مقایسه اثربخشی مداخله روانشناختی مبتنی بر مدل شناختی - رفتاری و مداخله مبتنی بر ذهن آگاهی بر عملکرد ورزشی تیراندازان: پیگیری دو ماهه

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه تربیت بدنی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تفت، تفت، ایران

2 گروه تربیت بدنی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد مهاباد، مهاباد، ایران

3 دانشیار، گروه روانکاوی، مرکز تحقیقات دیابت، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، یزد، ایران

4 دکتری مشاوره خانواده ، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران

5 دانشگاه آزاداسلامی، واحداسلامشهر، باشگاه پژوهشگران و نخبگان جوان، اسلامشهر، ایران

چکیده

مقدمه: مطالعات اندکی روی اثر مداخلات شناختی رفتاری و ذهن آگاهی بر عملکرد ورزشی ورزشکاران صورت گرفته است. هدف مطالعه حاضر بررسی اثربخشی 6 هفته آموزش راهبردهای شناختی رفتاری و تمرینات ذهن آگاهی بر عملکرد ورزشی تیراندازان با پیگیری دو ماهه بود.
روش کار: جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه تیراندازان پسر استان یزد با دامنه سنی 22-17 سال بود. برای انجام تحقیق 24 تیرانداز حرفه­ای به طور تصادفی در سه گروه آموزش راهبردهای شناختی رفتاری، مداخله مبتنی بر ذهن آگاهی و کنترل (هر گروه 8 نفر) قرار گرفتند. برای اندازه گیری عملکرد ورزشی از فرم­های مخصوص استفاده شد. برای بررسی تغییرات عملکرد در گروه های سه گانه از آنالیز واریانس با اندازه گیری­های تکراری و تحلیل واریانس یک راهه استفاده شد. داده­ها به کمک نرم افزار spss 20تجزیه و تحلیل گردید.
یافته­ها:  نتایج نشان داد اگر چه گروه­های آزمایش اثر مثبتی بر نمرات عملکرد ورزشی در مرحله­­ی پس آزمون داشته­اند، این اثر در مرحله­ی پیگیری از بین رفته است. مقایسه­ گروه­ها در مراحل پس­آزمون و پیگیری عملکرد ورزشی نشان می­دهد که بین گروه ذهن­آگاهی با گروه کنترل و گروه شناختی - رفتاری تفاوت معنادار وجود دارد، اما بین گروه کنترل و شناختی- رفتاری تنها در پس­آزمون تفاوت معناداری وجود دارد.
نتیجه­گیری: یافته­ها پیشنهاد می­کند که تمرینات ذهن آگاهی می­تواند به عنوان یک روش جدید و نویدبخش در افزایش عملکرد ورزشی تیراندازان مورد استفاده قرار گیرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


  1. Röthlin P, Birrer D, Horvath S, Holtforth MG. Psychological skills training and mindfulness based intervention to enhance functional athletic performance: design of a randomized controlled trial using ambulatory assessment. BMC Psychol 2016; 4(1): 39.
  2. Gucciardi DF, Gordon S, Dimmock JA. Towards an understanding of mental toughness in Australian football. J Appl Sport Psychol 2008; 20: 261-81.
  3. John KS, Verma SK, Khanna GL. The effect of music therapy on salivary cortisol as a reliable marker of pre competition stress in shooting performance. J Exerc Sci Physiother 2010; 6(2): 70-77.
  4. Gould D, Eklund RC, Jackson SA. 1988 U.S. Olympic wrestling excellence: Mental preparation, precompetitive cognition, and affect. Sport Psychologist 1992; 6: 358-82.
  5. Gardner FL, Moore ZE. Clinical sport psychology. Champaign, IL: Human Kinetics; 2006.
  6. Hardy L, Jones G, Gould D. Understanding psychological preparation for sport: Theory and practice of elite performers. Chichester: Wiley; 1996.
  7. Hasker SM. Evaluation of the mindfulness- acceptance- commitment approach for enhancing athletic performance. Ph.D. Dissertation. Indiana University of Pennsylvania, 2010.  
  8. Sharon A, Hamilton WJ, Fremouw M. Cognitive-behavioral training for college basketball free-throw performance. Cogn Ther Res 1985; 9(4): 479-83.
  9. Diaz-Ocejo J, Kuitunnen S, Mora-Mérida JA. [An intervention to enhance the performance of a 3000 meter steeplechase athlete with the use of segmentation and self-talk]. Revista de Psicologicala del Deporte 2011; 22(1): 87-92. [Spanish]
  10. Diaz-Ocejo J, Mora-Mérida JA. An intervention to enhance the accuracy of pace in aerobic endurance with an auditory metronome. Proceeding of the XII Congreso Nacional de Psicological del Deporte, Madrid, Spain, 2010.
  11. Hatzigorgiadis A, Galanis E, Zourbanos N, Theodorakis Y. Self-talk and competitive sport performance. J Appl Sport Psychol 2014; 26: 82-95.
  12. Gardner FL, Moore ZE. The psychology of enhancing human performance: The mindfulness-acceptance-commitment (MAC) approach. New York: Springer; 2007.
  13. Scott-Hamilton J, Schutte NS, Brown RF. Effects of a mindfulness intervention on sports-anxiety, pessimism, and flow in competitive cyclists. Appl Psychol 2016, 8(1): 85-103.
  14. Rostami M. [The effect of exercise on brain signals mindfulness-based women depressed and anxious]. M.Sc. Dissertation. Ferdowsi University of Mashhad, Faculty of Education and Psychology, 2013. (Persian)
  15. Kazemi A. [The effectiveness of mindfulness-based cognitive strategies to reduce the problem of psychological symptoms of post-traumatic stress disorder, post-traumatic stress disorder wives]. Thought and behavior 2012; 6: 31-42. (Persian)
  16. Hashemi F, Gorji Y. Effectiveness of group mindfulness based stress reduction consultation of severity of physical symptoms in women with irritable bowel syndrome. Medical-surgical nursing journal 2016; 5(1): 32-9.
  17. Pineau TR, Glass CR, Kaufman KA. Mindfulness in sport performance. In: Ngnoumen AC, Langer E. (editors). Handbook of mindfulness. Oxford, UK: Wiley- Blackwell; 2014.
  18. Atchley AR. An examination of the effects of mindfulness and task-relevant attentional focus on running performance. Dissertation. Faculty of Psychology, Western Kentucky University, 2011.
  19. Kaufman, K. A., & Glass, C. R. (2006). Mindful Sport Performance Enhancement: A treatment manual for archers and golfers. Unpublished manuscript, The Catholic University of America, Washington, DC.
  20. Thompson RW, Kaufman KA, De Petrillo LA, Glass CR, Arnkoff DB. One year follow-up of mindful sport performance enhancement (MSPE) for archers, golfers, and long-distance runners. J Clin Sport Psychol 2011; 5: 99-116.
  21. John KS, Kumar VS, Lal KG. The effect of music therapy and meditation on sport performance in professional shooters. IJRAP 2012; 3(1): 133-6.
  22. Kaufman KA. Evaluating mindfulness as a new approach to athletic performance enhancement. Dissert Abstracts Int 2009; 69: 14-78.
  23. Wolanin AT, Schwanhausser LA. Psychological functioning as a moderator of the MAC approach to performance enhancement. J Clin Sport Psychol 2010; 4: 312-22.
  24. Patrick TD, Hrycaiko DW. Effects of a mental training package on an endurance performance. Sport Psychologist 1998; 12: 283-99.
  25. Mamassi G, Doganis G. The effects of a mental training program on juniors and pre-competitive anxiety, self-confidence, and tennis performance. J Appl Sport Psychol 2004; 16: 118-37.
  26. Truelove A. Mental toughness training intervention for collegiate track and field athletes. Dissertation. University of Western Ontario, 2014.
  27. De Petrillo LA, Kaufman K, Glass C, Arnkoff D. Mindfulness for long-distance runners: An open trial using Mindful Sport Performance Enhancement (MSPE). J Clin Sport Psychol 2009; 25(4): 357.
  28. Petras R. Better sports performance; It’s all in your mind. University of Pittsburg School of Medicine. [cited January 22, 2008]. Available from: http://healthjournal.upmc.com/0405/MentalTraining.htm
  29. Thelwell RC, Greenlees IA, Weston NJ. (2006). Using psychological skills training to develop soccer performance. Journal of Applied Sport Psychology 2006; 18(3): 254-70.
  30. Murphy SM, Jowdy DP. Imagery and mental practice. In: Horn TS. (editors). Advances in sport psychology. Champaign, IL: Human Kinetics; 1993: 221-50. 
  31. Rose O. Where should training for athletes begin? Examining the efficacy of mental training with track and field athletes of the University of the West Indies, Mona Campus. Int J Arts Sci 2010; 3(11): 192-215.
  32. Weinberg RS, Gould D. Foundations of sport and exercise psychology. Human Kinetics; 2007.
  33. Rumbold J, Fletcher D, Daniels K. A systematic review of stress management interventions with sport performers. Sport, exercise, and performance psychology 2012; 1(3): 173-93.
  34. Pineau T. Effects of mindful sport performance enhancement (MSPE) on running performance and body image: Does self-compassion make a difference? Ph.D. Dissertation. Catholic University of America, 2014.
  35. Kazemeini T. [Compare the effectiveness of mindfulness-based cognitive therapy (MBCT) with cognitive-behavioral therapy (CBT) group therapy in reducing anger and aggressive driving]. Faculty of Education and Psychology. MS. Dissertation. Ferdowsi University of Mashhad, 2010. (Persian)
  36. Steinberg RD. Mindfulness, psychological well-being and rock climbing: an exploration of mindfulness in rock climbers and the potential for psychological benefit. Ph.D. Dissertation. Wright Institute Graduate School of Psychology, 2011.