تدوین و بررسی اثربخشی برنامه پیشگام آموزشی پیش دبستان بر مهارت های اجتماعی و کارکرد های اجرایی کودکان پیش دبستان: مطالعه ای مقدماتی بر طرح ملی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 Ph.D. in clinical psychology, Assistant professor, Department of Educational Sciences, University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences, Tehran, Iran.

2 MD, MPH, Head Director of Cultural and Social Crime Prevention of the Judiciary, Country Justice, Tehran, Iran

3 M.Sc. student in preschool education, Department of Kindergarten and Preschool Education, University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences, Tehran, Iran.

4 M.Sc. in occupational therapy, University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences, Tehran, Iran.

چکیده

مقدمه: مطالعات قبلی در مورد عوامل مؤثر در ایجاد و گسترش جرم در جامعه نشان داده است که ویژگی ها و توانایی های اجتماعی، اقتصادی، خانوادگی و فردی از عوامل مؤثر در پیدایش جرم هستند. با توجه به این یافته‌ها، پژوهش حاضر با هدف ارتقای مهارت‌های کودکان پیش دبستانی با دیدگاه رشدی پیشگیری از جرم با استفاده از آموزش مهارت‌های اجتماعی، تفکر و آموزش مفاهیم اساسی کدگذاری انجام شد.
 
روش‌ کار: در این مطالعه 32 کودک از میان مهدکودک‌های شهر مشهد به روش نمونه‌گیری در دسترس در سال 1399 انتخاب شدند. آموزش توسط مربیان مهدکودک که در کارگاه‌های آموزشی لازم شرکت کردند، ارایه گردید. برای ارزیابی از سیستم رتبه‌بندی مهارت‌های اجتماعی گرشام و الیوت و پرسشنامه رتبه‌بندی رفتاری کارکردهای اجرایی استفاده شد. داده‌ها با استفاده از آزمون‌های من‌ویتنی و ویلکاکسون با نرم‌افزار SPSS نسخه 23 تحلیل شدند.
 
یافته ها: نتایج نشان داد برنامه ریزی (w=-2.88، P=0.002)، بازداری (w=2.73، P=0.005) و جابه جایی (w=2.61، P=0.008) از کارکردهای اجرایی و همچنین همکاری ( w=-2.20، P=0.03) از مهارت های اجتماعی بهبود یافته است، تغییر یا پیشرفت قابل توجه دیگری مشاهده نشد.
 
نتیجه‌گیری: مداخله در سنین پیش دبستانی با استفاده از مهارت‌های اجتماعی، تفکر و کدگذاری می‌تواند همکاری مهارت‌های اجتماعی و برنامه‌ریزی، بازداری و جابه‌جایی از کارکردهای اجرایی را بهبود بخشد. در نهایت بر اساس منابع موجود این مهارت ها می تواند زمینه اقتصادی و شخصی جرم را کاهش دهد.

کلیدواژه‌ها


  1. Godfrey BS, Lawrence P, Williams CA. History and crime. New York: Sage; 2007.
  2. Norrie A. Crime, reason and history: A critical introduction to criminal law. Cambridge: Cambridge University; 2014.
  3. Roth MP. Crime and punishment: A history of the criminal justice system. Canada: Nelson Education; 2010.
  4. Manning M, Smith C, Homel R. Valuing developmental crime prevention. Criminol Public Policy 2013; 12: 305.
  5. Gore J, Ward P. Naturalistic decision making and uncertainty. Proceedings at the 13th Bi-Annual Naturalistic Decision Making Conference University of Bath, United Kingdom, 2017.
  6. Lee JG, Fisher D. The influence of scope, frames, and extreme willingness to pay responses on cost of crime estimates. Am J Crim Justice 2020; 45(2): 236-72.
  7. Loeber R, Farrington DP. Young children who commit crime: Epidemiology, developmental origins, risk factors, early interventions, and policy implications. Dev Psychopathol 2000; 12(4): 737-62.
  8. Welsh BC, Tremblay RE. Early developmental crime prevention forged through knowledge translation: A window into a century of prevention experiments. J Dev Life Course Criminol 2021; 7(1): 1-16.
  9. Elliott SN, Sheridan SM, Gresham FM. Assessing and treating social skills deficits: A case study for the scientist-practitioner. J Sch Psychol 1989; 27(2): 197-222.
  10. Yahyazadeh-Jeloudar S, Lotfi-Goodarzi F. The relationship between social intelligence and job satisfaction among MA and BA teachers. International journal of educational sciences 2012; 4(3): 209-13.
  11. Román-González M, Pérez-González J-C, Jiménez-Fernández C. Which cognitive abilities underlie computational thinking? Criterion validity of the Computational Thinking Test. Comput Hum Behav 2017; 72: 678-91.
  12. Mohammadi AZ, Abadi ZA. Risk taking behaviors among adolescents: The strategies to prediction crimes commitment. J Fam Res 2009; 5: 467-85.
  13. Hunt PE, Saunders J, Kilmer B. Estimates of law enforcement costs by crime type for benefit-cost analyses. J Benefit Cost Anal 2019; 10(1): 95-123.
  14. Gioia GA, Andrwes K, Isquith PK. Behavior rating inventory of executive function-preschool version (BRIEF-P). Odessa, FL: Psychological Assessment Resources; 1996.
  15. Walters GD. Response style versus crime-specific cognition: Predicting disciplinary adjustment and recidivism in male and female offenders with the PICTS. Assessment 2007; 14(1): 35-43.
  16. Hertzog MA. Considerations in determining sample size for pilot studies. Res Nurs Health 2008; 31(2): 180-91.
  17. Homel R, Freiberg K, Branch S. CREATE-ing capacity to take developmental crime prevention to scale: A community-based approach within a national framework. Aust N Z J Criminol 2015; 48(3): 367-85.
  18. Ezpeleta L, Granero R, Penelo E, de la Osa N, Domènech JM. Behavior Rating Inventory of Executive Functioning–Preschool (BRIEF-P) applied to teachers: Psychometric properties and usefulness for disruptive disorders in 3-year-old preschoolers. J Atten Disord 2015; 19(6): 476-88.
  19. Sherman EM, Brooks BL. Behavior rating inventory of executive function-preschool version (BRIEF-P): Test review and clinical guidelines for use. Child Neuropsychol 2010; 16(5): 503-19.
  20. Abdollahipour F, Alizadeh Zarei M, Akbar Fahimi M, Karamali Esmaeili S. [Study of face and content validity of the Persian version of behavior rating inventory of executive function, preschool version]. Archives of rehabilitation 2016; 17(1): 12-19. (Persian)
  21. Mashhadi A, Zarinpar E, Najafigol P, Daneshvar Sh. [Psychometric properties of preschool edition Behavior Grading Checklist Executive Performance-Teacher Form]. Transformational psychology-Iranian psychologists 2014; 10(4): 123-37. (Persian)
  22. Gresham FM, Elliott SN. Social skills rating system (SSRS). USA, MN: American Guidance Service; 1990.
  23. Abbasi Esfjir AA, Khatibi F. [The standardizatin of Social Skills Rating System for Parents and Teachers ,Preschool Level (SSRS-PT) Gresham and Elliott in Amol]. Journal of psychometry 2016; 17(5): 77-96. (Persian)
  24. Otterborn A, Schönborn KJ, Hultén M. Investigating preschool educators’ implementation of computer programming in their teaching practice. Early Child Educ J 2020; 48: 253-62.
  25. Papadakis S, Kalogiannakis M. Evaluating a course for teaching introductory programming with Scratch to pre-service kindergarten teachers. International journal of technology enhanced learning 2019; 11(3): 231-46.
  26. Gornik AE, Neal JW, Lo SL, Durbin CE. Connections between preschoolers' temperament traits and social behaviors as observed in a preschool setting. Soc Dev 2018; 27(2): 335-50.
  27. Sheehan KJ, Pila S, Lauricella AR, Wartella EA. Parent-child interaction and children's learning from a coding application. Comput Educ 2019; 140: 103601.