busse H. A comprehensive review of reviews of school-based interventions to improve sexual-health. Health Psychol Rev 2017; 11(1): 33-52.
  13. Gray BJ, Jones AT, Couzens Z, Sagar T, Jones D. University students’ behaviours towards accessing sexual health information and treatment. Int J STD AIDS 2019; 30(7): 671-9.
  14. World Health Organization. Guideline on digital interventions for health system strengthening. Geneva: World Health Organization; 2019.
  15. Madden M, Lenhart A, Duggan M, Cortesi S, Gasser U. Teens and technology. Pew Internet and American Life Project; 2013.
  16. Nagpal AN, Fernandes C. Attitude of parents toward sex education. International journal of Indian psychology 2015; 2(4): 38-43.
  17. Ghorbani MZ-AF, Shahry P, Zare K, Marashi T. [Understanding childhood’s sexual curiosity: An introduction to sexual health education and health promotion]. Iranian journal of health education and promotion 2015; 3(3): 198-210. (Persian)
  18. Abadini E, Tabibi Z, Ziaii P, Zarezade Kheibari SH. [Qualitative study of mothers experience of sextual education to girl adolescence with emphasis on cultural factors]. Journal of mental Health 2016; 18(4): 202-11. (Persian)
  19. Kalantari S, Ghana S, Sanagou A, Mahasti-Jouybari L. [Puberty and sex education to girls: Experiences from mothers in Gorgan]. Journal of health promotion management 2013; 2(3): 74-90. (Persian)
  20. Hellisaz M, Panaghi L, Mazaheri M, Hosseini F. [Child upbringing values of mothers with 3-to 5-year-old children]. Culture strategies 2015; 29: 121-48. (Persian)
  21. Gal M, Burg W, Gal J. [Quantitative and qualitative research methodology in education and psychology]. Nasr AR, Pakseresht MJ, Bagheri Kh, Kiamanesh AR, Oreizi HR, Abolghasemi M, ET AL. (translators). Tehran: SAMT; 2008. (Persian)
  22. Houman H. [A practical guide to qualitative research]. Tehran: SAMT; 2014. (Persian)