نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار گروه روان شناسی، دانشگاه فردوسی مشهد
2 استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه تربیت معلم تهران
3 کارشناس ارشد روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد
چکیده
کلیدواژهها
در سالهای اخیر سازهی نظمجویی هیجان[1] در گسترهی پژوهشی و نظری، توجه زیادی را به خود معطوف نموده است. برخی از نظریهپردازان این سازه را تنها به عنوان یک حالت درونی (شامل برانگیختگی فیزیولوژیکی[2] و فرآیندهای توجه[3]) در نظر گرفتهاند، اما اکثر پژوهشگران آن را به عنوان یک سازه که دربرگیرندهی چندین مولفه میباشد مورد توجه قرار دادهاند. این مولفهها عبارتند از: 1- ابعاد درونی درک و شناسایی هیجانهای خود و تعدیل یا مقابلهی[4] مناسب با آنها، 2- مولفهی اجتماعی درک و شناسایی حالت هیجانی همسالان و اعضای خانواده و 3- مولفهی رفتاری که دربرگیرندهی پاسخدهی مناسب در موقعیتهای بین فردی است (1،2). تا کنون پذیرفتهترین تعریف نظمجویی هیجان توسط تامپسون[5] ارایه شده است (1). وی بر این باور است که نظمجویی هیجان شامل فرآیندهای درونی و برونی است که مسئول نظارت، ارزیابی و تغییر واکنشهای هیجانی، به خصوص ویژگیهای شدت و زمان در رسیدن به اهداف است. نظمجویی هیجان یک مفهوم بسیار پیچیده و گسترده میباشد که دامنهی وسیعی از پاسخهای شناختی، هیجانی، رفتاری و فیزیولوژیکی را دربرمیگیرد و میتواند به صورت هوشیار[6] یا ناهوشیار[7]، خودکار[8] یا
تلاشمند[9] انجام شود (1،6-3). این سازه شامل مهارتها و راهبردهایی برای نظارت، ارزشیابی و تغییر واکنشهای هیجانی است. راهبردهای نظمجویی هیجان نه تنها شدت و فراوانی حالتهای هیجانی را کاهش میدهد، بلکه باعث ایجاد و حفظ هیجانها نیز میگردد (7). بنابراین فرآیندهای نظمجویی هیجان نه تنها بر هیجانهای منفی بلکه بر هیجانهای مثبت نیز متمرکز است (5). افزون بر این، در متون امروزی نقش نظمجویی هیجان در تبیین الگوهای روانشناسی مرضی تحولی[10] بیش از پیش مورد توجه واقع شده است (8). الگوهای نظری موجود در این زمینه، نشاندهندهی آن است که نظمجویی هیجانی موفق با پیامدهای سلامتی خوب و بهبود روابط و نیز عملکرد مطلوب تحصیلی و شغلی (9) و در عوض مشکلات موجود در نظمجویی هیجان با اختلالهای روانی (10،8) از جمله اختلال شخصیت مرزی[11] (13-11)، اختلال افسردگی اساسی[12] (14)، اختلال دوقطبی[13] (15)، اختلال اضطراب منتشر[14] (16،17)، اختلال اضطراب اجتماعی[15] (18)، اختلالات خوردن[16] (19)، اختلال استرس پس از سانحه[17] (20)، سوءمصرف مواد و الکل (21) ارتباط دارد. هرچند نظریهها و پژوهشها بر منشا زیستشناختی هیجان تاکید نمودهاند اما افراد میتوانند بر زمان، چگونگی و شیوهی ابراز هیجان خود، تاثیر بگذارند (22).
در یک نگاه کلی میتوان اظهار داشت که افراد برای تنظیم فرآیندهای مختلف هیجانی از راهبردهای متفاوتی استفاده
میکنند. یکی از متداولترین راهبردهای نظمجویی هیجان، استفاده از فرآیندهای شناختی (یا نظمجویی شناختی هیجان[18]) است. نظمجویی هیجان از طریق شناختها در زندگی روزمرهی افراد به چشم میخورد. شناختها یا فرآیندهای شناختی به افراد کمک میکنند که هیجانها و احساسهای خود را تنظیم نموده و توسط شدت هیجانها مغلوب نشوند. فرآیندهای شناختی را میتوان به فرآیندهای ناهوشیار (مانند فرافکنی[19] و انکار[20]) و هوشیار نظیر ملامت خویش[21]، فاجعهسازی[22] و نشخوارگری[23] تقسیم نمود.
یادآور میشود که نظمجویی شناختی هیجان بر فرآیندهای هوشیار تمرکز دارد (23). راهبردهای نظمجویی شناختی هیجان[24] عبارتند از پاسخهای شناختی به رویدادهای فراخوانده شده توسط هیجان که به صورت هوشیار سعی میکنند تا اهمیت و یا نوع تجربه هیجانی را تغییر دهند (24). روشن است که نظمجویی هیجان از طریق افکار یا شناختها به طور غیر قابل اجتنابی با زندگی افراد مرتبط بوده و به آنها کمک میکند تا هیجانها و احساسهای خود را مدیریت کرده و نظم بخشیده و به خصوص در زمان تجربهی رویدادهای تهدیدآمیز و تنشزا به خاطر هیجانهایشان در هم نریزند. راهبردهای
نظمجویی شناختی هیجان، نقش بسیار مهمی در گسترش مشکلات هیجانی و رفتاری بعد از تجربهی رویدادهای تنشزا دارند (22،34-25). افراد در مراحل زندگی با دامنهی وسیعی از رویدادهای تنشزا و چالشبرانگیز برای انطباق با جهان اطراف رو به رو هستند. اکثر کودکان برای رفع این چالشهای محیطی از روشهای ساده و ابتدایی استفاده میکنند اما
همچنان که بزرگتر میشوند روشهای مقابلهای خود را گسترش داده و از راهبردهای ابتدایی برونی و رفتاری به راهبردهای درونی و شناختی تغییر جهت میدهند. کودکان از سن هشت یا نه سالگی یاد میگیرند که هیجانهایشان را از طریق شناختها یا افکارشان نظم بخشند (35). تعریف تامپسون از نظمجویی هیجان به طور وسیعی توسط پژوهشگران در حوزهی تحول کودک مورد استفاده واقع شده است (36). کودکان در طول زمان، هیجانهایشان را به شیوهای مدیریت میکنند که با ویژگیها و شرایط شخصیتشان مثل ظرفیت خودکنترلی[25] منطبق باشد (7). نظمجویی هیجان در کودکان به طور کلی به شیوهای که آنها مشکلات یا رویدادهای
چالشانگیز اطراف خود را ارزیابی و با آنها مقابله میکنند، بستگی دارد (37).
اگر چه در حوزهی سلامت روان کودکان، موضوع نظمجویی هیجان از طریق شناختها، موضوع مهمی است اما این موضوع که کودکان از کدام راهبرد شناختی برای نظمجویی
هیجانشان استفاده میکنند و این که چگونه این امر بر تحول هیجانیشان تاثیر میگذارد میبایست بیشتر مورد بررسی قرار گیرد (35). آدریان، زمان و ویتس[26] با مروری بر پژوهشهای انجام شده در طول 35 سال گذشته در حوزهی اندازهگیری نظمجویی هیجانی کودکان به این نتیجه رسیدهاند که در شیوهی اندازهگیری این سازه، تنوع زیادی وجود داشته و این موضوع به این امر وابسته است که فرآیندهای هیجانی چگونه درک و ارزیابی میشوند. از این رو بر اساس موارد فوق، تدوین و توسعهی مقیاسهای دقیق، مناسب، معتبر و دارای خصوصیات روانسنجی مناسب به منظور ارزیابی و بررسی فرآیندهای نظمجویی شناختی هیجان کودکان بسیار حایز اهمیت میباشد (38). گارنفسکی[27] و همکاران در طول دههی اخیر سعی نمودهاند تا ابزارهای مناسب با ویژگیهای روانسنجی مطلوب را جهت سنجش راهبردهای نظمجویی شناختی هیجان در بزرگسالان (27،39) و کودکان (35) ایجاد و توسعه بخشند. پرسشنامهی نظمجویی شناختی هیجان[28] (CERQ) مقیاسی است که افکار فرد را پس از یک تجربهی منفی یا وقایع آسیبزا ارزیابی میکند. این پرسشنامه، 9 راهبرد متفاوت نظمجویی شناختی شامل ملامت خویش، پذیرش[29]، نشخوارگری، تمرکز مجدد مثبت[30]، تمرکز مجدد بر برنامهریزی[31]، ارزیابی مجدد مثبت[32]، دیدگاهپذیری[33]،
فاجعهسازیو ملامت دیگران[34] را مورد ارزیابی قرار میدهد (27،39).
این ابزار یکی از معتبرترین ابزارها جهت بررسی فرآیندهای نظمجویی شناختی هیجان در حوزهی روانشناسی مرضی است و تاکنون به زبانهای مختلف از جمله فرانسوی (40)، چینی (41)، ترکی (42) اسپانیولی (43) و فارسی (23) ترجمه و ساختار عاملی و اعتبار آن تایید شده است. گارنفسکی و همکاران بر مبنای پرسشنامهی اصلی نظمجویی شناختی هیجان، نسخهی ویژهی کودکان را ایجاد و توسعه دادند. همانند نسخهی بزرگسال، نتایج تحلیل عاملی حاکی از آن بود که نسخهی کودکان این پرسشنامه نیز همان 9 راهبرد
نظمجویی شناختی هیجانی را مورد ارزیابی قرار میدهد و ضریب اعتبار آن در تمام 9 راهبرد بیش از 70/0 گزارش شد (35).
با توجه به اهمیت سازهی هیجان و نظمجویی شناختی هیجان در تحول بهنجار، سلامت روان و نیز تبیین مشکلات کودکان در حوزهی روانشناسی مرضی تحولی، روانشناسی بالینی کودک و نوجوان و روانشناسی طب کودکان و نیز عدم بررسی خصوصیات روانسنجی پرسشنامهی نظمجویی شناختی هیجان- فرم کودکان[35] (CERQ-K) در فرهنگ ایرانی، هدف از این پژوهش تهیه نسخهی فارسی پرسشنامهی نظمجویی شناختی هیجان- فرم کودکان[36] (CERQ-K-P) و بررسی ساختار عاملی، اعتبار و روایی آن در جامعه ایرانی بود.
روشکار
پژوهش حاضر با توجه به بررسی خصوصیات روانسنجی یک ابزار و روش گردآوری دادهها به طرحهای همبستگی تعلق دارد. جامعهی آماری پژوهش شامل تمام دانشآموزان پایههای سوم، چهارم و پنجم مقطع تحصیلی ابتدایی شهر مشهد در سال تحصیلی 90-1389 بود. به منظور انتخاب نمونهی معرف و دقیق 531 نفر (258 پسر و 273 دختر) از جامعهی دانشآموزان مذکور به شیوهی نمونهبرداری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. در فرآیند نمونهبرداری ابتدا به صورت تصادفی از بین 8 ناحیهی آموزش و پرورش شهر مشهد، 5 ناحیه انتخاب شدند. در مرحلهی دوم از هر ناحیه دو مدرسه (یکی پسرانه و دیگری دخترانه) به صورت تصادفی انتخاب و در نهایت از بین مدارس انتخاب شده، سه پایهی تحصیلی سوم، چهارم و پنجم به صورت تصادفی انتخاب شدند و دادههای پژوهش از دانشآموزان حاضر در این کلاسها جمعآوری گردید. لازم به ذکر است برای رعایت اخلاق در پژوهش، پژوهشگر پس از توضیح فرآیند پژوهش و جلب رضایت دانشآموزان، ابزارهای پژوهش را بین آن دسته از دانشآموزانی که برای شرکت در پژوهش اعلام آمادگی نمودند، توزیع کرد. همچنین، در طول مدت پاسخدهی شرکتکنندهها، پژوهشگر حضور فعال داشت تا از بروز پاسخهای تصادفی جلوگیری نماید و در صورت لزوم به پرسشهای آنها پاسخ دهد. پس از جمعآوری اطلاعات، دادهها توسط برنامههای SPSS نسخهی 18 وLISREL نسخهی 54/8 (50) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. دامنهی سنی شرکتکنندهها 9 تا 12 سال با میانگین 51/10 سال و انحراف استاندارد 04/1 سال بود. سایر خصوصیات توصیفی شرکتکنندهها در جدول 1 مشاهده میشود.
جدول 1- خصوصیات توصیفی دانشآموزان به تفکیک سن، جنسیت و پایهی تحصیلی
گروه |
پایهی تحصیلی |
تعداد |
میانگین سنی |
انحراف استاندارد |
پسر |
سوم |
67 |
42/9 |
58/0 |
چهارم |
75 |
69/10 |
54/0 |
|
پنجم |
116 |
48/11 |
58/0 |
|
کل |
258 |
71/10 |
01/1 |
|
دختر |
سوم |
108 |
34/9 |
87/0 |
چهارم |
70 |
31/10 |
58/0 |
|
پنجم |
95 |
42/11 |
57/0 |
|
کل |
273 |
31/10 |
13/1 |
ابزارهای پژوهش
فرم فارسی نسخهی کودکان پرسشنامهی نظمجویی شناختی هیجان (CERQ-K-P): این نسخه توسط گارنفسکی و همکاران (35) از روی نسخهی اصلی پرسشنامهی نظمجویی شناختی هیجان به منظور استفاده در جامعهی کودکان تدوین شده است. نسخهی کودکان این پرسشنامه از نظر شیوهی نمرهگذاری، تعداد سئوال و خردهمقیاس، شبیه نسخهی اصلی است ولی محتوای سئوالات به گونهای طراحی شدهاند که برای کودکان قابل درک باشند (27،39).
نسخهی کودکان پرسشنامهی نظمجویی شناختی هیجان، یک پرسشنامهی چند بعدی است که جهت شناسایی راهبردهای مقابلهای شناختی کودکان پس از تجربهی وقایع یا رویدادهای منفی مورد استفاده قرار میگیرد. بر خلاف سایر پرسشنامههای مقابلهای که به صورت آشکار بین افکار فرد و اعمال واقعی وی تمایز قایل نمیشوند، این پرسشنامه، افکار فرد را پس از مواجهه با یک تجربهی منفی یا وقایع آسیبزا ارزیابی میکند و یک ابزار خودگزارشی است و دارای 36 ماده میباشد. CERQ-K دارای پایهی تجربی و نظری محکمی بوده و از 9 خردهمقیاس تشکیل شده است. خرده مقیاسهای مذکور 9 راهبرد شناختی ملامت خویش، پذیرش، نشخوارگری، تمرکز مجدد مثبت، تمرکز مجدد بر برنامهریزی، ارزیابی مجدد مثبت، دیدگاهپذیری، فاجعهسازی و ملامت دیگران را ارزیابی میکنند. دامنهی نمرات مقیاس از 1 (تقریبا هرگز) تا 5 (تقریبا همیشه) میباشد. هر خردهمقیاس شامل 4 ماده است. نمرهی کل هر یک از خردهمقیاسها از طریق جمع نمرهی مادهها به دست میآید. بنابراین دامنهی نمرات هر خردهمقیاس بین 4 تا 20 خواهد بود. نمرات بالا در هر خردهمقیاس بیانگر میزان استفاده بیشتر راهبرد مذکور در مقابله و مواجهه با وقایع تنشزا و منفی میباشد (35).
به منظور تهیه و آمادهسازی فرم فارسی CERQ-K از روش ترجمهی مضاعف[37] استفاده شد. ابتدا پرسشنامه توسط پژوهشگران و یک متخصص دکترای ادبیات زبان انگلیسی به صورت مستقل به فارسی ترجمه شد. دو ترجمه پس از نشست مشترک و رفع چالشها به فرم واحد تبدیل شد و سپس توسط یک نفر متخصص ادبیات زبان فارسی، یک نفر متخصص زبان انگلیسی و دو نفر از متخصصان روانشناسی مورد بازبینی قرار گرفت و ایرادهای احتمالی رفع شد. در مرحلهی بعد، نسخهی ترجمه شده توسط یک متخصص دکترای ادبیات زبان انگلیسی مجددا به انگلیسی برگردانده شد. پس از مطابقت نسخهی ترجمه شده و نسخهی اصلی، اشکالات موجود رفع و پرسشنامه، آمادهی بهرهبرداری گردید. قبل از اجرای نهایی، به منظور گرفتن بازخورد از شرکتکنندهها دربارهی دستورالعمل پرسشنامه، درک محتوای سئوالات و رفع ایرادهای احتمالی در مادهها، نسخهی آماده شده در قالب یک مطالعهی مقدماتی[38] بر روی 70 نفر از دانشآموزان که به صورت نمونهبرداری در دسترس انتخاب شده بودند، اجرا شد.
مقیاس اضطراب چندبعدی: مقیاس اضطراب چندبعدی[39] کودکان، یک ابزار خودگزارشی است که 39 ماده دارد و برای ارزیابی نشانههای اضطراب در گروههای سنی 8 تا 19 سال استفاده میشود. هر ماده بر مبنای یک مقیاس چهار درجهای لیکرت از صفر تا سه (هرگز، به ندرت، گاهی اوقات و همیشه) نمرهگذاری میشود.
این مقیاس چهار بعد را اندازهگیری میکند که عبارتند از: اضطراب اجتماعی (9 آیتم)، اضطراب جدایی (9 آیتم)، اجتناب از آسیب (9 آیتم) و نشانههای جسمانی (12 آیتم) (44). در مطالعهی ایوارسون[40] برای کل مقیاس ضریب آلفای 87/0 و برای خردهمقیاس اضطراب اجتماعی، نشانههای جسمانی، اجتناب از آسیب و اضطراب جدایی به ترتیب ضریب آلفای 83/0، 84/0، 71/0، 64/0 به دست آمد (45). در پژوهش مشهدی، سلطانی شال، میردورقی و بهرامی نیز ضریب آلفای 79/0 برای کل مقیاس و ضرایب بین 43/0 تا 78/0 برای خردهمقیاسها گزارش شده است (46). در پژوهش حاضر برای کل مقیاس ضریب آلفای 89/0 و برای خردهمقیاسهای آن ضریب آلفای بین 65/0 تا 83/0 به دست آمد.
مقیاس افسردگی کودکان: پرسشنامهی افسردگی کودکان[41] یک مقیاس خودسنجی است که توسط کواکس[42] برای سنجش علایم شناختی، رفتاری و عاطفی افسردگی در کودکان و نوجوانان 7 تا 17 ساله طراحی شده است. این پرسشنامه دارای 27 سئوال میباشد که هر سئوال شامل سه جمله است و آزمودنی یکی از سه جمله که بیانگر احساسات، افکار و رفتار او در طول دو هفتهی گذشته است را انتخاب میکند. سئوالات از صفر تا 2 نمرهگذاری میشوند. نمرهی صفر، نشاندهندهی فقدان نشانه، نمرهی 1 بیانگر نشانهی متوسط و نمرهی 2 بیانگر وجود نشانهی آشکار است. در نتیجه دامنهی نمرات از صفر تا 54 میباشد که نمرات بالاتر، نشاندهنده افسردگی بیشتر است (47). ایوارسون همسانی درونی این مقیاس را در کودکان سوئدی 86/0 گزارش کرده است (45). همچنین نتایج پژوهش دهشیری، نجفی، شیخی و حبیبیعسگرآباد نشان داد که اعتبار باز آزمایی و همسانی درونی این پرسشنامه به ترتیب برابر با 82/0 و 83/0 میباشد (48). در پژوهش حاضر نیز برای این مقیاس ضریب آلفای کرونباخ 74/0 به دست آمد.
برای بررسی اعتبار مقیاس از آلفای کرونباخ و همبستگیهای مجموعهی ماده1 استفاده شد. علاوه بر این، ساختار عاملی مقیاس با هر دو شیوهی تحلیل عاملی تاییدی و تحلیل مولفهی اصلی با استفاده از چرخش واریماکس و روایی آن از طریق همبستگی بین خردهمقیاسها و روایی ملاکی مورد بررسی قرار گرفت.
نتایج
در فرآیند بررسی اعتبار فرم فارسی نسخهی کودکان
پرسشنامهی نظمجویی شناختی هیجان (CERQ-K-P) به
همسانی درونی و همبستگیهای مجموعهی مادهی مقیاس پرداخته شد. به منظور بررسی همسانی درونی پرسشنامه، آلفای کرونباخ به صورت جداگانه در پسران، دختران و کل آزمودنیها محاسبه شد. همچنین برای بررسی این نکته که کدام ماده با کدام خردهمقیاس برازش خوبی دارد، همبستگیهای مجموعهی ماده (همبستگی یک ماده با نمرهی کل مقیاس مربوط بدون اضافه کردن ماده) محاسبه گردید. نتایج حاصل در جدول 2 مشاهده میشود.
جدول 2- نتایج ضرایب آلفای کرونباخ و دامنهی همبستگیهای مجموعهی مادهی خردهمقیاسها
خردهمقیاس |
آلفای کرونباخ |
دامنهی ارزشهای همبستگی مجموعهی ماده |
||||
پسر |
دختر |
کل |
پسر |
دختر |
کل |
|
ملامت خویش |
76/0 |
71/0 |
78/0 |
52/0-64/0 |
53/0-68/0 |
51/0-69/0 |
پذیرش |
72/0 |
74/0 |
76/0 |
49/0-66/0 |
50/0-63/0 |
52/0-63/0 |
نشخوارگری |
76/0 |
81/0 |
81/0 |
58/0-70/0 |
49/0-69/0 |
52/0-59/0 |
تمرکز مجدد مثبت |
74/0 |
79/0 |
77/0 |
52/0-66/0 |
53/0-67/0 |
52/0-68/0 |
تمرکز مجدد بر برنامهریزی |
77/0 |
73/0 |
76/0 |
50/0-66/0 |
54/0-69/0 |
60/0-71/0 |
ارزیابی مجدد مثبت |
76/0 |
78/0 |
81/0 |
48/0-57/0 |
52/0-65/0 |
54/0-75/0 |
دیدگاهپذیری |
71/0 |
82/0 |
79/0 |
52/0-68/0 |
58/0-65/0 |
48/0-66/0 |
فاجعهسازی |
70/0 |
74/0 |
76/0 |
49/0-76/0 |
44/0-70/0 |
45/0-65/0 |
ملامت دیگران |
83/0 |
84/0 |
85/0 |
52/0-66/0 |
52/0-67/0 |
57/0-72/0 |
کل مقیاس |
81/0 |
84/0 |
86/0 |
|
|
|
|
[1]Item rest Correlations 2Exploratory Factor Analysis 3Confirmatory Factor Analysis |
نمودار سنگریزه و مقادیر ارزشهای ویژهی بالاتر از یک نشان داد که 9 عامل قابل استخراج میباشد. دامنهی ارزش اشتراکات 42/0 تا 74/0 بود. در مجموع 9 عامل مذکور 68 درصد واریانس را تبیین میکرد. در جدول 3 ماتریس بارهای عاملی و مادههای مرتبط با هر یک از عاملها درج شده است. علاوه بر این، به منظور بررسی میزان برازش ساختار عاملی فرم فارسی این آزمون (CERQ-K-P) با مقیاس اصلی از تحلیل عاملی تاییدی با روش حداکثر درستنمایی[45] در سطح ماتریس واریانس کواریانس استفاده شد (49). برازندگی الگو بر اساس شاخص مجذور خی، شاخص برازندگی تطبیقی[46] (CFI)، شاخص هنجار شدهی برازندگی[47] (NFI)، شاخص برازندگی نسبی[48] (RFI)، ریشهی استاندارد باقیماندهی مجذور میانگین[49] (SRMR)، ریشهی خطای میانگین مجذورات تقریب[50] (RMSEA)، شاخص نیکویی برازش[51] (GFI) و ملاک اطلاعات آکایکی[52] (AIC) مورد بررسی قرار گرفت که نتایج آنها در جدول 3 مشاهده میشود.
جدول 3- شاخصهای برازش تحلیل عامل تاییدی فرم فارسی نسخهی کودکان پرسشنامهی نظمجویی شناختی هیجان
مجذور خی |
df |
CFI |
NFI |
RFI |
GFI |
SRMR |
REMSEA |
AIC |
06/1316 |
558 |
89/0 |
88/0 |
87/0 |
92/0 |
04/0 |
05/0 |
04/1427 |
شاخصهای برازندگی تطبیقی (CFI)، برازندگی هنجار شده (NFI)، برازندگی نسبی (RFI) و نیکویی برازش (GFI) هر چقدر نزدیک به یک باشد بیانگر برازش مطلوب الگو میباشد. هر چند برای بررسی نیکویی برازش معمولا از شاخص مجذور خی استفاده میشود، ولی مجذور خی با افزایش حجم نمونه و درجهی آزادی افزایش مییابد. به همین خاطر هو و بنتلر[53] استفاده از دو شاخص برازندگی ریشهی استاندارد باقیمانده مجذور میانگین (SRMR) و ریشهی خطای میانگین مجذورات تقریب (RMSEA) را توصیه نمودهاند (50). به اعتقاد شرمیله/انگل[54] و همکاران مقادیر ریشهی استاندارد باقیمانده مجذور میانگین (SRMR) بین صفر تا 05/0 بیانگر برازش خوب و 05/0 تا 10/0 بیانگر برازش قابل قبول الگو میباشد. همچنین مقادیر ریشهی خطای میانگین مجذورات تقریب (RMSEA) بین 0 تا 05/0 بیانگر برازش خوب و 05/0 تا 08/0 بیانگر برازش قابل قبول میباشد (51). بنابراین، با توجه به اعداد جدول 3 میتوان گفت که الگوی تاییدی از برازش قابل قبولی برخوردار میباشد. در جدول 4 نتایج بارهای عاملی تحلیل عاملی تاییدی ارایه شده است. ماتریس بارهای عاملی موجود در جدول 4 نشان میدهد که تمام بارهای عاملی استخراج شده بالاتر از 40/0 میباشند و توزیع مادهها در خردهمقیاسها با آزمون اصلی مطابقت دارد.
جدول 4- نتایج بارهای عاملی تحلیل مولفهی اصلی پس از چرخش واریماکس و تحلیل عاملی تاییدی
خرده مقیاس |
ماده |
نوع تحلیل عاملی |
خرده مقیاس |
ماده |
نوع تحلیل عاملی |
||
اکتشافی |
تاییدی |
اکتشافی |
تاییدی |
||||
ملامت خویش |
1 |
62/0 |
65/0 |
ارزیابی مجدد مثبت |
6 |
60/0 |
67/0 |
10 |
65/0 |
61/0 |
15 |
56/0 |
72/0 |
||
19 |
57/0 |
52/0 |
24 |
58/0 |
63/0 |
||
28 |
73/0 |
75/0 |
33 |
53/0 |
91/0 |
||
پذیرش |
2 |
58/0 |
61/0 |
دیدگاهپذیری |
7 |
67/0 |
74/0 |
11 |
62/0 |
72/0 |
16 |
59/0 |
63/0 |
||
20 |
59/0 |
63/0 |
25 |
62/0 |
65/0 |
||
29 |
61/0 |
58/0 |
34 |
71/0 |
73/0 |
||
نشخوارگری |
3 |
73/0 |
71/0 |
فاجعهسازی |
8 |
60/0 |
69/0 |
12 |
65/0 |
62/0 |
17 |
59/0 |
52/0 |
||
21 |
61/0 |
66/0 |
26 |
69/0 |
59/0 |
||
30 |
62/0 |
65/0 |
35 |
54/0 |
58/0 |
||
تمرکز مجدد مثبت |
4 |
76/0 |
73/0 |
ملامت دیگران |
9 |
65/0 |
63/0 |
13 |
72/0 |
77/0 |
18 |
54/0 |
59/0 |
||
22 |
60/0 |
69/0 |
27 |
51/0 |
61/0 |
||
31 |
57/0 |
62/0 |
36 |
75/0 |
72/0 |
||
تمرکز مجدد بر برنامهریزی |
5 |
61/0 |
66/0 |
|
|
|
|
14 |
62/0 |
58/0 |
|||||
23 |
52/0 |
48/0 |
|||||
32 |
59/0 |
52/0 |
روایی ملاکی پرسشنامه از طریق روایی همزمان مورد بررسی قرار گرفت. به این منظور فرم فارسی نسخهی کودکان پرسشنامهی نظمجویی شناختی هیجان، مقیاس اضطراب چندبعدی کودکان و مقیاس افسردگی کودکان به طور همزمان اجرا شد. در جدول 5 همبستگی بین خردهمقیاسهای CERQ-K-P با مقیاس اضطراب چندبعدی و مقیاس افسردگی کودکان درج شده است. ضرایب همبستگی به دست آمده بین
خردهمقیاسهای CERQ-K-P، مقیاس اضطراب چندبعدی و مقیاس افسردگی کودکان بیانگر روایی ملاکی همزمان خوب مقیاس میباشد. همچنین همبستگی بین خردهمقیاسهای CERQ-K-P محاسبه شد. این نتایج در جدول 6 درج شده است.
جدول 5- ضرایب همبستگی خردهمقیاسهای پرسشنامه با مقیاس اضطراب چندبعدی و مقیاس افسردگی کودکان
خرده مقیاس |
ابعاد اضطراب |
افسردگی |
||||
اضطراب اجتماعی |
اضطراب جدایی |
اجتناب از آسیب |
نشانههای جسمانی |
اضطراب کلی |
||
ملامت خویش |
28/0* |
19/0** |
40/0* |
27/0* |
33/0* |
29/0+* |
پذیرش |
09/0- |
07/0- |
07/0- |
28/0-* |
19/0-** |
32/0-* |
نشخوارگری |
36/0* |
51/0* |
36/0* |
35/0* |
43/0* |
26/0+* |
تمرکز مجدد مثبت |
24/0-* |
09/0- |
32/0-* |
06/0- |
21/0-* |
24/0-* |
تمرکز مجدد بر برنامهریزی |
25/0-* |
12/0- |
48/0-* |
12/0- |
26/0-* |
23/0-* |
ارزیابی مجدد مثبت |
06/0- |
46/0 |
25/0-* |
08/0- |
18/0-** |
19/0-** |
دیدگاهپذیری |
04/0- |
53/0 |
03/0- |
04/0- |
36/0-*** |
05/0- |
فاجعهسازی |
31/0* |
39/0* |
36/0* |
45/0* |
52/0* |
43/0+* |
ملامت دیگران |
47/0* |
38/0* |
42/0* |
41/0* |
57/0* |
32/0+* |
*P<001/0 ،**P<01/0
جدول 6- ماتریس ضرایب همبستگی بین خردهمقیاسهای فرم فارسی نسخهی کودکان پرسشنامهی نظمجویی شناختی هیجان
خردهمقیاس |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
1-ملامت خویش |
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
2-پذیرش |
29/0 |
1 |
|
|
|
|
|
|
|
3-نشخوارگری |
46/0 |
47/0 |
1 |
|
|
|
|
|
|
4-تمرکز مجدد مثبت |
28/0 |
43/0 |
44/0 |
1 |
|
|
|
|
|
5-تمرکز مجدد بر برنامهریزی |
32/0 |
40/0 |
53/0 |
43/0 |
1 |
|
|
|
|
6-ارزیابی مجدد مثبت |
41/0 |
43/0 |
44/0 |
47/0 |
63/0 |
1 |
|
|
|
7-دیدگاهپذیری |
38/0 |
51/0 |
43/0 |
56/0 |
52/0 |
57/0 |
1 |
|
|
8-فاجعهسازی |
42/0 |
37/0 |
38/0 |
48/0 |
36/0 |
35/0 |
34/0 |
1 |
|
9-ملامت دیگران |
41/0 |
35/0 |
45/0 |
37/0 |
46/0 |
41/0 |
41/0 |
46/0 |
1 |
الگوی ضرایب همبستگی بین خردهمقیاسها در جدول 6 نشان میدهد که روابط درونی خوبی بین خردهمقیاسها وجود دارد. در انتهای یافتههای پژوهش، به منظور مقایسهی نتایج پژوهشهای آتی با گروه هنجار در فرهنگ ایرانی، میانگین و انحراف استاندارد خرده مقیاسهای CERQ-K-P در جدول 7 ارایه شده است.
بحث
با توجه به اهمیت راهبردهای نظمجویی شناختی هیجان در سلامت روان و نیز تبیین مشکلات کودکان در حوزهی
روانشناسی مرضی تحولی، هدف از این پژوهش، تهیه نسخهی فارسی پرسشنامهی نظمجویی شناختی هیجان- فرم کودکان (CERQ-K-P) و بررسی ساختار عاملی، اعتبار و روایی آن در جامعهی ایرانی بود.
به منظور بررسی اعتبار فرم فارسی از روش همسانی درونی و همبستگیهای مجموعهی ماده استفاده شد. نتایج نشان داد که ضرایب آلفای کرونباخ به دست آمده برای تمام خردهمقیاسها در هر دو جنس و کل شرکتکنندهها از نظر روانسنجی مطلوب است. همچنین دامنهی اکثر همبستگیهای مجموعهی ماده بیشتر از 4/0 میباشد. این نتیجه بیانگر این است که خردهمقیاسها از همسانی درونی رضایتبخشی برخوردار بودند و نیازی به حذف هیچ یک از مادهها نبود. نتیجهی این پژوهش با نتایج پژوهش گارنفسکی و همکاران همسو میباشد (35). این نتیجه نشانگر آن است که این پرسشنامه، ابزار مناسب و معتبری برای سنجش نظمجویی شناختی هیجان در کودکان است.
همچنین در این پژوهش، روایی پرسشنامهی از روایی سازه، ملاکی و همبستگی بین خردهمقیاسها مورد بررسی قرار گرفت. نتایج حاصل از بررسی ساختار عاملی و بررسی ابعاد این پرسشنامه با استفاده از روش تحلیل عامل اکتشافی نشانگر آن بود که 9 خردهمقیاس یا عامل از این پرسشنامه قابل استخراج بودند و مجموع 9 عامل مذکور 68 درصد واریانس را در پرسشنامه تبیین میکردند. همچنین دامنهی ارزش اشتراکات 9 عامل بین 42/0 تا 74/0 بود و نتایج حاصل از تحلیل عاملی تاییدی حاکی از برازش مطلوب و قابل قبول مادهها داشت. ماتریس بارهای عاملی موجود نشان داد که تمام بارهای عاملی استخراج شده بالاتر از 40/0 میباشند و توزیع مادهها در خردهمقیاسها با آزمون اصلی مطابقت دارد. این نتیجه همسو با نتایج گارنفسکی و همکاران میباشد (35). از سوی دیگر با نتایج حاصل از ساختار عاملی مربوط به مقیاس اصلی (27،39) و پژوهشهای مربوط در فرهنگهای مختلف از جمله فرانسه (40)، چین (41)، ترکیه (42)، اسپانیا (43) و ایران (23) نیز همسو میباشد.
تایید ساختار ابعادی و عاملهای این پرسشنامه و همسو بودن آن با نتایج پژوهشهای قبلی نشانگر آن است که این
پرسشنامه با زیربنای نظری قوی و معتبر خود، قابلیت استفاده در جمعیتهای مختلف در فرآیند تحول یعنی کودکان، نوجوانان و بزرگسالان را دارا میباشد.
روایی ملاکی پرسشنامه، از طریق روایی همزمان با مقیاس اضطراب چندبعدی کودکان و مقیاس افسردگی کودکان بیانگر روایی ملاکی همزمان خوب این مقیاس بود. همبستگی مثبت و معنیدار بین خردهمقیاسهای ملامت خویش، نشخوارگری، فاجعهسازی و ملامت دیگران با نشانههای اضطراب و افسردگی و همبستگی منفی و معنیدار با خرده مقیاسهای پذیرش، تمرکز مجدد مثبت، تمرکز مجدد بر برنامهریزی، ارزیابی مجدد مثبت و دیدگاهگیری نشانگر آن بود که خرده مقیاسهای این پرسشنامه توانایی لازم برای نشان دادن راهبردهای شناختی نظمجویی را داشته و میتوانند در جمعیتهای بالینی این راهبردها را شناسایی و تعیین کنند. این نتیجه با نتایج پژوهشهای همسو میباشد (22،34-25).
از آن جا که مطالعهی حاضر نشان داد بین راهبردهای شناختی نظمجویی هیجان و اختلالات هیجانی، رابطه وجود دارد پس میتوان گفت هیجانها با شناختهای ما پیوند خوردهاند و این چگونگی شناختهای هر فرد است که بر میزان تاثیر محرکها و در نتیجه، شدت و نوع هیجانهای وی اثر میگذارد. بسیاری از نظریهپردازان بر این باورند افرادی که نمیتوانند به طور موثر پاسخهای هیجانی خود را نسبت به رویدادهای روزمرهی زندگی مدیریت کنند، دورههای طولانیتر و شدیدتری از مشکلات روانشناختی را تجربه نموده و ممکن است دچار اختلالهای افسردگی و اضطراب شوند (10). همچنین با توجه به نتایج این پژوهش، میتوان از دو دسته از راهبردها یعنی راهبردهای سازگارانه و ناسازگارانه نام برد. راهبردهای ناسازگارانه با اختلالات روانشناختی، رابطهی مثبت و معنیداری داشتند.
این یافته با یافتههای مطالعهی اصلی گارنفسکی و همکاران بر روی کودکان (35) و نیز مطالعات انجام شده بر روی مقیاس اصلی (23،27،39،40،43) همخوانی دارد. بنابراین در برنامههای درمانی باید توجه خاصی به راهبردهای شناختی به ویژه راهبردهای ناسازگارانه از قبیل ملامت خود، نشخوارگری، پذیرش و فاجعهسازی صورت گیرد.
یکی از محدودیتهای این پژوهش آن بود که اعتبار بازآزمایی مورد سنجش قرار نگرفت. دادههای مربوط به مقیاس اصلی این پرسشنامه (27،39) نشان داد که اعتبار بازآزمایی خردهمقیاسها بعد از 5 ماه بین 41/0 تا 59/0 بود که نشانگر ثبات تقریبا خوب ابزار بود.
بنابراین از آن جا که در این مطالعه نیز همانند مطالعهی گارنفسکی و همکاران (35) این شیوهی اعتباریابی استفاده نشد، پیشنهاد میشود پژوهشهای آتی این موضوع را مورد توجه قرار دهند.
محدودیت دیگر این پژوهش آن بود که راهبردهای شناختی نظمجویی، نشانههای افسردگی و نیز اضطراب از طریق پرسشنامههای خودگزارشی مورد ارزیابی قرار گرفت. در اجرای پرسشنامههای خودگزارشی امکان خطا و لغزش سهوی و عمدی در کمتر یا بیشتر گزارش نمودن راهبردهای شناختی نظمجویی هیجان وجود دارد، بنا بر این در پژوهشهای آتی با در نظر گرفتن این موضوع میبایست از روشهای مختلف دیگری همچون مصاحبه و حتی مشاهده در بررسی رابطهی بین راهبردهای شناختی نظمجویی هیجان با مشکلات و رویدادهای تنشزا و مشکلات و اختلالات روانشناختی همچون اضطراب و افسردگی استفاده نمود.
به علاوه از آن جا که جمعیت مورد بررسی در این پژوهش جمعیت کودکان عادی دبستان بود که ممکن است رویدادها و تجارب تنشزا و آسیبزای خاص همچون آسیبهای روانشناختی، سوءاستفادهی جنسی و جسمی، بیماریهای خاص از جمله سرطان و بیماریهای مزمن را تجربه نکرده باشند، پیشنهاد دیگر آن است که پژوهشهای آتی راهبردهای نظمجویی شناختی هیجان را در این جمعیتهای خاص مورد بررسی قرار دهند.
نتیجهگیری
در مجموع، ضرایب اعتبار و روایی مناسب پرسشنامهی
نظمجویی شناختی هیجان فرم کودکان (CERQ-K)، کوتاه بودن و سهولت اجرا، شرایط استفاده در موقعیتها و گروههای مختلف، پژوهشگران را قادر میسازد تا استفادهی وسیعی از این مقیاس، در گسترههای مختلف پژوهشی و بالینی
روانشناسی، روانپزشکی و علوم رفتاری داشته باشند.
[1]Emotion Regulation
[2]Physiological Arousal
[3]Attentional Processes
[4]Coping
[5]Thompson
[6]Conscious
[7]Unconscious
[8]Automatic
[9]Effortful
[10]Developmental Psychopathology
[11]Borderline Personality Disorder
[12]Major Depression Disorder
[13]Bipolar Disorder
[14]Generalized Anxiety Disorder
[15]Social Anxiety Disorder
[16]Eating Disorders
[17]Post-Traumatic Stress Disorder
[18]Cognitive Emotion Regulation
[19]Projection
[20]Denial
[21]Self Blame
[22]Catastrophizing
[23]Rumination
[24]Cognitive Emotion Regulation Strategies
[25]Self Control
[26]Adrian, Zeman and Veits
[27]Garnefski
[28]Cognitive Emotion Regulation Questionnaire
[29]Acceptance
[30]Positive Refocusing
[31]Refocus on Planning
[32]Positive Reappraisal
[33]Putting into Perspective
[34]Other-Blame
[35]Cognitive Emotion Regulation Questionnaire-Kids
[36]Cognitive Emotion Regulation Questionnaire-Kids-Persian
[37]Double Translation
[38]Pilot Study
[39]Multidimensional Anxiety Scale
[40]Ivarsson
[41]Children Depression Inventory
[42]Kovacs
[43]Kaiser-Meyer-Olkin Measure of Sampling Adequacy
[44]Bartlett's Test of Sphericity
[45]Maximum likelihood method
[46]Comparative Fit Index
[47]Normed Fit Index
[48]Relative Fit Index
[49]Standardized Root Mean Square Residual
[50]Root Mean Square Error of Approximation
[51]Goodness of Fit Index
[52]Akaike Information Criterion
[53]Hu and Bentler
[54]Schermelleh-Engel