روندهای اخیر در روانشناسی ورزش و فعالیت بدنی در دوران اولیه زندگی: یک مطالعه کتاب سنجی

نوع مقاله : مقاله مروری

نویسنده

Associate professor, Department of Corrective Exercise and Sports Injury, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran.

چکیده

مقدمه: هدف این مقاله انجام یک تحلیل کتاب­سنجی با تمرکز بر تحولات اخیر در روانشناسی در مورد فعالیت بدنی و ورزش در دوران اولیه زندگی است.
 
روش‌ کار: اکسل، VOSviewer و ابزارهای بسته R کتاب‌سنجی برای بررسی و ارزیابی سوابق مربوطه از پایگاه‌داده Web of Science (WOS) بین سال‌های 2010 و 2023، به دنبال یک رویکرد جستجوی قابل اعتماد، استفاده شدند.
 
یافته­ها: ما 31618 رکورد علمی را از پایگاه داده Web of Science به دست آوردیم. این رکوردها با استفاده از کلمات کلیدی خاص، بازیابی و برای محتوای آنها پوشش داده شده و مورد تحلیل قرار گرفته است. محبوب­ترین موضوعات در این حوزه تحقیقاتی شامل کودکان، فعالیت بدنی، نوجوانان، سلامت، کیفیت زندگی، ورزش، افسردگی و استرس بود. این پژوهش همچنین نشان داد که مجلات «مرز در روانشناسی» و «مجله بین­المللی تحقیقات محیطی و بهداشت عمومی» بیشترین فعالیت را در این زمینه داشته­اند. کشورهای توسعه‌یافته مانند ایالات متحده، بریتانیا، کانادا، استرالیا و هلند بیشترین بهره‌وری را از نظر بازده تحقیقاتی داشتند. علاوه بر این، این مطالعه سرژ برند را به عنوان فعال­ترین نویسنده معرفی کرد.
 
نتیجه‌گیری: تلاقی روان‌شناسی دوران اولیه زندگی و فعالیت بدنی و ورزش، همچنان یک حوزه مورد علاقه پژوهشی فعال است. این مطالعه نشان می دهد که محققان کشورهای توسعه یافته بیشترین ادبیات را در این زمینه تولید می­کنند. با این وجود، مهم است که اذعان کنیم که بخش قابل توجهی از جمعیت جهان، به ویژه در کشورهای در حال توسعه، باید به اندازه کافی در تحقیقات روانشناسی اولیه زندگی مرتبط با ورزش و فعالیت بدنی ارائه شوند.

کلیدواژه‌ها


  1. Farooq A, Martin A, Janssen X, Wilson MG, Gibson A-M, Hughes A, et al. Longitudinal changes in moderate-to-vigorous-intensity physical activity in children and adolescents: A systematic review and meta-analysis. Obes Rev 2020; 21(1): e12953.
  2. Moemeni S. Investigation the level of physical activity in elementary students of Hamadan province, Iran. International journal of school health 2022; 9(2): 99-105.
  3. Carson V, Rinaldi RL, Torrance B, Maximova K, Ball GD, Majumdar SR, et al. Vigorous physical activity and longitudinal associations with cardiometabolic risk factors in youth. Int J Obes (Lond) 2014; 38(1): 16-21.
  4. Janz KF, Letuchy EM, Burns TL, Eichenberger Gilmore JM, Torner JC, Levy SM. Objectively measured physical activity trajectories predict adolescent bone strength: Iowa Bone Development Study. Br J Sports Med 2014; 48(13): 1032-6.
  5. Janssen X, Basterfield L, Parkinson KN, Pearce MS, Reilly JK, Adamson AJ, et al. Non-linear longitudinal associations between moderate-to-vigorous physical activity and adiposity across the adiposity distribution during childhood and adolescence: Gateshead Millennium Study. Int J Obes 2019; 43(4): 744-50.
  6. Mann KD, Howe LD, Basterfield L, Parkinson KN, Pearce MS, Reilly JK, et al. Longitudinal study of the associations between change in sedentary behavior and change in adiposity during childhood and adolescence: Gateshead Millennium Study. Int J Obes 2017; 41(7): 1042-7.
  7. Griffiths LJ, Sera F, Cortina-Borja M, Law C, Ness A, Dezateux C. Objectively measured physical activity and sedentary time: Cross-sectional and prospective associations with adiposity in the Millennium Cohort Study. BMJ Open 2016; 6(4): e010366.
  8. Chaput J-P, Willumsen J, Bull F, Chou R, Ekelund U, Firth J, et al. WHO guidelines on physical activity and sedentary behaviour for children and adolescents aged 5-17 years: summary of the evidence. Int J Behav Nutr Phys Act 2020; 17(1): 141.
  9. Dunton GF, Do B, Wang SD. Early effects of the COVID-19 pandemic on physical activity and sedentary behavior in children living in the U.S. BMC Public Health 2020; 20(1): 1351.
  10. Rossi L, Behme N, Breuer C. Physical activity of children and adolescents during the COVID-19 pandemic—A scoping review. Int J Environ Res Public Health 2021; 18(21): 11440.
  11. Hosseini FB, Charbaghi Z, Poshtiban K, Gholidahaneh M, Ghorbani S. Self-esteem, goal orientation, physical self-efficacy, and health-related physical fitness among athletic and non-athletic middle-school students: A comparative study. International journal of school health 2021; 8(4): 234-40.
  12. Asadi-Melerdi S, Rajabi-Shamli E, Sheikhhoseini R, Piri H. Association of upper quarter posture with depression, anxiety, and level of physical activity in sixth grade elementary school students of Karaj city, Iran. International journal of school health 2020; 7(1): 48-55.
  13. Andermo S, Hallgren M, Nguyen T-T-D, Jonsson S, Petersen S, Friberg M, et al. School-related physical activity interventions and mental health among children: A systematic review and meta-analysis. Sports Med Open 2020; 6(1): 25.
  14. Wegner M, Amatriain-Fernández S, Kaulitzky A, Murillo-Rodriguez E, Machado S, Budde H. Systematic review of meta-analyses: Exercise effects on depression in children and adolescents. Front Psychiatry 2020; 11: 81.
  15. Panchal U, Salazar de Pablo G, Franco M, Moreno C, Parellada M, Arango C, et al. The impact of COVID-19 lockdown on child and adolescent mental health: systematic review. Eur Child Adolesc Psychiatry 2023; 32(7): 1151-77.
  16. Francisco R, Pedro M, Delvecchio E, Espada JP, Morales A, Mazzeschi C, et al. Psychological symptoms and behavioral changes in children and adolescents during the early phase of COVID-19 quarantine in three European countries. Front Psychiatry 2020; 11: 570164.
  17. Rumbold AR, Giles LC, Whitrow MJ, Steele EJ, Davies CE, Davies MJ, et al. The effects of house moves during early childhood on child mental health at age 9 years. BMC Public Health 2012; 12(1): 583.
  18. Reyes-Riveros R, Altamirano A, De La Barrera F, Rozas-Vásquez D, Vieli L, Meli P. Linking public urban green spaces and human well-being: A systematic review. Urban For Urban Green 2021; 61: 127105.
  19. Biddle SJH, Ciaccioni S, Thomas G, Vergeer I. Physical activity and mental health in children and adolescents: An updated review of reviews and an analysis of causality. Psychol Sport Exerc 2019; 42: 146-55.
  20. Hyland K, Jiang F. A bibliometric study of EAP research: Who is doing what, where and when? J Engl Acad Purp 2021; 49: 100929.
  21. van Sluijs EMF, Ekelund U, Crochemore-Silva I, Guthold R, Ha A, Lubans D, et al. Physical activity behaviours in adolescence: Current evidence and opportunities for intervention. Lancet 2021; 398(10298): 429-42.
  22. Donthu N, Kumar S, Mukherjee D, Pandey N, Lim WM. How to conduct a bibliometric analysis: An overview and guidelines. J Bus Res 2021; 133: 285-96.
  23. Danvila-del-Valle I, Estévez-Mendoza C, Lara FJ. Human resources training: A bibliometric analysis. J Bus Res 2019; 101: 627-36.
  24. Hu D, Zhou S, Crowley-McHattan ZJ, Liu Z. Factors that influence participation in physical activity in school-aged children and adolescents: A systematic review from the social ecological model perspective. Int J Environ Res Public Health 2021; 18(6): 3147.
  25. Wang X, Cai Z-D, Jiang W-T, Fang Y-Y, Sun W-X, Wang X. Systematic review and meta-analysis of the effects of exercise on depression in adolescents. Child Adolesc Psychiatry Ment Health 2022; 16(1): 16.
  26. Denoux P, Simou P. Cross-cultural psychology à la française: An overview of interdisciplinary intercultural studies and intercultural psychology. J Cross Cult Psychol 2022; 53(7-8): 817-46.
  27. Maestroni L, Read P, Bishop C, Papadopoulos K, Suchomel TJ, Comfort P, et al. The benefits of strength training on musculoskeletal system health: Practical applications for interdisciplinary care. Sports Med 2020; 50(8):1431-50.
  28. Gu D, Andreev K, Dupre ME. Major trends in population growth around the world. China CDC Wkly 2021; 3(28): 604-13.
  29. Thalmayer AG, Toscanelli C, Arnett JJ. The neglected 95% revisited: Is American psychology becoming less American? Am Psychol 2021; 76(1): 116-29.
  30. DiPietro L, Al-Ansari SS, Biddle SJH, Borodulin K, Bull FC, Buman MP, et al. Advancing the global physical activity agenda: Recommendations for future research by the 2020 WHO physical activity and sedentary behavior guidelines development group. Int J Behav Nutr Phys Act 2020; 17(1): 143.
  31. Lund BD. Is academic research and publishing still leaving developing countries behind? Account Res 2022; 29(4): 224-31.
  32. Matsumoto Y, Kasamatsu H, Sakakibara M. Challenges in forming transdisciplinary communities of practice for solving environmental problems in developing countries. World Futures 2022; 78(8): 546-65.
  33. Singh VK, Singh P, Karmakar M, Leta J, Mayr P. The journal coverage of Web of Science, Scopus and Dimensions: A comparative analysis. Scientometrics 2021; 126(6): 5113-42.
  34. Budimir G, Rahimeh S, Tamimi S, Južnič P. Comparison of self-citation patterns in WoS and Scopus databases based on national scientific production in Slovenia (1996-2020). Scientometrics 2021; 126(3): 2249-67.