دانشگاه علوم پزشکی مشهدمجله اصول بهداشت روانی1028-691818420160621Effectiveness of behavioral activation group therapy on attributional styles, depression, and quality of life in women with breast cancerاثربخشی درمان فعالسازی رفتاری به شیوهی گروهی بر سبکهای اسنادی، افسردگی و کیفیت زندگی زنان مبتلا به سرطان پستان179188709710.22038/jfmh.2016.7097FAحسین شارهاستادیار روانشناسی بالینی، دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار، ایران0000-0002-0102-2290Journal Article20160626<strong>Introduction:</strong> Breast cancer is the most common type of cancer in women. This study has been conducted with the aim of investigating the effectiveness of behavioral activation group therapy on attributional styles, depression, and quality of life in women with breast cancer. <br /><strong>Materials and Methods: </strong>This clinical trial carried out using a pretest-posttest control group design. Of all the women suffering from breast cancer who referred to Mashhad Omid Hospital in 2015, 30 individuals were selected through convenience sampling method and were randomly assigned into experimental and control groups. The experimental group received 8 weeks of behavioral activation group therapy while the control group was put on the waiting list to get treated. Peterson and Seligman Attributional Style Questionnaire (ASQ), Short Form Health Survey (SF-36), and Beck Depression Inventory II (BDI-II) were applied in the pretest and posttest. Data were analyzed using multivariate analysis of covariance (MANCOVA) by SPSS-22 software. <br /><strong>Results: </strong>The results demonstrated that behavioral activation group therapy leads to a change in attributional styles (<em>P</em><0.001), a significant increase in quality of life (<em>P</em><0.001), and reduced depression (<em>P</em><0.001) compared to the control group. <br /><strong>Conclusion:</strong> It seems that behavioral activation group therapy can improve the attributional styles, depression, and quality of life in women with breast cancer.<strong>مقدمه</strong><strong>:</strong> سرطان پستان، شایعترین نوع سرطان در زنان است و این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی درمان فعالسازی رفتاری به شیوهی گروهی بر سبکهای اسنادی، کیفیت زندگی و افسردگی زنان مبتلا به سرطان پستان انجام گرفت. <br/><strong>روشکار:</strong> این کارآزمایی بالینی با استفاده از طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه شاهد انجام شد. از بین تمام زنان مبتلا به سرطان پستان مراجعهکننده به بیمارستان امید مشهد در سال 1394، 30 نفر به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمون و شاهد قرار داده شدند. گروه آزمون طی 8 هفته تحت درمان فعالسازی رفتاری قرار گرفتند در حالیکه گروه شاهد در لیست انتظار برای دریافت درمان قرار داشتند. پرسشنامههای سبکهای اسنادی پیترسون و سلیگمن (ASQ)، کیفیت زندگی (SF-36) و افسردگی بک- ویرایش دوم (BDI-II) در پیشآزمون و پسآزمون مورد استفاده قرار گرفت. دادهها با استفاده از تحلیل کواریانس چندگانه در نرمافزار SPSS نسخهی 22 تحلیل شد. <br/><strong>یافتهها:</strong> نتایج نشان داد که درمان فعالسازی رفتاری به شیوهی گروهی منجر به تغییر سبکهای اسنادی (001/0><em>P</em>)، افزایش معنیدار کیفیت زندگی (001/0><em>P</em>) و کاهش افسردگی (001/0><em>P</em>) در مقایسه با گروه شاهد میشود. <br/><strong>نتیجهگیری:</strong> به نظر میرسد فعالسازی رفتاری به شیوهی گروهی منجر به بهبود سبکهای اسنادی، کیفیت زندگی و افسردگی زنان مبتلا به سرطان پستان میشود.دانشگاه علوم پزشکی مشهدمجله اصول بهداشت روانی1028-691818420160621Effectiveness of individual metaphor therapy in irrational beliefs of substance abuse dependentsتاثیر استعارهدرمانی فردی بر باورهای غیرمنطقی افراد وابسته به سوءمصرف مواد مخدر189195715310.22038/jfmh.2016.7153FAسعید کماسیمرکز تحقیقات پیشگیری از سوءمصرف مواد، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، کرمانشاه، ایرانمرکز توسعهی تحقیقات بالینی، بیمارستان امام رضا (ع)، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، کرمانشاه، ایرانعلی زکییمرکز تحقیقات پیشگیری از سوءمصرف مواد، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، کرمانشاه، ایرانمرکز تحقیقات ارتقای بهداشت و توسعهی اجتماعی، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، کرمانشاه، ایرانمژگان سعیدیمرکز بازتوانی قلبی، بیمارستان امام علی (ع)، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، کرمانشاه، ایرانمهدیه برهانی مغانیپزشک عمومی، مرکز تحقیقات روانپزشکی و علوم رفتاری، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران0000-0003-2403-1744Journal Article20160703<strong>Introduction:</strong> Dependency on substance abuse is a chronic, progressive and destructive disease. The effective psychological on patients beliefs have important role in treatment of this disease. Thus, the present study aims to investigate the effect of the individual metaphor therapy in the irrational beliefs of dependents. <br /><strong>Materials and Methods: </strong>This study used a randomized controlled trial (RCT) design. The population of the study included all the opioids dependents referred to the MMT centers in Kermanshah, Iran (Spring 2014). Random cluster sampling was conducted and 38 patients were randomly selected to be assigned to either the experimental group or the control one. Millon Multidimensional Personality Inventory and Jones Irrational Beliefs Questioner were utilized as a measurement tool and an individual metaphor therapy as an intervention for experimental group. To compare the differences between the pre and post-intervention scores, a MANOVA was run using SPSS 20. <br /><strong>Results: </strong>The results of the study revealed that the metaphor therapy is significantly effective in reducing "the need of demand for approval", "high self-expectation", "frustration reactivity", " anxious over concern", and " perfectionism" (<em>P</em>< 0.05). <br /><strong>Conclusion:</strong> It seems that the metaphor therapy can neutralize the patient’s reactions without increasing the anxiety and help the patient through the creation of awareness or reframing his condition, it is suggested to use this therapy for the treatment of cognitive restructuring.<strong>مقدمه</strong><strong>:</strong> وابستگی به مواد، یک بیماری مخرب، پیشرونده و مزمن است. درمانهای روانشناختی متمرکز بر باورهای افراد، میتواند در درمان این بیماری، موثر واقع گردد. این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی استعارهدرمانی فردی بر باورهای غیر منطقی افراد وابسته به سوءمصرف مواد مخدر انجام شد. <br/><strong>روشکار:</strong> جامعهی آماری این کارآزمایی بالینی شامل تمام افراد وابسته به سوءمصرف مواد مخدر بود که در بهار سال 1393 به کلینیکهای درمان نگهدارنده با متادون در سطح شهر کرمانشاه مراجعه نموده بودند. از طریق نمونهگیری خوشهای تصادفی، تعداد 38 بیمار انتخاب و به صورت تصادفی در گروه آزمون و یا شاهد قرار گرفتند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامههای شخصیتی چندمحوری میلون و باورهای غیرمنطقی جونز، همچنین برنامهی استعارهدرمانی در گروه آزمون بود. دادهها با استفاده از آزمون مانووا در نرمافزار SPSS نسخهی 20 تحلیل شدند. <br/><strong>یافتهها:</strong> نتایج نشان داد که استعارهدرمانی منجر به کاهش معنیدار در باورهای نیاز به تایید، انتظار از خود بالا، بازفعالی ناامیدی، بیشتوجهی مضطربانه و کمالطلبی میگردد (05/0><em>P</em>). <br/><strong>نتیجهگیری:</strong> به نظر میرسد استعارهدرمانی میتواند واکنشهای بیمار را بدون بالا بردن اضطراب وی، خنثی سازد و به بیمار از طریق ایجاد آگاهی و یا بازسازی شرایط، کمک نماید لذا پیشنهاد میشود که از این روش درمانی برای بازسازی شناختی استفاده گردد.دانشگاه علوم پزشکی مشهدمجله اصول بهداشت روانی1028-691818420160621The mediating role of the couples’ mental health in mental health and marital satisfaction of each oneنقش واسطهای بهداشت روانی همسر در بهداشت روانی و رضایت زناشویی زوجین196201715610.22038/jfmh.2016.7156FAغلامحسین جوانمرددانشیار علوم اعصاب شناختی، گروه روان-شناسی، دانشگاه پیام نور، ایرانرقیه محمدی قره قوزلودانشجوی دکترای تخصصی روانشناسی، دانشگاه پیام نور، ایرانالهه پوراکبراندانشجوی دکترای روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تربت حیدریه، باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، تربت حیدریه، ایران0000000213026862Journal Article20160704<strong>Introduction:</strong> Marital satisfaction is one of the most important aspects of compatibility in an adult’s life, which is influenced by several factors. This study has been done with purpose of examination of the mediating role of the couples ’mental health in mental health and marital satisfaction each one. <br /><strong>Materials and Methods: </strong>In this descriptive-analytical study, 228 men and women (57 rural couples and 57 urban couples) were selected among parents of educated students of Payam-e-Noor University, Bonab branch, in academic year of 2010-11through random sampling. Then, Enrich marital satisfaction questionnaire and check list of mental health were implemented for them. The data were analyzed by statistical tests such as independent t-test, Pearson correlation and hierarchical multiple regression. <br /><strong>Results: </strong>The results showed that there was no significant difference between marital satisfaction of males and females, but in this study females had poorer mental health than other one (<em>P</em><0.05). Partner’s mental health was partly mediated in the relationship between person’s mental health and marital satisfaction (both women and men). In addition, person’s mental health was also independently relevant to marital satisfaction (<em>P</em><0.001). <br /><strong>Conclusion:</strong> It seems that improvement of couple's mental health can influence another partner's mental health and couple' marital satisfaction positively.<strong>مقدمه</strong><strong>:</strong> رضایت زناشویی، یکی از مهمترین زمینههای مهم سازگاری در زندگی یک فرد بزرگسال محسوب شده و تحت تاثیر عوامل متعددی قرار دارد. این مطالعه با هدف بررسی نقش واسطهای بهداشت روانی همسر در بهداشت روانی و رضایت زناشویی هر کدام از زوجین انجام یافته است. <br/><strong>روشکار:</strong> در این مطالعهی توصیفی-تحلیلی، 228 زن و مرد (57 زوج روستانشین و 57 زوج شهرنشین) به روش نمونهگیری تصادفی از میان والدین دانشجویان دانشگاه پیام نور بناب در سال تحصیلی 90-1389 انتخاب و پرسشنامهی رضایت زناشویی انریچ و چکلیست بهداشت روانی بر روی آنان اجرا شد. دادهها با آزمونهای آماری تی مستقل، همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه سلسله مراتبی تحلیل شدند. <br/><strong>یافتهها:</strong> نتایج نشان داد که بین رضایت زناشویی زنان و مردان تفاوت معنیداری وجود نداشت اما زنان در این تحقیق از بهداشت روان ضعیفتری برخوردار بودند (05/0<span style="font-family: Times New Roman;"><em>P</em><</span>). بهداشت روانی همسر در رابطهی بین بهداشت روانی و رضایت زناشویی فرد (در زنان و مردان) تا اندازهای واسطه شده بود. همچنین، بهداشت روانی فرد به طور مستقل نیز با رضایت زناشویی رابطه داشت (001/0<span style="font-family: Times New Roman;"><em>P</em><</span>). <br/><strong>نتیجهگیری:</strong> به نظر میرسد با ارتقای بهداشت روانی همسران میتوان بر بهداشت روانی و رضایت زناشویی آنان تاثیر مثبت گذاشت.دانشگاه علوم پزشکی مشهدمجله اصول بهداشت روانی1028-691818420160621A qualitative study on mothers’ experiences from sex education to female adolescents underlining cultural factorsمطالعهی کیفی تجارب مادران از آموزش مسایل جنسی به دختران نوجوان با تاکید بر عوامل فرهنگی202211716310.22038/jfmh.2016.7163FAالهه عابدینیدانشجوی دکترای تخصصی روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران0000000194966225زهرا طبیبیدانشیار دانشکدهی علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران0000-0002-5648-9533پریسا ضیاییدانشجوی دکترای تخصصی روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران0000-0002-7525-5214شیوا زارع زاده خیبریدانشجوی دکترای تخصصی روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایرانJournal Article20160705<span style="font-family: Times New Roman;"><strong>Introduction:</strong>Sex education may differ depending on the cultural norms of each region and country. A great number of studies show that parents play a very important role in talking to their children about sexual matters. In this context, mother’s position is more prominent, and most teenagers especially girls learn about these issues from their mothers. The present research aimed to deeply understand mothers’ experiences from sex education to their daughters.</span> <br /><span style="font-family: Times New Roman;"><strong>Materials and Methods: </strong>It is a qualitative, phenomenological research study, which was conducted using semi-structured interviews and purposive sampling was conducted until reaching the saturation level. The sample consisted of 13 mothers who lived in Mashhad and had 11- to 18-year-old daughters. Semi-structured interviews were adopted for gathering information and data was analyzed using Morse’s content analysis method.</span> <br /><span style="font-family: Times New Roman;"><strong>Results: </strong>Four main themes, each of which had categories and subcategories, were extracted. The main themes were: “education on puberty and menstruation,” “education on sexual intercourse,” “proper age for sex education,” and “proper person for sex education.”</span> <br /><strong>Conclusion:</strong> In spite of all cultural developments regarding sex education in families, the dominant culture of society and families is still cautious about certain aspects of sex education and the mothers feel insufficiency about it. Hence, planning and implementing educational interventions for enhancing mothers’ knowledge and a coordination between school and home with regard to this issue seem necessary for achieving better results.<strong>مقدمه</strong><strong>:</strong> آموزش مسایل جنسی بسته به هنجارهای فرهنگی هر منطقه و کشور، متفاوت است. مطالعات زیادی نشان میدهند که والدین، نقش بسیار مهمی در صحبت کردن با کودکان در مورد مسایل جنسی ایفا میکنند و در این میان، جایگاه مادر بارزتر است و بیشتر نوجوانان به خصوص دختران، این مسایل را از مادران خود فرامیگیرند. پژوهش حاضر نیز با هدف درک عمیق تجارب مادران از آموزش مسایل جنسی به فرزندان دختر انجام شد. <br/><strong>روشکار:</strong> این پژوهش مطالعهای کیفی از نوع پدیدارشناسی است. نمونهگیری با استفاده از روش مبتنی بر هدف و تا حد رسیدن به اشباع انجام گرفت. نمونهی مطالعه 13 مادر دارای فرزند دختر 11 تا 18 سالهی ساکن در شهر مشهد بودند. برای جمعآوری اطلاعات از مصاحبهی نیمه ساختاریافته استفاده شد و تحلیل دادهها به روش تحلیل محتوای مورس صورت گرفت. <br/><strong>یافتهها:</strong> در طی پژوهش 4 مضمون اصلی که هر کدام حاوی طبقات و زیرطبقاتی بودند، استخراج شد. مضامین اصلی عبارت بودند از: "آموزش دربارهی بلوغ و قاعدگی"، "آموزش دربارهی رابطهی جنسی"، "سن مناسب برای آموزش مسایل جنسی" و "فرد مناسب برای آموزش مسایل جنسی". <br/><strong>نتیجهگیری:</strong> با وجود تمام تحولات فرهنگی در خصوص آموزش مسایل جنسی در خانوادهها، همچنان فرهنگ عرفی در جامعه و خانوادهها با بعضی جوانب آموزش مسایل جنسی با احتیاط برخورد کرده و مادران در این حیطه، احساس عدم کفایت میکنند. لذا طراحی و اجرای مداخلات آموزشی جهت ارتقای سطح آگاهی مادران و لزوم هماهنگی و همراهی خانه و مدرسه برای نتیجهگیری بهتر ضروری به نظر میرسد.دانشگاه علوم پزشکی مشهدمجله اصول بهداشت روانی1028-691818420160621The role of interpersonal forgiveness in resilience and severity of pain in chronic pain patientsنقش بخشودگی بین فردی در تابآوری و شدت درد بیماران مبتلا به درد مزمن212219716410.22038/jfmh.2016.7164FAمجید صفارینیادانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایراننرگس محمدیدانشجوی دکترای روانشناسی، مرکز تحقیقات روانتنی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایرانحمید افشاردانشیار گروه روانپزشکی، مرکز تحقیقات روانتنی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان ، ایرانJournal Article20160705<strong>Introduction:</strong> Following the growing interest in positive psychology, in recent years, research has been rapid growth in forgiveness and its relationship to health. In line with these studies, the purpose of the present study was to assess the role of interpersonal forgiveness in predicting of resilience and pain severity in chronic pain patients. <br /><strong> Materials and Methods: </strong>In this descriptive-correlational study, 218 patients with chronic pain from several medical centers affiliated to Isfahan University of Medical Sciences in 2014 were selected by convenience sampling. The research instrument was three questionnaires: Interpersonal Forgiveness Inventory (IFI), Connor-Davidson Resilience Scale (CD-RISC) and Multidimensional Pain Inventory (MPI). Data was analyzed using correlation and multiple regressions by SSPS-20. <br /><strong> Results: </strong>The results showed that interpersonal forgiveness had significantly positive relationship with resilience in chronic pain patients (<em>P</em><0.05), while it had no significant correlation with pain severity and age in these patients. Moreover, the results of regression analysis showed that interpersonal forgiveness components predict 42 percentages of resilience scores in chronic pain patients. <br /><strong> Conclusion:</strong> Based on the results of this study development in understanding of concepts in positive adaptability such as interpersonal forgiveness and resilience can help chronic pain patients.<strong>مقدمه</strong><strong>:</strong> در پی علاقه افزاینده به روانشناسی مثبتگرا، در سالهای اخیر، پژوهشهای مربوط به بخشودگی و ارتباط آن با سلامت، رشد سریعی داشتهاند. همراستا با این مطالعات، هدف مطالعهی حاضر نیز بررسی نقش بخشودگی بین فردی در پیشبینی تابآوری و شدت درد بیماران مبتلا به درد مزمن بود. <br/><strong>روشکار:</strong> در این پژوهش توصیفی-همبستگی 218 بیمار مبتلا به درد مزمن از چند مرکز درمانی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال 1393 با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار پژوهش، سه پرسشنامهی مقیاس بخشودگی بین فردی (<span style="font-family: Times New Roman;">IFI</span>)، مقیاس تابآوری کانر و دیویسون (<span style="font-family: Times New Roman;">CD-RISC</span>) و سیاههی چندوجهی درد مزمن (<span style="font-family: Times New Roman;">MPI</span>) بود. دادهها با روش آماری ضریب همبستگی و رگرسیون چندگانه با نرمافزار <span style="font-family: Times New Roman;">SPSS</span> نسخهی 20تحلیل شدند. <br/><strong>یافتهها:</strong> بخشودگی بین فردی با تابآوری در بیماران مبتلا به درد مزمن، رابطهی مثبت و معنیداری داشته (05/0><span style="font-family: Times New Roman;"><em>P</em></span>)در حالی که با شدت دردو سن این بیماران ارتباط معنیداری نداشت. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که مولفههای بخشودگی بین فردی میتوانند 42 درصد نمرات تابآوری را بیماران مبتلا به درد مزمن پیشبینی کنند. <br/><strong>نتیجهگیری:</strong> بنا بر نتایج این مطالعه، گسترش فهم مفاهیم سازگاری مثبت همچون بخشودگی بین فردی و تابآوری در بیماران مبتلا به درد مزمن، کمککننده است.دانشگاه علوم پزشکی مشهدمجله اصول بهداشت روانی1028-691818420160621The relation between attachment styles and Internet Addiction among college studentsبررسی رابطهی بین سبکهای دلبستگی با اعتیاد به اینترنت در دانشجویان220226716510.22038/jfmh.2016.7165FAزهرا مغنیزادهکارشناس ارشد روانشناسی بالینی، مرکز تحقیقات دانشکدهی بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران0000-0002-0707-2854علی وفایی نجاردکترای تخصصی مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، عضو هیئت علمی گروه مدیریت و اقتصاد سلامت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایرانJournal Article20160705<span style="font-family: Times New Roman;"><strong>Introduction:</strong>According to the prevalence of internet addiction, its consequences and effect of different psychological structures, the present study performed to investigate the relation between attachment styles and internet addiction among college students.</span> <br /><span style="font-family: Times New Roman;"><strong>Materials and Methods: </strong>The statistical population of this descriptive-correlational study includes all students of Ferdowsi University of Mashhad who at least spend one semester of their education in academic year of 2015-16. 354 individuals were studied using proportional-categorical and simple random sampling. Data collection was performed using Yang internet addiction questionnaires, Kulinse and Rid attachment style and demographic information checklist. Analysis of research data was performed using SPSS software version 19, statistical tests of analysis of variance and multi-regression analysis simultaneously.</span> <br /><span style="font-family: Times New Roman;"><strong>Results: </strong>Overall, the attachment styles could predict internet addiction (<em>P</em>=0.001, F=7.98) and 0.07 of variance of internet addiction can be explained through the attachment styles. In addition, safe (<em>P</em>=0.002) and avoidant styles (<em>P</em>=0.02) directly and ambivalent style (<em>P</em>=0.002) as indirectly can predict internet addiction among college students. </span><br /><strong>Conclusion:</strong> Results of this study shows that safe attachment style has positive relation with total score of internet addiction and its six components. This positive relation means the higher scores of safe attachment style among college students are related to their internet addiction.<strong>مقدمه</strong><strong>:</strong> با توجه به شیوع اعتیاد به اینترنت در بین قشر جوان و عواقب ناشی از آن و همچنین تاثیرپذیری از سازههای مختف روانشناسی، مطالعهی حاضر با هدف بررسی رابطهی سبکهای دلبستگی با اعتیاد به اینترنت در دانشجویان انجام شد. <br/><strong>روشکار:</strong> جامعهی آماری این مطالعهی توصیفی-همبستگی شامل تمام دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد در سال تحصیلی 95-1394 بودند که حداقل یک ترم از کل دورهی تحصیل را گذرانده بودند. 354 نفر با روش نمونهگیری طبقهای تناسبی و تصادفی ساده وارد مطالعه شدند. جمعآوری دادهها با استفاده از پرسشنامههای اعتیاد به اینترنت یانگ، سبک دلبستگی کولینز و رید و چکلیست اطلاعات جمعیتشناختی انجام شد. تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار <span style="font-family: Times New Roman;"> </span><span style="font-family: Times New Roman;">SPSS</span>نسخهی 19 و آزمونهای آماری تحلیل واریانس و تحلیل رگرسیون چندگانه به شیوهی همزمان انجام شد. <br/><strong>یافتهها:</strong> بهطور کلی سبکهای دلبستگی قادر به پیشبینی اعتیاد به اینترنت هستند (001/0=<span style="font-family: Times New Roman;"><em>P</em></span>، 98/7=<span style="font-family: Times New Roman;">F</span>) و 07/0واریانس نمرات اعتیاد به اینترنت از طریق سبکهای دلبستگی، قابل تبیین است. به علاوه، سبکهای ایمن (002/0=<span style="font-family: Times New Roman;"><em>P</em></span>) و اجتنابی (02/0=<span style="font-family: Times New Roman;"><em>P</em></span>) در جهت مستقیم و سبک دوسوگرا (002/0=<span style="font-family: Times New Roman;"><em>P</em></span>) در جهت معکوس، قادر به پیشبینی اعتیاد به اینترنت دانشجویان می باشند. <br/><strong>نتیجهگیری:</strong> بر اساس نتایج این تحقیق، سبک دلبستگی ایمن با نمرهی کل اعتیاد به اینترنت و شش مولفهی آن، همبستگی مثبت معنیداری دارد و بالا بودن نمرات سبک دلبستگی ایمن در دانشجویان با اعتیاد آنان به اینترنت همراه است.دانشگاه علوم پزشکی مشهدمجله اصول بهداشت روانی1028-691818420160621Prediction of female college students’ self-esteem based on their moral identity and attachment stylesپیشبینی عزت نفس دانشجویان دختر بر اساس ابعاد سبکهای دلبستگی و هویت اخلاقی آنان227233657610.22038/jfmh.2016.6576FAشهرام واحدیدانشیار روانشناسی، دانشکدهی علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایرانمنیژه یاریسیسدانشجوی دکترای روانشناسی، دانشکدهی علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایرانJournal Article20160303<strong>Introduction:</strong> This research conducted to assess the relationship between attachment to parents, moral identity, and self-esteem among female college students. <br /><strong> Materials and Methods: </strong>The statistical community of this descriptive correlational study included all bachelor female college students of Tabriz University in 2010. So, 289 students of different academic courses were selected by cluster multistage sampling method. All participants were asked to complete Rosenberg Self-Esteem Scale, Inventory of Parent Attachment (IPPA), and Moral Identity Scale. In order to analyze the data, Pearson's correlation coefficient and stepwise multiple regression method and SPSS software were applied. <br /><strong> Results: </strong>The results of stepwise multiple regression indicated 3 significant stages. The third stage results indicated that the attachment to parents (trust and alienation), and the internalization subscale of moral identity, predicted 13 percents of the variance related to self esteem (<em>P</em><0.05, F=12.12, R<sup>2</sup>=0.12). <br /><strong>Conclusion:</strong> Based on the results of the present study, it can be concluded that a parental trust was the best and strongest predictor of self-esteem in female students.<strong>مقدمه:</strong> این پژوهش با هدف بررسی نوع رابطهی ابعاد دلبستگی والدین و هویت اخلاقی با عزت نفس دانشجویان دختر انجام شد. <br/><strong>روشکار:</strong> جامعهی آماری این پژوهش توصیفی- همبستگی شامل دانشجویان دختر دورهی کارشناسی دانشگاه تبریز در سال 1388 بودند. تعداد 289 دانشجوی دختر از رشتههای مختلف به طور تصادفی خوشهای انتخاب شدند و سه مقیاس عزت نفس روزنبرگ، پرسشنامهی ابعاد دلبستگی والدین و مقیاس هویت اخلاقی را تکمیل نمودند. دادهها از طریق ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه به روش گام به گام به کمک نرمافزار SPSS تحلیل گردیدند. <br/><strong>یافتهها:</strong> نتایج رگرسیون چندگانه به روش گام به گام، نشاندهندهی سه مرحلهی معنیدار در پیشبینی عزت نفس بود. نتایج مرحلهی سوم حاکی از آن است که 13 درصد تغییرات مربوط به عزت نفس دانشجویان دختر توسط مجموع متغیرهای ابعاد دلبستگی والدین (اعتماد و بیگانگی) و مولفهی درونسازی هویت اخلاقی پیشبینی میشود (12/0=<sup>2</sup>R، 05/0><em>P</em>، 12/12=F). <br/><strong>نتیجهگیری:</strong> با توجه به نتایج، اعتماد به والدین، بیشترین میزان تبیین و قدرت پیشبینیکنندگی عزت نفس دانشجویان دختر را به خود اختصاص میدهد.دانشگاه علوم پزشکی مشهدمجله اصول بهداشت روانی1028-691818420160621Effect of story-telling on preschool children’s
depression and aggressionاثربخشی قصهگویی بر افسردگی و پرخاشگری کودکان پیشدبستانی234238657710.22038/jfmh.2016.6577FAصغری قشقاییکارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه، ساوه، ایرانJournal Article20160303<strong>Introduction:</strong> According to effectiveness of story-telling in children’s psychological problems, this research conducted to assess the effectiveness of story telling aggression and depression in pre-school children. <br /><strong> Materials and Methods: </strong>The statistical community of this clinical trial included preschool children (4-6 years) in kindergartens of Saveh city in 2013. So, 40 children selected among those who had high scores of aggression and depression based on Rutter’s children behavioral problems checklist by available sampling method. Then they were divided into two equal experimental and control groups. After implementing the pre-test, the story-telling treatment conducted in 12 sessions with duration of 60 minutes (twice a week) for experimental group. After end of sessions, the post-test and one month later, follow-up test were done. For analyzing the data, descriptive statistics, the variance analysis with repetitious sizes and SPSS software were used. <br /><strong> Results: </strong>The results showed that pre-test scores of depression and aggression were not different significantlly (<em>P</em>>0.05) but these scores decreased in story-telling group compared to control group (<em>P</em>=0.01) and this effect continoued in follow-up test. <br /><strong>Conclusion:</strong> It seems that story-telling can reduce preschool children’s aggression and depression and it can be used as an effective technique for behavioral disorders in children.<strong>مقدمه:</strong> با توجه به تاثیر قصهگویی بر مشکلات روانشناختی کودکان، این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی قصهگویی بر پرخاشگری و افسردگی کودکان پیشدبستانی انجام شد. <br/><strong>روشکار:</strong> جامعهی آماری این پژوهش، شامل کودکان پیشدبستانی 6-4 سالهی مهدکودکهای شهرستان ساوه در سال 1392 بودند. با استفاده از نمونهگیری در دسترس 40 کودک با نمرات بالای پرخاشگری و افسردگی بر اساس پرسشنامهی اختلالات رفتاری راتر، انتخاب و به صورت تصادفی به دو گروه برابر آزمون و شاهد تقسیم شدند. پس از انجام پیشآزمون، برنامهی قصهدرمانی به مدت 12 جلسهی یکساعته (دو بار در هفته) برای گروه آزمون اجرا شد. پس از اتمام جلسات، پسآزمون و یک ماه بعد نیز پیگیری انجام شد. دادهها با آمار توصیفی، روش تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر و نرمافزار SPSS تحلیل شدند. <br/><strong>یافتهها:</strong> نتایج نشان داد که نمرات پیشآزمون افسردگی و پرخاشگری دو گروه تفاوت معنیداری نداشته (05/0<<em>P</em>) در حالی که میزان نمرات افسردگی و پرخاشگری در گروه قصهدرمانی نسبت به گروه شاهد کاهش معنیداری نشان داد (01/0=<em>P</em>) که در پیگیری نیز ادامه یافت. <br/><strong>نتیجهگیری:</strong> با توجه به نتایج، به نظر میرسد که قصهگویی در کاهش پرخاشگری و افسردگی کودکان پیشدبستانی تاثیر دارد و میتوان از آن به عنوان یک روش اثربخش در بهبود اختلالات رفتاری کودکان استفاده کرد.