مقدمه: داشتن یک کودک اوتیستیک فشار روانی زیادی به خانواده وارد میکند و در درازمدت بر کارکردهای خانواده و ویژگیهای روانشناختی مادران تاثیر میگذارد. از این رو، پژوهش حاضر به منظور مقایسه فرآیند و محتوای خانواده و ویژگیهای شخصیتی مادران دارای کودکان اختلال اوتیسم و مادران کودکان عادی در تهران انجام شد. روشکار: در این پژوهش علی-مقایسهای 29 مادر دارای کودک با اختلال اوتیسم مشغول به تحصیل در یکی از مدارس اوتیسم و 35 مادر کودک عادی در سال 1393 به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. با استفاده از پرسشنامههای شخصیتی نئو و مقیاس فرآیند و محتوای خانواده، دادهها جمعآوری و با آزمون تی استودنت تحلیل شدند. یافتهها: ویژگی شخصیتی رواننژندی در مادران دارای کودک اوتیسم بالاتر از مادران کودک عادی است (01/0 > Pو 89/4-= t) و کارکردهای فرآیندی (01/0 > Pو30/5 =t) و محتوایی خانواده (01/0 > Pو52/4=t) در مادران دارای کودک اوتیسم پایینتر از مادران کودک عادی است. نتیجهگیری: بر اساس نتایج، داشتن کودک مبتلا به اختلال اوتیسم سطح فشار روانی و اضطراب مادران را افزایش میدهد که به تدریج ویژگی شخصیتی روان نژندی مادران را تشدید میکند و کارکردهای کارآمد خانواده در دو بعد فرآیند و محتوای خانواده را کاهش میدهد. لذا پیشنهاد میشود در مداخلات روانی- آموزشی برای پیشگیری و درمان اختلال اوتیسم به کارکردهای خانواده توجه شود.
حمیدی, رویا, & جعفری, اصغر. (1396). مقایسه فرآیند و محتوای خانواده و ویژگیهای شخصیتی بین مادران کودکان مبتلا به اوتیسم و عادی (15 ـ 6 سال). مجله اصول بهداشت روانی, 20(1), 31-38. doi: 10.22038/jfmh.2017.10042
MLA
رویا حمیدی; اصغر جعفری. "مقایسه فرآیند و محتوای خانواده و ویژگیهای شخصیتی بین مادران کودکان مبتلا به اوتیسم و عادی (15 ـ 6 سال)", مجله اصول بهداشت روانی, 20, 1, 1396, 31-38. doi: 10.22038/jfmh.2017.10042
HARVARD
حمیدی, رویا, جعفری, اصغر. (1396). 'مقایسه فرآیند و محتوای خانواده و ویژگیهای شخصیتی بین مادران کودکان مبتلا به اوتیسم و عادی (15 ـ 6 سال)', مجله اصول بهداشت روانی, 20(1), pp. 31-38. doi: 10.22038/jfmh.2017.10042
VANCOUVER
حمیدی, رویا, جعفری, اصغر. مقایسه فرآیند و محتوای خانواده و ویژگیهای شخصیتی بین مادران کودکان مبتلا به اوتیسم و عادی (15 ـ 6 سال). مجله اصول بهداشت روانی, 1396; 20(1): 31-38. doi: 10.22038/jfmh.2017.10042