دانشگاه علوم پزشکی مشهدمجله اصول بهداشت روانی1028-691818320160420Validity and reliability of Eysenck and Murray Impulsivity Scale and Divided Attention Questionnaire (DAQ) in students of University of Isfahan, Iranبررسی روایی و پایایی مقیاس تکانشگری آیزنک و موری و پرسشنامهی توجه تقسیم شده (DAQ) در دانشجویان دانشگاه اصفهان125129687010.22038/jfmh.2016.6870FAمریم امینیکارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، گروه روانشناسی، دانشکدهی علوم تربیتی و روان-شناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایرانکورش نامداریاستادیار، گروه روانشناسی، دانشکدهی علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران0000000325360873مهناز شیرانیکارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، گروه روانشناسی، دانشکدهی علوم تربیتی و روان-شناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایرانJournal Article20160507<strong>Introduction:</strong> The purpose of this study was to investigate the validity and reliability of Eysenck and Murray Impulsivity Scale and Divided Attention Questionnaire (DAQ) in students of University of Isfahan. <br /><strong>Materials and Methods: </strong>The statistical society included all of students of University of Isfahan in the academic year 2013-2014. Number of 200 students selected by multistage sampling method. Barratt Impulsiveness Scale (BIS-11) was used to assess the concurrent validity of Eysenck and Murray Impulsivity Scale and DAQ. Data were analyzed through chronbach's alpha, split-half coefficients, and Pearson and point-biserial correlation coefficients. <br /><strong>Results: </strong>Our findings confirmed the concurrent validity of Eysenck and Murray Impulsivity Scale and DAQ based on significant correlations between scores of Barratt Impulsiveness Scale (BIS-11) with Eysenck and Murray Impulsivity Scale and DAQ (<em>P</em><0.05). The reliabilities of the two questionnaires were confirmed based on chronbach's alpha and split-half coefficients. Also there were no significant correlations between age, gender, education, and marital status with the scores of the two questionnaires (<em>P</em>>0.05). <br /><strong>Conclusion:</strong> Based on the results of this study, the validity and reliability of Eysenck and Murray Impulsivity Scale and DAQ are appropriate to use in the population of Iranian university students.<strong>مقدمه</strong><strong>:</strong> هدف این پژوهش بررسی روایی و پایایی مقیاس رفتارهای تکانشی آیزنک و موری و پرسشنامهی توجه تقسیم شده (DAQ) در دانشجویان دانشگاه اصفهان بود. <br/><strong>روشکار:</strong> جامعهی پژوهش حاضر، شامل تمام دانشجویان دانشگاه اصفهان در سال تحصیلی 1393-1392 بود که تعداد 200 نفر به روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای به عنوان نمونه ی پژوهش، انتخاب شدند. به منظور بررسی روایی همزمان مقیاس تکانشگری آیزنک و موری و پرسشنامهی توجه تقسیم شده، از نسخهی یازدهم پرسشنامهی تکانشگری بارات استفاده شد. دادهها توسط ضرایب پایایی آلفای کرونباخ و دونیمهسازی و نیز ضرایب همبستگی پیرسون و دورشتهای- نقطهای مورد بررسی قرار گرفت. <br/><strong>یافتهها:</strong> نتایج نشان داد روایی همزمان مقیاس تکانشگری آیزنک و موری و پرسشنامهی توجه تقسیم شده بر اساس همبستگی معنیدار بین نمرات نسخهی یازدهم مقیاس تکانشگری بارات با نمرات مقیاس تکانشگری آیزنک و موری و پرسشنامهی توجه تقسیم شده، تایید شد (05/0<em>P</em><). پایایایی دو پرسشنامه بر اساس نتایج ضرایب آلفای کرونباخ و دونیمهسازی، تایید گردید. همچنین بین سن، جنسیت، تحصیلات و تاهل با نمرات دو پرسشنامه، هیچ رابطهی معنیداری به دست نیامد (05/0<em>P</em>>). <br/><strong>نتیجهگیری:</strong> بر اساس نتایج پژوهش حاضر، مقیاس تکانشگری آیزنک و موری و پرسشنامهی توجه تقسیم شده از روایی و پایایی مناسب جهت استفاده در جمعیت دانشجویان ایرانی برخوردارند.دانشگاه علوم پزشکی مشهدمجله اصول بهداشت روانی1028-691818320160420The mediating role of psychological resilience, and social support on the relationship between spiritual well-being and hope in cancer patientsنقش میانجی سرسختی روانشناختی و حمایت اجتماعی در رابطهی بهزیستی معنوی و امید در بیماران مبتلا به سرطان130138687310.22038/jfmh.2016.6873FAزینت مهدیانکارشناس ارشد روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد آیتالله آملی، آمل، ایرانمجید غفاریاستادیار گروه روانشناسی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایرانJournal Article20160508<strong>Introduction:</strong> Although cancer affects the person’s mental health, sense of disappointment and lack of hope seem to be the most major problem for the patient at the time. The main purpose of this study was to investigate the effects of spiritual well-being, psychological resilience, and perceived social support on hope in cancer patients. <br /><strong>Materials and Methods: </strong>In this descriptive-analytical study, among women with cancer aged between 17 and 75 years old who referred to Baqban treatment center of Sari, 198 women with cancer diagnosis were selected through convenience sampling method. All participants were asked to complete the Spiritual Well-Being Scale, Ahvaz Hardiness Scale, Multidimensional Scale of Perceived Social Support, and Snyder's Hope Scale. Data analysis was performed using descriptive statistics, SPSS software version 22.0 and Amos-20.0 statistics package. <br /><strong>Results: </strong>Using structural equation modeling, the results showed that the direct (<em>P</em>=0.001), and indirect (<em>P</em>=0.016) effect of spiritual well-being on hope was positive and significant. <br /><strong>Conclusion:</strong> In women with cancer disease, the positive effect of spiritual well-being on hope can be explained through the mediating role of psychological hardiness and perceived social support.<strong>مقدمه</strong><strong>:</strong> اگر چه سرطان، سلامت روان را تحت تاثیر قرار میدهد اما به نظر میرسد بزرگترین مسئله در زمان بروز این بیماری، حس یاس و ناامیدی است. هدف این پژوهش، بررسی تاثیر بهزیستی معنوی، سرسختی روانشناسی و حمایت اجتماعی ادراک شده بر امید در بیماران مبتلا به سرطان بود. <br/><strong>روشکار:</strong> در این مطالعهی توصیفی-تحلیلی، از بین مراجعهکنندگان زن مبتلا به سرطان در دامنهی سنی 75-17 سال به مجتمع درمانی تخصصی و فوق تخصصی باغبان شهر ساری در پاییز 1393، تعداد 198 نفر به طور داوطلب با روش نمونهگیری آسان انتخاب شدند. ابزار پژوهش، مقیاس بهزیستی معنوی، مقیاس سرسختی اهواز، مقیاس حمایت اجتماعی و مقیاس امید اشنایدر بود. دادهها با استفاده از آمار توصیفی و نرمافزارهای آماری SPSS نسخهی 22 و AMOS-20 تحلیل شدند. <br/><strong>یافتهها:</strong> یافتههای حاصل از مدلسازی معادلات ساختاری نشان داد که تاثیر مستقیم (001/0=<em>P</em>) و غیر مستقیم (016/0=<em>P</em>) بهزیستی معنوی بر امید بیماران مبتلا به سرطان، مثبت و معنیدار بود. <br/><strong>نتیجهگیری:</strong> در بیماران زن مبتلا به سرطان، تاثیر مثبت بهزیستی معنوی بر امید، از طریق نقش میانجی سرسختی روانشناختی و حمایت اجتماعی ادراک شده، قابل تبیین است.دانشگاه علوم پزشکی مشهدمجله اصول بهداشت روانی1028-691818320160420Prevalence of aggressive behaviors among the general population of Mashhad-Iran, 2014شیوع رفتارهای پرخاشگری در جمعیت عمومی شهر مشهد، ایران، 1393139144687410.22038/jfmh.2016.6874FAویدا وکیلیاستادیار پزشکی اجتماعی، گروه پزشکی اجتماعی، دانشکدهی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران0000-0001-2345-6789احمدرضا ظریفیاندانشجوی پزشکی، کمیتهی تحقیقات دانشجویی، دانشکدهی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایرانفائزه موحدیان فردانشجوی پزشکی، کمیتهی تحقیقات دانشجویی، دانشکدهی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایرانمنیبا بیجاریدانشجوی پزشکی، کمیتهی تحقیقات دانشجویی، دانشکدهی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایرانملیحه ضیائیمتخصص پزشکی اجتماعی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایرانJournal Article20160508<strong>Introduction:</strong> Anger and aggression are associated to many personal and social outcomes and physical adverse effects. The aggressive behaviors also affected academic and job achievements. This study aimed to assess aggressive behaviors and their predictors in general population of Mashhad, Iran, 2014. <br /><strong>Materials and Methods: </strong>In this descriptive cross-sectional study, a total number of 656 people in Mashhad city (the second biggest city of Iran) were assessed. The survey was done using the Buss-Perry Aggression Questionnaire in the public spaces across the city. Data were analyzed using descriptive statistics, t-test, Mann-Whitney U test, and linear regression by SPSS 11.5 software <br /><strong>Results: </strong>The mean ages in women and men were 27.68±10.54 years and 29.83±12.72 years respectively. Mean scores were 23.37 and 22.17 for physical, 12.3 and 13.15 for verbal, 17.31 and 15.99 for anger, and 19.57 and 18.06 for hostility domains among men and women respectively. There was a significant difference between men and women in mean scores of all domains of aggressive behaviors (<em>P</em><0.05). Among demographic variables, age, marital status, history of divorce, infertility, physical illnesses, history of driving fines, history of incarceration, and alcohol abuse were important predictors of various domains of aggressive behaviors. <br /><strong>Conclusion:</strong> Aggressive behaviors in physical, anger and hostility domains were statistically higher among men while the score of verbal aggressive behavior was higher in women.<strong>مقدمه</strong><strong>:</strong> خشم و پرخاشگری با پیامدهای فردی و اجتماعی و عوارض جسمی بسیاری همراه است. رفتارهای پرخاشگرانه، موفقیت شغلی و تحصیلی افراد را نیز تحت تاثیر قرار میدهد. هدف این مطالعه، ارزیابی رفتارهای پرخاشگری و پیشگوهای آن در بین جمعیت عمومی شهر مشهد در سال 1393 میباشد. <br/><strong>روشکار:</strong> در این مطالعهی توصیفی-مقطعی، تعداد 656 نفر در مشهد در سال 1393 بررسی شدند. مطالعه با استفاده از پرسشنامهی پرخاشگری باس-پری با مراجعه به مکانهای عمومی شهر انجام شد. تحلیل دادهها با آمار توصیفی، آزمونهای تی، منویتنی و رگرسیون خطی با کمک نرمافزار SPSS نسخهی 5/11 انجام شد. <br/><strong>یافتهها:</strong> میانگین سنی شرکتکنندگان، 54/10±68/27 سال در زنان و 72/12±83/29 سال در مردان بود. تحلیل نتایج به ترتیب امتیازات 37/23 و 17/22 برای حیطهی فیزیکی، 30/12 و 15/13 برای حیطهی کلامی، 31/17 و 99/15 برای خشم، 57/19 و 06/18 برای ستیزهگری را برای مردان و زنان نشان داد که در تمام موارد، تفاوت نمرات زنان و مردان از نظر آماری معنیدار بودند (05/0><em>P</em>). <br/>از نظر متغیرهای جمعیتشناختی، موارد سن، وضعیت ازدواج، سابقهی طلاق، نازایی و بیماری جسمی، همچنین سابقهی جریمهی رانندگی، زندان و سوءمصرف الکل، پیشگوییکنندهی حیطههای گوناگون رفتارهای پرخاشگری بودند. <br/><strong>نتیجهگیری:</strong> بنا بر نتایج، رفتارهای پرخاشگری در ابعاد ستیزهگری، خشم و فیزیکی به طور بارزی در میان مردان بالاتر است در حالی که امتیاز رفتارهای پرخاشگری کلامی در زنان بالاتر بود.دانشگاه علوم پزشکی مشهدمجله اصول بهداشت روانی1028-691818320160420A survey of psychological features of violence criminalsبررسی ویژگیهای روانشناختی مجرمین خشونت145150687510.22038/jfmh.2016.6875FAجهانگیر کرمیدانشیار گروه روانشناسی، دانشکدهی علوم اجتماعی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایرانکسری شریفیدانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی، دانشکدهی علوم اجتماعی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران0000-0002-9049-1725Journal Article20160508<strong>Introduction:</strong> Violence as a social problem preoccupies the minds of researchers and the general public. The aim of this study is to explain psychological causes of violence (homicide, strife) and relationship between psychological features and commitment violence actions. <br /><strong>Materials and Methods: </strong>The sample of this comparative-analytical study consisted of 223 male violence criminals and financial criminals in Kermanshah, Kurdistan, Ilam provinces and normal people who were selected by using random sampling method. For data collection demographic questionnaire, checklist of symptoms of mental disorder (SCL-90) and semi-structured interviews based on DSM-4 were used, and for data analysis, descriptive statistics, t-test and ANOVA were used by SPSS-22 software. <br /><strong>Results: </strong>The results showed significant difference between three groups of subjects in phobia, anxiety, depression, obsessive thoughts, somatization, interpersonal sensitivity, aggression, psychosis, self-esteem and total symptoms (<em>P</em>=0.001) but in the dimensions of paranoia, introversion-extraversion, emotional control and self-confident the differences between groups were not significant (<em>P</em>>0.05). <br /><strong>Conclusion:</strong> The results indicate that the criminals groups of violence have more symptoms, and probably morbid symptoms mentioned can be effective in the incidence of aggression that requires special attention in the area of crime.<strong>مقدمه</strong><strong>:</strong> خشونت، به عنوان یک مسئلهی اجتماعی اذهان صاحبنظران و افکار عمومی را به خود مشغول داشته است. هدف پژوهش حاضر تبیین علل روانشناختی خشونت (قتل و نزاع) و ارتباط بین ویژگیهای روانشناختی و ارتکاب به اعمال خشونتآمیز میباشد. <br/><strong>روشکار:</strong> در این پژوهش تحلیلی-مقایسهای، نمونهی پژوهش شامل 223 نفر از مجرمین مرد خشونت و زندانیان مالی در زندانهای استانهای کرمانشاه، کردستان و ایلام و افراد عادی بودند که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. دادهها با استفاده از پرسشنامههای جمعیتشناختی، چکلیست نشانههای اختلال روانی (SCL-90) و مصاحبهی نیمهساختاریافته بر اساس چهارمین ویراست راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی جمعآوری و برای تحلیل دادهها از آزمون تی و تحلیل واریانس با استفاده از نرمافزار SPSSنسخهی 22 استفاده شد. <br/><strong>یافتهها:</strong> نتایج نشان داد که تفاوت معنیداری بین سه گروه در ابعاد فوبیا، اضطراب، افسردگی، افکار وسواسی، شکایات جسمانی، حساسیت بین فردی، پرخاشگری، روانپریشی و میزان عزت نفس و مجموع علایم مرضی، وجود دارد (001/0=<em>P</em>) ولی در ابعاد افکار پارانویید، ابعاد درونگرایی-برونگرایی، کنترل هیجانی و اعتماد به نفس، تفاوت معنیداری به دست نیامد (05/0<<em>P</em>). <br/><strong>نتیجهگیری:</strong> بنا بر نتایج این پژوهش، گروه مجرمین خشونت، علایم مرضی بالاتری داشتند و به نظر میرسد که علایم مرضی یاد شده میتوانند در بروز پرخاشگری موثر باشد که مستلزم توجه ویژه در حوزهی جرم و جنایت است.دانشگاه علوم پزشکی مشهدمجله اصول بهداشت روانی1028-691818320160420A survey of the relationship between mental health with parenting styles in mothers of children with attention deficit hyperactivity disorderارتباط سلامت روانی مادران با سبک فرزندپروری در کودکان مبتلا به اختلال بیشفعالی و نقص توجه151155687610.22038/jfmh.2016.6876FAفیروزه درخشانپوراستادیار روانپزشکی کودکان و نوجوانان ، مرکز تحقیقات روانپزشکی گلستان، دانشگاه علوم پزشکی گلستان، گرگان، ایرانسعیده خاکیپزشک عمومی، دانشگاه علوم پزشکی گلستان، گرگان، ایراننجمه شاهینیدستیار روانپزشکی، مرکز تحقیقات روان-پزشکی و علوم رفتاری، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
کمیتهی تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران0000-0001-7781-6014محمدعلی وکیلیدکتری تخصصی آمار زیستی، استادیار، گروه بهداشت و پزشکی اجتماعی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گلستان، گرگان، ایرانسید علی ثاقبیاستادیار روانپزشکی، مرکز تحقیقات روان-پزشکی و علوم رفتاری، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایرانJournal Article20160508<strong>Introduction:</strong> Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) is the most common psychiatric disorder in children. Family has a very important role in the management of these children. The present study aimed to assess the parenting styles and mental health status in mothers of children with ADHD. <br /><strong>Materials and Methods: </strong>This is a case control study which was conducted in 2013-2014. The statistical community consisted of children with ADHD who referred to psychiatric clinics in 5<sup>th</sup> of Azar and Taleghani hospitals. The case group consisted of 64 ADHD children selected through random sampling. The participants in the control group (64 school children in Gorgan) were selected through multi-stage cluster sampling. After explaining the project to mothers, the demographic, Buri's Parental Authority (PAQ), and General Health (GHQ) questionnaires were filled out. Data analyzed by SPSS-version 16, descriptive and analytical statistics and chi-square test. <br /><strong>Results: </strong>Number of 47 boys and 17 girls were in each group. The mean age of ADHD group was 8.42 ± 1.84 years and 8.84 ± 1.10 years in the control group. Subscales of somatic symptoms, maternal anxiety, depression and the total score of GHQ questionnaire showed a significant difference (<em>P</em>=0.01, <em>P</em>=0.001 and <em>P</em>=0.01) between mothers of ADHD and control groups; that is to say mothers of children with ADHD are more anxious and depressed, and have poorer health than the others. Authoritative parenting style showed statistically significant difference in the case and control groups (P= 0.002). Also mothers age in ADHD group is higher but their academic education was significantly lower than the control group (<em>P</em>=0.01 and <em>P</em>=0.001). <br /><strong>Conclusion:</strong> According to our findings, among the four factors of ADHD, maternal education, maternal mental health, and maternal age, the influence of ADHD on authoritative parenting style is more pronounced than maternal mental health.<strong>مقدمه</strong><strong>:</strong> اختلال بیشفعالی و نقص توجه (ADHD) شایعترین اختلال روانپزشکی در کودکان است و خانواده، نقش بسیار مهم در مدیریت رفتار کودکان دارد. هدف از مطالعهی حاضر، بررسی وضعیت سلامت روانی والدین با سبک فرزندپروری در کودکان مبتلا به این اختلال میباشد. <br/><strong> </strong><strong>روشکار:</strong> جامعهی آماری این مطالعهی توصیفی-تحلیلی در سال 93-1392 شامل مادران کودکان ADHD مراجعهکننده به درمانگاه روانپزشکی بیمارستانهای طالقانی و 5 آذر گرگان میباشند. گروه آزمون شامل 64 کودک مبتلا به ADHD انتخاب شده بر اساس نمونهگیری تصادفی و گروه شاهد نیز شامل 64 کودک دبستانی شهر گرگان بودند که بر اساس نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. پس از ارایهی توضیحات به مادران، پرسشنامههای مشخصات جمعیتشناختی، فرزندپروری بوری و سلامت عمومی (GHQ) تکمیل گردیدند. دادهها با کمک نرمافزار SPSS نسخهی 16، آمار توصیفی و تحلیلی و آزمون مجذور خی تحلیل گردیدند. <br/><strong>یافتهها:</strong> در هر گروه 47 نفر پسر و 17 نفر دختر با میانگین سنی گروه ADHD (84/1+42/8 سال) و گروه شاهد (10/1+84/8) سال بودند. نمرات مادران دو گروه در خردهمقیاسهای نشانههای جسمانی، اضطراب و افسردگی و نمرهی کل پرسشنامهی GHQ، اختلاف معنیداری داشتند (به ترتیب 01/0=<em>P</em>، 001/0=<em>P</em> و 01/0=<em>P</em>) و مادران کودکان ADHD مضطربتر، افسردهتر و از سلامت جسمانی پایینتری برخوردار بودند. میانگین سبک فرزندپروری مقتدرانه نیز در مادران دو گروه، اختلاف معنیداری نشان داد (002/0=<em>P</em>). سن مادران در گروه ADHD به طور معنیداری بالاتر ولی تحصیلات ایشان، پایینتر از گروه شاهد بود (به ترتیب 01/0=<em>P</em>، 001/0=<em>P</em>). <br/><strong>نتیجهگیری:</strong> به نظر میرسد از برایند 4 عامل اختلال بیشفعالی و نقص توجه، تحصیلات مادر، سلامت روان مادر و سن مادر بر بهکارگیری سبک فرزندپروری مقتدرانه، عامل اختلال بیشفعالی و نقص توجه، نسبت به سلامت روان مادر تاثیر بیشتری دارد.دانشگاه علوم پزشکی مشهدمجله اصول بهداشت روانی1028-691818320160420The relationship between the leadership style of administrators and the mental health of employees of healthcare centers of Isfahan University, Iranبررسی رابطهی سبکهای رهبری مدیران با سلامت روان کارکنان مراکز بهداشت و درمان شهر اصفهان156160688610.22038/jfmh.2016.6886FAسید محسن علامهاستادیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایرانسمانه سلیمیانکارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایرانمنصوره ابوفاضلیپزشک، مسئول مرکز ازدواج گل یاس اصفهان، اصفهان، ایرانعلی میرچولیکارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایرانJournal Article20160509<strong>Introduction:</strong> Healthcare centers are one of the vital substrates contributing to individual health in society. In order to provide efficient services to the community, it is essential to maintain an optimal level of mental health in employees. The present study aims to assess the relationship between the leadership styles of administrators and the mental health status of employees in the healthcare centers of Isfahan. <br /><strong>Materials and Methods: </strong>The descriptive study sample consisted of 217 employees of 18 health centers, selected through stratified cluster random sampling from among 500 personnel using the Morgan table. This study was conducted from September to January 2013. The research tools were Multi-factor Leadership Questionnaire (MLQ) and Goldberg Health Questionnaire (GHQ-28). Data were analyzed through descriptive and inferential statistics and Pearson correlation coefficient test by SPSS software. <br /><strong>Results: </strong>Our findings showed that there is no significant relationship between the leadership style of administrators and the mental health of employees (<em>P</em>=0.399). Also, there is no significant relationship between transformational, transactional, and Laissez faire leadership styles and mental health (<em>P</em>=0.247, <em>P</em>=0.139 and <em>P</em>=0.403 respectively). <br /><strong>Conclusion:</strong> According to our findings, it seems that other factors than the leadership style of administrators contribute to the mental health of employees. Educational workshops can be used for improving the mental health of the staff.<strong>مقدمه</strong><strong>:</strong> مراکز بهداشت و درمان، یکی از بسترهای حیاتی تحقق سلامت افراد جامعه هستند و سلامت روان کارکنان آنها به منظور ارایهی خدمت موثر به جامعه، بسیار ضروری میباشد. پژوهش حاضر با هدف بررسی سبکهای رهبری مسئولان مراکز بهداشت و درمان و ارتباط آن با وضعیت سلامت روان کارکنان مراکز بهداشت و درمان اصفهان تدوین گردیده است. <br/><strong>روشکار:</strong> نمونهی این پژوهش توصیفی در مقطع مهر تا بهمن 1392 شامل 217 نفر از کارکنان 18 مرکز بهداشت و درمان شهر اصفهان بود که به روش نمونهگیری طبقهای، خوشهای و تصادفی از میان 500 نفر از کارکنان شاغل با استفاده از جدول مورگان انتخاب شدهاند. ابزار پژوهش، پرسشنامهی چندعاملی رهبری (MLQ) و پرسشنامه سلامت روان گلدبرگ (28- GHQ) بوده است. دادهها با روشهای آمار توصیفی و استنباطی و آزمون ضریب همبستگی پیرسون و نرمافزار آماری SPSS تحلیل شدند. <br/><strong>یافتهها:</strong> نتایج نشان داد که بین سبک رهبری و سلامت روان کارکنان، رابطهی معنیداری وجود ندارد (399/0=<em>P</em>). همچنین، رابطهی بین سبکهای رهبری تحولی، تبادلی و عدم مداخلهگر با سلامت روان کارکنان معنیدار نبود (به ترتیب 247/0=<em>P</em>، 139/0=<em>P</em> و 403/0=<em>P</em>). <br/><strong>نتیجهگیری:</strong> با توجه به نتایج، به نظر میرسد عوامل دیگری به جز سبکهای رهبری مدیران نیز در سلامت روان تاثیر دارد و میتوان از کارگاههای آموزشی برای ارتقای سلامت روان کارکنان استفاده نمود.دانشگاه علوم پزشکی مشهدمجله اصول بهداشت روانی1028-691818320160420The effect of 8 weeks of aerobic training on cognitive performance in children with learning disordersتاثیر 8 هفته تمرین ایروبیک بر عملکرد شناختی کودکان دارای اختلال یادگیری161168688710.22038/jfmh.2016.6887FAمریم مسعودیکارشناس ارشد تربیت بدنی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایرانعلی ثقه الاسلامیاستادیار گروه تربیت بدنی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایرانمرضیه ثاقب جودانشیار گروه تربیت بدنی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایرانJournal Article20160509<strong>Introduction:</strong> Learning disorder is one of the most challenging problems in psychology and education. An important feature of children with learning disorder is impairment of memory functions. We aimed to investigate the effect of aerobic Training on cognitive performance improvement in elementary girl students with learning disorder. <br /><strong>Materials and Methods: </strong>The population in this study consisted 45 girl students (8 years) of Sarayan city in the 2013-14 academic year that 30 cases were selected by simple random sampling, and they divided randomly in two equal control and experimental groups. At first, learning disorders were checked through interviews with children and parents, background and run test Wechsler. The participating children hadn't illness such as epilepsy. Cognitive performance was evaluated using Wechsler Intelligence Scale for Children-Revised. The experimental group received 8-week aerobic training therapy. Statistical analysis using descriptive and analysis of variance was performed using SPSS, version 18. <br /><strong>Results: </strong>After 8 weeks of aerobic training on improvement children´s cognitive performance with learning disorders had a significant influence in the experimental group than control group (<em>P</em><0.05). <br /><strong>Conclusion:</strong> Aerobic training can be used as one of Non-invasive and non-pharmacological method has been positive effect improving of cognitive performance in children with learning disorders.<strong>مقدمه</strong><strong>:</strong> اختلال یادگیری از چالشبرانگیزترین اختلالات در زمینهی روانشناسی و آموزش و پرورش است. یکی از ویژگیهای مهم کودکان دارای اختلال یادگیری، اختلال درکارکردهای حافظه است. هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر تمرینات ایروبیک بر بهبود عملکرد شناختی دانشآموزان دختر مقطع ابتدایی مبتلا به اختلال یادگیری بود. <br/><strong> </strong><strong>روشکار:</strong> جامعهی آماری این پژوهش، 45 نفر از دانشآموزان دختر 8 ساله مبتلا به اختلال یادگیری شهرستان سرایان در سال تحصیلی 93-1392 بودند که30 نفر به صورت نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب و به تصادف در دو گروه 15 نفری شاهد و آزمون قرار گرفتند. در ابتدا از طریق مصاحبه با کودک و والد، بررسی پیشینه و اجرای آزمون وکسلر اختلال یادگیری در این افراد تایید شد. به منظور ارزیابی عملکرد شناختی از آزمون وکسلر تجدید نظر شدهی کودکان استفاده شد. سپس گروه آزمون به مدت 8 هفته برنامهی تمرین درمانی ایروبیک را دریافت کردند. تحلیل آماری با استفاده از روش توصیفی، تحلیل واریانس و با کمک نرمافزارSPSS نسخهی 18 انجام شد. <br/><strong> </strong><strong>یافتهها:</strong> بنا بر نتایج این تحقیق، 8 هفته تمرینات ایروبیک بر بهبود عملکرد شناختی کودکان دارای اختلال یادگیری در گروه آزمون نسبت به گروه شاهد تاثیر معنیداری داشته است (05/ 0<em>P</em><). <br/><strong> </strong><strong>نتیجهگیری:</strong> به نظر میرسد تمرینات ایروبیک میتواند به عنوان یک روش غیر تهاجمی و غیر دارویی تاثیر مثبتی بر بهبود عملکرد شناختی کودکان دارای اختلال یادگیری داشته باشد.دانشگاه علوم پزشکی مشهدمجله اصول بهداشت روانی1028-691818320160420Personality characteristics of juvenile delinquents: Comparison of Minnesota Multiphasic Personality Inventory-Adolescent scale scores in sex offenders and non-sex offendersویژگیهای شخصیتی نوجوانان بزهکار کانون اصلاح و تربیت: مقایسهی نمرات مقیاسهای پرسشنامهی چندوجهی شخصیتی مینهسوتا-نوجوانان بر اساس جرایم جنسی و غیر جنسی169174688810.22038/jfmh.2016.6888FAنسیم موسویکارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشکده-ی علوم رفتاری و سلامت روان، انستیتو روانپزشکی تهران، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایرانبنفشه غراییدانشیار گروه روانشناسی بالینی، دانشکدهی علوم رفتاری و سلامت روان، انستیتو روانپزشکی تهران، مرکز تحقیقات بهداشت روان دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایراناحمد عاشوریاستادیار گروه روانشناسی بالینی، دانشکدهی علوم رفتاری و سلامت روان، انستیتو روانپزشکی تهران، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایرانمجتبی حبیبیاستادیار پژوهشکدهی خانواده، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایرانJournal Article20160509<strong>Introduction:</strong> Sex offences in adolescents are among offences that impose considerable material and social costs. Thus, it is imperative to identify the characteristics of adolescent offenders. The purpose of this study is to compare the validity and clinical scales of the Minnesota Multiphasic Personality Inventory- adolescence (MMPI-A) in sexual and non-sexual juvenile delinquents. <br /><strong>Materials and Methods: </strong>This causal-comparative study was carried out in the Correction Center of Tehran, Iran, in 2014. Numbers of 86 non-sexual and 20 sexual juvenile delinquents were selected through convenience sampling. Both groups filled out the MMPI-A scale. Multiple analysis of variance (MANOVA) was used to analyze data. <br /><strong>Results: </strong>The mean scores for all subscales were higher in sexual delinquents; however, this difference was only significant for clinical subscale of depression (<em>P</em>=0.03) and validity subscale of in-frequency type 1 (<em>P</em>=0.04) subscales. <br /><strong>Conclusion:</strong> In most of the MMPI-A subscales (those that describe personal characteristics and emotional adjustment) sexual juvenile delinquents were not significantly different from nonsexual juvenile delinquents. However, sexual delinquents scored higher in subscales which show lower overall life satisfaction, hopelessness, and unhappiness. These results can be used in further assessment and treatment of this group of delinquents.<strong>مقدمه</strong><strong>:</strong> جرایم جنسی در نوجوانان، از جمله جرایمی هستند که هزینههای مادی و اجتماعی فراوانی در پی دارند و شناخت ویژگیهای این دسته از نوجوانان بزهکار امری ضروری است. هدف از این پژوهش، مقایسهی نمرات مقیاسهای بالینی و اعتباری پرسشنامهی چندوجهی شخصیتی مینهسوتا-نوجوانان، در نوجوانان بزهکار جنسی و غیر جنسی ساکن کانون اصلاح و تربیت است. <br/><strong>روشکار:</strong> این مطالعهی توصیفی علی-مقایسهای در کانون اصلاح و تربیت شهر تهران در سال 1392 انجام گرفت. تعداد 86 نوجوان بزهکار با جرایم غیر جنسی و 20 نفر با جرایم جنسی، به روش در دسترس انتخاب شده و به سئوالات پرسشنامهی چندوجهی شخصیتی مینهسوتا-نوجوانان پاسخ دادند. تحلیل دادهها با استفاده از تحلیل واریانس چندمتغیری انجام گرفت. <br/><strong>یافتهها:</strong> میانگین نمرات تمام زیرمقیاسهای گروه بزهکار جنسی بالاتر از میانگین نمرات گروه بزهکار غیرجنسی بود اما تنها در زیرمقیاس بالینی افسردگی (03/0=<em>P</em>) و زیرمقیاس اعتباری نابسامدی نوع یک (04/0=<em>P</em>) دو گروه، تفاوت معنیداری داشتند. <br/><strong>نتیجهگیری:</strong> نوجوانان بزهکار جنسی در اکثر مقیاسهای پرسشنامهی چندوجهی شخصیتی مینهسوتا-نوجوانان که توصیفی از ویژگیهای افراد و سازگاری هیجانی آنها است، تفاوتی با نوجوانان بزهکار غیر جنسی ندارند و تفاوت عمدهی آنها این است که نمرات بزهکاران جنسی در شاخصی که عدم رضایت کلی از زندگی، ناامیدی و روحیهی پایین را نشان میدهد بیشتر است. از این نتایج میتوان در ارزیابی و درمان این دسته از بزهکاران استفاده نمود.