اثربخشی گروه‌درمانی شناختی-رفتاری مبتنی بر الگوی هافمن بر کاهش نشانه‌های اضطرابی و بهبود سیستم‌های مغزی رفتاری مبتلایان به اختلال اضطراب

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد روان‌شناسی بالینی، دانشگاه فردوسی مشهد

2 استادیار روان‌شناسی بالینی، دانشگاه فردوسی مشهد

چکیده

مقدمه: اضطراب اجتماعی می‌تواند به عنوان یک هیجان منفی با الگوها و مولفه‌های منحصر به فردی از فعالیت سیستم‌های مغزی رفتاری در ارتباط باشد. هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی درمان شناختی رفتاری مبتنی بر الگوی هافمن بر کاهش نشانه‌های اضطرابی و سیستم‌های مغزی رفتاری افراد مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی است.
 روش‌کار: در این کارآزمایی بالینی (پیش‌آزمون و پس‌آزمون)، ۲۰ فرد 30-20سال با اختلال اضطراب اجتماعی مراجعه‌کننده طی سال 1392 به کلینیک دانشکده‌ی علوم تربیتی و روان‌شناسی با روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و تصادفی در دو گروه مساوی آزمون و شاهد قرار گرفتند. گروه آزمون ۱۲ جلسه درمان شناختی-رفتاری مبتنی بر الگوی هافمن را دریافت کردند و گروه شاهد در لیست انتظار قرار داشتند. مقیاس سنجش هراس اجتماعی و مقیاس سنجش گری-ویلسون و مصاحبه‌ی ساختاریافته اختلالات اضطرابی ADIS_IV به عنوان ابزارهای ارزشیابی به کار گرفته شدند. داده‌ها با شاخص‌های توصیفی و آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیری، توسط نرم‌افزار SPSS نسخه‌ی 16 تحلیل شدند.
یافته‌ها: گروه آزمون در نمره‌ی کل اضطراب اجتماعی شامل سه مولفه‌ی ترس، اجتناب و ناراحتی فیزیولوژیکی  در نمرات پس‌آزمون تفاوت معنی‌داری داشتند (001/0< P) و سیستم‌های مغزی رفتاری شامل سه مولفه‌ی فعال‌ساز رفتاری، بازداری رفتاری و جنگ و گریز در سیستم بازداری رفتاری کاهش معنی‌داری نسبت به گروه شاهد در پس‌آزمون نشان دادند (001/0< P).
نتیجه‌گیری: درمان شناختی-رفتاری مبتنیبر الگوی هافمن در بیماران مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی بر کاهش نشانه‌های اضطرابی و عملکرد سیستم‌        بازداری رفتاری آنان موثر است. 

کلیدواژه‌ها


1. Craske GM, Bogels SM, Friedman MG, Hollander E, Fernandez RL, Pynoos RS, et al. Diagnostic and statistical manual of mental disorders. DSM-5TM. USA: American Psychiatric Association; 2013: 202-3.
2. Ganji MGh. [Anxiety disorder, Abnormal psychology based on DSM-5]. Tehran: Savalan; 2012: 290-5. (Persian)
3. Ghaedi GH, Tavoli A, Bakhtiari M, Melyani M, Sahragard M. [Quality of life in college students with and without social phobia]. Social indicators research 2010; 97(2): 247-56. (Persian)
4. Bisserbe JC, Weiller E, Boyer P, Lépine JP, Lecrubier Y. Social phobia in primary care: Level of recognition and drug use. Int Clin Psychopharmacol 1996;11: 25-8.
5. Fehm L, Beesdo K, Jacobi F, Fiedler A. Social anxiety disorder above and below the diagnostic threshold: Prevalence, comorbidity and impairment in the general population. Soc Psychiatr Psychiatr Epidemiol 2008; 43(4): 257-65.
6. Freitas-Ferrari MC, Hallak JE, Trzesniak C, Machado-de-Sousa JP, Chagas MHN, Nardi AE, et al. Neuroimaging in social anxiety disorder: A systematic review of the literature. Prog Neuropsychopharmacol Biol Psychiatry 2010; 34(4): 565-80.
8. Rapee RM, Heimberg RG. A cognitive-behavioral model of anxiety in social phobia. Behav Res Ther 1997; 35(8): 741-56.
9. Dadshzadeh H, Yazdandoost R, Charraee B, Asgharnejad Farid A. [Effectiveness of exposure therapy on interpretation bias and fear of negative evalution in social anxiety]. Iranian journal of psychiatry and clinical psychology 2012; 18: 40-51. (Persian)
10. Boden MT, John OP, Goldin PR, Werner K, Heimberg RG, Gross JJ. The role of maladaptive beliefs in cognitive-behavioral therapy: Evidence from social anxiety disorder. Behav Res Ther 2012; 50(5): 287-91.
10. Moradi A, Modarres Gharavi M. [Comparison of brain activity and behavioral and mental health systems related to drug addicts and normal people]. Journal of public health 2012; 13: 304-13. (Persian)
11. Hofmann SG, Asmundson GJ, Beck AT. The science of cognitive therapy. Behav Ther 2013; 44(2): 199-212.
12. Kessler RC, Berglund P, Demler O, Jin R, Merikangas KR, Walters EE. Lifetime prevalence and age-of-onset distributions of DSM-IV disorders in the National Comorbidity Survey Replication. Arch Gen Psychiatry 2005; 62(6): 593-602.
13. Doehrmann O, Ghosh SS, Polli FE, Reynolds GO, Horn F, Keshavan A, et al. Predicting treatment response in social anxiety disorder from functional magnetic resonance imaging. JAMA Psychiatry 2013; 70(1): 87-97.
14. Hofmann SG. Cognitive factors that maintain social anxiety disorder: A comprehensive model and its treatment implications. Cogn Behav Ther 2007; 36(4): 193-209.
15. Atrifar M, Shaeiri M, Rasoolzade Tabatabaei K, Jan Bozorghi M, Azad Falah P. Effectiveness of group CBT using Hofmann pattern on decrease of symptoms from social anxiety disorder. Culture of counseling and psychotherapy 2012; 9: 23-50. (Persian)
16. Hofmann SG, Otto MW. Cognitive behavioral therapy of social anxiety disorder. USA: Routledge; 2008: 63-117.
17. Ottenbreit ND, Dobson KS, Quigley L. A psychometric evaluation of the cognitive-behavioral avoidance scale in women with major depressive disorder. J Psychopathol Behav Assess 2014; 36: 1-9.
18. Florsheim P. Chinese adolescent immigrants: Factors related to psychosocial adjustment. J Youth Adolesc 1997; 26(2): 143-63.
19. Brown TA, DiNardo P, Barlow DH. Anxiety disorders interview schedule for DSM-IV: Client interview schedule. Oxford: Oxford University; 1994.
20. Fathi Ashtiani A. [Psychologocal tests personality and mental health]. Tehran: Behsati; 2013: 141-2. (Persian)
21. Hayward C, Killen JD, Kraemer HC, Taylor C. Linking self-reported childhood behavioral inhibition to adolescent social phobia. J Am Acad Child Adolesc Psychiatry 1998; 37(12): 1308-16.
22. Hofmann SG, Scepkowski LA. Social self-reappraisal therapy for social phobia: Preliminary findings. J Cogn Psychother 2006; 20(1): 45.
23. Buckner JD, Heimberg RG, Ecker AH, Vinci C. A biopsychosocial model of social anxiety and substance use. Depression Anxiety 2013; 30(3): 276-84.
24. Fisher PL, Wells A. Metacognitive therapy for obsessive–compulsive disorder: A case series. J Behav Ther Exp Psychiatry 2008; 39(2): 117-32.
25. Rees CS, van Koesveld KE. An open trial of group metacognitive therapy for obsessive-compulsive disorder. J Behav Ther Exp Psychiatry 2008; 39(4): 451-8.
26. Nikoei F. Perfectionism and fear of evaluation by others in addressing social anxiety. J Educ Psychol 2012; 12: 94-111.