بررسی تاثیر فعالیت‌های رقابتی و غیررقابتی بر پرخاشگری کودکان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری رشد و تکامل و یادگیری حرکتی، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران

2 استادیار گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران

3 دانشیار، دانشکده علوم ورزشی، گروه رفتار حرکتی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران

چکیده

مقدمه: با توجه به اهمیت پرخاشگری کودکان و نوجوانان در پیش بینی مشکلات سازگاری روانی- اجتماعی آینده، پژوهش حاضر با هدف مقایسه تاثیر فعالیت­های رقابتی و غیررقابتی بر پرخاشگری کودکان 7 تا 9 و10 تا 12 ساله انجام شد.
روش­کار: جامعه­آماری این کارآزمایی بالینی شامل 2200 دانش­آموز پسر مدارس ابتدایی خلیل­آباد در سال تحصیلی  95-1394 بودند. ابتدا به صورت تصادفی 4 مدرسه ابتدایی انتخاب و 200 دانش­آموز با انتخاب تصادفی در گروه فعالیت­های رقابتی و گروه فعالیت­های غیررقابتی قرار گرفتند. پرسشنامه پرخاشگری کودک 11-7 ساله در مدرسه (فرم معلمان) به عنوان پیش­آزمون در اختیار شرکت­کنندگان قرار گرفت. طول دوره اجرای برنامه 12 هفته (هفته ای دو جلسه) بود. در انتهای مداخله از گروه­ها پس­آزمون به عمل آمد. داده­ها با استفاده از آزمون کواریانس چند متغیره تحلیل گردیدند.
 یافته­ها: پس از حذف اثر پیش­آزمون نمره پرخاشگری، تفاوت اثر تعامل گروه رقابتی ـ غیررقابتی با گروه سنی بر نمره­های پس­آزمون معنی­دار نبود (11/0 P=  و  47/2 f (1,199)=).
نتیجه­گیری: بر اساس نتایج، فعالیت­های رقابتی و غیررقابتی تفاوت معنیداری در پرخاشگری دانش­آموزان  ندارند.

کلیدواژه‌ها


  1. Golchin M. [Interest in aggression in adolescents and the role of the family]. Journal of Qazvin University of Medical Sciences and Health Services 2002; 21: 35-40. (Persian)
  2. Vahedi SH, Fathiazar A, Hosseini Nasab SD, Moghaddam M. [Validity and reliability scale aggression in preschool and evaluate the level of aggression in preschool children in Urmia]. Journal of fundamentals of mental health 2008; 10: 15-24. (Persian)
  3. Baron R, Byrne D. [Social psychology]. Karimi Y. (translator). Tehran: Ravan; 2010. (Persian)
  4. Mohseni Tabrizi AR, Rahmati MM. [An overview of the concepts and theories of violence, ruff and aggression and descriptive model of violence in sports]. Journal of social science 2002; 19. (Persian)
  5. Hajati F, Akbarzada N, Khosravi Z. [The impact of the combines program of cognitive-behavioral therapy with a positive approach on the prevention of juvenile violence in Tehran]. Journal of psychological studies 2008; 4(3): 35-56. (Persian)
  6. Covington MV. Making the grade: A self-worth perspective on motivation and school reform. Cambridge: Cambridge University Press; 1992.
  7. Elliot AJ, Church MA. A hierarchical model of approach and avoidance achievement motivation. J Pers SocPsychol 1997; 72(1): 218.
  8. Conroy DE, Metzler JN. Patterns of self-talk associated with different forms of competitive anxiety. J Sport Exerc Psychol 2004; 26(1): 69-89.
  9. Kohn A. No contest: The case against competition. Houghton Mifflin Harcourt; 1992.
  10. Deutsch M, Coleman P, Marcus E. Cooperation and competition. The handbook of conflict resolution: Theory and practice. San Francisco: Jossey-Bas Publishers; 2000: 21-40.
  11. Fox E, Riconscente M. Metacognition and self-regulation in James, Piaget. Educ Psychol Rev 2008; 20(4): 373-89.
  12. Light RL. Children’s social and personal development through sport: A case study of an Australian swimming club. J Sport Soc Issues 2010; 34(4): 379-95.
  13. Curelaru M, Abalasei B, Cristea M. Psychosocial correlates of the need for physical education and sports in high school. J Soc Sci 2011; 7(4): 521.
  14. Russell JS. Children and dangerous sport and recreation. J Phil Sport 2007; 34(2): 176-93.
  15. Sofia RM, Cruz JF. Self-control as a mechanism for controlling aggression: A study in the context of sport competition. Pers Individ Dif 2015; 87: 302-6.
  16. Gencheva N. Aggression in youth athletes. Res Kinesiol 2015; 43(2): 205-9.
  17. Micai M, Kavussanu M, Ring C. Executive function is associated with antisocial behavior and aggression in athletes. J Sport Exerc Psychol 2015; 37(5): 469-76.
  18. Stanger N, Kavussanu M, McIntyre D, Ring C. Empathy inhibits aggression in competition: The role of provocation, emotion, and gender. J Sport Exerc Psychol 2016; 38(1): 4-14.
  19. Falck DM. Criminal minds: The relationship between sport and off field violence. Dissertation. Sport Management Undergraduate; 2015: 103.
  20. Yan FA, Howard DE, Beck KH, Shattuck T, Hallmark-Kerr M. Psychosocial correlates of physical dating violence victimization among Latino early adolescents. J Interpers Viol 2009; 25: 1-24.
  21. Baki R, Sulaiman T, Abdullah B. Relationship between obsessive passion and aggressive behavior in sports. Adv Sci Letters 2015; 21(7): 2356-9.
  22. Aslankhani MA, Abdoli B, Zamani Sani SH, Fathi Rezaei Z. [The relationship between emotional intelligence, group cohesion and aggression in soccer players]. Journal of motor behavior and sport psychology 2010; 2: 257-66. (Persian)
  23. Stephens RJ, Bassel C, Sandor P. Olanzapine in the treatment of aggression and tics in children with Tourette's syndrome-a pilot study. J Child Adolesc Psychopharmacol 2004; 14(2): 255-66.
  24. Kimble NB, Russo SA, Bergman BG, Galindo VH. Revealing an empirical understanding of aggression and violent behavior in athletics. Aggress Viol Behav 2010; 15(6): 446-62.
  25. Jensen P, Roman J, Shaft B, Wrisberg C. In the cage: MMA fighters' experience of competition. Sport Psychologist 2013; 27(1): 1-2.
  26. Kumar R. A comparative study of sport aggression of attacker and defender football players. Int J Appl Res 2015; 1(12): 753-7.
  27. Trivedi R, Pinto E. A comparative study of aggression between contact game and non-contact game players of Maharashtra. Int J Phys Educ Sports Health 2015; 2(2): 137-40.
  28. Taghavi T. [The effect of corporal punishment on the development of aggressive behavior in students 11-7 years in Tehran]. MS. Dissertation. Faculty of Nursing and Midwifery, Iran University of Medical Sciences, 1989. (Persian)
  29. Hoveyda R. Homaei R. [The impact of Quranic stories on children's emotional intelligence]. Psychology and education studies 2011; 11(1): 76-61. (Persian)
  30. Habibi A. Movahhedi AR, Jalali S, Moradi G. [Pairing personality trait learns a skill competition and the type of practice environment does have a learning exercise]. Learning and development of motor- sport 2011; 5: 117-34. (Persian)