مقایسه مشکلات و نقاط قوت نوجوانان تک والدینی، بی سرپرست و عادی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 Department of Psychology, Sarab Branch, Islamic Azad University, Sarab, Iran

2 MA. in clinical psychology, Urmia Branch, Islamic Azad University, Urmia, Iran

چکیده

 مقدمه:  با توجه به افزایش خانواده های تک والدینی و بی سرپرست و مسایل مرتبط با آن، مطالعه حاضر با هدف مقایسه تواناییها و مشکلات نوجوانان تک‌ والدینی، بی‌سرپرست و عادی مقطع اول متوسطه  شهر ارومیه، طراحی و اجرا گردید.
 روش کار: روش ﺗﺤﻘﻴق در مطالعه حاضر علی- مقایسه‌ایی ﺑﻮد. از جامعه نوجوانان شهر ارومیه و بر اساس جدول مورگان تعداد 380 نفر دانش آموز مقطع اول متوسطه مدارس در نیمسال دوم تحصیلی 97-1396 به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. تعداد 25 نفر نوجوان تک والدینی از جامعه فوق شناسایی شدند. برای انتخاب نمونه نوجوانان بی‌سرپرست ساکن در مراکز شبه خانواده بر اساس جدول مورگان به روش نمونه گیری تصادفی ساده تعداد نمونه تحقیق 59 نفر انتخاب شد. اﺑﺰار اﻧﺪازهﮔﻴﺮی پرسشنامه بررسی مشکلات و نقاط قوت کودکان و نوجوانان(SDQ) ﺑﻮد که در سال 1997 توسط گودمن ساخته شده است. ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر ﺗﺠﺰﻳﻪ و ﺗﺤﻠﻴﻞ اﻃﻼﻋﺎت از روش مانووا و آزمون‌ تعقیبیLSD اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪ.
یافته ها: نتایج نشان داد که شاخص تواناییها و مشکلات در سه گروه تفاوت معنی دار داشت (01/0P< ). بر اساس مقایسه میانگین‌های سه گروه برای متغیرهای نشانه‌های هیجانی و مشکلات سلوک، گروه نوجوانان تک‌ والدینی نسبت به گروه های بی سرپرست و عادی دارای نمرات بالاتری بودند (05/0P< ).
نتیجه گیری: نوجوانان تک سرپرست در متغیرهای نشانه های هیجانی و مشکلات سلوک شرایط بدتری نسبت به گروه نوجوانان بی سرپرست و عادی داشتند.

کلیدواژه‌ها


  1. Anderson J. The impact of family structure on the health of children: Effects of divorce. Linacre Q 2014; 81(4): 378-87.
    2. Chetty R, Hendren N, Kline P, Saez E. Where is the land of opportunity? The geography of intergenerational mobility in the United States. Q J Econ 2014; 129(4): 1553-623.
    3. Cohen GJ. Helping children and families deal with divorce and separation. Pediatrics 2002; 110: 1019-23.
    4. Fagan PF, Zill N. The second annual index of family belonging and rejection. Washington, DC: Marriage and Religion Research Institute; 2011: 226-318.
    5. Karimi U, Almasi S, Mohammadi R, Fazeli H. [Study divorce issues in divorced people: The
    phenomenologically research]. Clinical psychology studies 2017; 25: 191-210.(Persian)
    6. Glăveanua SM. The parental competence of single-parent families from vulnerable groups. Proceeding of the International Conference PSIWORLD; 2014; Oct 24-26, Bucharest, Romania, 2015.
    7. Usakli H. Comparison of single and two parents children in terms of behavioral tendencies. Int J Hum Soc Sci 2013; 8(3): 256-70.
    8. Usakli H. Behavioral tendencies of single parent students. International journal of science annals 2018; 1(1-2): 21-27.
    9. Cooper CE, McLanahan SS, Meadows SO, Gunn JB. Family structure transitions and maternal parenting stress. J Marriage Fam 2009; 71(3): 558-74.
    10. Amato PR. The impact of family formation change on the cognitive, social, and emotional well being of the next generation. Future Child 2005; 15(2): 75-96.
    11. Venkatesan SG. Comparative profiles of problem behaviors in children from single versus dual parent families. J Psychol 2017; 3(2): 89-98.
    12. Taukeni SG. Orphan adolescent’s life worlds on school-based psychosocial support. Health Psychol Behav Med 2015; 3(1): 12-24.
    13. Hesarsorkhi R, Asghari Nekah M, Lalzdeh Kandekali E, Parvaneh E. [Comparison of aggression and emotional knowledge in orphans and abandoned male children with non-orphans male children]. Quarterly Journal of child mental health 2016; 3(2): 77-87. (Persian)
    14. Karimi S, Najafi M, Mohammadyfar MA. [A comparison of behavioral disorders, self-esteem and life satisfaction in derelict and ordinary students]. Journal of school psychology 2017; 5(3): 167-83. (Persian)
    15. Salehi M, Emamipor S, Haji Hasani S. [Comparison of behavioral disorder and self-concept among male students of single parent families and ordinary families]. Psychology research 2012; 5: 2-16. (Persian)
    16. Langton CE, Berger LM. Family structure and adolescent physical health, behavior, and emotional well-being. Soc Serv Rev 2011; 85(3): 323-57.
    17. Bhat AA, Rahman S, Bhat NM. Mental health issues in institutionalized adolescent orphans. Int J Indian Psychol 2015; 3(1): 39-48.
    18. Ojha SP, Jasmin M, Chapagain M, Tulachan P. Emotional and behavioural problems among sheltered orphan children. J Nepal Med Assoc 2013; 52(191): 457-61.
    19. Waddoups AB, Yoshikawa H, Strouf K. Developmental effects of parent-child separation. Annu Rev Dev Psychol 2019; 1: 387-410.                                                                                20. Musisi S, Kinyanda E, Nakasujja N, Nakigudde J. A comparison of the behavioral and emotional disorders of primary school-going orphans and non-orphans in Uganda. Afr Health Sci 2007; 7(4): 202-13.
    21. Bender K, Thompson SJ, McManus H, Lantry J. Capacity for survival: Exploring strengths of orphan street youth. Child Youth Care Forum 2007; 36(1): 25-42.
    22. Tweeda RG, Biswas-Dienerb R, Lehman DR. Self-perceived strengths among people who are orphan. J Posit Psychol 2012; 7(6): 481-92.
    23. Goldberg DP, Gater R, Sartorius N, Ustun TB, Piccinelli M, Gureje O, et al. The validity of two version of the GHQ in the WHO study of mental illness in general health care. Psychol Med 1997; 27(1): 191-97.
    24. Goodman R. Psychometric properties of the Strengths and Difficulties Questionnaire. J Child Psychol Psychiatry 2001; 38: 581-86.
    25. Tehranidoust M, Shahrivar Z, Pakbaz B, Rezaei A, Ahmadi F. [Validity of Farsi Version of Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ)]. Advances in cognitive sciences 2007; 8(4): 33-39. (Persian)
    26. Abd Hamid SR, Salleha S. Exploring single parenting process in Malaysia: Issues and coping strategies. 3rd World Conference on Psychology, Counseling and Guidance (WCPCG-2012) 2013. Procedia Soc Behav Sci 2013; 84: 1154-9.