مقایسه اثربخشی رویکرد تعهد و پذیرش (ACT) و نظریه انتخاب بر تعلل ورزی دانش آموزان دختر سال سوم متوسطه شهرستان شهریار

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکترای مشاوره، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران، ایران

2 استاد دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران

3 عضوهیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز، تهران، ایران

چکیده

مقدمه: پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی آموزش رویکرد پذیرش و تعهد(ACT) و نظریه انتخاب بر تعلل ورزی دانش آموزان دختر سال سوم متوسطه صورت گرفت. روش کار: جامعه آماری کلیه دانش آموزان دختر مقطع سوم متوسطه شهرستان شهریار در سال تحصیلی95-94 بودند. حجم نمونه مورد مطالعه 60 نفر بودند که با روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. جهت سنجش تعلل ورزی از پرسشنامه سولومون و راث بلوم(1984) استفاده شد. اعضای گروه آزمون اول در هشت جلسه آموزش گروهی هفتگی به شیوه رویکرد مبتنی بر پذیرش و تعهد واعضای گروه آزمون دوم در هشت جلسه  آموزش گروهی هفتگی به شیوه نظریه انتخاب شرکت کردند.
نتایج: نتایج پژوهش نشان داد که آموزش رویکرد مبتنی بر پذیرش و تعهد و نظریه  انتخاب بر کاهش تعلل ورزی دانش آموزان دختر سال سوم متوسطه  موثر بود، اما بین  تاثیر دو نظریه برکاهش تعلل ورزی تفاوت معنادار وجود نداشت. آموزش رویکرد مبتنی  بر پذیرش و تعهد و نظریه انتخاب بر تعلل ورزی دانش آموزان دختر سال سوم متوسطه در طول زمان  از پایداری اثر مناسبی برخوردار بود.
نتیجه گیری: رویکرد مبتنی  بر پذیرش و تعهد و نظریه انتخاب بر تعلل ورزی دانش آموزان، موثر هستند.

 

کلیدواژه‌ها


  1. Coolins KMT, Onwuegbuzie AJ, Jiao Q. Reading ability as a predictor of academic procrastination among African American graduate student. Read Psychol 2008; 29: 493-507.
  2. Pedro R, Marta C, Jose C, Nunez JGP, Antonio V. Acad J Psychol 2009; 12(1): 118-27.
  3. Jokar B, Delavarpour M. [Relationship between educational procrastination and development objectives]. Modern educational ideas 2007; 3(3): 8-61. (Persian)
  4. Hayes SC, Strosahl KD, Wilson KG. Acceptance and commitment therapy: An experiential approach to behavior change. New York: Guilford; 1999.
  5. Izadi R. [On the comparison of the effectiveness of the Acceptance and Commitment Therapy (ACT) treatment and the Cognitive-Behavioral Treatment (CBT) on the symptoms of obsessive beliefs, quality of life, psychological flexibility, and depression and anxiety among the patients with treatment-resistant obsessive-compulsive disorder]. Ph.D. Dissertation. Isfahan University, Faculty of Psychology and Educational Sciences, 2012. (Persian)
  6. Hayes SC, Boyd CP, Sewell J. Acceptance and commitment therapy for the treatment of adolescent depression: A pilot study in a psychiatric out- patient setting. Mindfulness 2011; 2: 86-94.
  7. Honarparvaran N. [Treatment based on acceptance and commitment therapy]. Mashhad: Omid Mehr; 2014. (Persian)
  8. Prochaska J, Norcross C. [Theories of psychotherapy]. Seyyed Muhammadi Y. (translator). 3rd ed. Tehran: Roshd; 2006. (Persian)
  9. Britzman MJ, Nagelhout SE, Cameron AJ. Pursuing a quality life by clarifying our quality worlds and making need-fulfilling choices. Int J Choice Theory Reality Ther 2012; 1: 31-40.
  10. Glasser W. [Choice theory]. Sahebi A. (translator).  Tehran: Sayeh Sokhan; 2014. (Persian)
  11. Stoebe J, Rambow A. Perfectionism in adolescent school students: Relations with motivation, achievement and well-being. Pers Individ Diff 2007; 49: 1379-89.
  12. Nikbakht E, Abd-e-Khodaee M, Hassanabadi H. [On the effectiveness of group reality therapy on students’ educational motivation increase and educational negligence reduction]. Clinical psychology and counseling studies, Ferdowsi University of Mashhad 2014; 3(2): 81-94. (Persian)
  13. Mohsenzadeh F, Jahanbakhshi Z, Keshavarz Afshar H. The effectiveness of the reality therapy on students’ negligence reduction. Studies of clinical psychology 2015; 19: 110-20. (Persian)
  14. Najafabadi M. [On the effectiveness of group reality therapy on reducing educational negligence and increasing psychological inflexibility of high school students]. MA. Dissertation. Shahid Rajaee Teacher Training University, Faculty of Humanities, 2015. (Persian)
  15. Chen J, Britzman MJ, Nagelhout SE, Cameron AJ. Pursuing a quality life by clarifying our quality worlds and making need-fulfilling choices. Int J Choice Theory Reality Ther 2012; 1: 31-40.
  16. Scent CL, Boes SR. (2014)Acceptance and Commitment Training :A brief intervention to reduce procrastination among college students.Journal of college students psychotherapy 2014; .28:144-156
  17. Halliburton AE, Cooper LD. Applications and adaptations of Acceptance and Commitment Therapy (ACT) for adolescents. J Context Behav Sci 2015; 4: 1-11.
  18. Mousavi Feyzabadi P. [On the comparison of the effectiveness of the choice theory treatment and the Acceptance and Commitment Therapy (ACT) on the adolescents’ social adjustment]. MA. Dissertation. Islamic Azad University, Quchan Branch, Faculty of Humanities, 2014. (Persian)
  19. Wubbolding RE, Brickell J. Resources for teaching and learning choice theory and reality. International journal of choice theory and reality therapy 2013; 1: 51-8.
  20. Ferrari JR, Morales JF. Different time orientations reflect. different motives, procrastination. Journal of research in personality 2007; 41: 707-14.  
  21. Flaxman P, Blackledge J, Bond F. [Treatment based on Acceptance and Commitment]. Mirzaee M, Nonahal S. Tehran: Arjmand; 2015. (Persian)
  22. Wubbolding R. A partial and tentative look at the future of choice theory, reality therapy and lead management. Int J Adv Couns 2004; 26: 3.
  23. Thoreau HD. An introduction to choice theory and reality therapy. International journal of choice theory and reality therapy 2007.
  24. Syllabus C. Teaching students responsible behavior. Social Emotional learning quality educational programs, INC.
  25. Hor M, Aghaei A, Abedi A, Attari A. [The effectiveness of the acceptance and commitment therapy treatment on the depression level of patients with diabetes type 2]. Journal of researches in behavioral sciences 2013; 2(11): 15-24. (Persian)
  26. Pourfaraj Emran M. [The effectiveness of the acceptance and commitment therapy group treatment on students’ social phobia]. Quarterly of knowledge and health 2011; 6(2): 1-5. (Persian)
  27. Öst LG. The efficacy of acceptance and commitment therapy: An updated systematic review and meta-analysis. Behav Res Ther 2014; 61: 105-21.
  28. Villatte JL, Vilardaga R, Villatte M, Plumb Vilardaga JC,  Atkins D, Hayes SC. Acceptance and commitment therapy modules: Differential impact on treatment processes and outcomes. Behav Res Ther 2016; 77: 52-61.
  29. Shafiabadi A, Naseri GH. [Theories of counseling and psychotherapy]. Tehran: University; 2007. (Persian)
  30. Kim UJ. The effect of R/T group counseling program on the internet addiction Level and self esteem of internet addiction university students. International journal of choice theory and reality therapy 2008; XXVIII(2): 1-10.