نوع مقاله : گزارش کوتاه
چکیده
کلیدواژهها
مقدمه
از حدود 40 سال پیش، راهبردهای ارایهی خدمات سلامت روان به افراد نیازمند در جهان دچار تحول چشمگیری شده است. چنان که آن را انقلاب دیگر در روانپزشکی و سلامت روان میدانند و آن جنبش سلامت روان جامعهنگر بوده است (1). برای اکثریت مبتلایان به اختلالات روانی، درمان سلامت روان جامعهنگر، انسانیتر و موثرتر است (2). در کشور ما نیز در سال 1383 راهبرد ارایهی خدمات در قالب مراکز سلامت روان جامعهنگر در ادارهی سلامت روان وزارت بهداشت مطرح و تصویب شد (3). مجریان طرح پس از بررسی خدمات و شواهد علمی، مدل مراقبت مشارکتی[1] را برای ارایهی خدمات به بیماران تعیین نمودند.
مدل مراقبت مشارکتی در واقع همکاری تنگاتنگ سیستم مراقبت اولیه با یک تیم تخصصی میباشد (4،5). مدل منتخب مراقبت مشارکتی، شناسایی و درمان اختلالات شایع
روانپزشکی را با راهاندازی واحدهای همکار (مرکز سلامت روان جامعهنگر)[2] CMHC تحقق میبخشد. هر یک از این واحدهای همکار CMHC شامل یک پزشک عمومی و یک رابط درمان[3] هستند که با مشارکت و نظارت CMHC به شناسایی و درمان افسردگی و اختلالات اضطرابی در بین مراجعان خود میپردازند. مطالعات مختلف اثربخشی مدل مراقبت مشارکتی را نشان دادهاند (7-4).
در مدل مراقبت مشارکتی تعیین شده برای کشور ما، پزشک عمومی، وظیفهی ویزیت بیماران به عهده دارد و رابط درمان (منشی پزشک عمومی) باید سیر بیماری را در مراجعهکنندگان با تماسهای تلفنی منظم پیگیری کرده، آنان را ترغیب به
پیگیری درمان و مراجعات منظم کند. مقالهی حاضر مراحل راهاندازی اولین CMHC در ایران و اجرای مدل مراقبت مشارکتی در آن را شرح میدهد.
روشکار
راهاندازی اولین مرکز اقداماتی در چند مرحله به شرح زیر صورت گرفت:
الف- مرحلهی مقدماتی: آمادهسازی دستورالعملها، تعیین روشهای جلب مشارکت پزشکان عمومی، طراحی نظام ثبت اطلاعات بیماران، طراحی نظام ارزیابی پزشکان عمومی، طراحی نظام مدیریتی برای مرکز سلامت روان جامعهنگر، انتخاب منطقهی 16 تهران و استخدام کارکنان و تجهیز مرکز در این مرحله انجام شد.
ب- فراخوان پزشکان عمومی: به این منظور همایش یک روزهای در آبان 1389 برگزار شد که در آن مراکز سلامت روان جامعهنگر و ساختار، اهداف و ضرورتشان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و از پزشکان عمومی بخش خصوصی شاغل در منطقهی 16 برای همکاری دعوت به عمل آمد. از میان 73 نفر پزشک عمومی شرکتکننده در همایش، 41 نفر تمایل به همکاری داشتند.
ج- انتخاب پزشکان عمومی برای همکاری: از بین پزشکان داوطلب تعداد 20 پزشک انتخاب و از ایشان برای شرکت در کارگاه آموزشی در آذر 1389 دعوت به عمل آمد. شرط همکاری علاوه بر تمایل پزشک، داشتن منشی و مطب/درمانگاه فعال و قابلیت کار منشی با رایانه بود.
د- آموزش اختصاصی پزشکان عمومی و رابطان درمان: به منظور آموزش مقدماتی پزشکان و رابطان درمان، دو کارگاه آموزشی برگزار گردید. در این کارگاهها به ضرورت و اهداف برنامهی راهاندازی مراکز سلامت روان جامعهنگر، ساختار این مراکز و شیوهی ارایهی خدمات آنها، تشخیص و درمان اختلالات افسردگی و اضطرابی، نحوهی تکمیل فرمهای الکترونیک و گزارشگیری از اطلاعات ثبتشده پرداخته شد.
هـ- شروع به فعالیت پزشکان عمومی: فعالیت پزشکان همکار به صورت رسمی از اول بهمن ماه 1389 آغاز شد. به منظور شروع به فعالیت پزشکان اقداماتی چون تحویل یک دستگاه رایانهی رومیزی جهت استفاده از نرمافزار و آموزش مجدد نرمافزار ثبت اطلاعات بیماران به رابطان درمان به صورت اختصاصی در مطب پزشکان صورت گرفت.
و- ادامهی فعالیت پزشکان عمومی همکار، آموزشهای دورهای و آموزشهای در فیلد: فعالیت پزشکان عمومی تا شهریور 1391 ادامه داشته است. در این مدت فعالیت هر واحد همکارCMHC شامل ویزیت بیماران نوروتیک توسط پزشک و پیگیری تلفنی توسط رابط درمان بوده است. پزشکان در موارد نیاز، از مشاورههای تلفنی روانپزشک مرکز بهره میبرند و در برخی موارد نیز بیماران خود به CMHC مراجعه میکنند. در مورد بیمارانی که نیاز به درمانهای غیر دارویی دارند، باید ذکر شود که درمانهای غیر دارویی منحصرا در مرکز انجام میشود و واحدهای همکار مرکز قادر به ارایهی چنین خدماتی نیستند.
آموزشهای دورهای برای پزشکان در هر سه ماه برگزار
میشود و در آن به بحث در مورد مشکلات و سئوالات پزشکان پرداخته و پسخوراندهای آموزشی داده میشد. از آغاز بهمن 1391 چندین جلسهی آموزشی برگزار شده است. آموزش در فیلد برای نرمافزار ثبت اطلاعات بیماران نیز تا زمانی که کار با نرمافزار در مطب به سهولت انجام شود، ادامه یافته است.
ز- نظارت فعالیت پزشکان عمومی و رابطان درمان: ارزیابی کیفیت عملکرد پزشکان همکار توسط روانپزشک تیم CMHC هر سه ماه یک بار و ارزیابی عملکرد رابطان درمان هر ماه توسط کارشناس سلامت روان انجام میشود. همچنین به منظور بررسی رضایت بیماران از عملکرد واحد همکار CMHC (پزشک و رابط درمان) هر سه ماه یک بار با تعدادی از بیماران تماس تلفنی برقرار میشود. جمع نمرات این ارزیابیها، مبنای ادامهی مشارکت با پزشکان است. همچنین پرداختهای سهماهه به پزشکان نیز متاثر از نمرات ارزیابی است.
نتیجهگیری
هر چند که از تاسیس مرکز سلامت روان جامعهنگر منطقهی
16 تهران مدت زمان زیادی نگذشته است و این مرکز گستردگی خدمات سایر مراکز سلامت روان جامعهنگر دیگر کشورهای دنیا را ندارد، اما با این وجود طی 17 ماه از شروع به کار خود توانسته است به حدود 1300 مراجعهکننده که اکثرا مبتلا به اختلالات نوروتیک (اختلالات افسردگی و اضطرابی) بودهاند خدمات ارایه نماید.
در کل دنیا، خدمات اصلی مراکز سلامت روان جامعهنگر، جامع و متنوع است و در بسیاری از آنها تمرکز بر خدمات برای بیماران دچار اختلالات شدید و سایکوتیک شامل شناسایی، درمان و ارجاع، ویزیت در منزل و پیگیری بیماران، توزیع داروهای روانپزشکی، فعالیتهای توانبخشی، ایجاد فعالیتهای درآمدزا، استخدام با دادن پناهگاه و... است (8). بر همین اساس، ویزیت در منزل و پیگیری تلفنی برای بیماران دچار اختلالات شدید روانپزشکی در فهرست خدمات CMHC منطقهی 16 قرار گرفته است.
خدمات طراحی شده برای مرکز سلامت روان در کشور ما بر اساس شواهد و امکانات موجود بوده و مرحلهی اول خدمات و مقدماتی آن محسوب میشود. اما در همین مرحلهی اول نتایج رضایتبخشی به دست آمده است که سبب شد مجریان طرح اقدام به تاسیس مرکز دوم در منطقهی 17 تهران نمایند. در صورت فراهم آمدن شرایط، امید است CMHC منطقهی 16 تهران نیز بتواند در آیندهای نه چندان دور، خدمات گستردهتری که سایر مراکز در کل دنیا ارایه میدهند و شواهد موثری برای آن وجود دارد، فراهم کند.